Projekts: Politisko partiju likums
Saeimas dok. Nr.3385; likumprojekts Nr.1027
Tieslietu ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta 2004.gada 2.novembra sēdē akceptēts (prot. Nr.63, 22.§) un 25.novembrī iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likuma mērķis
Šā likuma mērķis ir nodrošināt politisko partiju un to apvienību (turpmāk– partija) darbību, kā arī sekmēt demokrātiskas un pilsoniskas sabiedrības nostiprināšanu, nosakot partiju darbības pamatprincipus, organizatorisko struktūru, likvidāciju un reorganizāciju.
2.pants. Partiju jēdziens un darbības pamatmērķi
Partijas ir organizācijas, kas tiek izveidotas, lai veiktu politisko darbību, piedalītos vēlēšanu kampaņā, izvirzītu deputātu kandidātus, piedalītos Saeimas vai pašvaldību domju (padomju), Eiropas Parlamenta darbā, ar deputātu starpniecību īstenotu partijas programmu, kā arī iesaistītos publiskās pārvaldes institūciju izveidē.
3.pants. Partijas tiesiskais statuss
Partija iegūst juridiskas personas statusu pēc tās ierakstīšanas partiju reģistrā.
4.pants. Partijas atbildības norobežošana
(1)Partija par savām saistībām
atbild ar visu partijas mantu.
(2)Partija neatbild par biedra saistībām. Biedrs neatbild par
partijas saistībām.
5.pants. Partijas juridiskā adrese
(1)Partijas juridiskā adrese ir
partiju reģistrā norādītā adrese.
(2)Ja partijai tiek nosūtītas ziņas, dokumenti vai cita
korespondence uz partiju reģistrā norādīto juridisko adresi,
uzskatāms, ka partija šos dokumentus, ziņas vai citu
korespondenci ir saņēmusi septiņu dienu laikā pēc nosūtīšanas, ja
nosūtītājs var pierādīt to, ka ir nosūtījis attiecīgo
korespondenci.
6.pants. Partijas nosaukums un simbolika
(1)Partijas nosaukumam, nosaukuma
saīsinājumam un simbolikai ir nepārprotami jāatšķiras no Latvijā
agrāk reģistrētu (neatkarīgi no darbības turpināšanas) partiju
nosaukuma, nosaukuma saīsinājuma un simbolikas. Agrāk reģistrētas
partijas nosaukuma, tā saīsinājuma vai simbolikas izmantošana
atļauta gadījumos, ja partijas apvieno vai pārveido par biedrību.
Partijas nosaukumam jāatbilst valsts valodas prasībām.
(2)Ir aizliegti partiju nosaukumi, nosaukumu saīsinājumi un
simbolika, kas:
1)ir pretrunā ar normatīvajiem aktiem un labiem tikumiem.
Nosaukumā nedrīkst ietvert militāra formējuma nosaukumu vai tādas
organizācijas vai grupas nosaukumu, kura atzīta par noziedzīgu
vai antikonstitucionālu, tas nedrīkst radīt pozitīvu attieksmi
pret vardarbību;
2)sakrīt ar tādas organizācijas nosaukumu, nosaukuma saīsinājumu
vai simboliku, kuras mērķis vai darbība ir vērsta pret Latvijas
neatkarību, suverenitāti vai drošību vai kas atveido šādas
organizācijas nosaukumu, nosaukuma saīsinājumu vai
simboliku.
(3)Partijas nosaukumā lietojami vienīgi latviešu vai latīņu
alfabēta burti.
(4)Nosaukumā nedrīkst ietvert maldinošas ziņas par partijas
darbības mērķi, darbības veidu un tiesisko formu.
(5)Partijas nosaukumā nedrīkst ietvert vārdus “Latvijas
Republika”, valsts un pašvaldību institūciju nosaukumus, kā arī
vārdus “valsts” vai “pašvaldība”. Partijas simbolika nedrīkst
sakrist ar valsts un pašvaldību simboliku.
(6)Partija, kuras tiesības ir aizskartas, prettiesīgi izmantojot
tās nosaukumu, nosaukuma saīsinājumu vai simboliku, var no
aizskārēja prasīt, lai tas izbeidz izmantot nosaukumu, kā arī lai
atlīdzina partijai ar tā nosaukuma prettiesīgu izmantošanu
nodarītos zaudējumus, ceļot prasību tiesā.
7.pants. Partijas saimnieciskā darbība
(1)Lai sasniegtu statūtos
noteiktos mērķus, partijas ir tiesīgas veikt šāda veida
saimniecisko darbību, kurai nav peļņas gūšanas nolūks:
1)iegūt kustamo un nekustamo īpašumu partijas darbības
nodrošināšanai;
2)partijas īpašuma apsaimniekošana;
3)informācijas izplatīšana, reklāma, poligrāfija, izdevniecība,
kā arī suvenīru ar partijas simboliku izgatavošana un pārdošana,
lai informētu sabiedrību par partijas darbības
pamatnostādnēm.
(2)Partijas ienākumus drīkst izmantot statūtos noteiktā mērķa
sasniegšanai, labdarības mērķiem, ziedojot naudu un izmaksājot
pabalstus, kā arī sabiedrisko pasākumu organizēšanai. Ienākumus,
kas gūti no partijas veiktās darbības, nedrīkst sadalīt starp
partijas biedriem vai tās dibinātājiem.
