Iedzīvotāji uzturā lieto vairāk augļu un dārzeņu
Noslēgusies septembrī sāktā ierosme “Turies pie dārzeņiem un augļiem!”. Tās rīkotāji uzskata, ka akcijas mērķi ir veiksmīgi sasniegti.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
2004.gada ierosmes “Turies pie augļiem un dārzeņiem” mērķis bija informēt un izglītot sabiedrību un patērētājus par augļu un dārzeņu uzturvērtību, veicināt šo pārtikas produktu lietošanu ikdienas uzturā, kā arī rosināt diskusijas par problēmām un prioritātēm šajos jautājumos. Augļi un dārzeņi ir veselīga uztura stūrakmens un ieņem tā dēvētās pārtikas piramīdas 2. un 4.stāvu. Ik dienu ieteicams apēst vismaz 400 gramu dārzeņu, ogu un augļu.
Sezonas ietekme
Atsevišķi pētījumu rezultāti rāda,
ka augļu un dārzeņu īpatsvars uzturā mainās atkarībā no sezonas
un to patēriņš ziemas mēnešos mēdz samazināties pat trīs reizes.
Protams, iespējas iegādāties svaigu augu izcelsmes produkciju
atkarīgas no rocības, taču jāatceras, ka ārpus pilsētām
ievērojams daudzums izaudzētā tiek izmantots pašpatēriņam.
Situācija ir atšķirīga pilsētās, kur atkarībā no sezonas mainās
ne vien produkcijas sortiments, bet arī cena. Jāatzīmē, ka,
salīdzinot augļu un dārzeņu ikmēneša vidējo patēriņu uz vienu
mājsaimniecības locekli 1999. un 2003.gadā, vērojams pieaugums,
taču tas ir neliels. Diemžēl jākonstatē, ka ievērojams patēriņa
pieaugums nav vērojams arī citās pārtikas produktu grupās –
maizes un labības izstrādājumus, cukuru (ieskaitot dažādu
pārtikas izstrādājumu sastāvā esošo), kartupeļus 2003.gadā ēdām
vēl mazāk nekā 1999.gadā.
Priecē fakts, ka audzis gaļas un zivju produktu patēriņš, taču
veselīga uztura pamatelementa – dārzeņu – patēriņa apjomi
uzturā ir nepietiekami. Tas rada bažas, jo uztura vienveidība un
vērtīgo produktu aizvietošana ar relatīvi vieglāk pieejamu
pārtiku var pasliktināt iedzīvotāju vispārējo veselības
stāvokli.
Informatīvā kampaņa bijusi efektīva
Iniciatīvas laikā noritējušās
patērētāju aptaujas respondenti, kuri uzturā lieto augļus un
dārzeņus, diennaktī patērē aptuveni 0,5 kg augļu un dārzeņu. Šie
iedzīvotāji iegādājas tos vairākas reizes nedēļā un vienā
pirkšanas reizē parasti pērk 1 kg augļu un 1 kg dārzeņu.
Novērots, ka visaugstākais augļu un dārzeņu patēriņš ir ģimenēs,
kurās ir 3 līdz 6 cilvēki, un kā galvenās motivācijas augļu un
dārzeņu lietošanai respondenti min izskatu, garšu, produkta
vērtīgās īpašības un audzētāju. Patērētāju aptaujās ir redzams,
ka vismaz vienu no reklāmas akcijas “Turies pie augļiem un
dārzeņiem!” veidiem (vides reklāma, raksti presē un internetā,
lielveikalu plakāti un prezentācijas) respondenti ir pamanījuši.
Tāpēc informatīvā kampaņa kopumā vērtējama kā sekmīga. Aptaujas
rezultāti arī rāda, ka vidēji 16 procenti respondentu kampaņas
ietekmē sākuši uzturā lietot vairāk augļu un dārzeņu.
Iniciatīvas “Turies pie dārzeņiem un augļiem” laikā tika veikta
arī viesnīcu, kafejnīcu, restorānu (HoReCa) akcijas dalībnieku
aptauja. 90 procenti HoReCa akcijas dalībnieku akciju vērtēja
pozitīvi un pauda uzskatu, ka patērētāji noteikti jāinformē par
uzturvērtībām bagātu pārtiku. Vairums respondentu arī uzsvēra, ka
par sabiedrības veselību ir jārūpējas, jo tā ir visas valsts
labklājības pamats.
Ieva Jaunozola,
biedrības “Mārketinga padome” speciāliste