Gads kopā ar fotomākslas šedevriem
Foto no Strenčos atrastās fotogrāfiju kolekcijas izlases |
Lai pievērstu sabiedrības uzmanību
melnbaltajai fotogrāfijai, nekustamo īpašumu kompānija “Latio”
jau otro gadu izlaidusi fotomākslas kalendāru. Pārstāvēta plaša
radošo rokrakstu un fotomākslas virzienu amplitūda – no pagājušā
gadsimta 60.gadiem raksturīgajiem dzīves estetizācijas centieniem
līdz 80.gadu vidū uzplaukušajam subjektīvajam dokumentālismam,
par kura spilgtākajiem pārstāvjiem tiek uzskatīti Inta Ruka un
Andrejs Grants.
Kalendārs tapis kopīgi ar Kultūras ministriju un Latvijas
Fotogrāfijas muzeju uzsāktā Latvijas fotomākslas vērtību
apzināšanas un saglabāšanas projekta ietvaros. Šis projekts guvis
lielu atsaucību un ļāvis izglābt no iznīcības daudzas vērtīgas
Latvijas fotogrāfijas vēstures liecības, rodot tām drošu mājvietu
Fotogrāfijas muzejā. “Latio” direktors Edgars Šīns: “Senās
fotogrāfijas mums šķita nepelnīti aizmirstas. Ar šo projektu un
kalendāra izdošanu mēs vēlamies pievērst sabiedrības uzmanību
fotomateriālu saglabāšanas jautājumam un dot savu artavu,
spilgtākos fotodarbus popularizējot kalendārā. Melnbaltā
fotogrāfija ir īpaša ar to, ka, tajā ieskatoties, katru dienu var
atklāt ko jaunu, pārdzīvot jaunas emocijas.”
“Balti pelēkā tonalitāte ir pati melnbaltās fotogrāfijas esence,
kuras dēļ ir vērts mēģināt vēl un vēlreiz,” savu janvārim
izraudzīto fotogrāfiju komentē Raimo Lielbriedis. Andrejs Grants
savā Egļukalna ainavā ar kaķēnu priekšplānā fiksējis mirkļa
iespaidu ar “mūsu visu kopīgi dzīvotā laika unikalitātes
apjausmu”. Triju Zvaigžņu ordeņa kavaliera, Mārtiņa Buclera
prēmijas laureāta Jāņa Gleizda gleznais “Ziediņš” savukārt
simbolizē cilvēka gribasspēka uzvaru pār likteni. Katrs no
trīspadsmit kalendārā pārstāvētajiem autoriem izceļas ar savu
rokrakstu, katrs no viņiem devis un dod savu ieguldījumu Latvijas
fotomākslas attīstībā. Ir gan darbu pirmpublicējumi, gan jau tālu
pasaulē pazīstami darbi. Tādi kā Gunāra Bindes “Akts”, Valža
Brauna “Laimes lietus” un Vilhelma Mihailovska “Pāreja”. Vākam
izmantotā Viļņa Auziņa fotoetīde “Laiva” savulaik kalpojusi
māksliniekam Ilmāram Blumbergam kā iedvesmas avots Latvijas
Kultūras fonda emblēmas veidošanā. Šī fotomākslas izlase nebūtu
pilnīga, ja tajā nebūtu pārstāvēts daudzu fotogrāfu skolotājs un
audzinātājs Egons Spuris (1931–1990). Komentējot attēlu no cikla
“Spura Rīga”, kultūras ministre un žūrijas komisijas locekle
Helēna Demakova to raksturojusi kā “attīrītu realitāti apkārtējā
melu un liekulības jūrā”.
Reizē ar jauno kalendāru 25.novembrī Melngalvju namā tika
prezentēta vasarā dzejnieka Jāņa Ziemeļnieka mājvietā Strenčos
atrastās unikālās seno fotoplašu kolekcijas izlase. Latvijas
Fotogrāfijas muzeja vadītājs Vilnis Auziņš atgādināja, ka šajā
vasarā Strenčos uzietā un izglābtā stikla fotoplašu kolekcija ir
viens no unikālākajiem atklājumiem Latvijas fotogrāfijas vēsturē,
bet pēc rūpīgo izpētes darbu pabeigšanas varbūt varēs apgalvot,
ka tā pat pārspēj līdz šim atrastās vērtības. Kaut gan plates vēl
nav precīzi saskaitītas, tiek lēsts, ka kopā varētu būt ap trim
tūkstošiem plašu. Domājams, ka starp darbu autoriem ir Dāvis
Spunde, Konrāds Krauklis un viņa brālis Jānis Krauklis, kuru
pazīstam kā dzejnieku Jāni Ziemeļnieku. Plates tika atrastas ēkā,
kur 20.gadsimta sākumā atradās fotosalons. Šajā ēkā dzīvoja un
strādāja šie trīs fotogrāfi.
Ceļavārdus kopīgā projekta tālākai gaitai teica “Latio” direktors
Edgars Šīns, Kultūras ministrijas valsts sekretāra vietnieks
Uldis Lielpēters, mākslas zinātņu doktors Ojārs Spārītis un
mākslas zinātniece Sarmīte Sīle.
Kalendārs izdots ierobežotā skaitā un paredzēts dāvināšanai
sabiedrībā cienījamiem cilvēkiem, mākslas vērtību pazinējiem.
Aina Rozeniece, “LV”