8.pants. Publiskā darbība
(1)Lai sasniegtu statūtos
paredzētos mērķus, partijām ir tiesības veikt publisku darbību,
kas nav pretrunā ar normatīvajiem aktiem.
(2)Šajā nolūkā tās var:
1)brīvi izplatīt informāciju par savu darbību;
2)izveidot preses izdevumus un citus plašsaziņas līdzekļus;
3)organizēt mītiņus, demonstrācijas, ielu gājienus un sapulces
publiskās vietās;
4)uzturēt sakarus ar citu valstu politiskajām partijām;
5)veikt pasākumus, kas saistīti ar priekšvēlēšanu
aģitāciju.
(3)Jautājumos, kas saistīti ar attiecīgās politiskās partijas
darbības mērķiem un uzdevumiem, tās var vērsties valsts un
pašvaldību institūcijās, kā arī tiesā un aizstāvēt savu biedru
tiesības vai ar likumu aizsargātās intereses.
9.pants. Aizliegums veidot bruņotas vai militarizētas vienības
Partijām ir aizliegts apbruņot savus biedrus vai citas personas, organizēt tiem militāras mācības un veidot militarizētas vienības.
10.pants. Partiju darbības atklātums
(1)Partiju institūciju sēdēs var
piedalīties jebkurš attiecīgās partijas biedrs, ja statūtos nav
noteikts citādi. Biedru tiesības un pienākumus nosaka
statūti.
(2)Plašsaziņas līdzekļu žurnālisti var piedalīties partiju
augstāko lēmējinstitūciju (kopsapulču, kongresu vai konferenču)
sēdēs.
(3)Partiju biedri un plašsaziņas līdzekļu žurnālisti var
iepazīties ar partiju un to amatpersonu pieņemtajiem
lēmumiem.
11.pants. Partiju finansēšana
Partiju finansēšanas kārtību reglamentē īpašs likums.
II nodaļa
Partijas dibināšana
12.pants. Dibinātāji
(1)Par partijas dibinātājiem var
būt 18 gadu vecumu sasnieguši Latvijas pilsoņi.
(2)Dibinātāju skaits nedrīkst būt mazāks par 200.
13.pants. Lēmums par partijas dibināšanu
(1)Lai dibinātu partiju, personām,
kas apvienojas partijā, jāpieņem lēmums par partijas dibināšanu,
jāapstiprina tās statūti un partijas programma, jāievēlē valde,
kā arī saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas
institūcija.
(2)Lēmumā par partijas dibināšanu norāda:
1)partijas nosaukumu;
2)partijas darbības mērķi;
3)dibinātāju tiesības un pienākumus, ja dibinātāji par tiem ir
vienojušies;
4)pilnvarojumu vismaz diviem dibinātājiem parakstīt statūtus,
dibināšanas lēmumu un pieteikumu reģistra iestādei;
5)citas ziņas, kuras dibinātāji uzskata par nepieciešamām.
14.pants. Partijas statūti
(1)Partijas statūtus sagatavo
rakstveidā.
(2)Partijas statūtos norāda:
1)partijas nosaukumu un tā saīsinājumu;
2)simboliku (tās apraksts vai attēls), ja tāda ir;
3)darbības mērķus, uzdevumus un metodes;
4)partijas darbības termiņu (ja partija tiek nodibināta uz
laiku);
5)biedru iestāšanās un izstāšanās noteikumus, kā arī noteikumus
viņu izsvītrošanai no partijas biedru saraksta;
6)biedru naudas un iestāšanās naudas maksāšanas kārtību;
7)biedru tiesības un pienākumus;
8)kārtību, kādā var noteikt partijas teritoriālo un citu
struktūrvienību (ja tādas tiek dibinātas) tiesības un
pienākumus;
9)biedru sapulces sasaukšanas, lēmumu pieņemšanas un
pārstāvniecības kārtību;
10)valdes darbības termiņu un valdes skaitlisko sastāvu, nosakot
valdes locekļu tiesības pārstāvēt partiju atsevišķi vai kopīgi,
valdes priekšsēdētāja tiesības un pienākumus;
11)saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcijas
uzbūvi, ievēlēšanas kārtību, kompetenci, lēmumu pieņemšanas
kārtību un pilnvaru termiņus vai zvērināta revidenta iecelšanas
kārtību un pilnvaru termiņu;
12)kārtību, kādā tiek izdarīti grozījumi partijas statūtos un
programmā.
(3)Partijas statūtos var paredzēt iecelt atbildīgo personu par
partijas finansiālo darbību.
(4)Partijas statūtos var paredzēt citus noteikumus, kas nav
pretrunā ar likumu.
(5)Partijas statūtus paraksta vismaz divi dibinātāju pilnvaroti
pārstāvji, un statūtos norāda to apstiprināšanas datumu.
III nodaļa
Partijas reģistrācija
15.pants. Pieteikums par partijas ierakstīšanu reģistrā
(1)Partijas dibinātāju pilnvaroti
pārstāvji triju mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par partijas
dibināšanu iesniedz Uzņēmumu reģistrā pieteikumu par partijas
ierakstīšanu reģistrā. Pieteikumā norāda šā likuma 18.panta
pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6. un 7.punktā minētās
ziņas.
