• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
"Ryanair" seko "easyJet". Kas būs nākamie?. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 30.11.2004., Nr. 189 https://www.vestnesis.lv/ta/id/97159

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Kalendārs un gleznas tev

Vēl šajā numurā

30.11.2004., Nr. 189

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

“Ryanair” seko “easyJet”. Kas būs nākamie?

Šā gada laikā ievērojami palielinājies lidostas “Rīga” apkalpoto pasažieru skaits. Palielināt aviotransporta pasažieru plūsmu ļauj zemo cenu aviosabiedrību piesaistīšana. Lidojumus sākusi jau otra šāda veida kompānija, un nozares prognozes ir optimistiskas.

Šā gada rudenī lidojumus no starptautiskās lidostas “Rīga” uzsākušas divas zemo izmaksu aviosabiedrības – “easyJet”, un Īrijas “Ryanair”. Abu kompāniju ienākšana Latvijā saistāma ar lēmumu orientēt lidostas darbu galvenokārt uz ekonomiskās klases pasažieriem. To sekmē arī Saeimas pieņemtie grozījumi likumos “Par aviāciju” un “Par nodokļiem un nodevām”, kas paredz piešķirt atlaides aviokompānijām lidostas nodevas maksājumos atbilstoši pārvadāto pasažieru skaitam. Tas gan izraisīja sešu aviosabiedrību iebildumus. Iebilda arī Starptautiskā gaisa transporta asociācija. Tomēr 1.novembrī lidostas jaunā atlaižu politika tika ieviesta. Atcelta arī pasažieru izlidošanas nodeva un par 30 procentiem samazināta pacelšanās un nosēšanās maksa, kas padara lidostu “Rīga” izdevīgāku zemo cenu aviokompānijām.

Interese par Rīgu pieaug

Līdz šim lidostas apkalpoto pasažieru skaits bijis relatīvi neliels. Jaunā politika ļaus pielāgot lidostu pieaugošajam pasažieru skaitam, kurš šogad varētu būt nedaudz lielāks par miljonu. Tas ir būtiski lidostai, kura meklē iespējas kompensēt nodevu atcelšanas radīto ienākumu samazināšanos. Šā gada desmit mēnešos lidostas “Rīga” pasažieru skaits bijis par 41,6 procentiem lielāks nekā pagājušā gada attiecīgajā periodā. Sagaidāms, ka nākamgad pasažieru skaits varētu sasniegt divus miljonus, kas pārsniedz zaudējumu segšanai vajadzīgo minimālo pasažieru skaitu. Tomēr lidostas vadība uzsver nepieciešamību paātrināt attīstību, jo, saglabājoties pašreizējiem attīstības tempiem, lidostai 2006.gadā nāksies meklēt papildu līdzekļus.
Viens no zemo cenu aviokompāniju piesaistīšanas iniciatoriem bija Ministru prezidenta biedrs, satiksmes ministrs Ainārs Šlesers. Ministrs uzskata, ka zemākas cenas lidojumiem uz Rīgu veicinās lidostas attīstību, palielinot ārzemju tūristu skaitu, un tādējādi ļaus piesaistīt investīcijas.
31.oktobrī pirmo lidojumu no lidostas “Rīga” veica “Ryanair”. Kompānijas vadība jau paudusi apmierinātību ar biļešu pārdošanas rezultātiem un plāno pirmajā darbības gadā pārvadāt 300 000 pasažieru. Kopš 25.novembra lidojumus no Rīgas uz Berlīni piedāvā otra zemo cenu aviokompānija “easyJet”, kura dibināta 1995.gadā un šobrīd veic lidojumus 184 maršrutos no 58 Eiropas lidostām. Lidojumiem tiek izmantotas “Airbus 319” lidmašīnas. Šobrīd aviokompānijai izdevies pārdot jau apmēram 10 000 biļešu, bet uzņēmuma mārketinga menedžeris Jannis Kapodistris pavēstīja, ka “easyJet” vadība plāno gada laikā šajā maršrutā pārvadāt vairāk nekā 90 000 pasažieru. Pagaidām aviosabiedrības vadība vēl nav izlēmusi, vai atklāt lidojumus no Rīgas arī citos maršrutos.
Abām kompānijām ir līdzīgi paņēmieni izdevumu samazināšanai – biļešu pārdošana internetā, maksas ēdināšana lidojumu laikā, mazo lidostu izmantošana un iespējami zemi administrācijas izdevumi. Aviosabiedrību stratēģijā ietilpst arī tādu maršrutu izvēle, kuros ir liels lidmašīnu piepildījums. Tāpēc zemo cenu aviosabiedrību ienākšana liecina, ka palielinās ārzemju tūristu interese par Latviju. To var secināt arī no “easyJet” lēmuma uzsākt lidojumus no Rīgas ziemā, kad pasažieru skaits parasti ir mazāks, un kompānijas vadības izteiktās cerības panākt augstu lidmašīnas piepildījumu neatkarīgi no sezonas. Paredzēts, ka lidmašīnās būs aizpildīti vidēji 80 procenti vietu.

Konkurence pieaug, mērķi kļūst sasniedzami

Šobrīd lidojumus uz Rīgu veic nozīmīgākās Eiropas lidsabiedrības. Pirmo vietu pasažieru skaita ziņā ieņem “airBaltic”, kas nodrošina vairāk nekā pusi no visu lidostas apkalpoto klientu skaita. Labi rādītāji ir arī Latvijas aviosabiedrībai “Latcharter”, Vācijas “Lufthansa” un Čehijas “Czech Airlines”. Kompānijas “Ryanair” vadība cer, ka drīzumā kļūs par tirgus līderi lidojumos uz Londonu un Frankfurti. Arī “easyJet” savās prognozēs ir optimistiski – kompānijas vadība paredzējusi pasažieru skaitu maršrutā uz Berlīni palielināt trīskārt.
Pašreizējā lidostas “Rīga” attīstība gan tai nedod cerības tuvākajā laikā kļūt par ļoti nozīmīgu Eiropas Savienības aviācijas centru, tomēr ļauj sekmīgi sekot pieprasījumam pasažieru pārvadājuma tirgū. Lidostas “Rīga” prezidents Dzintars Pomers jauno kompāniju piedāvātos lidojumus uzskata par lētiem un drošiem un izsaka cerību, ka lidsabiedrības spēs īstenot noteiktos mērķus. Jāatgādina, ka saskaņā ar šovasar A.Šlesera pausto ieceri nākamajos piecos gados lidostas apkalpoto pasažieru skaits jāpalielina līdz 5 – 6 miljoniem cilvēku gadā.

Jānis Nicmanis

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!