Precizēts 18.01.2005., Latvijas Vēstnesis Nr.9 (3167)
Ministru kabineta rīkojums Nr.927
Rīgā 2004.gada 26.novembrī (prot. Nr.67 35.§)
Par koncepciju “Pretterorisma centra izveide”
1. Atbalstīt koncepcijas “Pretterorisma centra izveide” (turpmāk — koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājumu.
2. Noteikt Iekšlietu ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
3. Iekšlietu ministrijai izstrādāt un iekšlietu ministram līdz 2005.gada 1.janvārim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā koncepcijas īstenošanai nepieciešamo tiesību aktu projektus.
4. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu koncepcijas īstenošanai 2005.gadā izskatīt Ministru kabinetā kopā ar nozaru ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot projektu par grozījumiem valsts budžetā 2005.gadam. Turpmākajos gados jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu izskatīt vienlaikus ar visu ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu attiecīgajam gadam.
Ministru prezidents I.Emsis
Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons
(Ministru kabineta
2004.gada 26.novembra rīkojums Nr.927)
Koncepcijas “Pretterorisma centra izveide” kopsavilkums
Pašlaik būtiskākā problēma terorisma apkarošanā ir — pretterorisma sistēma Latvijā neveicina ne vienotas pretterorisma politikas izstrādi, ne arī saskaņotu tās ieviešanu. Tā kā terorisma apkarošanas funkcijas ir sadalītas starp vairākām institūcijām, nav nodrošināta integrēta un saskaņota pretterorisma darbība un esošo resursu efektīva izmantošana. Valstī nav specializētas struktūras, kas veiktu terorisma apkarošanā iesaistīto institūciju sadarbības koordinēšanas un pārraudzības funkcijas. Līdz ar to terorisma izpausmju gadījumā esošās sistēmas ietvaros būtu grūti laikus un operatīvi veikt nepieciešamos terorisma apkarošanas pasākumus, jo tas prasa efektīvu un koordinētu institūciju sadarbību.
Tā kā Latvijā atšķirībā no citām Eiropas Savienības dalībvalstīm nav izveidota centrālā pretterorisma institūcija, ir apgrūtināta valsts iekļaušanās starptautiskajā sadarbībā, kā arī sadarbība vairākās jomās ar ārvalstu partnerdienestiem. Vienota pretterorisma centra trūkums būs īpaši jūtams jau tuvākajā laikā, kad Eiropas Savienībā tiks izveidota vienota informatīvā sistēma, mehānismi partnerattiecību uzturēšanai un savstarpējai palīdzībai. Pašlaik nav atrisināts jautājums, kura institūcija būs atbildīga par ārvalstu partneru pieprasījumu izpildes organizāciju, atsevišķu sistēmu un aparatūras ekspluatāciju un citu jautājumu saskaņošanu.
Drošības policijai jau šobrīd ir uzdots pildīt starptautiskās saistības pretterorisma jomā, lai gan finanšu un personāla resursi ir ierobežoti.
Efektīvai un saskaņotai terorisma apkarošanai Latvijā nepieciešams izveidot vienotu specializētu pretterorisma struktūru, jo tas nodrošinās efektīvu iekļaušanos starptautiskajā sadarbībā un informācijas apmaiņā, kā arī iesaistīto institūciju saskaņotu pretterorisma darbību un koordināciju. To apliecina arī ārvalstīs (piemēram, Francijā, Lielbritānijā un Amerikas Savienotajās Valstīs) gūtā pieredze — tur šāda veida institūcijas ir izveidotas un darbojas.
Kopumā jāsecina, ka optimālai situācijas uzlabošanai nepieciešams izveidot vienotu specializētu struktūru ar atbilstošām pilnvarām, kas koordinētu vienotas un saskaņotas valsts politikas īstenošanu cīņā pret terorismu.
Ņemot vērā to, ka dažādu starptautisko organizāciju dokumentos aizvien biežāk pausta nepieciešamība koordinēt pretterorisma pasākumus, pretterorisma koordinācijas centra izveidošana sekmētu pretterorisma darba koordināciju valsts līmenī, konkrētu pretterorisma pasākumu organizēšanu un attiecīgu starptautisko saistību izpildi.
Drošības policija kā valsts drošības iestāde veic pretizlūkošanas un operatīvās darbības pasākumus pretterorisma jomā un kā iekšējās drošības dienests ir atbildīga par pretterorisma darba koordināciju valsts iekšienē, tādēļ priekšlikums iekļaut Pretterorisma centru (turpmāk — centrs) Drošības policijas sastāvā atbilst valstī pastāvošajam kompetences sadalījumam starp pretterorisma darbībās iesaistītajām institūcijām un lietderību no resursu izmantošanas viedokļa. Centru ir mērķtiecīgi veidot kā Drošības policijas struktūrvienību. Centrs būtu pakļauts tieši Drošības policijas priekšniekam. Centra priekšnieks vienlaikus būtu arī Drošības policijas priekšnieka vietnieks.
Centrs šo funkciju izpildes nodrošināšanai sadarbojas ar pretterorisma darbībās iesaistīto institūciju īpaši norīkotām personām — speciālistiem, kuri ietilpst ekspertu konsultantu padomē, kā arī nodrošina nepārtrauktu sadarbību ar Aizsardzības ministriju, Ārlietu ministriju, Iekšlietu ministriju, Satversmes aizsardzības biroju, Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, Krīzes kontroles centru, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestu, Satiksmes ministriju, Tieslietu ministriju un citām institūcijām.
Nepieciešams, lai centram tiktu deleģētas pilnvaras organizēt un koordinēt pastāvīgu un uz laiku izveidotu starpinstitūciju darba grupu, kā arī dažādu ekspertu grupu darbu pretterorisma jomā.
Jautājums par valsts budžeta papildu līdzekļu piešķiršanu 2005.gadam un turpmākajiem gadiem jārisina, iesniedzot Finanšu ministrijā priekšlikumus par grozījumiem likumā “Par valsts budžetu 2005.gadam”, kuri izdarāmi vienlaikus ar lēmuma pieņemšanu par centra izveidi.
Kopumā optimālas centra darbības nodrošināšanai nepieciešamas 18 štata vietas. Varētu būt pieļaujama pakāpeniska štata vietu un attiecīgā finansējuma piešķiršana. Pirmajā posmā — 2005.gadā — nepieciešams finansējums 93883 latu apmērā (10 štata vietu ieviešanai), otrajā posmā — 2006.gadā — nepieciešams finansējums 143755 latu apmērā (astoņu štata vietu ieviešanai — 71424 lati, 10 štata vietu uzturēšanas izdevumiem — 72331 lats). 2007.gadā nepieciešams finansējums 124747 latu apmērā (18 štata vietu uzturēšanas izdevumiem).
Kad centra izveide tiks juridiski noformēta, pirmajā posmā ir jānosaka laiks šādu prioritāro lēmumu īstenošanai:
• centra reglamenta sagatavošana;
• materiāli tehniskās bāzes izveidošana;
• terorisma apdraudējuma līmeņu definīciju izstrāde un saskaņošana starptautiskajā līmenī, to izziņošanu reglamentējošo dokumentu sagatavošana;
• starpresoru vienošanās noslēgšana par sadarbību pretterorisma pasākumu laikā;
• centra praktiskā sagatavošana Starptautiskā kuģu un ostu iekārtu aizsardzības kodeksa (ISPS code) prasību izpildei;
• citu rīcības plānu un pasākumu īstenošana.
Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons