Reāli plāni un konkrēti termiņi
Vakar Satiksmes ministrija (SM) iepazīstināja ar Latvijas galveno autoceļu sakārtošanas un attīstības plānu laikam no 2005. līdz 2013. gadam.
Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers
norādīja, ka, domājot par nozares perspektīvām, jāizvirza pēc
iespējas augstāki mērķi. Viņš atgādināja šādas pieejas pozitīvos
rezultātus Latvijas aviācijas biznesā, kas šā gada laikā
piedzīvojis neparasti strauju attīstību. Ministrs pauda nožēlu,
ka mūsu valsts autoceļi vēl aizvien neatbilst Eiropas Savienības
augstākajiem standartiem, un atgādināja, ka paredzēts līdz 10 000
latiem palielināt naudas sodu uzņēmumiem, kas pārkāpj
normatīvajos aktos noteikto kravu limitu.
Tagad, uzsvēra A.Šlesers, SM pirmo reizi definējusi valsts
autoceļu sistēmas sakārtošanas prioritātes. Laikā no 2005. līdz
2013.gadam paredzēts atbilstoši Eiropas līmenim savest kārtībā
visus Latvijas galvenos autoceļus. Valsts akciju sabiedrības
“Latvijas valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs Tālis Straume
pastāstīja, ka šo ceļu kopgarums ir 1700 kilometri, no tiem tikai
400 kilometri līdz 2013.gadam neprasīs radikālus uzlabojumus.
Tāpēc rūpīgi jāizvērtē ceļu remontā un būvē investējamo līdzekļu
sadalījums. Protams, pirmām kārtām paredzēts sakārtot ceļus, kas
ved uz galvaspilsētu. Tomēr svarīga ir arī reģionālo
infrastruktūru attīstība, jo citādi piesaistīt reģioniem
investīcijas ir problemātiski. A. Šlesers pauda vēlmi tuvā
nākotnē redzēt Jelgavu un Olaini kā industriālu rajonu un ar
gandarījumu atzīmēja, ka Jelgavā ārvalstu uzņēmēji jau veic
nozīmīgas investīcijas. Tāpēc īpaši svarīgs netālas nākotnes
objekts būs maģistrālā šoseja Rīga – Jelgava, kuras būvē tiks
realizēts Valsts un privātās partnerības (VPP) projekts. Tas
nozīmē, ka konkursa kārtībā izvēlēts uzņēmums veiks šosejas būvi
par saviem vai pašu piesaistītajiem kredītu līdzekļiem, bet
valsts 30 gadu laikā šo summu ar nelieliem procentiem atmaksās.
A.Šlesers paskaidroja, ka koncesijas principa pielietojums
šosejas būvē valstij ļaus izvairīties no budžeta deficīta
palielināšanas. Būvdarbi varētu sākties jau pēc pāris gadiem, kad
būs veiktas ekonomiskās un tehniskās analīzes un sarīkots
konkurss. Paredzēts, ka pa šoseju transports drīkstēs
pārvietoties ar ātrumu līdz 130 kilometriem stundā.
Savukārt valsts pamatbudžeta un ES Kohēzijas fonda līdzekļus
varēs izmantot galveno autoceļu svarīgāko posmu sakārtošanai. SM
valsts sekretārs Vigo Legzdiņš atzīmēja, ka ceļu attīstībai tiks
piešķirts tāds līdzekļu apjoms, kas ļauj veikt liela mēroga
darbus. A. Šlesers norādīja – sevišķi svarīgi ir atbilstoši
visaugstākajiem standartiem sakārtot autoceļu Rīga – Terehova, jo
tas ved uz Krieviju. Latvijai nākotnē jākļūst par nozīmīgu
loģistikas un distribūcijas centru, tāpēc šosejai jākalpo šā
biznesa attīstībai. Ceļu remontu un rekonstrukcijas gaitā tiks
domāts arī par apvedceļu izbūvi, lai atslogotu satiksmi pilsētās,
piemēram, Saulkrastos. A.Šlesers arī norādīja, ka autoceļu
attīstības plāns jārealizē neatkarīgi no iespējamām valdības
maiņām, jo tas sekmēs arī visas valsts un tautsaimniecības
attīstību.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv
Plānotais finansējums attīstībai
ES Kohēzijas fonds |
70–90 milj. eiru gadā |
85 procenti |
Valsts pamatbudžeta |
12–16 milj. eiru gadā |
15 procenti |
Kopā (gadā) |
82 – 106 milj. eiru |
|
56 – 73 milj. Ls |
||
Kopā 2005.–2013.g. |
738–954 milj. eiru |
|
(valūtas kurss 0, 687) |
507 – 655 milj. Ls |
Avots: SM dati