Kristīgā mācība skolās: fakti, problēmas, aizspriedumi
Pēc Izglītības valsts inspekcijas datiem, 17,5% jeb 3350 no pirmo klašu skolēniem šajā mācību gadā apgūst ticības mācību valsts skolās, pārējiem tiek mācīta ētika. Varētu vaicāt, kādēļ valstī, kurā uzticības reitings baznīcai tradicionāli ir bijis augsts, šis skaitlis nav lielāks. Lai gan ceļš pretī kristīgās mācības ieviešanai skolās mērāms vismaz 10 gadu garumā un nebūt nav kaut kas negaidīts un nepārdomāts, kā to dažiem gribējies uzsvērt, joprojām mūsu valstī šajā jomā nākas saskarties gan ar praktiskām grūtībām, gan dažādiem jau tradicionāliem aizspriedumiem.
Skolas svētki Saiešanas namā Brīvdabas muzejā. It visos laikos valsts un baznīcas vienmēr ir meklējušas dažādas sadarbības formas Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Sūtīt savu bērnu uz kristīgās
mācības vai ētikas stundām, protams, ir bijusi skolēnu vecāku
izvēle, lai gan ne visur tā tika nodrošināta. Daudz kas ir bijis
atkarīgs no konkrētu skolu vadītājiem un pašvaldību nostājas, no
gatavības un vēlēšanās atbalstīt kristīgo mācību. Piemēram,
Ventspilī tā netiek mācīta. Ar grūtībām nācies saskarties arī
atbilstošu pasniedzēju sagatavošanā. Lai gan ierosinājums nācis
no valsts jau 1998.gadā, tomēr, kā norādījis Latvijas Evaņģēliski
luteriskās baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags, ticības mācības
skolotāju sagatavošana lielā mērā ir atstāta tradicionālo
konfesiju ziņā, nepiešķirot vajadzīgo finansējumu no valsts. Šajā
ziņā var vienīgi atgādināt, ka jau 1996.gada Reliģisko
organizāciju likuma grozījumos ir noteikts, ka “kristīgās ticības
mācības un ētikas mācīšana tiek finansēta no valsts
budžeta”.
No kristīgās mācības skolotāja līdztekus valsts prasībām
atbilstošai pedagoģiskai izglītībai tika prasīta tradicionālas
Baznīcas izsniegta apliecība par tiesībām mācīt kristīgo mācību
kā starpkonfesionālu mācību priekšmetu pamatizglītības pakāpē.
Jāatzīst gan, ka, sagatavojot kristīgās mācības skolotājus,
galvenokārt tika akcentēta jaunās mācību programmas metodika,
skolotāju teoloģisko izglītošanos atstājot viņu pašu ziņā, lai
gan daudzi no viņiem jau agrāk ir strādājuši svētdienas skolās
vai mācījuši ticības mācību fakultatīvi.
Kristīgās mācības saturs un pārpratumi
Kristīgās mācības programmas
izstrādes darba grupas vēstulē pirmo klašu skolēnu vecākiem
teikts, kā tā ir “mācība par tradicionālo konfesiju (luterāņu,
katoļu, baptistu, pareizticīgo, vecticībnieku) kopējiem kristīgās
ticības pamatiem Bībelē, vērtībām un izpausmēm pasaules kultūras
attīstībā”. Ar to tiek domāts Kristus mācībā atklātais
sabiedrības modelis ar Dievu centrā un cilvēku kā augstāko
vērtību tajā. Tādējādi kristīgajā mācībā skolēni apgūst zināšanas
un izpratni par Dieva radītās pasaules kārtību, kristīgās dzīves
prasmes (lūgšana, kalpošana, sadraudzība), kā arī veido
kristīgajās vērtībās pamatotu rīcības motivāciju.
Ticības mācības skolotāja Jaunjelgavā un Kristīgo skolotāju
asociācijas valdes locekle Margarita Savicka stāsta, ka ne visi
kristīgie vecāki ir izvēlējušies sūtīt savus bērnus uz kristīgās
mācības stundām, domājot, ka to bērni apgūs savas draudzes
svētdienas skolā. Tomēr skolotāja uzskata, ka ticības mācības
programma ir pietiekami vispusīga un bērni, kas mācīsies ticības
mācību ētikas vietā, nebūs zaudētāji. Runājot par aizspriedumiem,
viņa min cilvēkus, kas aizmirst, ka ticības mācības programma nav
orientēta tikai uz kādas noteiktas konfesijas mācību, kuru plašāk
var apgūt attiecīgās konfesijas svētdienas skolā. Mācība ir
starpkonfesionāla, tātad tajā ir apkopotas tradicionālajām
konfesijām kopīgās Bībelē pamatotās mācības.
