Nemainīgās bremzes mājokļu politikā
Nebūs pārspīlēts, sakot, ka Latvijai valsts mājokļu politikas līdz 2002.gadam nav bijis. Izveidojot Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju (RAPLM), tai tika uzdots izstrādāt un veidot mājokļu politikas pamatnostādnes. Kā atzīst ministrijas Mājokļu nodaļas vadītāja Ilze Oša, sākts no nulles. Pirms tam valsts mājokļu politika ir bijusi dzīvojamo māju privatizācijas procesa organizēšana.
Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Saprot ikviens. Iesaka, bet bremzē
Rezultāts top, ja izstrādāts
plāns, ko atbalsta vairums, un ja piešķirts finansējums. Viens no
iemesliem, kāpēc valsts mājokļu politika stāv uz vietas, kā
atzīst I.Oša, ir nespēja vienoties. Ne tikai par finansiālo
atbalstu, bet arī par konceptuālo. Kāpēc? “Par mājokļiem visiem
ir kāds viedoklis. Tādēļ arī ir daudz iebildumu, ierosinājumu,
atteikumu saskaņot,” skaidro amatpersona. Piemēram, Bērnu un
ģimenes lietu ministrija, aizsargājot bērnu intereses, ir
iebildusi pret mājokļa renovācijai paredzētā kredīta saņemšanas
nosacījumiem. Uzskatot, ka ņemt kredītu drīkst vienīgi tad, ja
tam piekrīt 100% mājas iedzīvotāju. RAPLM piedāvāja akceptēt 75%
iedzīvotāju piekrišanu.
Otrs piemērs. Vārdos piesaukta gatavība veidot mājokļu garantiju
fonu, bet darbu nav. Arī mājokļu kreditēšanas programmu, kura
nosaka galvojumu saņemšanas ceļu mājas renovācijai vai pirmajai
iemaksai jauna mājokļa iegādei, I. Oša vērtē skeptiski. Iemesls
tam ir Ekonomikas ministrijas negatīvās atsauksmes. Programmai
paredzētie trīs miljoni vairāk nepieciešami sporta un kultūras
objektiem, nevis mājokļiem.
Optimisma limits
Jautāta, vai pēc divu gadu darba,
kad katrs mēģinājums iekustināt mājokļu atbalsta politiku atduras
tukšumā, pamazām nezaudē optimismu, I.Oša atsmej – roku
nolaišana neko nedos. Optimismu vairo katrs sīkums. Ir pārvarēta
pašvaldību skepse. RAPLM ir savākta informācija par visiem valstī
dzīvokļu rindā esošajiem. Ir zināms, cik iedzīvotājiem
iepriekšējos gados pašvaldības piešķīrušas dzīvojamo platību. Uz
šo ziņu pamata RAPLM radās priekšlikums izstrādāt mājokļu
būvniecības mērķdotāciju programmu. Lai apmierinātu visu līdz
2003.gada beigām dzīvokļu rindā esošo personu vajadzības, valstij
mājokļu būvniecībai būtu jāpiešķir 12 miljoni latu, saka I.Oša.
Turklāt tie būtu tikai 30% no kopējām izmaksām. 70% būvniecībai
jāatvēl pašvaldībām.
RAPLM noraida Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) nostāju, ka
valsts nekorekti formulē būvniecības izmaksas. LPS saka, ka
izmaksu proporcijas ir 90% pašvaldībām un 10% valstij. Arī LPS
argumentu, ka būvniecība nav pašvaldību pastāvīgā funkcija, I.Oša
atspēko. “Pašvaldībām nav jābūvē. To dara būvniecības kompānijas.
Pašvaldības izvērtē vajadzību, pieņem lēmumu un rīko konkursu.
Infrastruktūras nodrošinājums neatkarīgi no tā ir pašvaldības
kompetencē.”
Mājokļi nav pašvaldību prioritāte
Iemesls, kāpēc jautājums mājokļus
būvēt un kam būvēt tiek stumdīts šurpu turpu, pēc I.Ošas sacītā,
ir cits. Arī pašvaldībām mājokļi nav vienīgā prioritāte.
Svarīgāka teritorijas attīstībai ir uzņēmējdarbības vides
uzlabošana. Uzņēmējdarbība nes ienākumus pašvaldības budžetā.
Savukārt mājokļu būvniecībai ekonomiskās atdeves nav. Pašvaldības
palīdzība dzīvokļa piešķiršanai vajadzīga maznodrošinātiem un
sociāli nenodrošinātiem iedzīvotājiem.
Pastāv uzskats, ka dzīvokļu trūkst lielajās pilsētās. Bet lauku
teritorijās, kur savulaik bija kolhozi un celtas daudzdzīvokļu
mājas, nereti vērojama teju pēckara aina. Cilvēki pārcēlušies uz
viensētām vai dzīvo pilsētās. Lielās mājas ir izdemolētas un
pamestas. Ja ieguldītu naudu un atjaunotu, kas tajās dzīvotu? Bez
jumta virs galvas cilvēkiem vajadzīgs darbs iztikas pelnīšanai.
