“Ryanair” seko “easyJet”. Kas būs nākamie?
Šā gada laikā ievērojami palielinājies lidostas “Rīga” apkalpoto pasažieru skaits. Palielināt aviotransporta pasažieru plūsmu ļauj zemo cenu aviosabiedrību piesaistīšana. Lidojumus sākusi jau otra šāda veida kompānija, un nozares prognozes ir optimistiskas.
Šā gada rudenī lidojumus no starptautiskās lidostas “Rīga” uzsākušas divas zemo izmaksu aviosabiedrības – “easyJet”, un Īrijas “Ryanair”. Abu kompāniju ienākšana Latvijā saistāma ar lēmumu orientēt lidostas darbu galvenokārt uz ekonomiskās klases pasažieriem. To sekmē arī Saeimas pieņemtie grozījumi likumos “Par aviāciju” un “Par nodokļiem un nodevām”, kas paredz piešķirt atlaides aviokompānijām lidostas nodevas maksājumos atbilstoši pārvadāto pasažieru skaitam. Tas gan izraisīja sešu aviosabiedrību iebildumus. Iebilda arī Starptautiskā gaisa transporta asociācija. Tomēr 1.novembrī lidostas jaunā atlaižu politika tika ieviesta. Atcelta arī pasažieru izlidošanas nodeva un par 30 procentiem samazināta pacelšanās un nosēšanās maksa, kas padara lidostu “Rīga” izdevīgāku zemo cenu aviokompānijām.
Interese par Rīgu pieaug
Līdz šim lidostas apkalpoto
pasažieru skaits bijis relatīvi neliels. Jaunā politika ļaus
pielāgot lidostu pieaugošajam pasažieru skaitam, kurš šogad
varētu būt nedaudz lielāks par miljonu. Tas ir būtiski lidostai,
kura meklē iespējas kompensēt nodevu atcelšanas radīto ienākumu
samazināšanos. Šā gada desmit mēnešos lidostas “Rīga” pasažieru
skaits bijis par 41,6 procentiem lielāks nekā pagājušā gada
attiecīgajā periodā. Sagaidāms, ka nākamgad pasažieru skaits
varētu sasniegt divus miljonus, kas pārsniedz zaudējumu segšanai
vajadzīgo minimālo pasažieru skaitu. Tomēr lidostas vadība uzsver
nepieciešamību paātrināt attīstību, jo, saglabājoties
pašreizējiem attīstības tempiem, lidostai 2006.gadā nāksies
meklēt papildu līdzekļus.
Viens no zemo cenu aviokompāniju piesaistīšanas iniciatoriem bija
Ministru prezidenta biedrs, satiksmes ministrs Ainārs Šlesers.
Ministrs uzskata, ka zemākas cenas lidojumiem uz Rīgu veicinās
lidostas attīstību, palielinot ārzemju tūristu skaitu, un
tādējādi ļaus piesaistīt investīcijas.
31.oktobrī pirmo lidojumu no lidostas “Rīga” veica
“Ryanair”. Kompānijas vadība jau paudusi apmierinātību ar
biļešu pārdošanas rezultātiem un plāno pirmajā darbības gadā
pārvadāt 300 000 pasažieru. Kopš 25.novembra lidojumus no Rīgas
uz Berlīni piedāvā otra zemo cenu aviokompānija “easyJet”,
kura dibināta 1995.gadā un šobrīd veic lidojumus 184 maršrutos no
58 Eiropas lidostām. Lidojumiem tiek izmantotas “Airbus
319” lidmašīnas. Šobrīd aviokompānijai izdevies pārdot jau
apmēram 10 000 biļešu, bet uzņēmuma mārketinga menedžeris Jannis
Kapodistris pavēstīja, ka “easyJet” vadība plāno gada
laikā šajā maršrutā pārvadāt vairāk nekā 90 000 pasažieru.
Pagaidām aviosabiedrības vadība vēl nav izlēmusi, vai atklāt
lidojumus no Rīgas arī citos maršrutos.
Abām kompānijām ir līdzīgi paņēmieni izdevumu samazināšanai –
biļešu pārdošana internetā, maksas ēdināšana lidojumu laikā, mazo
lidostu izmantošana un iespējami zemi administrācijas izdevumi.
Aviosabiedrību stratēģijā ietilpst arī tādu maršrutu izvēle,
kuros ir liels lidmašīnu piepildījums. Tāpēc zemo cenu
aviosabiedrību ienākšana liecina, ka palielinās ārzemju tūristu
interese par Latviju. To var secināt arī no “easyJet”
lēmuma uzsākt lidojumus no Rīgas ziemā, kad pasažieru skaits
parasti ir mazāks, un kompānijas vadības izteiktās cerības panākt
augstu lidmašīnas piepildījumu neatkarīgi no sezonas. Paredzēts,
ka lidmašīnās būs aizpildīti vidēji 80 procenti vietu.
Konkurence pieaug, mērķi kļūst sasniedzami
Šobrīd lidojumus uz Rīgu veic
nozīmīgākās Eiropas lidsabiedrības. Pirmo vietu pasažieru skaita
ziņā ieņem “airBaltic”, kas nodrošina vairāk nekā pusi no
visu lidostas apkalpoto klientu skaita. Labi rādītāji ir arī
Latvijas aviosabiedrībai “Latcharter”, Vācijas
“Lufthansa” un Čehijas “Czech Airlines”. Kompānijas
“Ryanair” vadība cer, ka drīzumā kļūs par tirgus līderi
lidojumos uz Londonu un Frankfurti. Arī “easyJet” savās
prognozēs ir optimistiski – kompānijas vadība paredzējusi
pasažieru skaitu maršrutā uz Berlīni palielināt trīskārt.
Pašreizējā lidostas “Rīga” attīstība gan tai nedod cerības
tuvākajā laikā kļūt par ļoti nozīmīgu Eiropas Savienības
aviācijas centru, tomēr ļauj sekmīgi sekot pieprasījumam
pasažieru pārvadājuma tirgū. Lidostas “Rīga” prezidents Dzintars
Pomers jauno kompāniju piedāvātos lidojumus uzskata par lētiem un
drošiem un izsaka cerību, ka lidsabiedrības spēs īstenot
noteiktos mērķus. Jāatgādina, ka saskaņā ar šovasar A.Šlesera
pausto ieceri nākamajos piecos gados lidostas apkalpoto pasažieru
skaits jāpalielina līdz 5 – 6 miljoniem cilvēku gadā.
Jānis Nicmanis