Mācību procesam sākoties, dažviet ir nācies dzirdēt sūdzības, ka
tiem, kas gada sākumā izvēlējušies ētiku, netiek dota iespēja
pāriet uz kristīgo mācību. Ir arī vecāki, kas nav izvēlējušies
sūtīt savus bērnus kristīgajā mācībā, apgalvojot, ka reliģija ir
pārāk intīma lieta, kas jāglabā dziļi sirdī un jāapgūst ģimenē,
nevis skolā. Kristīgo mācību patiešām vajadzētu vispirms apgūt
ģimenē, tomēr atsaukšanās uz sirds reliģiju bieži ir
aizbildinājums tam, ka šī reliģija cilvēka dzīvē vairs nekur
neizpaužas un ir aizmirsta. Ja cilvēks patiešām kaut kam tic, tad
būtu dīvaini, ka viņš to arī neapliecinātu dzīvē vai kaunētos no
savas ticības.
Ko Baznīca meklē valsts skolās
Joprojām nākas dzirdēt, ka Baznīca
taču ir šķirta no valsts un tāpat būtu jānošķir kristīgā mācība
no valsts skolām. Tomēr valsts un Baznīcas nošķīrums nekad nav
bijis absolūts. Tas ir pastāvējis tādēļ, lai valsts nevarētu
noteikt, kas ir jādara un jāmāca baznīcai, kā arī otrādi.
Vēsturiski valsts un baznīcas vienmēr ir meklējušas dažādas
sadarbības formas, ņemot vērā, ka baznīcu locekļi ir arī valsts
pilsoņi, ar kuru interesēm un vajadzībām šai valstij ir jārēķinās
arī tad, ja attiecīgā sabiedrības daļa vēlētos, lai viņu bērni
iegūst pamatzināšanas kristīgajā mācībā valsts skolās. Un valsts
arī ir izrādījusi pretimnākšanu. Kā norāda Lutera Akadēmijas
rektors Dr. Reinhards Slenczka, valsts ir bijusi ieinteresēta
Baznīcas īstenotā kristīgās reliģijas mācībā. Uz to valsti
rosinājusi “tā saukto vērtību zaudējuma sekas, kas savukārt rāda,
ka labā un ļaunā, taisnā un netaisnā atšķiršana nepavisam nav
iedzimta katrā cilvēkā un nebūt nav pašsaprotama.” Atzinīgi
vērtējot pašreizējo kristīgās mācības programmu, R.Slenczka tomēr
uzsver, ka kristīgai mācībai valsts skolās ir svarīgi saglabāt
tai raksturīgo, satura ziņā nepakļaujoties valsts diktātam: “Ja
baznīcas šo valsts uzdevumu uztver kā valstisku pakalpojumu ar
savu konkrētu saturu, tās pakļautas briesmām kļūt par valsts
izpildorgānu un līdz ar to atkal par valsts baznīcu, kas kalpo
valsts, resp., plurālistiskās sabiedrības, mērķiem un interesēm.”
(Ētika un kristīgā mācība valsts skolās, “Svētdienas
Rīts”, 20.nov., 2004.)
Jāpiezīmē, ka kristīgā mācība valsts skolās nebūt nav tikai
Latvijas valstij raksturīgs fenomens, bet līdzīgas stundas tiek
mācītas visā Eiropā. Piemēram, Anglijā, Zviedrijā, Dānijā,
Austrijā un citur kristīgās mācības stundas ir obligātas, lai gan
vairumā Eiropas valstu tās ir konfesionāli ievirzītas.
“Tur augšā kāds sēž”
Vairums aizspriedumu par kristīgās
mācības mācīšanu pirmām kārtām ir dzirdams no cilvēkiem, kuriem
savā laikā tā ir izpalikusi. LLU Filozofijas katedras lektors
Gunārs Brāzma, mācīdams kursus filozofijā un ētikā, ir novērojis,
ka daudzu viņa studentu vidū pamanāma dziļa neizpratne par to,
kas vispār ir reliģija, vai arī ļoti vienkāršoti un primitīvi
priekšstati. Studenti uzskatot, ka patiesas zināšanas var sniegt
vienīgi zinātne, turpretī reliģija saistās ar aizspriedumiem un
tumsonību. Kāds students apgalvojis, ka kristietība nozīmē
mācību, ka “tur augšā kāds sēž”. Daudzi nesaprot reliģiskās
valodas un simbolu specifiku un vadās pēc primitīvām klišejām,
kuras ar bravūru deklarē. Ir maldīgi uzskatīt, ka zinātne
izskaidro visu, uzskata G. Brāzma. Cilvēka uzskatus un rīcību
ietekmē pamatprincipi jeb iepriekšpieņēmumi, kas iesniedzas
reliģijas sfērā un nav pierādāmi vai apgāžami ar zinātnes
palīdzību.