Tādēļ vien, ka pagasta attīstības plānā var lasīt par prioritāru
atbalstu uzņēmējdarbībai un labvēlīgiem nosacījumiem, uzņēmēji uz
laukiem neraujas.
MK noteikumu projektā par mērķdotāciju piešķiršanu mājokļu
būvniecībai ir piedāvātas divas iespējas – būvēt mājas vai
atpirkt dzīvokļus no privātā fonda. I.Oša skaidro, ka valstī ir
25 pašvaldības, kur rindā ir reģistrēti vairāk par 30 cilvēkiem.
Tajās jābūvē. Būvniecība būs dārga, taču izdevīga un attaisnosies
ilgtermiņā. Savukārt mazākās apdzīvotās vietās, domā I.Oša,
dzīvokļus varētu atpirkt no privātīpašniekiem.
Maznodrošināto iedzīvotāju prasības mājoklim visbiežāk ir
pieticīgas. Tie nevēlas labiekārtotus un plašus dzīvokļus dārgo
izmaksu dēļ. Taču nelielo ar malku apkurināmo dzīvokļu trūkst.
Pašvaldības rīcību, piemēram, veidot (būvēt, atpirkt) daļēji
labiekārtotas sociālas mājas, iegrožo būvniecības likumu
normatīvi.
Latvijas pieredze sociālo māju uzturēšanā ir neliela. Patlaban ir
ap 70 sociālo māju. I.Oša uzsver, ka mums vēl nedraud risks,
veidojot jaunas sociālās mājas, vienlaikus veidot geto rajonu
(teritoriju, ko apdzīvo maznodrošinātie iedzīvotāji). Tomēr
daļēji šis process jau sācis. Tas īstenots, veikli privatizējot
dzīvokļus uz trešās personas vārda. Daļa maznodrošināto ir
ieguvuši dzīvokli ārpus Rīgas, dzīvo vienkopus un veido attiecīgu
sociālo vidi.
Neoficiālie un oficiālie atzinumi par sociālajām mājām ir
pretrunīgi. Teorētiski un pirmajā mirklī viss ir skaisti un
cerīgi. Televīzijā esam vērojuši kadrus par pašvaldību sociālās
mājas atvēršanu – sirmai tantiņai tiek pasniegtas dzīvokļa
atslēgas un seko ieskats jaunajā, izremontētajā dzīvoklī. I.Oša
neslēpj, pašvaldībai ir jāvērtē un jālemj, kam dzīvokli šādā namā
piešķirt.
Tomēr ir arī skumja pieredze. Pietiek kādu dzīvokli ierādīt
ģimenei darbspējas vecumā, kurā ciena alkoholu, un sekas izjūt
viss nams. Cita pieredze – dzīvošana sociālajā mājā tās
iemītniekiem tomēr izrādās par dārgu, neraugoties uz
samazinātajām izmaksām. Seko parādi un citu vienošanos
nepildīšana. Rezultātā dzīvoklis ir jāatbrīvo.
Sabiedrība nevar īsā laikā izskaust alkoholismu un noziedzību.
Alkoholiķi, bezpajumtnieki un personas, kas izcietušas
ieslodzījumu un atgriežas sabiedrībā, ir un būs. Ne visi spēs
kļūt par pilnvērtīgiem sabiedrības locekļiem. Taču cilvēkiem
vajadzīga apmešanās vieta. Ne tikai nakts patversmēs, avārijas
stāvokļa māju pagrabos, tukšos dzīvokļos vai zem tiltiem.
Vienkopus ar citiem mazturīgajiem ierādīt dzīvokļus sociālajos
namos (īpaši jaunuzceltos) šai sabiedrības daļai ir liels risks.
Viens no risinājumiem – veidot atsevišķas sociālās mājas.
Gatavojot pašvaldību mērķdotāciju valsts programmu mājokļu
būvniecībai, RAPLM iestājas pret to, ka tikai lielās pašvaldības
neizsmeltu summu savām vajadzībām. Mērķdotāciju sadalījumam
plānots piemērot reģionālā sadalījuma principu. Vērā tiktu ņemti
dati par rindā reģistrēto personu skaitu.
Tik tālu teorija. Praksē diemžēl valsts naudu mērķdotācijām vēl
nav plānojusi piešķirt. Valsts 2005.gada budžeta projektā prasīto
pirmo piecu miljonu latu vietā ir nulle. Ir brīdis, kad bez
naudas valsts mājokļu politikā izdarīt vairs nevar neko. Visi
priekšdarbi ir paveikti. Atlicis pēdējais – piešķirt naudu.
Zaida Kalniņa, “LV”