Dēdēt, drupt, dilt. Nepazust
Nobeigums.
Sākums “LV”, 25.11.2004.
Bauskas pilsdrupas Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Seno mūru un pilsdrupu
konservācija Latvijā nekad nav bijusi īpaši populāra
nodarbošanās. Latviešiem krustnešu un muižnieku pilis nav bijušas
īpaši mīļas. Var minēt virkni gadījumu, kad ar viduslaiku piļu
atjaunošanu un drupu konservāciju (visai likumsakarīgi)
nodarbojās vācbaltu arhitekti un senatnes pētnieki – V.Bokslafs
(1858–1945) (Lielstraupes, Nurmuižas un Jaunpils piļu
atjaunošanas kvalitāte pēc ugunsgrēka 1905.gadā arī mūsdienās
uzskatāma par ļoti profesionālu veikumu), A.Bīlenšteins
(1826–1907). Arī politiskā un ekonomiskā konjunktūra pilsdrupu
uzturēšanai nekad nav bijusi labvēlīga.
Lai cik neparasti tas skanētu mūsdienu stereotipu kontekstā, par
profesionālu darbu šajā jomā var sākt runāt ar pagājušā gadsimta
50.gadiem. Padomju laikā tika izveidots Latvijas PSR Kultūras
pieminekļu restaurēšanas projektēšanas kantoris, un vairāki
ieinteresēti un aizrautīgi arhitekti (Gunārs Jansons, Tatjana
Vītola, Ilgonis Stukmanis, vēsturnieks A.Malvess u.c.) strādāja
galvenokārt tieši šajā jomā, tāpēc uzskatāmi par pilsdrupu un
vēsturisko mūru konservācijas pionieriem Latvijā. Ļoti vērienīgi
valsts finansēti praktiskās konservācijas un restaurācijas darbi
tika veikti Turaidas, Bauskas un Siguldas pilsdrupās,
konservācija – Kokneses, Cēsu, Valmieras, Dobeles, Grobiņas u.c.
pilsdrupās. Kopš 80.gadu otrās puses dažāda apjoma pilsdrupu
konservācijas darbi veikti Limbažu, Dobeles, Ērģemes, Valmieras,
Aizkraukles, Kokneses pilsdrupās. Visiem šiem vairāk vai mazāk
sakoptajiem mūriem savās vēsturiskajās vietās ir svarīga
sabiedriskā nozīme, tās pazīst, ciena, apmeklē. Pat tās, pret
kuru konservācijas kvalitāti var būt ļoti būtiski iebildumi
(piemēram, Grobiņā).
Identitātes zīmes
Un tomēr – ko mēs tajos mūros
meklējam? Vai savu piederību? Kā uztveram pilsdrupas? Kā
vispārinātu vēsturisko notikumu ilustrāciju vai dabas ainavas
kultūrvēsturisku sastāvdaļu? Kā Rīgas centra bērna, japāņu
tūrista vai “vietējā iezemieša” apziņā šie mūri gida pastāstu
fonā veido pagātnes tēlus? Šis ir visai būtisks jautājums katram,
kas jebkādā veidā ir piederīgs kādai Latvijas vietai ar
viduslaiku pili.
Nenoliedzami, šīm vietām ir liela kultūrvēsturiska un zinātniska
nozīme, tomēr sabiedriskā nozīme, loģiski, ir primāra. Mūriem
kopš senatnes bijusi ļoti liela nozīme pilsētnieku apziņā, kas
joprojām nav zudusi. Par to liecina apdzīvotu vietu identitātes
zīmes – ļoti veci un gluži jauni pilsētu ģerboņi ar mūra
nocietinājumu attēlojumu (Cēsīm, Rīgai, Aizputei, Ludzai,
Limbažiem, Salaspilij, Priekulei, Piltenei, Pļaviņām) un
mūsdienīgi zīmoli, piemēram, Ventspilij. Nav noliedzams, ka ļoti
liela nozīme uztverē ir drupu veidola un būtības estētiskajai
komponentei, jo pilsdrupu motīvi tēlotājā mākslā, kino,
literatūrā (piemēram, J.K.Broces zīmējumu krājuma “Zīmējumi un
apraksti” 3.sējumā4 piļu mūri ir ļoti iemīļota tēma,
savukārt 19.gs. romantiķu dažādās mākslās bez drupām vispār
nebūtu). Arī tas, ka mūsdienās teatrāli un muzikāli pasākumi
pastāvīgi notiek drupās, liecina par to pašu (Bauskas senās
mūzikas festivāli, Operas svētki Siguldas pilsdrupās, Teātra
festivāli Dobeles pilsdrupās). Te der ieklausīties ievērojamā
kultūras mantojuma teorētiķa Makša Dvoržāka norādījumā: “Pie
pilsdrupām visupirms jāraugās, lai nekas netiek iznīcināts no tā,
no kā rodas īpatnējā drupu burvība. Tas arī ir raksturs tam
būvmākslas darbam, kas kritis par upuri laika varai un ir ainavas
mākslinieciska izpausme“.5 Tam jāpiekrīt, bet ar
vienu repliku – vai tikai ainavas?
Pilsdrupās, šajā drūpošās patiesības vidē, kur stili un klasisko
mākslu jēdzieni, harmonija un mērogs, pakāpeniski dēdējot formai,
maina savu būtību, jēdziena “skaistums” vietā aizvien vairāk būs
jālieto “pievilcība”. Līdz noteiktam pilnīgas izzušanas brīdim,
ja to gribam piedzīvot vai arī novēlēt saviem bērniem. Cita
estētika un harmonija. Par šādām radikālām vērtību izmaiņām, kas
notikušas mūsu dzīves laikā, varam pārliecināties Aizputes pilī,
kas pret tās gadsimtos mērāmo vecumu milzīgā ātrumā – pārdesmit
gados – jau zaudējusi viduslaiku pils veidolu, bet vēl nav
uzskatāmas par īstām drupām, jo apjomi saglabājuši savu kopumu,
zudušas tikai jumtu plaknes, tomēr uztveres estētika ir
mainījusies dramatiski un rada negatīvas emocijas. Vai šāda vide
ir kultūrvēsturiska, sabiedriska vērtība? Noteikti nē, jo
uzskatāma par demonstratīvu kultūras sabrukuma tēlu sabiedrības
apziņā, kas būtiski ietekmē virkni zemapziņas faktoru (pilsonisks
lepnums, uzticēšanas varai, nostalģija pēc tā laika, kad tā
nebija, destruktīvas tendences u.c.).
Ne mazāk svarīga ir katram zinātkārajam dotā iespēja no senajiem
mūriem gūt informāciju par vēsturi, amatiem, arhitektūru,
harmoniju.
Pēteris Blūms,
arhitekts
4 Johans Kristofs Broce. Zīmējumi un apraksti. – Zinātne, 2002.
5 Max Dvoŗak. Katechismus der Denkmalpflege. – Wien, 1918, 2. Auflage, 39.lpp.