Vaicāts par to, vai demokrātiskā valstī būtu jāmāca vienīgi
kristīgā mācība, nevis, piemēram, islāms, budisms, dievturība vai
citas reliģijas, G. Brāzma atbild, ka mēs tomēr esam dzīvojuši
kristīgās kultūras tradīcijā, kas joprojām Latvijā ir dominējošā,
kā arī mēģināt bērniem mācīt visas reliģijas uzreiz būtu tas
pats, kas mācīties reizē visus mūzikas instrumentus. Viņš norāda
uz pārmetumu, ka kristīgajā mācībā maziem bērniem tiks uzspiestas
kādas dogmas jeb tendenciozi skaidrojumi un tā vietā vajagot
mācīt neitrālus faktus. Šajā sakarā ievērojamais angļu rakstnieks
G. K. Čestertons esot teicis, ka, lai izvairītos no uzspiestām
idejām, vajadzētu dzīvot uz vientuļas salas, tomēr arī atrašanās
uz vientuļās salas būtu ne mazākā mērā uzspiesta. Līdzīgā kārtā,
nemācot bērniem kristīgo mācību un ētiku, viņiem tiek uzspiests
palikt neziņā par kristietību un ētikas pamatprincipiem.
“Svēta vieta tukša nepaliek”
Jāatceras teiciens, ka “svēta vieta tukša nepaliek” vai arī kāda filozofa izteikums, ka alternatīva filozofijai ir slikta filozofija. Ja bērniem netiek piedāvāta ticības mācība un ētika, viņi bieži vien nedomājot pieņems citas “vērtības”. Piemēram, vēstures un bioloģijas stundās skolēni var gūt atziņu, ka dzīve ir cīņa un uzvar stiprākais. Masu medijos, reklāmās u.c. tiek kultivēts bagāta veiksminieka, darījumu cilvēka tēls, kurš pats ir pasaules centrā un kura dzīves mērķis ir arvien augšupejoša karjera, kā vārdā mērķi, iespējams, attaisno līdzekļus. Labs un reāls ir tas, ko var izdevīgi pārdot un nopirkt. Jauniešu vidū ir populārs uzskats, ka dzīvē viss ir jāizmēģina un jābauda šis mirklis, no kā izriet atbilstoša rīcība. Nedrīkst aizmirst, ka Latvijā arvien ienāk jaunas reliģiskas kustības, tās visbiežāk nekritiski pieņem tie, kam nav priekšzināšanu reliģijā. Tādēļ ir labi zināt pamatvērtības, kas izturējušas laika pārbaudi.
Ģirts Grietiņš
Uzziņai:
1993.gadā izveidota
Starpkonfesionālās kristīgās izglītības kolēģija.
1994.gadā notika Latvijas Izglītības darbinieku kongress, kurā
pieņēma rezolūciju “Par reliģiskās izglītošanas iespējām
vispārizglītojošā skolā.” Rezolūcijas 2.punktā pausts Latvijas
pedagogu vairākuma viedoklis: “Pakāpeniski izglītības programmās
var tikt ieviesti darbīgās ētikas un reliģijas mācības (ar
starpkonfesionālu ievirzi) kursi, no kuriem skolēniem būtu
jāizvēlas vismaz viens.”
1995.gadā tika pieņemts Reliģisko organizāciju likums, kura
6.pants paredz kā izvēles priekšmetu mācīt konfesionālu ticības
mācību.
Ar 1996. gadā veiktajiem grozījumiem šajā likumā ir noteikts, ka
“kristīgās ticības mācības un ētikas mācīšana tiek finansēta no
valsts budžeta”.
1998.gadā pieņemtā jaunā Izglītības likuma 10.pantā noteikts:
“Izglītības sistēma nodrošina apziņas brīvību. Izglītojamie pēc
izvēles apgūst kristīgās ticības mācību vai ētiku vai arī
kristīgās ticības mācību un ētiku vienlaikus.”
1999.gada sākumā tika izveidota darba grupa no četru tradicionālo
kristīgo baznīcu pārstāvjiem, kuri izstrādāja Kristīgās mācības
programmu 1.-4. klasei, un 1999.gada 9.septembrī ar ISEC rīkojumu
Nr.99/78 “Par kristīgās ētikas ievadkursu – “Kristīgā mācība” šī
programmu apstiprināta.
2000.gada 5.decembrī pieņemti MK noteikumi Nr.462 “Noteikumi par
valsts pamatizglītības standartu”, kas noteic, ka valsts
pamatizglītības programmu saturs tiek īstenots arī mācību
priekšmetos “ētika” vai “ētika un kristīgā mācība”.
2003.gada 14.oktobra MK noteikumi Nr. 570 paredz, ka kristīgā
mācība/ētika tiek ieviesta Pamatizglītības programmas satura
īstenošanai ar 2004./2005.mācību gadu 1.klasē.
2004.gada aprīlī tika nodotas abas mācību priekšmetu programmas
1.klasei.