(2)Pieteikumam pievieno:
1)lēmumu par partijas dibināšanu;
2)partijas programmu;
3)ne mazāk kā 200 partijas dibinātāju sarakstu, kurā pretī katra
dibinātāja vārdam, uzvārdam un personas kodam ir jābūt likumā
noteiktajā kārtībā zvērināta notāra apliecinātam attiecīgā
dibinātāja parakstam. Sarakstā norāda partijas nosaukums;
4)partijas statūtus;
5)partijas valdes locekļu sarakstu;
6)dokumentu, kas apliecina valsts nodevas samaksu un samaksu par
publikāciju laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
(3)Pieteikumu paraksta vismaz divi dibinātāju pilnvaroti
pārstāvji.
16.pants. Partiju reģistrs
(1)Partiju reģistrā ieraksta ziņas
par partijām.
(2)Partiju reģistru izveido un uztur ar likumu pilnvarota valsts
iestāde– Uzņēmumu reģistrs.
17.pants. Partiju reģistra atklātums
(1)Ikvienam ir tiesības iepazīties
ar partiju reģistra ierakstiem un Uzņēmumu reģistrā iesniegtajiem
dokumentiem.
(2)Ikvienam pēc attiecīga rakstveida pieprasījuma iesniegšanas un
valsts nodevas samaksas ir tiesības saņemt izziņu no partiju
reģistra, kā arī partiju reģistra lietā esoša dokumenta izrakstu
vai kopiju. Pēc saņēmēja pieprasījuma izraksta vai kopijas
pareizība apliecināma ar Uzņēmumu reģistra amatpersonas parakstu
un zīmogu, norādot tās izsniegšanas datumu. Partijas valdes
locekļu, likvidatora un administratora personas kodu izsniedz
tikai tādā gadījumā, ja persona pierāda savu interešu
pamatotību.
(3)Pēc saņēmēja pieprasījuma Uzņēmumu reģistra amatpersona
izsniedz izziņu par to, ka partiju reģistra ierakstā nav izdarīti
grozījumi, vai par to, ka partiju reģistrā nav izdarīts noteikts
ieraksts.
18.pants. Partiju reģistra ziņas
(1)Partiju reģistrā norāda šādas
ziņas:
1)partijas nosaukumu;
2)partijas juridisko adresi;
3)partijas darbības mērķi;
4)partijas reģionālās nodaļas, ja tādas ir;
5)datumu, kad pieņemts lēmums par partijas dibināšanu;
6)partijas valdes priekšsēdētāja (partijas vadītāja) un valdes
locekļu vārdu, uzvārdu, personas kodu, norādot, vai viņiem ir
tiesības pārstāvēt partiju atsevišķi vai kopīgi, un ziņas par
valdes locekļu un valdes priekšsēdētāja pilnvaru termiņu;
7)partijas darbības termiņu, ja partija dibināta uz laiku;
8)ziņas par partijas publiskās darbības vai citas darbības
aizliegumu, darbības apturēšanu vai izbeigšanu, turpināšanu,
partijas maksātnespēju, likvidāciju un reorganizāciju;
9)ziņas par likvidatora iecelšanu, norādot viņa vārdu, uzvārdu un
personas kodu;
10)ziņas par administratora iecelšanu maksātnespējas lietā,
norādot administratora vārdu, uzvārdu un personas kodu;
11)ieraksta izdarīšanas datumu;
12)citas ziņas, ja to paredz šis likums.
(2)Par visiem grozījumiem partiju reģistrā, kā arī par partijas
pārvaldes institūcijas vai vadītāja maiņu un par visām pārmaiņām
pārvaldes institūcijas sastāvā partija 14 dienu laikā paziņo
Uzņēmumu reģistram.
(3)Šā panta pirmās daļas 1., 3., 5., 6. un 7.punktā norādītās
ziņas, izņemot personas kodu, par partijas līdzekļiem ir
publicējamas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
19.pants. Uzņēmumu reģistrā iesniedzamie dokumenti un to glabāšana
(1)Uzņēmumu reģistrā iesniedzami
dokumenti, kas pamato ieraksta izdarīšanu partiju reģistrā un to
grozījumus, kā arī citi likumā noteiktie dokumenti. Uzņēmumu
reģistrā iesniedz attiecīgā dokumenta oriģinālu, notariāli
apliecinātu kopiju vai kopiju, uzrādot dokumenta oriģinālu.
Ārvalstīs izdotus publiskus dokumentus legalizē Latvijai
saistošajos starptautiskajos līgumos noteiktajā kārtībā un tiem
pievieno notariāli apliecinātu tulkojumu latviešu valodā.
(2)Partija līdz kārtējā kalendāra gada 1.martam iesniedz Uzņēmumu
reģistrā ziņas par tās biedru skaitu un to pilsonību.
(3)Uzņēmumu reģistrā iesniegtie dokumenti glabājas attiecīgās
partijas reģistrācijas lietā, ja, pamatojoties uz tiem, ir
izdarīts ieraksts partiju reģistrā.
20.pants. Ieraksta izdarīšana partiju reģistrā
(1)Ieraksts partiju reģistrā tiek
izdarīts, pamatojoties uz pieteikumu vai tiesas nolēmumu.
Pieteikuma veidlapas paraugu apstiprina Ministru kabinets.
(2)Pieteikumu par partijas ierakstīšanu partiju reģistrā paraksta
vismaz divas dibināšanas sapulcē pilnvarotas personas.
