Mūsu tautsaimniecība pārkārtojumu gaidās
Dr.habil.oec. Arnis Kalniņš
Tranzīta sektorā ostām kopā ar citiem tranzīta biznesa dalībniekiem vajadzētu veidot stratēģiskās alianses ar Ziemeļjūras un Skandināvijas ostām un kompānijām, kas darbojas šajās ostās Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Vajadzīgs jauns pavērsiens
Latvijai ir neliels iekšējais
tirgus. To cenšas piepildīt vietējā pārtikas rūpniecība,
kokrūpniecība, daļēji tekstilizstrādājumu, būvmateriālu, dažādu
instrumentu ražotāji (protams, šīs nozares savu produkciju arī
eksportē). Mūsu valstī gandrīz neražo ilglietojamās sadzīves
preces – ledusskapjus, televizorus, radioaparatūru, transporta
līdzekļus. Tādēļ ir svarīgi palielināt tradicionālo preču
eksportu un rast jaunus eksportējamās produkcijas veidus, arī
realizācijai vietējā tirgū.
Pagaidām eksporta un rūpniecības kopējā pieauguma tempi ir
diezgan pieticīgi. Šā gada pirmajos astoņos mēnešos Latvijas
eksports sasniedza 1,356 miljardus latu jeb par 287 miljoniem
vairāk nekā pērn šajā laikā. Bet imports vienlaikus bija 2,336
miljardi latu jeb pieauga par 445 miljoniem latu. Savukārt
2004.gada septembrī rūpniecības pieaugums, salīdzinot ar pērnā
gada septembri, bija pavisam viduvējs – 3,3%, tostarp
apstrādājošā rūpniecībā kāpums tikai par 2,2%. Pietiekami
nepalīdz arī ārvalstu investīcijas. To Latvijā zināmā mērā
apliecina ārvalstu uzkrāto tiešo investīciju sadalījums pēc
nozarēm 2004.gada marta beigās: komercpakalpojumi – 21%,
tirdzniecība – 19%, finanses – 15% jeb kopā šajās trijās jomās
55%, savukārt apstrādājošā rūpniecība – 14%, sakari – 9%,
enerģētika – 9%, transports – 8%, pārējās nozares – 5%.
Bez plašas rūpniecības attīstības, kā to iztirzājām iepriekšējā
reizē (sk. rakstu “Lai viens vilktu līdzi četrus,” Latvijas
Vēstnesis”, 28.06. un 30.06.2004.), stabils eksports ir nedrošs.
Latvijai kā mazai valstij jāvilina uzņēmēji no citām valstīm ar
iespēju te ražot preces, izmantojot lētu un kvalitatīvu
darbaspēku, un tad ražoto pārdot ES.
Darba ražīgumam jābūt pietiekami augstam (tam nepieciešamas
nopietnas investīcijas modernas tehnikas un tehnoloģiju iegādei),
jo gaidāma dramatiska nesamērība starp Eiropas augstākajām
patēriņa preču cenām un valstī maksātajām necilajām darba algām.
Un pēdējās ir visai zemas: 2004.gada 2.ceturksnī vidējā bruto
darba alga Latvijā bija 316 eiras (209 lati), Lietuvā 355 eiras
(235 lati), Igaunijā – 474 eiras (314 lati). Nepārtraukta prasība
pēc darba algas pieauguma gaidāma ne tikai privātajā sektorā
(pretējā gadījumā kvalificētais darbaspēks meklēs iespējas atrast
darbu citās ES valstīs ar augstāku izpeļņu), bet arī valsts
sektorā (ārsti un medicīniskais personāls, skolotāji,
tiesībsargājošā sistēmā un citās jomās strādājošie). Sevišķi
sāpīgi tas būs Latvijai, kur ir viszemākais iekšzemes kopprodukts
(IKP) uz iedzīvotāju un darba samaksa. Tas ir dabiski, ka cilvēks
par vienu to pašu darbu (vai nostrādātām stundām) ar noteiktu
kvalitāti meklēs darba vietu tur (valstī vai firmā), kur par to
var saņemt lielāku samaksu.
