Laika upe audumā
Dekoratīvi lietišķās mākslas muzejā līdz Jaunajam gadam ir atvērta Aijas Baumanes tekstiliju izstāde “Upe”. Tāds īss un ietilpīgs nosaukums. Māksliniece dzimusi 1943.gadā Kurzemē, Balgales pagasta Vairogos. Gar mājām tek maza upīte – no Dursupes ezera uz Engures ezeru. Bērnības upe arī devusi nosaukumu izstādei. Tā nav saistāma ar dzīves jubileju, bet gan ar kārtējo radošā darba desmitgadi. Pirmo īsti lielo izstādi Aija Baumane sarīkoja 1984.gadā Sv. Pētera baznīcā, otrā notika 1994.gadā Sv. Jura baznīcā, kur tagad atrodas muzejs. Šī ir trešā, atkal pēc desmit gadiem, tai pašā vietā.
Aija Baumane Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Visa latviešu tekstilmākslas gaita
no 20.gadsimta 60.gadiem ir cieši saistīta ar Aiju Baumani. Viņa
mācījās Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolā, kur pedagogu vidū
bija arī Rūdolfs Heimrāts un vēlāk arī pati strādājusi par
skolotāju. Pēc tam abi bija Latvijas Mākslas akadēmijas
pasniedzēji, un pēc Skolotāja aiziešanas citā saulē A.Baumane
viņu nomainījusi Tekstilmākslas katedras vadītājas amatā.
Par svarīgāko mākslas pedagoģijā profesore uzskata studentu
garīgo un profesionālo pilnveidošanos. “Katram ir jābūt
personībai, un pedagogs var tikai to nedaudz pavirzīt. Protams,
ir jāmāca kompozīcijas prasme un citi profesijas smalkumi. Jāmāca
tehnikas – gobelēns, batika, sietspiede.”
Aija Baumane to visu teicami pārvalda un spēj dot arī savu
pienesumu ar kaut ko jaunu, savu. Izcili rosīga ir viņas
līdzdalība vietējās un starptautiskās izstādēs. Arī pašlaik viņas
un Ievas Krūmiņas darbi ceļo pa Ameriku, kur viņas uzaicinātas kā
ASV gobelēnu alianses konkursa uzvarētājas.
Tagad esam izstādē ar noslēpumaino nosaukumu “Upe”.
– Manā uztverē upe ir kaut kas tāds, kas nekad neapstājas. Arī es
savā radošajā ceļā nekad nespēju apstāties. Vēl man ļoti svarīga
liekas pašattīrīšanās. Upē var sagāzt visādus draņķus, bet pēc
kāda laika upe atkal ir tīra. Man arī piemīt vēlme garīgi
attīrīties. Laika gaitā aizvien labestīgāk skatos uz visām
parādībām. Absolūti neielaižu sevī dusmas. Skaudība vairs nemaz
nepiemīt. Jaunībā nedaudz bija, kaut gan ne ļauna. Kolēģus es
spēju pieņemt katru tādu, kāds viņš ir. Visas negatīvās lietas
mēģinu cilvēciski sakārtot. Neuztraucos par to, kas man nav
svarīgi.
Jā, bērnībā upe tecēja gar mūsu mājām, un arī te, Rīgā, ir lielā
plašā Daugava. Upes tēls mani saista.
– Palūkosimies, kā tas atklājas izstādes darbos.
– Te, piemēram, ir mans 60.gadu gobelēns “Pilskalns”. Upe tur aizsargā no ienaidnieka.
– Vai jums arī tolaik vajadzēja sargāties?
– Latvijai vajadzēja
sargāties!
Tur tālāk redzams 90.gadu darbs, kurā vairāk izpaužas upes
mainība, straumes līkloči, aizsalšana un ledus važu nomešana.
Pašā jaunākajā, šogad tapušajā gobelēnā ieaustā upe varētu būt
arī Bībeles Jordāna. Abos krastos ir cilvēki, otrajā – tie, kas
jau pārgājuši.
– Jūsu māksla ir dziļi latviska. Kā sajūtat saikni ar tautas tradīcijām?
– Kad strādāju Lietišķās mākslas vidusskolā, ļoti daudz laika pavadīju Latvijas Vēstures muzejā, fondos izcilājot vecās segas, cimdus un visu ko citu. Domāju, ka esmu uzsūkusi to ar visu savu būtību. Bija laiks, kad stipri izjutu muzeja ietekmi un patika pārfrazēt latvisko ornamentiku, tagad tas jūtams mazāk, bet zudis nav. Man izdevās dabūt pašvērptus linus, tik jaukus un labus. Tie jāizmanto, un šis periods vēl nav beidzies.
– To varbūt var dēvēt par balto vai gaišo periodu?
– Tīri lini varbūt izskatās pārāk tumši, tāpēc lieku pretī balto. Ir jau man arī krāsaini darbi. Nepatīk tikai oranžā krāsa, bet vistuvākā ir zilā.
– Mākslas akadēmijas rektors Jānis Osis izstādes atklāšanā teica, ka jūsu darbos izpaužas kurzemnieciskums.