(3)Lēmumu par ieraksta izdarīšanu partiju reģistrā, atteikumu
izdarīt ierakstu vai ieraksta izdarīšanas atlikšanu Uzņēmumu
reģistra amatpersona pieņem septiņu dienu laikā pēc pieteikuma
saņemšanas. Tādā pašā termiņā Uzņēmumu reģistra amatpersona
pieņem lēmumu par partijas ierakstīšanu partiju reģistrā,
pamatojoties uz tiesas nolēmumu.
(4)Lēmumu par ieraksta izdarīšanas atlikšanu Uzņēmumu reģistra
amatpersona pieņem, ja:
1)izstrādājot partijas statūtus vai izvēloties tās nosaukumu, nav
ievērotas šajā likumā noteiktās prasības;
2)nav iesniegti visi likumā minētie dokumenti;
3)iesniegtajos dokumentos ietvertie lēmumi, uz kuru pamata
izdarāmi ieraksti partiju reģistrā vai grozījumi partiju
reģistrēšanai iesniegtajos dokumentos, neatbilst likumā
noteiktajām prasībām.
(5)Lēmumu par atteikumu izdarīt ierakstu partiju reģistrā
Uzņēmumu reģistra amatpersona pieņem, ja:
1)partijas statūtos noteiktais mērķis ir pretrunā ar Latvijas
Republikas Satversmi, likumiem vai Latvijai saistošajiem
starptautiskajiem līgumiem;
2)pārkāpta šajā likumā noteiktā partijas dibināšanas
kārtība;
3)pēc tam, kad pieņemts lēmums par ieraksta izdarīšanas
atlikšanu, noteiktajā termiņā nav novērsti lēmumā norādītie
trūkumi.
(6)Lēmumam par atteikumu izdarīt ierakstu partiju reģistrā vai
ieraksta izdarīšanas atlikšanu jābūt pamatotam. Lēmumā par
ieraksta izdarīšanas atlikšanu norāda saprātīgu termiņu trūkumu
novēršanai.
(7)Uzņēmumu reģistra amatpersona šā panta trešajā daļā minēto
lēmumu nosūta pieteikuma iesniedzējam triju dienu laikā pēc
lēmuma pieņemšanas.
(8)Pieteikuma iesniedzējam ir tiesības apstrīdēt un pārsūdzēt
reģistra iestādes amatpersonas lēmumu administratīvo procesu
regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
(9)Ieraksts partiju reģistrā izdarāms tajā pašā dienā, kad
pieņemts lēmums par ieraksta izdarīšanu.
21.pants. Reģistrācijas apliecība
(1)Pēc partijas ierakstīšanas
partiju reģistrā partijas dibinātāju pilnvarotajiem pārstāvjiem
izsniedz partijas reģistrācijas apliecību, ko paraksta un ar
zīmogu apliecina Uzņēmumu reģistra amatpersona.
(2)Reģistrācijas apliecībā norāda partijas:
1)nosaukumu;
2)reģistrācijas numuru;
3)reģistrācijas vietu;
4)reģistrācijas datumu.
22.pants. Partijas svītrošana no partiju reģistra
Partiju svītro no partiju
reģistra, pamatojoties uz:
1)partijas likvidatora pieteikumu;
2)maksātnespējīgās partijas administratora pieteikumu;
3)partijas pieteikumu reorganizācijas ieraksta izdarīšanai;
4)tiesas nolēmumu.
23.pants. Valsts nodeva
(1)Par ieraksta izdarīšanu partiju
reģistrā maksājama valsts nodeva. Ministru kabinets nosaka
nodevas apmēru, samaksas kārtību un atvieglojumus.
(2)Par partiju reģistra izraksta un reģistra lietā esoša
dokumenta izraksta vai tā kopijas izsniegšanu, kā arī par izziņas
izsniegšanu maksājama valsts nodeva Uzņēmumu reģistra darbību
regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā apmērā un
kārtībā.
(3)Valsts nodeva par ieraksta izdarīšanu partiju reģistrā, par
izraksta vai tā kopijas izsniegšanu, kā arī par izziņas
izsniegšanu nedrīkst pārsniegt administratīvos izdevumus, kas
saistīti ar lēmuma pieņemšanu par reģistrāciju un attiecīgā
ieraksta izdarīšanu, kā arī ar dokumentu vai informācijas
meklēšanu, apstrādi un pavairošanu saistītos izdevumus.
24.pants. Ziņu iesniegšanas termiņš
Ziņas, uz kuru pamata izdarāmi jauni ieraksti partiju reģistrā, kā arī šajā likumā noteiktie dokumenti iesniedzami Uzņēmumu reģistrā 14 dienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas, ja šajā likumā nav noteikts citādi.
25.pants. Atbildība par nepatiesu ziņu sniegšanu
Par nepatiesu ziņu sniegšanu Uzņēmumu reģistram attiecīgās personas saucamas pie likumā paredzētās atbildības.
IV nodaļa
Partijas biedri
26.pants. Partijas biedri
(1)Par partijas biedriem var būt
personas, kuras ir Latvijas pilsoņi, Latvijas nepilsoņi, Eiropas
Savienības pilsoņi, kas nav Latvijas pilsoņi, bet kas uzturas
Latvijas Republikā, un kuras ir sasniegušas 18 gadu vecumu. Šis
nosacījums attiecas uz personām, kuras partijā iestājušās
individuāli, ievērojot partijas statūtus. Persona vienlaikus var
būt tikai vienas partijas biedrs.
(2)Par partijas biedru kandidātiem var būt personas, kuras
sasniegušas 16gadu vecumu.
