Valdības deklarācija
Saeimas kancelejā iesniegta 2004.gada 1.decembrī pulksten 13.05
Pateicoties vairāk nekā desmit
gadu ilgam, mērķtiecīgam darbam, 2004.gadā ir sasniegti tie
mērķi, kuriem bijis pakārtots daudzu valdību darbs: Latvijas
valsts drošības vārdā esam kļuvuši NATO dalībvalsts un ar nolūku
īsā laikā sasniegt pasaules attīstīto valstu labklājības līmeni
esam kļuvuši par Eiropas Savienības pilntiesīgu locekli.
Latvijas dalība NATO un ES nenozīmē visu problēmu vieglu un ātru
atrisinājumu, tas prasa jaunu mērķu un uzdevumu formulēšanu, kā
arī darbu šo organizāciju noteiktajos ietvaros.
Tāpēc šī valdība tai atvēlētajā darbības laikā līdz 9.Saeimas
vēlēšanām darbosies tā, lai:
veidotu Latviju kā konkurētspējīgu, augsti attīstītu valsti, kurā
labklājība būtu pieejama ikvienam,
stiprinātu tiesiskumu, apkarotu korupciju, noziedzību,
kontrabandu un amatpersonu patvaļu,
stiprinātu Latvijā tādu tautas dzīvesveidu, kas vērsts uz mūsu
zemes bagātību saudzīgu izmantošanu un vairošanu, tradicionālu un
sabiedrībā atzītu vērtību cienīšanu,
stiprinātu Latvijā atklātu, demokrātisku un pilsonisku
sabiedrību, kas balstās uz iedzīvotāju savstarpēju palīdzību un
visu aktīvu līdzdalību valsts taisnīgā pārvaldībā,
nodrošinātu atklātību valdības, valsts pārvaldes un pašvaldību
darbā.
Latvijas Republikas Saeimas Tautas partijas, Jaunā laika,
Latvijas Pirmās partijas un Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas
ir uzņēmušās politisko atbildību un vienojušās izveidot stabilu
valdību. Tai jau 2005.gadā jāspēj veiksmīgi risināt sekojošus,
neatliekamus uzdevumus:
1.Veselības aprūpes krīzes novēršana un funkcionējošas veselības
aprūpes sistēmas izveidošana.
2.Vidējā termiņā sabalansēta valsts budžeta veidošana un būtiska
inflācijas samazināšana.
3.Latvijas tautsaimniecības konkurētspējas uzlabošana līdz ES
augstākajam līmenim, ietverot zināšanu ekonomikas
izveidošanu.
4.Eiropas konstitucionālā līguma ratifikācija.
5.Privatizācijas pabeigšana.
Šo uzdevumu izpildei:
• Valsts budžets 2005.gadam
valdībai jāiesniedz Saeimā divu nedēļu laikā pēc valdības
apstiprināšanas un jāpieņem Saeimā līdz 2004.gada beigām.
• Jāapstiprina krīzes pārvarēšanas programma veselības aprūpes
jomā, paredzot 34,5 miljonu latu finansējuma pieaugumu 2005.gada
valsts budžeta projektā un 10–15% pieaugumu turpmākajos
gados.
• Valsts budžeta sabalansēšanai divu nedēļu laikā pēc valdības
apstiprināšanas jāpieņem 2004.gada valsts budžeta
grozījumi.
• Eiropas konstitucionālais līgums valdībai jāiesniedz
ratificēšanai Saeimā divu nedēļu laikā pēc valdības
apstiprināšanas un Saeimai jāratificē mēneša laikā kopš
iesniegšanas.
Tautsaimniecības konkurētspējas uzlabošanai:
• Apstiprināsim pastāvīgu
konkurētspējas monitoringa un uzlabošanas programmu.
• Nekavējoties izstrādāsim un pieņemsim nepieciešamos grozījumus
īpašumu un uzņēmumu reģistrācijas procesa atvieglošanai, darba
tirgus regulācijas uzlabošanai un būvniecības procesu
vienkāršošanai.
• Sāksim īstenot ar tautsaimniecību sasaistītu, plašu inovāciju
un zinātnisko pētījumu atbalsta programmu.
• Veiksim birokrātisko procedūru auditu, tās ievērojami
vienkāršosim un padarīsim lēmumu pieņemšanas procedūru
caurskatāmāku.
• Saistībā ar e–pārvaldes ieviešanu maksimāli paplašināsim
elektronisko pakalpojumu loku un informācijas pieejamību.