Latvijai tā ir jauna situācija, kas prasa pavisam citu pieeju
tautsaimniecības stratēģijā. Vēl paies zināms laiks, līdz
radīsies jaunas darba vietas vai uzņēmumi ieviesīs patiesi
augstas tehnoloģijas (kas prasa prāvas investīcijas), lai darba
ņēmējs varētu cerēt uz augstāku darba algu. Sākumā vairāk dominēs
salikšanas un komplektēšanas tehnoloģijas. Te var palīdzēt tas,
ka daudzi Latvijas uzņēmumi meklē tā saukto stratēģisko investoru
vai arī uzņēmumi tiek pārdoti – tos pārpērk kompānijas ar lielāku
finanšu kapitālu. Jācer, ka tādējādi labāk izdosies saglabāt un
iegūt jaunus tirgus, ieviest kapitālietilpīgas jaunas
tehnoloģijas, lai paaugstinātu darba ražību.
Kokrūpniecība – eksporta mugurkauls
Kokrūpniecība joprojām veido
vismaz trešdaļu no kopējā valsts eksporta apjoma. Taču Latvijas
ekonomikai kopumā pastāv arī zināms risks – pēdējā laikā mežu
nozares eksports samazinās četrus mēnešus pēc kārtas gan naudā
(latu izteiksmē), gan arī rūk meža nozares daļa valsts eksportā.
90% visas koksnes eksportē uz ES valstīm, un lietpratēji uzskata,
ka ES virzienā, iespējams, Latvijas kokrūpniecības eksports ir
tuvu maksimumam.
Šī nozare ir nozīmīgs darba devējs ne tikai laukos, bet arī
pilsētās. Droši vien te daļēji varētu nākt palīgā vēl dziļāka
koksnes apstrāde – celulozes ražošanas uzsākšana, papīra
ražošanas atjaunošana, koksnes ķīmijas produkti, pilnīga
atkritumu izmantošana par mūsdienīgu cieto kurināmo. Taču,
piemēram, par celulozes ražošanu diemžēl pēdējos 15 gados
joprojām tiek vienīgi spriests, bez praktiska rezultāta. Eksporta
pieaugums iespējams, tikai palielinot tirgus ģeogrāfiju un
apgūstot citus eksporta tirgus – ne tikai ES, bet pirmām kārtām
Āziju un Tuvos Austrumus, ASV un Krieviju.
Pagaidām turpinām visu papīrmalku eksportēt. Ja Latvijā darbotos
celulozes fabrika, papīrmalkas cena nebūtu tik zema kā tagad, kad
tā tiek saņemta no starpniekiem. Rūpnīca nevarētu cenas turēt
zemākas, nekā tās ir ostā. Augot degvielas cenām un autoceļu
uzturēšanas izmaksām, sadārdzināsies papīrmalkas transports uz
ostām.
Celulozes ražošanai varēs izmantot arī šķeldu un gateru skaidas,
lai arī sīkkoksni arvien vairāk pārstrādātu dažādās derīgās
lietās un izstrādājumos. Noteikti jāparedz celulozes pārstrāde
papīrmasā. Un visās pārstrādes fāzēs jāievēro tīrākā un cilvēkiem
draudzīgākā tehnoloģija. Rosās arī kaimiņi – Lietuvā paredz 500
000 tonnu celulozes rūpnīcas būvi (420 milj. latu) ar 2,5 miljonu
kubikmetru koksnes patēriņu, Igaunijā – 140 000 tonnu celulozes
ražošanu no apsēm Kundā (Latvijā domā par 600 000 tonnu jaudu,
investējot ap 656 miljoniem latu).
Strauja datoru un interneta izplatība nav būtiski samazinājusi
papīra izmantošanu. Lielākais papīra patēriņš ir tieši rūpniecībā
– iepakojumam, nevis birojos. Noiets var būt intensīvi
attīstītajās Eiropas valstīs.
Valstī nemainīgi gadā izcērt 12 miljonus kubikmetru koksnes,
tostarp apaļkoksnes eksports ir ap 4 miljoniem kubikmetru, no
tiem 90% ir papīrmalka, ko Latvijā nepārstrādā.