(3)Latvijā var darboties tikai tādas partijas, kurās ir ne mazāk
kā 200Latvijas pilsoņu. Partijā, kurā ir vairāk par 400 biedriem,
ne mazāk kā pusei no visiem biedriem jābūt Latvijas
pilsoņiem.
27.pants. Partijas biedru reģistrs
Partija veido partijas biedru reģistru, kurā norādīts katra biedra vārds, uzvārds, personas kods, pilsonība un deklarētās dzīvesvietas adrese. Informācija par partijas biedriem ir pieejama tikai attiecīgās partijas biedriem, kā arī partiju darbību kontrolējošām un tiesībaizsardzības institūcijām.
28.pants. Biedra dalība partijā
(1)Partijas valde pieņem lēmumu
par biedra uzņemšanu partijā, ja statūtos nav noteikta cita
kārtība.
(2)Ja partijas valde vai cita institūcija (izņemot biedru
sapulci), kuras kompetencē ir biedru uzņemšana, pieņem lēmumu par
atteikumu uzņemt biedru, personai, kura vēlas kļūt par biedru, ir
tiesības pieprasīt jautājumu izskatīt statūtos noteiktajā
kārtībā.
(3)Saistības biedriem nosakāmas tikai saskaņā ar statūtos
paredzēto kārtību.
(4)Biedra dalība partijā nav nododama trešajām personām vai
mantojama. Biedra dalība izbeidzas līdz ar izstāšanos no partijas
vai svītrošanu no partijas biedru saraksta, kā arī ar biedra
nāvi.
(5)Nesamaksāto iestāšanās naudu vai biedra naudu nevar piedzīt
tiesas ceļā.
29.pants. Partijas biedra tiesības
(1)Partijas biedriem ir šādas
tiesības:
1)vēlēt partijas valdi un tikt ievēlētiem valdē;
2)saņemt informāciju par partijas darbību;
3)apstrīdēt partijas pieņemtos lēmumus;
4)izstāties no partijas;
5)citas normatīvajos aktos un partijas statūtos noteiktās
tiesības.
(2)Partijas biedriem neatkarīgi no tā, vai šie biedri ir
dibinājuši attiecīgo partiju vai kļuvuši par biedriem pēc tās
dibināšanas, ir vienādas tiesības arī tādā gadījumā, ja viņiem ir
noteikts atšķirīgs biedra naudas vai iestāšanās naudas
apmērs.
30.pants. Biedra izstāšanās, izsvītrošanas, dalības izbeigšanās sekas
Jautājumos, kas saistīti ar partijas biedru izstāšanos un izslēgšanu no partijas, kā arī ar dalības izbeigšanos partijā, piemēro Biedrību un nodibinājumu likumu.
31.pants. Personas, kas var piedalīties partijas darbā
Partijas darbā var piedalīties arī personas, kas nav attiecīgās partijas biedri,– biedru kandidāti, goda biedri, asociētie biedri, vecbiedri un citas personas ar īpašu statusu, kuru tiesības un pienākumus nosaka attiecīgās partijas statūti.
V nodaļa
Partijas organizatoriskā struktūra
32.pants. Partijas pārvaldes institūcijas
(1)Partijas pārvaldes institūcijas
ir biedru sapulce (kopsapulce, kongress vai konference) un
valde.
(2)Statūtos var paredzēt arī citas pārvaldes institūcijas,
nosakot to izveides kārtību un kompetenci.
33.pants. Partijas biedru sapulce
(1)Partijas augstākā
lēmējinstitūcija – biedru sapulce – sasaucama ne retāk kā reizi
kalendāra gadā.
(2)Visiem partijas biedriem ir tiesības piedalīties biedru
sapulcē, ja statūtos nav noteikts citādi. Partijas biedrs var
piedalīties biedru sapulcē arī ar pārstāvja starpniecību, ja
partijas statūtos nav noteikts citādi. Pilnvara piedalīties un
balsot biedru sapulcē noformējama rakstveidā.
(3)Jautājumos, kas saistīti ar partijas biedru sapulces
kompetenci, sasaukšanu, norisi, lēmumu pieņemšanu, lēmumu
atzīšanu par spēkā neesošiem, piemēro Biedrību un nodibinājumu
likumu.
34.pants. Partijas valde
(1)Valde vada un pārstāv
partiju.
(2)Valdes locekļu skaitu un darbības termiņu nosaka statūtos.
Biedru sapulce ievēlē valdes priekšsēdētāju un valdes locekļus,
ja statūtos nav noteikts citādi. Valdes priekšsēdētāju un valdes
locekļus ievēlē uz laiku, ne ilgāku par pieciem gadiem.
(3)Valdes locekļiem jābūt rīcībspējīgām fiziskām personām.
(4)Jautājumos, kas saistīti ar valdes kompetenci, pārstāvības
tiesībām, lēmumu pieņemšanu, atlīdzības un izdevumu segšanu,
piemēro Biedrību un nodibinājumu likumu.
35.pants. Partijas valdes un citu institūciju locekļu atbildība
(1)Par partijas darbību saskaņā ar
likumos un citos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, kā arī
par partijai saskaņā ar likumu noteikto uzdevumu izpildi ir
atbildīgs partijas valdes priekšsēdētājs.
(2)Valdes un citu institūciju locekļi ir solidāri atbildīgi par
zaudējumiem, kas nodarīti partijai viņu vainas dēļ.