Privatizācijas pabeigšanai:
• No privatizācijas pāriesim uz
valsts īpašuma atsavināšanas (jeb pārdošanas) procedūru. Šai
procesā nenotiks sertifikātu mainīšana uz valsts obligācijām vai
cita veida vērtspapīriem.
• Valdība noteiks privatizācijas ierosinājumu pieņemšanas laiku –
vienu gadu (termiņš – 2005.gada 30.decembris). Šajā laikā
iesniegtie privatizācijas ierosinājumi būs izskatāmi arī vēlākā
periodā, taču pēc šī perioda privatizācijas sertifikāti jaunos
privatizācijas ierosinājumos vairs nebūs derīgi.
• Tiks sastādīts to uzņēmumu saraksts, uz ko neattieksies
privatizācija par sertifikātiem, arī pārejas laikā (Ventspils
nafta, airBaltic, Lattelekom, LMT, Rīgas siltums). Privatizācijai
vispār netiks pakļauti Latvijas Pasts, Latvenergo, Latvijas
Dzelzceļš, Rīgas lidosta un Latvijas Valsts meži.
• Privatizācijas pabeigšanas procesā notiks:
– Privatizēt uzsākto valsts un
pašvaldību īpašuma objektu privatizācijas pabeigšana.
– Dzīvokļu privatizācijas pabeigšana.
– Valsts un pašvaldību zemes privatizācijas un atsavināšanas
pabeigšana
atbilstoši likumdošanai, nodrošinot lietošanā nodotās lauku zemes
vienkāršotu
īpašumtiesību nostiprināšanu.
– Zemes reformas pabeigšana.
– Privatizācijas sertifikātu piešķiršanas pārtraukšana.
Realizējot pasākumus minēto mērķu
sasniegšanai, nodrošināsim tiesiskuma un tiesiskās paļāvības
principu ievērošanu.
Bez šiem galvenajiem uzdevumiem atsevišķajās nozarēs nodrošināsim
politikas pārmantojamību, kas tiks īstenota tautas dzīves
kvalitātes uzlabošanai, nacionālo vērtību saglabāšanai un
Latvijas valsts un sabiedrības harmoniskai attīstībai.
Aizsardzība
1. Nodrošināsim Latvijas valsts
aizsardzības spēju mērķtiecīgu attīstību.
2. Izmantosim Latvijas dalību NATO valsts drošības stiprināšanai
gan militārā, gan politiskā ziņā.
3. Atbilstoši NATO prasībām valsts aizsardzībai un drošībai
turpināsim novirzīt 2% no IKP, veicot konsekventu bruņoto spēku
attīstības plānošanu un nodrošinot efektīvu budžeta līdzekļu
izlietojuma kontroli.
4. Līdz 2006.gada beigām īstenosim pāreju uz profesionāliem
bruņotiem spēkiem, atsakoties no obligātā militārā
dienesta.
5. Paaugstināsim militārā un ar valsts aizsardzību saistītā
civilā personāla profesionalitāti, izveidojot efektīvu personāla
atlases un apmācības sistēmu, kā arī nodrošinot konkurētspējīgu
atalgojumu un sociālās garantijas.
6. Apgādāsim Nacionālos bruņotos spēkus ar mūsdienīgu bruņojumu
un ekipējumu.
7. Nodrošināsim klasificētas informācijas aizsardzību atbilstoši
NATO prasībām.
8. Turpināsim Zemessardzes attīstību, lai nodrošinātu kolektīvās
aizsardzības uzdevumus.
9. Veicināsim Latvijas zinātnieku, kā arī uzņēmēju potenciāla
izmantošanu aizsardzības sistēmas attīstībā.
10. Atbalstīsim patriotisko audzināšanu un pilnveidosim militāro
zināšanu apguves iespējas vispārizglītojošās skolās un civilajās
augstskolās.
Ārlietas
Latvijas ārlietu dienesta
spējas īstenot Latvijas nacionālajām interesēm atbilstošu
ārpolitiku.
1. Apstiprināsim jaunu Ārpolitikas koncepciju.
2. Paaugstināsim Latvijas ārlietu resorā strādājošo zināšanu un
praktisko iemaņu līmeni, veidojot iestrādes Diplomātiskās
akadēmijas nodibināšanai.
3. Paplašināsim Latvijas diplomātisko pārstāvniecību tīklu –
perspektīvā arī Ēģiptē, Japānā un Latīņamerikā.
