Dārgais satiksmes dalībnieks
Satiksmes negadījumā bojāgājis cilvēks nav tikai negatīvā statistika vien, bet arī zaudēta dzīvība, tātad virkne dramatisku seku – psiholoģisku un ekonomisku, ko izjūt gan bojāgājušā cilvēka tuvinieki, gan visa valsts. Šāds skatījums uz autoavāriju bēdīgajiem rezultātiem tika piedāvāts šonedēļ Satiksmes ministrijas (SM) rīkotajā konferencē “Cilvēks ir vērtība!”
Katra valsts, arī Latvija, iespēju robežās cenšas mazināt negadījumu sekas, kas parasti nozīmē cietušo iedzīvotāju steidzamu glābšanu. Taču vienlaikus krietni atpaliek avāriju cēloņu novēršana Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Tas varētu šķist neticami, taču
Pasaules veselības organizācijas (PVO) dati liecina: satiksmes
negadījumi ir 11. lielākais mirstības cēlonis pasaulē un veido
2,1 procentu no kopējā mirstības apjoma. Eiropā ik gadu
autoavārijās dzīvību zaudē 127 000 cilvēku, bet 2,4 miljoni
(tikpat, cik Latvijā iedzīvotāju) tiek ievainoti vai padarīti
darbnespējīgi. Sevišķi traģiski – katrs trešais satiksmes
negadījumos bojāgājušais ir trīsdesmit gadu slieksni vēl
nepārkāpis cilvēks. Eiropā autoavārijas ir izplatītākais nāves
cēlonis bērniem vecumā no 5 līdz 14 gadiem, kā arī jauniešiem
vecumā no 15 līdz 29 gadiem.
Galvenie tiešie negadījumu iemesli kā Latvijā, tā citur pasaulē
ir vieni un tie paši – ātruma pārsniegšana, braukšana reibumā,
tumsa. Savukārt satiksmes negadījumu ne tik tiešie iemesli mūsu
valstī lielā mērā saistīti ar tādām braucēju individuālajām
īpašībām kā bezatbildība un izrādītieskāre, atzīst speciālisti.
Vēl viens mirstības iemesls – novēlota medicīniskās palīdzības
sniegšana cietušajiem, sevišķi lauku rajonos. Savukārt smagu
traumu gadījumos noteicošie bijuši tādi faktori kā drošības
jostu, bērnu sēdeklīšu, atstarotāju un aizsargķiveru
nelietošana.
Ekonomiskie un sociālie zaudējumi kļūst nepieļaujami lieli
Tas, ka satiksmes negadījumos
lielākoties iet bojā gados jauni cilvēki, kam darba dzīve vēl
tikai sākas, nozīmē lielus materiālos zaudējumus valstij. Proti,
kā informē SM, 1 – 3 procenti no ikkatras valsts iekšzemes
kopprodukta (IKP) tiek tērēti negadījumu seku likvidācijai. Šis
negatīvais iespaids ir cieši saistīts ar valsts pārticību – jo tā
nabadzīgāka, jo satiksmes negadījumu seku iespaids uz
tautsaimniecību smagāks. Eiropas Savienība jau deklarējusi, ka
autoavāriju radītie ekonomiskie un sociālie zaudējumi ir
nepieļaujami augsti. Tādēļ, pasludinot to par prioritāti, pausta
apņemšanās līdz 2010. gadam satiksmes negadījumos bojāgājušo
cilvēku skaitu samazināt uz pusi. Der atgādināt, ka demogrāfisku
problēmu dēļ IKP Latvijā saražo tikai apmēram puse iedzīvotāju,
bet satiksmes negadījumi negatīvi iespaido kopējo vecuma
struktūru.