(3)Partija var celt prasību pret valdes vai citas institūcijas
locekli piecu gadu laikā, skaitot no tiesību aizskāruma dienas
vai dienas, kad kļuva zināms par tiesību aizskārumu.
36.pants. Partijas struktūrvienības
(1)Partijai var būt teritoriālas
un citas organizatoriski patstāvīgas struktūrvienības. Partijas
struktūrvienības nav juridiskās personas.
(2)Attiecībā uz partijas struktūrvienību biedru sapulci un valdi,
ja tādas ir izveidotas, piemēro šā likuma noteikumus, kuri regulē
partijas biedru sapulci un valdi.
37.pants. Saimnieciskās un finansiālās darbības revīzija
Partijas saimniecisko un finansiālo darbību ne retāk kā reizi gadā pārbauda zvērināts revidents. Zvērināta revidenta atzinums par attiecīgās partijas finansiālo un saimniecisko darbību pievienojams ikgadējai finansiālās darbības deklarācijai. Finansiālās darbības deklarāciju partija saskaņā ar partiju finansēšanu regulējošajiem normatīvajiem aktiem iesniedz Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā.
VI nodaļa
Partijas darbības uzraudzība, apturēšana,
izbeigšana, likvidācija un reorganizācija
38.pants. Partijas darbības uzraudzība un kontrole
(1)Partijas darbību atbilstoši
normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei uzrauga un kontrolē
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Valsts ieņēmumu
dienests, Uzņēmumu reģistrs, kā arī citas likumā noteiktās
tiesībaizsardzības iestādes.
(2)Ja šā panta pirmajā daļā minētās iestādes konstatē, ka partija
neievēro normatīvajos aktos noteiktās normas vai tās darbība
neatbilst statūtiem, tās rakstveidā brīdina partiju un uzdod
novērst nelikumīgo darbību.
(3)Termiņš pārkāpumu novēršanai nosakāms ne mazāks par 15 dienām
un ne ilgāks par sešiem mēnešiem.
39.pants. Partijas darbības apturēšana
(1)Tiesa var apturēt partijas
darbību uz laiku līdz sešiem mēnešiem, ja partija:
1)pēc rakstveida brīdinājuma saņemšanas brīdinājumā noteiktajā
termiņā nav novērsusi pārkāpumus;
2) gada laikā nav sasaukusi partijas augstāko lēmējinstitūciju –
biedru sapulci;
3)sešu mēnešu laikā pēc biedru skaita samazināšanās (no 200 līdz
150biedriem) nav atjaunojusi biedru skaitu līdz likumā
noteiktajam minimālajam biedru skaitam;
4)partiju finansiālo darbību regulējošajos normatīvajos aktos
noteiktajā termiņā nav ieskaitījusi valsts budžetā pretlikumīgi
iegūtos finanšu līdzekļus.
(2)Pieteikumu tiesā var iesniegt šā likuma 38.panta pirmajā daļā
minētās institūcijas.
(3)Tiesa nolēmumu par partijas darbības apturēšanu triju dienu
laikā pēc tā pieņemšanas paziņo attiecīgajai partijai. Tiesas
nolēmumu var pārsūdzēt administratīvo procesu regulējošajos
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un termiņā.
(4)Pēc nolēmuma stāšanās likumīgā spēkā tiesa to nosūta Uzņēmumu
reģistram. Uzņēmumu reģistrs publicē informāciju laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”.
40.pants. Darbības apturēšanas sekas
Ja tiesa aptur partijas darbību, nolēmumā noteiktajā darbības apturēšanas termiņā partija un tās teritoriālā struktūrvienība pārtrauc publisko darbību.
41.pants. Partijas darbības izbeigšanās pamati
Partijas darbība izbeidzas:
1)ar partijas biedru sapulces lēmumu par partijas darbības
izbeigšanu;
2)uzsākot partijas bankrota procedūru;
3)ja partijas biedru skaits samazinās un ir mazāks par 150
biedriem vai par citu statūtos noteiktu skaitu (44.pants);
4)izbeidzoties partijas statūtos noteiktajam termiņam, ja partija
dibināta uz noteiktu laiku;
5)ar tiesas nolēmumu;
6)uz cita statūtos noteiktā pamata.
42.pants. Partijas darbības izbeigšana ar biedru sapulces lēmumu
Biedru sapulces lēmums par partijas darbības izbeigšanu ir pieņemts, ja par to nobalso divas trešdaļas no klātesošajiem biedriem un ja statūtos nav noteikts lielāks balsu vairākums.
43.pants. Partijas darbības izbeigšana, uzsākot bankrota procedūru
Kārtību, kādā izbeidzama partijas darbība bankrota gadījumā, nosaka likums, kas regulē biedrību un nodibinājumu maksātnespēju.
44.pants. Partijas darbības izbeigšana ar valdes lēmumu
Ja biedru skaits samazinājies un ir mazāks par 150 biedriem vai par statūtos noteiktu skaitu (kas nav mazāks par 150), kā arī tad, ja izbeidzas statūtos noteiktais termiņš, uz kādu partija bija dibināta, lēmumu par darbības izbeigšanu pieņem partijas valde.
45.pants. Partijas darbības izbeigšana ar tiesas nolēmumu
(1)Partijas darbību, pamatojoties
uz tiesas nolēmumu, var izbeigt:
1)ja partijas valde nav iesniegusi pieteikumu par partijas
darbības izbeigšanu saskaņā ar šo likumu;
2)ja partija neizpilda tiesas nolēmumu par darbības apturēšanu
vai tiesas noteiktajā termiņā nenovērš likuma pārkāpumu, kura dēļ
tās darbība bija apturēta;
3)gada laikā pēc brīdinājuma saņemšanas atkārtoti izdara
normatīvo aktu pārkāpumu;
4)citos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.
(2)Pieteikumu tiesā var iesniegt šā likuma 38.panta pirmajā daļā
minētās iestādes.
(3)Pēc pieteicēja lūguma tiesa var aizliegt partijai veikt
publisko darbību vai citu darbību līdz galīgā nolēmuma
pieņemšanai lietā. Lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā.
(4)Lēmumu par partijas publiskās darbības vai citas darbības
aizliegumu nosūta Uzņēmumu reģistram ieraksta izdarīšanai partiju
reģistrā.
(5)Tiesa, pieņemot lēmumu par partijas darbības izbeigšanu,
nosaka:
1)likvidācijas procesa nepieciešamību un likvidatora
iecelšanu;
2)partijas īpašuma atsavināšanu par labu valstij, ja likums vai
statūti nenosaka citādi;
3)par kādiem līdzekļiem un kādā kārtībā tiek sakārtoti un nodoti
partijas dokumenti glabāšanai valsts arhīvā.
(6)Pēc nolēmuma stāšanās likumīgā spēkā tiesa to nosūta Uzņēmumu
reģistram. Uzņēmumu reģistrs publicē informāciju laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”.
46.pants. Partijas likvidācija
Partijas likvidācijas jautājumos piemēro Biedrību un nodibinājumu likumu.
47.pants. Partijas reorganizācija
(1)Partiju var reorganizēt,
partijām apvienojoties vai partijai sadaloties, vai pārveidojot
partiju par biedrību.
(2)Reorganizācijā drīkst piedalīties tikai partijas, ja šajā
likumā nav noteikts citādi.
(3)Statūtos var paredzēt, ka reorganizācija ir atļauta vai nav
atļauta, pastāvot zināmiem priekšnoteikumiem.
(4)Partijas reorganizācijas jautājumos piemēro Biedrību un
nodibinājumu likumu.
48.pants. Partijas pārveidošana par biedrību
(1)Lai partiju pārveidotu par
biedrību, atbilstoši attiecīgās partijas statūtiem sasauc
partijas biedru sapulci. Sapulcē statūtos noteiktajā kārtībā tiek
pieņemts lēmums par partijas pārveidošanu par biedrību.
(2)Pārveidojot partiju par biedrību, ievēro normatīvo aktu
noteikumi, kas reglamentē biedrību dibināšanu.
(3)Pārveidojot partiju par biedrību, ir atļauts saglabāt
attiecīgās partijas nosaukumu, nosaukuma saīsinājumu un
simboliku.
(4)Jaunizveidotā biedrība statūtos norāda, ka tā ir partijas
tiesību un saistību pārņēmēja.
49.pants. Reorganizējot izveidotā subjekta reģistrācijas ierobežojumi
(1)Pēc partiju reorganizācijas
jaunizveidoto partiju vai biedrību nevar reģistrēt politisko
partiju vai biedrību reģistrā, ja reorganizētās partijas nav
izpildījušas partiju finansēšanu regulējošajos normatīvajos aktos
noteiktās prasības.
(2)Ja 30 dienu laikā pēc brīdinājuma izteikšanas partija neuzsāk
partiju finansēšanu regulējošajos normatīvajos aktos noteikto
prasību izpildi un vēlas reģistrēt, reorganizējot izveidoto
partiju vai biedrību, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
ir tiesīgs vērsties tiesā ar lūgumu uzlikt reģistrācijas
aizliegumu reorganizējot izveidotajai partijai vai biedrībai.
50.pants. Finansiālās darbības deklarācija
(1)Uzsākot partijas likvidāciju,
reorganizāciju vai pārveidošanu par biedrību, partijas pienākums
ir iesniegt Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam
finansiālās darbības deklarāciju un zvērināta revidenta atzinumu
par partijas finansiālo un saimniecisko darbību par gadu, kurā
attiecīgā partija tiek likvidēta, reorganizēta vai pārveidota par
biedrību.
(2)Par šā panta pirmās daļas noteikumu izpildi atbildīgs ir
attiecīgās partijas likvidators. Ja likvidators nav iecelts, par
partijas likvidācijas procesu ir atbildīgs partijas valdes
priekšsēdētājs.
Pārejas noteikumi
1.Likuma spēkā stāšanās kārtību
nosaka ar īpašu likumu.
2.Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums.
Šobrīd ir sākta reforma, ar kuras
palīdzību tiek nošķirts privāto tiesību subjektu regulējums no
politisko partiju regulējuma. Saeimā 2003.gada 30.oktobrī ir
pieņemts Biedrību un nodibinājumu likums un 2004.gada 22.janvārī
ir pieņemts Biedrību un nodibinājumu likuma spēkā stāšanās
kārtības likums, kura pārejas noteikumu 1.punktā ir paredzēta
Politisko partiju likuma izstrāde.
Pašreiz politisko organizāciju (partiju) un to apvienību darbību
regulē likums “Par sabiedriskajām organizācijām un to
apvienībām”. Šajā likumā ir vērojamas virkne nepilnību politisko
organizāciju (partiju) regulējumā:
1. Politiskajām organizācijām (partijām) un to apvienībām ir
ierobežotas iespējas nodarboties ar saimniecisko darbību
politiskās organizācijas mērķu sasniegšanai, ņemot vērā to, ka šī
darbība nevar būt sistemātiska, līdz ar to politiskās
organizācijas (partijas) un to apvienības pilnvērtīgi nevar
realizēt savus mērķus.
2. Likumā “Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām” nav
noteikts politisko organizāciju (partiju) reģistrā ierakstāmo
ziņu saturs, kas ir pieejams trešajām personām, kā arī reģistra
ierakstu spēks attiecībā uz trešajām personām.
3. Likumā “Par sabiedriskām organizācijām un to apvienībām” ir
nepilnīgs politisko organizāciju (partiju) un to apvienību
likvidācijas un reorganizācijas tiesiskais regulējums, kas
nenodrošina trešo personu, kā arī pašu politiskās organizācijas
(partijas) biedru tiesību aizsardzību.
4. Neskatoties uz to, ka politiskajām organizācijām (partijām) ir
tiesības nodarboties ar saimniecisko darbību, likumdošanā nav
paredzēts politisko organizāciju (partiju) maksātnespējas
process.
5. Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma 4.panta pirmās daļas
2.punkts paredz iespēju Eiropas Savienības pilsonim, kurš nav
Latvijas pilsonis, bet kurš uzturas Latvijā, kandidēt Eiropas
Parlamenta vēlēšanās. Taču pašreizējais politisko organizāciju
(partiju) un to apvienību regulējums neparedz iespēju Eiropas
Savienības pilsoņiem būt par partijas biedriem.
2. Normatīvā akta projekta būtība.
Likumprojekts regulē politiskās partijas un to apvienības.
Likumprojekts dod politisko partiju definīciju, kuras līdz šim
nebija.
Likumprojekts paredz tiesības partijām veikt saimniecisko darbību
bez peļņas gūšanas nolūka, kā papilddarbību, lai partijas varētu
sasniegt savus mērķus.
Partijām ir saglabāts aizliegums apbruņot savus biedrus un citas
personas.
Likumprojekts nosaka, ka partijām var būt struktūrvienības, taču
tās nav juridiskas personas.
Likumprojektā ir konceptuāli jauna pieeja partiju reģistrācijai –
likumprojektā ir noteikts ierakstāmo ziņu apjoms, kā arī to spēks
attiecībā uz trešajām personām.
Saistībā ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā par politisko
partiju biedriem var kļūt arī Eiropas Savienības pilsoņi.
Partijas dibinātāju minimālais skaits ir saglabāts tāds pats kā
līdz šim – 200 biedri.
Likumprojekts paredz, ka viens no partijas darbības apturēšanas
pamatiem ir biedru skaita samazināšanās robežās no 150 līdz 200
biedriem. Savukārt, ja biedru skaits samazinās zem 150 biedriem,
partijas darbība tiek izbeigta. Šādu normu ieviešana ir
nepieciešama, lai pēc partijas dibināšanas krasi nesamazinātos
biedru skaits.
Partijas likvidācijas un reorganizācijas gadījumā tiek
nodrošināta trešo personu tiesību aizsardzība.
Likumprojektā uz politiskajām partijām tiek attiecināts
maksātnespējas procesa regulējums.
Likumprojekts paredz, ka partiju var pārveidot par biedrību,
ievērojot visas normatīvo aktu prasības, kas reglamentē biedrību
dibināšanu.
3. Cita informācija.
Nav.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Liberalizētie saimnieciskās darbības nosacījumi ļaus partijām
attīstīt pašu saimnieciskās iniciatīvas organizāciju sabiedriskā
labuma mērķu sasniegšanai.
4. Ietekme uz vidi.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
2. Izmaiņas budžeta izdevumos.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
3. Finansiālā ietekme.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
6. Cita informācija.
Nodevas apmērs tiks noteikts Ministru kabineta noteikumos, kas
tiks izstrādāti saistībā ar likumprojekta 19.pantu.
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti.
Likumprojekta 16.panta 1.daļa paredz izdot Ministru kabineta
noteikumus, ar kuriem apstiprina pieteikumu veidlapas ierakstu
izdarīšanai politisko partiju reģistrā. Likumprojekta 19.pants
paredz izdot Ministru kabineta noteikumus par valsts nodevas
apmēru par ieraksta izdarīšanu politisko partiju reģistrā.
Minētie noteikumi izdodami 6 mēnešu laikā no likuma
pieņemšanas.
Likumprojekts skatāms vienlaikus ar likumprojektu “Grozījumi
likumā par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
1. Saistības pret Eiropas
Savienību.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
4. Atbilstības
izvērtējums.
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas.
Konsultācijas nav notikušas.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta).
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Informēšanas pasākumi nav veikti.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Konsultācijas nav notikušas.
5. Cita informācija.
Nav.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Tiesību akta izpilde notiks esošo valsts institūciju ietvaros,
Uzņēmumu reģistrā tiks izveidots politisko partiju reģistrs.
Uzņēmuma reģistrs šo jauno papildu funkciju veiks esošā
finansējuma ietvaros.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu.
Tiks sagatavota informācija Tieslietu ministrijas mājas lapā,
normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas
sistēmā (NAIS) un publicēts laikrakstā “Latvijas
Vēstnesis”.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo.
Likumprojektā noteiktas tiesības pārsūdzēt politisko partiju
reģistra iestādes amatpersonas lēmumus.
Tieslietu ministre V.Muižniece