Latvijas Kokrūpniecības federācija neprognozē būtisku cenu
pieaugumu šķeldai un papīrmalkai pēc celulozes ražotnes
izveidošanas, jo nemainās to pircēji (papīrmalku un celulozes
šķeldu “Metsälitto” Latvijā iepērk arī pašlaik, konkurence
lielo iepircēju vidū ir neliela), taču Latvijas meža nozares
komplekss iegūst lielāku stabilitāti papīrmalkas un šķeldas
tirgū, vieglāk būs risināma kvalitātes un apjomu noteikšana.
Mainīsies tikai pārvadājumu virziens.
Protams, lielāks finansiālais ieguvums būtu, ja Latvijas mežu
īpašnieki (valstī ir ap 155 tūkstoši privāto mežu īpašnieku un
kopā ar ģimenes locekļiem 620 tūkstoši cilvēku, kā arī valsts kā
savu mežu īpašniece) būtu arī celulozes un papīra rūpnīcas
līdzīpašnieki, tāds modelis jau sen darbojas Somijā. Papīrmalkas
cena tur ir augstāka nekā Latvijā.
Pasaulē ir koksnes izejvielu – jo īpaši resno dimensiju
apaļkoksnes – deficīts. Latvijā gandrīz visi baļķi tiek
pārstrādāti pāris tūkstošos kokzāģēšanas uzņēmumu. Konkurence ir
asa (papildus meklē baļķus Krievijā, Baltkrievijā, Polijā). Sāk
arvien vairāk izzāģēt koksni, sākot ar 8 cm diametru. Palielinās
sīkkoksnes mehāniskā pārstrāde zāģmateriālos, mēbeļu sagatavēs un
citos produktos. Aug konkurence ar celulozes ražotājiem
apaļkoksnes iepirkšanā. No sīkkoksnes vispirms iegūst brusu –
pāri paliekošā šķelda varētu iet celulozei, samazinot šim nolūkam
apaļkoksni (izejvielu bilancē attiecīgi būtu 2 miljoni kubikmetru
šķeldas un 1 miljons kubikmetru apaļkoksnes).
Nepieciešamas lielākas investīcijas inovācijās, lai vēl vairāk
palielinātu mežā iegūtās koksnes pievienoto vērtību. Jāveicina
meža ķīmijas attīstība un jaunu degvielu veidu iegūšana, kā arī
vietējo energoresursu izmantošana. Mums pašlaik ir lētie
Krievijas energoresursi, bet tie būs lēti tikai līdz noteiktam
brīdim.
Nozares ienesīgumu var stiprināt, pieņemot stratēģiskus lēmumus,
ko labāk veikt lieluzņēmumos. Tā akciju sabiedrības “Latvijas
finieris” apgrozījums no 9,2 miljoniem latu 1992.gadā pieauga
līdz 81 miljonam latu 2003.gadā. Te stratēģiskie lēmumi izpaužas
prasmīgā privatizācijā, eksportā, tirgus iekarošanā ne tikai
Eiropas Savienībā, savas tirdzniecības uzņēmumu ķēdes izveidē,
dziļākas pārstrādes saplākšņu izstrādājumu ražošanā un koksnes
taupīšanas programmā, kā arī iekļaujoties metālapstrādē un
mežsaimniecībā.
Transporta un loģistikas pakalpojumi
Ļoti nozīmīga vieta
tautsaimniecības struktūrā ir transportam un tranzīta operāciju
apkalpošanai. Latvijas vieta ir sevišķi izdevīga ar savu
ģeogrāfisko pievilcību (ostas, pietiekami attīstīta
infrastruktūra, augstas tehnoloģijas ražotnes apkārtējās valstīs
u.c.), jo ar to varam akcentēt savas stiprās puses tranzīta jomā.