– Nē, ne tikai! Mani ornamenti nāk no visiem Latvijas novadiem, no mūsu folkloras, literatūras. Piemēram, Jāņiem veltīto gobelēnu nosaucu “Rūtoja saule”. Nevis – līgoja.
– Laika tēma, bezgalības tēma atkal un atkal izskan jūsu darbos. Arī jaunākajos, arī šajā, zilajā.
– Tur it kā saskaras divas
pasaules – tā, kas ir šeit, un tā, kas varbūt būs nākotnē. Kad
autokatastrofā nomira mans vīrs tekstilmākslinieks Raitis
Rubenis, bija pārāk smagi un gribējās meklēt atbildes uz
svarīgākajiem jautājumiem, sakārtot dvēseli.
Kāda būs mūsu nākamā pasaule, to neviens nezina, bet esmu
pārliecināta, ka mēs tur eksistēsim. Saskarsme jau notiek. Esmu
to fiziski izjutusi. Reiz mans aizgājušais vīrs mani izglāba, kad
ar automašīnu gandrīz jau pabraucu zem tramvaja. Viņš it kā
parāva manu roku, deva man impulsu pagriezt stūri. Bijuši arī
citi līdzīgi piedzīvojumi.
Varbūt citi to tā nesajūt, bet, manuprāt, visu manu darbu
tematika ir saistīta ar dzīvi, ko pašlaik dzīvojam, un ar nākamo
dzīvi. Bet ne pesimistiski. Tā ir ļoti optimistiska
noskaņa.
Daudz grūtību bijis mākslinieces Aijas Baumanes dzīves ceļā. Dēls
ir slims un kopjams kopš bērnības, tas liedzis iespēju pasauli
apskatīt. Labi, ka tagad ir tāda Cerību māja, kur dēlu pa dienu
atstāt. Arī tāpēc viņa izstādes atklāšanā varēja teikt, ka pēc
padomju laika asarām tagad nonākusi līdz tam, ka jūtas laimīga.
Prieku un patiesu gandarījumu rada ne tikai pašas radošais darbs,
bet arī tas, ka, viņas vārdiem sakot, “mūsu kopīgais
tekstilmākslas vezums labi ripo uz priekšu”.
Jānis Rozenieks
Drosme turpināt
Tekstilmākslas nodaļas vadību Aija
Baumane pārņēma ne tai vieglākajā laikā. Tirgus ekonomikas
straujā ienākšana māksliniekiem bija sāpīgs process. Nebija vairs
lielo valsts pasūtījumu, muzeji pārtrauca mākslas darbu
iepirkšanu, bija grūtības ar materiālu sagādi. Radās bažas par
nākotni. Bet Aija nenobijās, un viņai ir izdevies nosargāt
tekstilmākslas nodaļas prestižu, uzturēt tēva (nodaļas
pamatlicējs bija Rūdolfs Heimrāts) laikā sasniegto augsto
līmeni.
Ar apbrīnojamu enerģiju profesore paralēli darbam akadēmijā vada
pašas izveidoto Latvijas tekstilmākslas asociāciju, kas
māksliniekus mudina radoši strādāt, mācīties un rīkot
izstādes.
Mārtiņš Heimrāts
Pasaules paplašināšana
Aija pirmā izveda latviešu
gobelēnu telpā. Jau septiņdesmitajos gados viņa sāka veidot
trīsdimensiju tekstilijas. Tās bija kaut kas jauns, neredzēts.
Tekstilijas ienāca izstāžu zālēs, parādījās interjerā. Viņa ir
jaunu ceļu gājēja un tai pašā laikā – tradīciju glabātāja un
uzturētāja. To labi parādīja Aijas un viņas vīra Raita Rubeņa
kopdarbs Krišjāņa Barona jubilejas izstādē. Aijai piemīt dziļa
tautas tradīciju izjūta, smalkums un spēks. Viņa pati ir kā
tautasdziesma.
Visi tekstilmākslinieki ir patiesi laimīgi, ka tieši viņa turpina
mūsu Skolotāja Rūdolfa Heimrāta darbu akadēmijā. Kā viņa mīl
savus studentus! Negrib pat piedalīties žūriju darbā, lai ar savu
vērtējumu nenodarītu kādam pāri. Viņa lieliski prot panākt, lai
katrs students apgūtu amata prasmi, to zelta pamatu, uz kura var
uzplaukt radošais gars.
Tekstilmākslas asociācija Aijas vadībā mums, māksliniekiem, ir
pavērusi logu uz pasauli. Ar asociācijas gādību iznāk grāmatas,
katalogi, notiek izstādes. Ne tikai Rīgā. Ļoti laba ir sadarbība
ar Cēsu, Madonas, Jelgavas un vairāku citu pilsētu kultūras
dzīves vadītājiem.
Dieva dotais talants un radošais gars Aiju ceļ pāri grūtību un
ciešanu kalniem, un viņa tik labi prot celt citus līdzi.
Edīte Paula-Vīgnere