Mūsu valstī visvairāk bojāgājušo – 923 – tika reģistrēts 1998.
gadā. Vairākos pēdējos gados, automašīnu daudzumam ik gadu
pieaugot par 20 – 30 tūkstošiem, bet ceļu tīklam nepaplašinoties,
šis skaitlis turas pie 500. Taču negatīvā tendence ir satiksmes
negadījumos dzīvību zaudējušo gājēju skaits. Tas tuvojas pusei no
visu bojāgājušo skaita un ir lielā mērā saistāms ar atstarotāju
nepopularitāti un nepieejamību. Latvijā ceļu satiksme prasa
divreiz vairāk upuru, nekā pieļaujams atbilstoši starptautiski
izvērtētām kvotām.
Ir aprēķināts, ka Latvijā viena cilvēka izaudzināšana līdz
augstskolas absolventa izlaiduma ballei ģimenei un sabiedrībai
izmaksā 25 – 30 tūkstošus latu. Savukārt viena vidēja darbspējīga
iedzīvotāja naudiskā vērtība, rēķinot sagaidāmo viņa pienesumu
tautsaimniecības pūrā, ir ap 300 000 latu. Salīdzinājumam var
minēt, ka par šādu summu, atsevišķi ņemot, būtu iespējams
rekonstruēt lielu daļu valstī zināmo bīstamo krustojumu jeb tā
saukto melno punktu, kur katrā ik gadu bojā iet vairāki
cilvēki.
Taču katras uz ceļiem bojāgājušā vai ievainotā cilvēka dzīvības
naudā neizsakāmā vērtība ir negadījuma iespaids uz automobilisma
upura ģimeni. Nereti ar tuvinieka zaudējumu saistītās morālās
ciešanas no ierindas izsit vairākus citus šīs ģimenes locekļus.
Turklāt jārēķina, ka daļa no šiem pārdzīvojumiem tā arī
neatgūstas un tādējādi ir pieskaitāmi pie vairāk vai mazāk
sabiedrībai zudušiem cilvēkiem. Cits negatīvais aspekts –
sarežģījumi un zaudējumi, ko arī materiāli spiesta izjust
negadījuma upura ģimene, kurai turpmāk gadiem nākas rūpēties par
darbspējas zaudējušo tuvinieku.
Negadījumu skaits pieaug, noteikumu prestižs – ne
PVO veiktā situācijas analīze
liecina – satiksmes negadījumu iespaids uz sabiedrību un
ekonomiku nākotnē pieaugs. Prognozē, ka pasaules iedzīvotāju
veselības problēmas, kas radušās autoavāriju dēļ, no devītās
vietas negatīvo faktoru tabulā 1990. gadā pacelsies jau līdz
trešajai vietai 2020. gadā. Savukārt mirstība šā iemesla dēļ
palielināsies par 67 procentiem.
Reaģējot uz šo statistiku un negatīvajām prognozēm, izstrādāts
rekomendējamo pasākumu kopums. Proti, paralēli finansējuma
palielināšanai visam ar satiksmes drošību saistītajam jāveic
satiksmes dalībnieku uzvedības un transportlīdzekļu tehniskā
stāvokļa kontrole, sabiedrības apzinīguma veidošana,
mazaizsargāto satiksmes dalībnieku drošības garantēšana,
satiksmes drošības uzlabošana tumsā, jāefektivizē glābšanas
dienestu darbība, jāuzlabo ceļu infrastruktūra. PVO iesaka radīt
vadošu valsts aģentūru, kas kontrolētu pasākumus ceļu drošības
uzlabošanai. Skandināvijas valstu pieredze māca izmantot
satiksmes negadījumu analīzē iegūtos atzinumus un izstrādāt
pasākumus avāriju iemeslu novēršanai un to seku likvidēšanai.
Taču Latvijas situācijā, kā norāda cilvēka dabas pazinēji,
vispirms jāatrisina tāda problēma kā sabiedrisko vērtību, tajā
skaitā ceļu satiksmes noteikumu, zemais statuss.
Guntars Laganovskis, “LV”