Latvija ir ideāla teritorija distribūcijas centru izveidei
Eiropas Savienības ziemeļaustrumu reģiona valstu preču piegādēm
uz Krieviju. Latvijā izvietotie reģionālie izplatīšanas centri
varētu kalpot vienlīdz labi gan Ziemeļeiropas, gan Krievijas
eksporta tirgiem. Pēc valsts pievienošanās Eiropas Savienībai
virkne distribūcijas centru var pārvietoties uz Latviju. Varam
būt nozīmīgs preču tranzīta un sadales centrs, no kura preču
plūsma sadalītos tālāk. Tranzīta un loģistikas asociācijas
izvirza arī nepieciešamību veidot pievienotās vērtības nodokļa
(PVN) noliktavas, kas uzņēmējiem dod iespēju nemaksāt PVN par
precēm, kamēr tās glabājas šādās noliktavās, un kas tranzīta
uzņēmumiem būtu izdevīgi. Transporta un loģistikas pakalpojumu
nozari vienmēr interesēs naftas, minerālmēslu, akmeņogļu, metāla,
graudu, kokmateriālu, sašķidrinātās gāzes un citu stratēģisku
kravu pārvadājumi.
Tranzīta sektorā ostām kopā ar citiem tranzīta biznesa
dalībniekiem vajadzētu veidot stratēģiskās alianses ar
Ziemeļjūras un Skandināvijas ostām un kompānijām, kas darbojas
šajās ostās.
Tranzīta ostas jāpapildina ar kravu dažādošanu, kas mazinātu
risku. Nozīmīga ir konteinerkravu, vērtīgāko kravu īpatsvara
palielināšana (autotransports arvien sadārdzinās). Lielāka
uzmanība veltāma kravām no rietumiem uz austrumiem. Īstenojumu
rod arī jauni virzieni – veidojot Ventspils graudu termināli
“Grain Terminal” ar jaudu 2,5 miljoni tonnu Kazahstānas
graudu pārkraušanai (ieguldot ap 13 miljonus latu). Krājtvertnes
pirmajā posmā paredzētas 69 000 tonnām un otrajā – arī
69 000 tonnām jeb kopā 138 000 tonnām. Tāpat varēja būt
jēlnaftas pārkraušana no Kazahstānas.
SIA “Ventspils naftas termināls” no šā gada janvāra līdz oktobrim
pārkrauti 7,3 miljoni tonnu naftas un naftas produktu, pērn (kad
arī jau bija slēgts cauruļvads) tika pārkrauti 10,7 miljoni tonnu
pa dzelzceļu piegādāto kravu. Akciju sabiedrības “Ventspils
nafta” akcionāru vairākums pieņēmuši lēmumu par kontrolpaketes
pārdošanu. Līdzšinējā Ventspils uzņēmēju politika nav bijusi
pietiekami tālredzīga. Ventspils uzņēmēju un pārējās Latvijas
biznesa sabiedrības pozīcija jautājumā par naftas tranzīta
attīstību iepriekš nav bijusi vērsta uz nākotni.
Ventspilnieki ir ieinteresēti, lai pilsētā tiktu atvērtas jaunas
rūpnieciskās ražotnes, radītas labi apmaksātas darba vietas, lai
uzņēmumi maksātu visus nodokļus.
Jāievēro, ka Krievijas uzņēmumu ieņēmumi no naftas eksporta
2004.gada pirmajos deviņos mēnešos sasnieguši 38,93 miljardus
dolāru (20,7 miljardus latu) un bijuši par 46,3% lielāki nekā
pērn attiecīgajā periodā. Eksportēts pavisam 177,93 miljoni tonnu
naftas (uz NVS – 16,51 miljons tonnu un uz tālajām ārvalstīm –
161,42 miljoni tonnu), kas ir par 16,4% vairāk nekā pērn.
Latvijas tranzītam ir nākotne. Krievija cenšas tranzīta plūsmu
regulēt, taču situāciju varētu mainīt sakarā ar šīs valsts
gaidāmo iestāšanos Pasaules tirdzniecības organizācijā. Tas ļaus
novērst daļu riska, ar ko šobrīd diemžēl jārēķinās Latvijas
uzņēmējiem Krievijā. Turklāt vairākos tranzīta ceļos ir
ieinteresētas arī Krievijas amatpersonas un uzņēmēji. Tranzītu
nevar attīstīt caur “pudeles kakliņu” Sanktpēterburgā.
Nobeigums sekos