Latvija kopumā atbalsta ES nākamā gada budžetu
Eiropas Savienības (ES) nākamā gada
budžeta likumprojekta izskatīšana otrajā lasījumā bija galvenais
jautājums, kam vakar, 25.novembrī, Briselē pievērsās
Eiropas Savienības Ministru padomes ekonomikas un finanšu lietās
(ECOFIN) sanāksmes dalībnieki. Sanāksmē piedalījās arī Latvijas
Finanšu ministrijas (FM) atbildīgās amatpersonas, paužot mūsu
valsts nostāju ne vien šajā, bet arī pārējos izskatāmajos
jautājumos, kas tika apstiprināta Ministru kabineta 23.novembra
sēdē.
Budžeta likumprojekts ar Eiropas Parlamenta grozījumiem un labojumiem
ES nākamā gada budžeta
likumprojekts otrajā lasījumā Padomē tika izskatīts, ņemot vērā
tā skatīšanas rezultātus Padomē un Parlamentā pirmajā lasījumā,
Komisijas sākotnējo budžeta projektu, kā arī ievērojot jaunāko
Komisijas rīcībā esošo informāciju un Parlamenta intereses.
Kā norādīts FM speciālistu sagatavotajā informatīvajā ziņojumā
par Latvijas nostāju ECOFIN sanāksmē, pēc ES 2005.gada budžeta
likumprojekta izskatīšanas Parlamentā pirmajā lasījumā tas tika
ievērojami mainīts gan salīdzinājumā ar Padomes pirmo lasījumu,
gan Komisijas sākotnējo budžeta projektu. Parlaments palielināja
kopējās maksājumu apropriācijas vairāk nekā par 6 miljardiem eiru
salīdzinājumā ar Padomes pirmo lasījumu un gandrīz par 2
miljardiem eiru salīdzinājumā ar Komisijas sākotnējo budžeta
projektu.
ES nākamā gada budžeta galīgais variants lielā mērā būs atkarīgs
no tā, kāds kompromiss tiks rasts Padomes un Parlamenta
saskaņošanas sanāksmē, ņemot vērā visus svarīgākos jautājumus –
kopējo maksājumu apropriāciju līmeni, kopējās ārējās drošības
politikas finansēšanas nepieciešamību, finansējuma piešķiršanu
Ziemeļkiprai, Irākai un Horvātijai u.c.
Latvijas delegācija kopumā atbalstīja otrajam lasījumam piedāvāto
ES nākamā gada budžeta kompromisa paketi.
Tā kā Latvijai ES izdevumu un arī iemaksu palielinājums virs
Komisijas sākotnējā budžeta projekta nav vēlams, jo mūsu valsts
nākamā gada budžeta likumprojektā iekļautās summas atbilst
Komisijas sākotnējam budžeta projektam, Latvijas pārstāvji
atbalstīja samazinājumu salīdzinājumā ar Komisijas sākotnējā
budžeta projektā piedāvāto.
Budžeta grozījumu vēstules
Atbilstoši Finanšu regulai
Komisija var iesniegt Padomei budžeta projekta grozījumus,
pamatojoties uz jaunu informāciju, kas nav bijusi pieejama
provizoriskā budžeta projekta izstrādāšanas laikā. Šādi grozījumi
ES nākamā gada budžeta likumprojektā bija iesniegti trijās
vēstulēs, kas ir neatņemama 2005.gada budžeta projekta kompromisa
daļa.
Izskatot pirmo grozījumu vēstuli, Latvijas delegācija pauda
atbalstu Komisijas priekšlikumam par Horvātijas un Ziemeļkipras
finansēšanu. Šis priekšlikums paredz Ziemeļkiprai šajā gadā
plānoto finansējumu 6 miljonu eiru apmērā pārcelt uz nākamo gadu.
Savukārt attiecībā uz PEACE II programmas finansēšanu, kuras
mērķis ir sekmēt miera procesu Ziemeļīrijā, mūsu valsts pārstāvji
atbalstīja piešķiramā finansējuma griestu pārskatīšanu tikai kā
galējo risinājumu. Latvijas delegācija atbalstīja arī otro un
trešo ES budžeta likumprojekta grozījumu vēstuli.
Šā gada budžeta grozījumu projekti
Sanāksmē tika spriests arī par
diviem ES šā gada budžeta grozījumu projektiem. Viens no tiem
paredz izveidot divas jaunas budžeta līnijas, lai nodrošinātu
papildu 6 miljonu eiru finansējumu aktivitātēm, kas veicinātu
ekonomikas attīstību Kipras turku kopienā. Arī Latvija atbalsta
papildu apropriāciju piešķiršanu Kipras turku kopienai. Mūsu
valsts delegācija pauda viedokli, ka ir pareizi līdz attiecīgā
lēmuma juridiskās bāzes noskaidrošanai 2004.gadam un 2005.gadam
paredzētos līdzekļus novirzīt 2005.gada budžeta rezervē.
Savukārt otrajā grozījumu projektā paredzēts maksājumu
apropriāciju palielinājums struktūrfondiem par 3,4 miljardiem
eiru, vienlaikus gan samazinot maksājumu apropriācijas vairākās
izdevumu apakš-kategorijās par 1,1 miljardu eiru. Šajā grozījumu
projektā tiek prognozēts arī ieņēmumu pieaugums tradicionālajiem
pašu resursiem 1,3 miljardu eiru vērtībā.
Tā kā maksājumu apropriāciju samazināšana un paredzamais ieņēmumu
pieaugums pašu resursiem nenodrošina nepieciešamo maksājumu
līmeni, bet tikai 2,4 miljardus eiru, ES dalībvalstīm Savienības
budžetā būs jāveic papildu iemaksas viena miljarda eiru vērtībā.
Mūsu valsts atbalsta arī šo 2004.gada budžeta grozījumu projektu,
tomēr Latvijai, tāpat kā citām ES dalībvalstīm, gada beigās
varētu rasties problēmas atrast līdzekļus, ko iemaksāt ES
budžetā. Tādēļ mūsu delegācija norādīja, ka Latvija labprāt
atbalstītu viena miljarda eiru papildu iemaksu samazināšanu,
izmantojot iespējas, ko paver līdzekļu pārvirzīšana no citām
kategorijām.
Finanšu perspektīva
Komisijas priekšlikums, kas
saistīts ar ES finanšu perspektīvas pārskatīšanu laika posmam
līdz 2006.gadam, pašlaik ietver divus aspektus – pirmkārt, tiešo
maksājumu samazināšanu, kuras rezultātā ietaupītos līdzekļus
varētu novirzīt lauku attīstībai, un, otrkārt, finansējuma
palielināšanu PEACE II programmas darbības pagarināšanai. Tomēr
tad tiktu paaugstināti esošā finanšu ietvara griesti.
Latvijas pārstāvji aicināja Komisiju rast risinājumu, kas nebūtu
saistīts ar finanšu ietvara griestu pārskatīšanu vai
paaugstināšanu, norādot, ka šādu risinājumu atbalstītu tikai
ārkārtējas nepieciešamības gadījumā. Vienlaikus viņi pau-da
atbalstu PEACE programmas darbības pagarināšanai, jo tādējādi
tiek veicināta miera procesa nostiprināšana Ziemeļīrijā.
Gita Kronberga, “LV”