Mūsu tautsaimniecība pārkārtojumu gaidās
Dr.habil.oec. Arnis Kalniņš
A/S “Ventspils nafta” tirdzniecības osta Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I |
Nobeigums. Sākums “LV”, 01.12.2004.
Par Latviju vienmēr nopietna
interese ir Krievijas dzelzceļniekiem – ir kopēja dzelzceļa
infrastruktūra ar vienādu sliežu platumu. Liepājas ostā saņemto
kravu iespējams pa dzelzceļu nogādāt pat uz Ķīnu un Koreju –
turklāt bez darbietilpīgās vagonu riteņu nomaiņas. Piebildīsim,
jau tagad vairāk nekā 50% no Krievijas ārējās tirdzniecības
apjoma ir ar ES valstīm. Vēl svarīgākas ir attīstības tendences.
Krievijas īpatsvars Eiropas enerģētikas tirgū palielinās, bet
Norvēģijas resursi pamazām sarūk.
Krieviju dēvē par vienu no 21.gadsimta lielākajiem tirgiem – tā
ir valsts ar 148 miljoniem iedzīvotāju. Krievijā katru gadu
iedzīvotāju pirktspēja pieaug par 14 – 15 procentiem. Latvijai ir
visas iespējas izmantot priekšrocības, ko dod kaimiņvalsts
Krievijas elektroenerģijas un gāzes eksports caur Baltiju uz
rietumiem. Gatavojoties lielākai kravu plūsmai starp Krieviju un
ES, ieplānoti daudzi jauni muitas termināļi pierobežas zonā.
Ieguldījumi autoceļos un dzelzceļā – lai veidotos ātrgaitas
dzelzceļa līnija Sanktpēterburga – Parīze, šķērsojot Latviju, lai
iecerētais gāzes vads no Krievijas uz Vāciju ietu pa sauszemi,
šķērsojot Baltiju un Latviju, reizē ierīkojot modernizētu Dobeles
gāzes krātuvi, kā Francijas uzņēmēji savulaik to veica Inčukalna
gāzes krātuvē.
Jūras kuģniecības jomā patlaban “Latvijas kuģniecības” (LK)
kuģiem ir dažādi karogi – Libērijas, Maltas, Kipras. Kuģu
reģistrāciju citās valstīs LK izvēlējās deviņdesmito gadu sākumā,
jo Latvijas jūras likumdošana bija nesakārtota un nodokļu
politika citās valstīs šķita labvēlīgāka. Taču tagad arī Latvijā
kuģiem nodokļi jāmaksā nevis no peļņas, bet no pārvadātās kravas
tonnāžas, kas ir daudz izdevīgāk. Pakāpeniski zem valsts karoga
varētu kuģot visa LK flote, arī visi tankkuģi.
Citi tautsaimniecības cerīgie sektori
Ilgas tradīcijas un augsta
konkurētspēja ir daudziem tekstilrūpniecības uzņēmumiem. Šobrīd
no visas saražotās tekstilrūpniecības produkcijas Latvijā paliek
vien 7%. Tā, piemēram, zeķu izstrādājumu ražotājs “Aurora
Baltika” 80% no saražotā eksportē.
Taču Latvijas tekstilrūpniekiem, tostarp arī apģērbu ražotājiem,
jāpārdomā darbības sfēras un jādažādo tirgi, jo 2005.gada
1.janvārī ES atver savas robežas Ķīnas lētajām tekstilprecēm.
Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācija prognozē, ka Latvijas
tekstilpreču eksports uz ES trijos četros gados samazināsies par
25%. To ietekmēs ne tikai pašmāju ražotāju mazākas iespējas
pārdot Eiropas tirgū, bet arī tas, ka starptautiskie ražotāji,
kas pirms dažiem gadiem ražotnes no Rietumeiropas pārcēla uz
Latviju, pēc pāris gadiem tās pārcels vēl tālāk uz
austrumiem.
Spēcīga un plaši sazarota ir pārtikas rūpniecība. Šai nozarei ir
visai labas iespējas, protams, tiem ražotājiem, kuru prece
atbilst Eiropas Savienības prasībām un standartiem, kuriem ir ES
sertifikāti. Konkurence ES tirgū ir labvēlīga tajā ziņā, ka,
piemēram, izejvielu – pienu –, pārstrādātāji vēl iepērk lētāk
nekā vecajās Eiropas Savienības valstīs. Ir iespējas eksportēt
arī uz Krieviju, izmantot ES subsīdijas, kamēr tās vēl ir spēkā
eksportētai lauksaimniecības produkcijai (agri vai vēlu šīs
eksporta subsīdijas tiks atceltas). Vairākas dalībvalstis
(Lielbritānija, Austrija, Dānija, Vācija, Nīderlande, Zviedrija)
jau paudušas šādu viedokli attiecībā uz ES nostāju sarunās ar
PTO, ja to vienlaikus darītu arī ASV, Kanāda un Austrālija. Šajā
stratēģijā arī jāņem vērā, ka ES lauksaimniecības politika jau
divus gadu desmitus attīstās liberalizācijas virzienā un tas
notiks arī turpmāk, un nākamajā finanšu posmā (2007.– 2013.gads)
atbalsts lauksaimniecībai samazināsies. Tātad no veselīgas
konkurences viedokļa gan dārzeņu, gan cūkgaļas, gan citas
produkcijas ražošanā jārēķinās, kādā pašizmaksas līmenī vienu
produkcijas vienību var saražot.
Par Latviju vienmēr nopietna interese ir Krievijas dzelzceļniekiem – ir kopēja dzelzceļa infrastruktūra ar vienādu sliežu platumu Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Tas pats attiecas uz zivju
pārstrādi un eksportu. Tā, piemēram, kaimiņos Lietuvā ES
sertificēti 17 kuģi zvejo Atlantijas okeānā un 20 pārstrādes
uzņēmumi palielina eksportu uz ES un NVS valstīm.
Spēkā pieņemas būvniecības nozare. Tās īpatsvars iekšzemes
kopproduktā (IKP) ir zem ES līmeņa. Ir svarīgi, ko būvēt. Ja
pārsvarā ceļ tirdzniecības centrus un atpūtas kompleksus, grūti
panākt ražošanas un eksporta pieaugumu. Arī dzīvojamo māju
renovācija un jaunu celtniecība gaida. Pēdējā laikā rodas lieli
finansiāli ietilpīgi būvniecības projekti – tilti, autoceļi,
dzelzceļš, sabiedriski nozīmīgas ēkas un būves u.c. Tie veicina
attiecīgu būvmateriālu ražošanas pieaugumu, it sevišķi smago
būvmateriālu, kurus neatmaksājas vest tālāk par 200
kilometriem.
Infrastruktūra un tūrisma iespējas
Ārkārtīgi svarīgi ir gaidāmie ceļu
būvniecības apjomi, kur priekšā plašs darba lauks.
Autotransportam ir svarīga loma mūsu preču eksportā, un autoceļu
kvalitāte ietekmē mūsu uzņēmumu spēju ātri piegādāt preci no
Latvijas uz ES valstīm. Ja netiek investēts autoceļos, nemaz
nerunājot par ostām un dzelzceļiem, tiek mazināta mūsu uzņēmēju
konkurētspēja. Nepieciešami lieli ieguldījumi autoceļu
rekonstrukcijā un būvniecībā. Lietpratēji uzskata, ka apmēram
trešdaļa no 2.šķiras un pašvaldību asfaltētajiem un grants ceļiem
jau ir sabrukuši. Uz zemes ceļiem daudzviet vairs nav pat grants
virskārtas, ko greiderēt.
Var būt arī būvniecības eksports no Latvijas, reizē ar
projektēšanu. Tā, piemēram, visai aktīvi Krievijas tirgū ir
“Latvijas energoceltnieks” (LEC) un “Kalnozols Celtniecība”.
Uzņēmums “PBLC” nodibinājis meitasuzņēmumu “PBLC
International”, lai uzsāktu būvniecības pakalpojumus
Sanktpēterburgā un Maskavā.
Latvija ir tradīcijām bagāta kūrortu valsts. Latvijas kūrortos ap
1990.gadu bija 15 000 gultasvietu, pašlaik šī nozare ir
pagrimusi. Sakārtojot infrastruktūru un komforta līmeni, mūsu
valsts varētu būt galamērķis ārzemju ceļotājiem. Kūrortos
iespējams ļoti efektīvi ārstēt hroniskas saslimšanas un uzlabot
vispārējo veselības stāvokli.
Lai gan Jūrmalu dēvējam par kūrortpilsētu, kūrvietu, kurās
sniegtu arī veselības uzlabošanas pakalpojumus, Jūrmalā ir
atlicis visai maz. Pirmās Latvijas brīvvalsts un padomju laikos
Jūrmala nebija klusa un tukša pat ziemā. Tieši ziemā cilvēki
visbiežāk devās uz sanatorijām un tur dienas divdesmit uzlaboja
savu veselību – elpoja jūras gaisu, saņēma dažādas fizikālas
procedūras, dūņu vannas un minerālūdeņu terapiju.
Tagad Jūrmala vairāk tiek izmantota kā atpūtas un tūrisma vieta
pārsvarā vasarā un cilvēku uzturēšanās laiks sarucis līdz pat
dažām dienām. Nav kūrortpolitikas (arī attiecībā uz citām vietām
– Baldoni u.c.), lai mazo viesnīciņu un viesu namu iemītniekus
apkalpotu, jo tur nav ekonomiska pamatojuma, organizējot
ārstnieciskos pakalpojumus.
•
Esot Eiropas Savienībā, jābūt
apsviedīgākiem saimniekošanā. Uzņēmējiem jāveido asociācijas savu
interešu labākai īstenošanai. Jāizmanto ieguvumi, kurus nozaru
pārstāvji gūst, darbojoties Eiropas Savienības “cepuru
organizācijās”: nozaru informācija no pirmavotiem, iespēja
piedalīties EK lēmumu pieņemšanas procesā, visaptveroša un
uzticama statistika, plašas iespējas veidot sadarbību un dibināt
kontaktus, tirgus attīstības prognozes, neoficiālās sarunās
sadarbības un vienotas pozīcijas veidošana ar citām ES
dalībvalstīm. Jāprognozē nozares attīstība un jāattīsta spēja
orientēties globālajā tirgū. Turklāt var startēt kopā ar
kaimiņvalstīm, veidojot līgumus ar šo valstu asociācijām, lai
vienoti pārstāvētu viedokļus ES.
Tāpat Krievijas tirgus iespējas vilina ne tikai Latvijas
ražotājus eksportēt savus ražojumus uz šo lielo valsti, bet arī
veidot tur kopuzņēmumus. Ja latviešu konkurenti – somi un zviedri
– Krievijā var būvēt savas ražotnes, ar ko esam sliktāki? Tas
saistīts ne tikai ar lētākiem resursiem un zemāku ražošanas
pašizmaksu, bet arī ar potenciālo noieta tirgu, jo īpaši Maskavā
un Sanktpēterburgā. Maskavas un Maskavas apgabala kopējā tirgus
ietilpība ir 38 miljardi ASV dolāru.
Arī Ārlietu ministrijas uzdevums ir atvērt eksportam jaunus
tirgus un nodrošināt tajos labvēlīgus noteikumus. Valstiskajās
nacionālajās programmās būtu vēlama lielāka izpratne par mūsdienu
tehnoloģiju attīstību pasaulē, dziļāka saikne ar reālo
uzņēmējdarbību, darbaspēka kvalifikācijas paaugstināšanas un
atbilstošas darba samaksas nodrošināšana. Jāmeklē jaunas pieejas,
jo dažādo nacionālo programmu (piemēram, “Nacionālā inovāciju
programma 2003.– 2006.gadam”) izstrādāšanas prakse un realizācija
nav pietiekami efektīva.