4. Pilnveidosim mūsdienīgam diplomātiskajam dienestam atbilstošu
tehnisko bāzi.
5. Latvijas institūts Ārlietu ministrijas pārraudzībā izstrādās
Latvijas tēla veidošanas programmu, piesaistot atzītus
profesionāļus tirgzinības un reklāmas jomā. Latvijas tēla
popularizēšanai daudz aktīvāk izmantosim diplomātisko
pārstāvniecību tīklu.
6. Strādāsim pie stratēģisko partneru pētnieciskā institūta
veidošanas.
Latvijas nacionālās intereses
Eiropas Savienībā.
7. Turpināsim īstenot Latvijas de
facto integrāciju Eiropas Savienībā.
8. Pilnveidosim valsts administrāciju un cilvēkresursus, lai
izmantotu dalībvalsts statusa sniegtās iespējas (kopējā
ārpolitika, monetārā savienība, Šengenas zonas, u.c.).
9. Iestāsimies par efektīvas un vienotas ES ārējās un drošības
politikas veidošanu un īstenošanu, lai ES spēj aktīvi
iesaistīties pasaules politikas veidošanā.
10. Atbalstīsim tādu Eiropas Savienības turpmāko attīstību, kurā
galvenais princips ir solidaritāte un kuras pamats ir vienlīdzīgu
valstu savienība.
11. Aktīvi iesaistīsimies turpmāko ES politiku un iniciatīvu
veidošanā un īstenošanā atbilstoši Latvijas nacionālajām
interesēm. Vienlaikus uzsvērsim, ka Eiropas Savienības galvenais
uzdevums ir labklājības nodrošināšana tās dalībvalstu
iedzīvotājiem un ES ekonomikas konkurētspējas
paaugstināšana.
12. Rūpēsimies par to, lai Latvija uz pēc iespējas izdevīgākiem
noteikumiem varētu saņemt un izmantot ES fondu līdzekļus, lai ES
likumdošanā tiek nodrošinātas Latvijas intereses ekonomiskajai
izaugsmei.
13. Eiropas Savienības ietvaros stiprināsim Latvijas enerģētisko
drošību.
14. Īstenosim aktīvu divpusēju politiku ar ES dalībvalstīm,
lobējot savas intereses ES jautājumos.
15. Izmantosim pilntiesīgo dalību Eiropas Savienībā, īstenojot
Latvijas ārpolitiskos mērķus attiecībās ar trešajām
valstīm.
16. Stiprināsim ES lietu koordināciju valstī un Latvijas
klātbūtni ES institūcijās Briselē.
17. Aizstāvēsim Latvijas uzņēmēju intereses citās ES
dalībvalstīs, veicinot brīvas preču, darbaspēka, kapitāla un
pakalpojumu kustības īstenošanos visā Eiropas Savienībā.
18. Veicināsim ES ārējās robežas nostiprināšanu un pilnvērtīgu
funkcionēšanu, veicinot visu dalībvalstu solidāru atbildību par
ES ārējo robežu.
19. Veicināsim paplašinātās ES lomas pieaugumu jaunajās
kaimiņvalstīs. Īpašu uzmanību pievērsīsim ES attiecībām ar
Austrumeiropas valstīm – Baltkrieviju, Ukrainu, Moldovu, Kaukāza
reģionā ar Gruziju. Veicināsim šo valstu integrāciju ES
ekonomiskajā un politiskajā telpā.
20. Iesaistīsimies ES un Krievijas dialoga veidošanā atbilstoši
Latvijas interesēm.
21. Atbalstīsim un veicināsim ES un ASV vienota stratēģiskā
redzējuma stiprināšanu.
Valsts drošība, aktīvi
darbojoties NATO, ES un nostiprinot divpusējo sadarbību ar
ASV.
22. Iesaistīsimies Eiropas Savienības Drošības un
aizsardzības politikas (EDAP) veidošanā. Dosim savu ieguldījumu
Eiropas Ātrās reaģēšanas spēku izveidošanā un citos militārās un
civilās sadarbības projektos, ieskaitot līdzdalību Eiropas
Bruņojuma aģentūras darbā. Piedalīsimies kaujas grupu veidošanā
kopīgi ar citām ES valstīm.
23. Izmantojot savu dalību ESDP un NATO, paaugstināsim Latvijas
iedzīvotāju un valsts drošību un aizsargātību pret jauna veida
apdraudējumiem, kā starptautiskais terorisms un masu
iznīcināšanas ieroču izplatīšana.
24. Aktīvi stiprināsim NATO kā eiroatlantiskās telpas drošības
pamatu. Mūsu interesēs ir veicināt Alianses efektivitāti,
saliedētību un rīcībspēju.
25. Atbalstīsim NATO lomas pieaugumu drošības un stabilitātes
nodrošināšanā Alianses interesēm svarīgos reģionos un
valstīs.
26. Līdzdarbosimies NATO ātrās reaģēšanas spēku izveidē un
stiprināsim NATO operētspēju.
27. Iestāsimies par Latvijas līdzdalību starptautiskās NATO, ES
vai ANO vadītās miera nodrošināšanas misijās. Aktīva sadarbība ar
mūsu sabiedrotajiem stiprina Latvijas drošību.
28. Stiprināsim divpusējo sadarbību drošības jautājumos ar ASV,
stiprināsim transatlantisko saiti un solidaritāti sabiedroto
vidū.
29. Pilnveidosim un uzlabosim Latvijas stratēģisko preču
kontroles un eksporta sistēmu.
Ārējā ekonomiskā dimensija –
patiesa ārpolitikas prioritāte.
30. Izmantosim ārējā
ekonomiskajā sadarbībā gūto pieredzi un ES iekšējā tirgus
sniegtās iespējas uzņēmējdarbībai labvēlīgas vides veicināšanai,
efektīvas un konkurētspējīgas Latvijas ekonomiskās struktūras
radīšanai, kā arī sabiedrībā eksistējošo sociāli ekonomisko
atšķirību un risku samazināšanai.
31. Uzlabosim eksporta iespēju apzināšanu Latvijai gan
tradicionālos, gan netradicionālos eksporta tirgos.
32. Attīstīsim Latvijas atbalsta sniegšanas stratēģiju
partnervalstīm.
33. Veiksim nepieciešamos pasākumus dalībai OECD.
34. Izmantojot ES dalībvalsts statusa sniegtās priekšrocības,
veicināsim ekonomiskās attiecības ar Krieviju un citām NVS
valstīm.
35. Veicināsim uzņēmējdarbības vides sakārtošanu Latvijas
ekonomiskajām interesēm svarīgās ES kaimiņvalstīs.
36. Padarīsim Latvijas diplomātiskās pārstāvniecības par Latvijas
tautsaimnieku lobiju ārvalstīs.
37. Izvērsīsim un nostiprināsim Latvijas ekonomisko pārstāvju
tīklu ārvalstīs.
Sadarbība Baltijas jūras
reģionā.
38. Veicināsim Ziemeļeiropas valstu sadarbības
nostiprināšanos, īpašu nozīmi pievēršot sadarbībai Baltijas
valstu starpā, Baltijas/Ziemeļvalstu ES dalībvalstu starpā pēc
formāta 3+3, kā arī 8 Ziemeļvalstu–Baltijas valstu
sadarbībai.
39. Izvērtēsim konceptuālās un praktiskās iespējas, kas pastāv
ciešākai Baltijas asamblejas un Baltijas Ministru padomes
sadarbībai ar Ziemeļu padomes un Ziemeļu Ministru padomes
struktūrām. Izmantosim šīs struktūras, lai labāk koordinētu
iesaistīto valstu pozīcijas ES.
40. Veicināsim diskusiju starp Baltijas jūras reģiona valstīm
jautājumā par iespējamu reģionālās sadarbības struktūru iesaisti
ES Kaimiņu politikas ietvaros.
41. E–PINE iniciatīvas ietvaros atbalstīsim sadarbības
attīstīšanu starp 8 Baltijas/Ziemeļvalstīm un ASV.
Ārvalstīs dzīvojošo latviešu saites ar Latvijas kultūras,
politisko un ekonomisko vidi.
42. Rūpēsimies par to, lai ārvalstīs dzīvojošo latviešu kopienām
būtu iespējams uzturēt ciešu saiti ar Latviju. Pievērsīsim
lielāku uzmanību ilgtermiņa programmai “Latvijas diaspora”.
Izmantosim dažāda veida iespējas ārvalstu latviešu izglītības
iespēju atbalstīšanai gan latviešu skolās ārvalstīs, gan
Latvijā.
43. Attīstīsim mūsu spējas nodrošināt Latvijas pilsoņu un
pastāvīgo iedzīvotāju tiesisko aizsardzību ārvalstīs.
Bērnu un ģimenes lietas
1. Valsts politikā attieksimies
pret ģimeni kā valsts pamatvērtību, nosakot, ka valsts prioritāte
ir bērni un ģimene.
2. Pabeigsim izstrādāt un sāksim īstenot ilgtermiņa programmu
bērna un ģimenes stāvokļa uzlabošanai “Valsts ģimenes politika
līdz 2014.gadam”.
3. Veicināsim ģimenes kā vērtības nostiprināšanu sabiedrībā,
palielinot valsts atbalstu ģimenei un cīnoties pret ģimeni
degradējošām sociālajām parādībām.
4. Nodrošināsim mērķtiecīgu valsts jaunatnes politiku,
izstrādājot jaunatnes likumu, radot labvēlīgus apstākļus
jaunatnes pašiniciatīvai un līdzdalībai sabiedriskajā
dzīvē.
5. Atbalstīsim bērniem draudzīgas vides veidošanu, informēsim
sabiedrību un izglītosim vecākus par vardarbības pret bērnu
negatīvajām sociālajām sekām.
6. Nodrošināsim bērnu tiesības uz drošu dzīves vidi, pirmsskolas
vecuma bērnu aprūpes sistēmas attīstību.
7. Izveidosim efektīvu bērnu tiesību ievērošanas uzraudzības
mehānismu, lai nodrošinātu bērnu tiesību ievērošanu un efektīvu
institūciju sadarbību, sniedzot atbalstu vardarbībā cietušiem
bērniem.
8. Izstrādāsim ilgtermiņa programmu, lai pasargātu bērnus no
jebkāda veida vardarbības, noziedzības, atkarību izraisošu vielu
lietošanas un izplatīšanas, azartspēļu ietekmes.
9. Izstrādāsim pasākumu programmu efektīvai ielas bērnu problēmas
risināšanai.
10. Veicināsim iespēju bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem
bērniem uzaugt ģimenē Latvijā, paaugstinot sniedzamo pakalpojumu
kvalitāti.
Ekonomika
Uzņēmējdarbības vide.
1. Veidosim pozitīvu valsts amatpersonu attieksmi pret
uzņēmējiem, jo tieši uzņēmēji rada darbavietas un nodrošina
ieņēmumus valsts budžetam.
2. Skaidri noteiksim prioritātes un kārtību, kādā valsts atbalsta
uzņēmējdarbību. Veicināsim MVU konkurētspēju un attīstību,
konsekventi īstenojot MVU attīstības programmu un pasākumus, kas
vērsti uz MVU konkurētspējas nodrošināšanu un skaita
palielināšanos.
3. Aktivizēsim valsts institūciju darbu, lai veicinātu Latvijas
uzņēmumu preču un pakalpojumu eksportu un piesaistītu Latvijai
ārvalstu investīcijas.
4. Lai palielinātu eksporta apjomus un uzlabotu ārējās
tirdzniecības bilanci, izstrādāsim eksporta veicināšanas
programmu un īstenosim valsts stimulējošu politiku eksporta
jomā.
5. Pakāpeniski ieviešot e–pārvaldi, samazināsim nevajadzīgo
birokrātiju, pieprasot no ražotājiem dažādas izziņas, kuras
elektroniskā veidā var saņemt no Uzņēmumu reģistra, Valsts zemes
dienesta, pašvaldībām un citām iestādēm.
6. Veidosim inovatīvās darbības finansiālā atbalsta sistēmu,
palielinot uz inovatīvo darbību orientēto valsts budžeta daļu, to
sadalot lietišķajai pētniecībai, attīstībai un inovatīvajai
darbībai, vienlaicīgi piesaistot privāto kapitālu.
Ražošanas
attīstība.
7. Īstenosim ražošanas atbalsta programmu,
kas veicinās augsto tehnoloģiju ieviešanu un investīciju
piesaisti.
8. Nodrošināsim rūpniecības konkurētspējas palielināšanu un
augstākas pievienotās vērtības produktu ražošanu, konsekventi
īstenojot Valsts investīciju programmu un Rūpniecības attīstības
programmu.
9. Nodrošināsim informatīvo saikni starp valdību, pašvaldībām un
uzņēmējiem likumdošanas, investīciju, jauno tehnoloģiju,
inovāciju un sadarbības partneru jomā.
10. Palielināsim valsts līdzdalību apmācības programmās
ražotājiem kvalitātes kontroles, vides un darba aizsardzības
jomā.
11. Palielināsim zinātnes lomu ražošanas attīstībā, piesaistot
zinātniekus tādu pētījumu veikšanai, kas radītu konkurētspējīgus
produktus ar augstu pievienoto vērtību un attīstītu rūpniecisko
ražošanu.
Būvniecība.
12.
Pilnveidosim Latvijas būvnormatīvu un būvniecības Nacionālo
standartizācijas, kā arī pārraudzības sistēmu.
13. Samazināsim administratīvos šķēršļus būvniecībā, vienlaikus
nodrošinot stingru vides prasību ievērošanu. Likvidēsim
nevajadzīgos administratīvos šķēršļus ēku un būvju remontdarbu
veikšanai, kā arī nelikumīgi uzbūvēto būvju nojaukšanai.
Konkurence.
14.
Veidosim godīgai konkurencei labvēlīgu vidi.
15. Nodrošināsim stingru monopolu kontroli un nepieļausim jaunu
monopolu rašanos. Veicināsim konkurences rašanos pašreizējās
monopolnozarēs.
Darbaspēka
politika.
16. Veicināsim izglītības lomas palielināšanos
sabiedrībā un nodrošināsim jaunu speciālistu sagatavošanu
atbilstoši Latvijas tautsaimniecības vajadzībām.
17. Atbalstīsim valsts un privāto apmācību un konsultāciju
sistēmu, kas radīs pamatu uzņēmēju izglītošanai un darbaspēka
kvalitātes paaugstināšanai.
18. Samazināsim bezdarba līmeni, īpašu vērību pievēršot bezdarba
problēmas risināšanai reģionos.
19. Lai veicinātu Latvijas darba tirgus konkurētspēju, veiksim
grozījumus “Darba likumā”, padarot to elastīgāku un vienlīdzīgāku
attiecībā pret iesaistītajām pusēm, sakārtojot darba devēju un
darba ņēmēju tiesības, nodrošinot to reālu ievērošanu.
Enerģētika.
20.
Sekmēsim Latvijas neatkarību no importētajiem energoresursiem,
atbalstot ekonomiski pamatotus atjaunojamo energoresursu
izmantošanas projektus.
21. Veicināsim liberāla energoresursu un ar to saistīto
pakalpojumu tirgus izveidošanu.
22. Atbilstoši ES prasībām pārveidosim Latvenergo par koncernu,
nodalot ražošanas, pārvades un sadales funkcijas.
23. Atbalstīsim centralizēto siltumapgādes sistēmu
rekonstrukciju, kā arī siltummezglu un citu siltumu regulējošo
ierīču izbūvi un siltuma zudumu samazināšanu ēkās.
24. Sekosim, lai energouzņēmumi ievērotu vides aizsardzības un
drošības prasības, kā arī tiktu kvalitatīvi novērtēta to ietekme
uz vidi.
25. Paaugstināsim energoapgādes drošību, veicinot vienota
Baltijas elektrības tirgus izveidi un tā savienošanu vienotā
tīklā ar Ziemeļvalstu un Centrāleiropas tirgiem.
Tūrisms.
26.
Veicināsim tūrisma kā nozīmīgas tautsaimniecības nozares
attīstību, kā arī tūrisma īpatsvara pieaugumu Latvijas ekonomikas
tiešo un netiešo ienākumu vidū.
27. Apzināsim un sistematizēsim tūrisma resursus, novērtēsim to
potenciālu un izstrādāsim tūrisma attīstības stratēģiju reģionu
un valsts līmenī.
28. Palielināsim līdzekļu apjomu pievilcīga Latvijas tēla
veidošanai un Latvijas kā tūrisma zemes reklāmai ārvalstīs.
Finanses
Budžets.
1. Īstenosim fiskālo politiku, kas vērsta uz stabilu
makroekonomisko izaugsmi un zemu inflāciju. Nodrošināsim
pakāpenisku fiskālās situācijas uzlabošanos turpmākajos gados,
par vidēja termiņa mērķi izvirzot bezdeficīta budžetu.
2. Konsekventi nodrošināsim Māstrihtas fiskālo kritēriju izpildi
Latvijā.
3. Ieviesīsim vidēja termiņa (3–5 gadi) budžeta plānošanu un
veiksim fiskālās atbildības nostiprināšanu ieņēmumu un izdevumu
plānošanā. Lai nodrošinātu mērķtiecīgu attīstību un efektīvu
valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, ieviesīsim stratēģisko
plānošanu ministrijās un atbilstoši tai budžeta veidošanu
balstīsim uz rīcībpolitikas mērķu un rezultātu finansēšanu.
4. Pāriesim uz uzkrāšanas grāmatvedības principu valsts budžeta
izstrādē.
5. Izvērtēsim iespējas piedalīties starptautiskās palīdzības
projektos nabadzīgajām un jaunattīstības zemēm.
Nodokļu politika un
administrācija.
6. Īstenosim skaidru un saprotamu
nodokļu politiku, veidosim precīzu nodokļu normatīvo bāzi,
nepieļaujot dažādas normatīvo aktu traktēšanas iespējas.
7. Samazināsim kopējo nodokļu slogu, paaugstinot ar iedzīvotāju
ienākuma nodokli neapliekamos ieņēmumus un atvieglojumus par
apgādībā esošu personu, vienlaikus uzlabojot nodokļu
iekasēšanu.
8. Nepieļausim uzņēmumu ienākuma nodokļu bāzes un likmes
harmonizāciju Eiropas Savienībā.
9. Vienkāršosim nodokļu dokumentāciju, līdz 2005.gada beigām
nodrošinot iespēju visas nodokļu atskaites iesniegt
elektroniski.
10. Izveidosim centralizētu nodokļu atzinumu sniegšanas dienestu
VID.
11. Aktīvi vērsīsimies pret izvairīšanos no nodokļu maksāšanas,
īpaši kontrabandu, PVN izkrāpšanu, “aplokšņu” algām un
privātpersonu ienākumu slēpšanu. Tomēr šī cīņa pret nodokļu
nemaksātājiem nedrīkst graut godīgu uzņēmumu konkurētspēju.
12. Izstrādāsim un iedzīvināsim efektīvu mehānismu fizisko
personu ienākumu kontrolei, lai neļautu korupcijā un citās
noziedzīgās darbībās iesaistītām personām slēpt nelikumīgi
iegūtus īpašumus zem citu personu vārda un lai uzlabotu nodokļu
iekasēšanu.
13. Nodrošināsim rezultatīvu Valsts ieņēmumu dienesta darbu ES
kopējā tirgus apstākļos. Stiprināsim sadarbību ar citu ES valstu
nodokļu un muitas administrācijām, lai apkarotu starptautiskās
PVN krāpšanas un citas nodokļu nemaksāšanas shēmas.
Finanšu sistēma un Eiropas
Savienības līdzekļu apguve.
14. Ar pārdomātu fiskālo un
tautsaimniecības attīstības politiku nodrošināsim lata
stabilitāti un zemu inflāciju. Sadarbībā ar Latvijas Banku
nodrošināsim sekmīgu Latvijas pievienošanos eirozonai, par mērķa
datumu nosakot 2008. gada 1. janvāri.
15. Izstrādāsim Nacionālo attīstības plānu ES fondu izmantošanai
2007.–2013. gadā, palielinot uzsvaru cilvēkresursu attīstībai,
nodarbinātībai, uzņēmējdarbības un inovāciju atbalstam.
16. Nodrošināsim maksimālu caurskatāmību un kompetento iestāžu
atbildību sabiedrības priekšā par izmantotiem struktūrfondu
līdzekļiem un atbalstīto projektu atbilstību valsts attīstības
stratēģijai.
17. Sniegsim valsts atbalstu, lai tiktu sagatavoti kvalitatīvi
projektu pieteikumi, īpaši atbalstāmajos novados.
18. Saskaņosim Latvijas grāmatvedības standartus ar
starptautiskajiem grāmatvedības standartiem.
19. Ieviesīsim elektronisko valsts iepirkuma sistēmu.
Iekšlietas
1. Apzinoties starptautiskā
terorisma draudu bīstamību, veidosim drošības sistēmu, paredzot
efektīvas krīzes vadības sistēmas izveidošanu, sekmējot saskaņotu
sadarbību starp iesaistītajām institūcijām.
2. Izveidosim struktūru, kas izstrādās un realizēs valsts
politiku pretterorisma jomā.
3. Pilnveidosim terorisma draudu novēršanu, organizētās
noziedzības, nelegālās migrācijas, korupcijas apkarošanu, valsts
ekonomisko interešu aizsardzību, sadarbojoties ar citu valstu
tiesībsargājošajām institūcijām, kā arī piedaloties
starptautiskajās operācijās.
4. Celsim policijas prestižu sabiedrībā, atrisinot materiālās
stimulēšanas iespējas, un tādējādi nodrošināsim policijas
iestādes ar kvalificētu un spējīgu darbinieku pieplūdumu
tajās.
5. Nodrošināsim policistiem profesionālu apmācību, kas ikvienam
policistam sniegs ieskatu cilvēktiesību pamatos, saskarsmes
prasmēs un prasībās pēc proporcionalitātes ievērošanas ieroču un
spēka pielietošanā policijas darbā.
6. Reformēsim sūdzību izskatīšanas mehānismu par pārkāpumiem
policijas darbā, nodrošinot šī mehānisma neatkarību saskaņā
ar starptautisko institūciju rekomendācijām.
7. Uzlabosim sabiedrisko kārtību un drošību, īpašu uzmanību
pievēršot ielu noziedzībai un ceļu satiksmes drošībai.
8. Realizēsim pasākumu kompleksu, kuri vērsti uz nepilngadīgo
noziedzības samazināšanu, to tiesisko izglītošanu, kā arī bērnu
aizsardzību pret noziedzīgiem nodarījumiem.
9. Nodrošināsim koordinētu un mērķtiecīgu valsts un pašvaldību
iestāžu darbību narkotisko, psihotropo un citu atkarību izraisošo
vielu izplatības un to degradējošās ietekmes uz sabiedrības
veselību un drošību ierobežošanā. Valstī ir jāizstrādā pasākumi,
kas veicina un palīdz no alkohola, narkotiskajām un psihotropajām
vai citām atkarību izraisošajām vielām atkarīgo cilvēku
reintegrāciju sabiedrībā.
10. Lai veicinātu tiesībsargājošo iestāžu darbu un nodrošinātu
personāla stabilitāti, uzlabosim materiāltehnisko apgādi un
darbinieku atalgojuma un sociālo garantiju sistēmu, kā arī
paaugstināsim profesionālo kvalifikāciju.
11. Turpināsim pilnveidot iekšlietu sistēmas iestāžu
administrēšanas institucionālo mehānismu, veidojot caurredzamu,
vienkāršu un konkrētu kontroles un pārraudzības sistēmu.
12. Pastiprināsim iekšlietu sistēmas iekšējo kontroli, lai
izskaustu korupciju tās darbinieku rindās.
13. Sekmēsim iekšlietu sistēmas iestāžu profesionalitātes
izaugsmi atbilstoši Eiropas Savienības dalībvalsts uzdevumiem un
nodrošināsim dienestu sekmīgu sadarbību ar Eiropolu un citām
Eiropas Savienības iekšlietu struktūrām, īpaši organizētas
noziedzības tīklu, narkotiku tranzīta un cilvēku tirdzniecības
apkarošanas jomā.
14. Nodrošināsim Latvijas pilnvērtīgu dalību starptautisko līgumu
izpildē, paaugstinot iekšlietu sistēmas dienestu materiāltehniskā
nodrošinājuma un profesionalitātes izaugsmi, veicot iekšlietu
iestāžu un tajās strādājošo darbinieku darba optimizāciju
atbilstoši Eiropas Savienības un Šengenas līguma prasībām.
15. Nodrošināsim kvalitatīvu valsts un Eiropas Savienības ārējās
robežas kontroli atbilstoši Eiropas prasībām, pabeigsim Eiropas
Savienības ārējās robežas un robežapsardzības objektu būvniecību,
rekonstrukciju, tehnisko aprīkošanu.
16. Sekmēsim Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbu,
lai sniegtu kvalitatīvāku un operatīvāku palīdzību cilvēkiem
ugunsgrēkos, nelaimes gadījumos un tehnogēnās katastrofās, īpašu
uzmanību pievēršot materiāltehniskās bāzes uzlabošanai un
ugunsdzēsēju materiālajam nodrošinājumam.
17. Pilnveidosim valsts civilas aizsardzības sistēmu, iesaistot
valsts, sabiedriskās un nepieciešamības gadījumos arī privātās
institūcijas un personas materiāli tehniskās bāzes sakārtošanā un
pilnveidošanā atbilstoši modernajām prasībām un iespējamajiem
apdraudējuma riskiem, paturot prātā, ka tas ir valsts kopumā un
katra valstī dzīvojošā indivīda interesēs.
18. Mainīsim Ceļu policijas darbinieku attieksmi no represīvo
funkciju veicēju statusa uz satiksmes organizētājiem un
pilnvērtīgiem satiksmes dalībnieku partneriem, pilnveidojot ceļu
policistu tiesības šajā sakarā dot vadošus norādījumus ceļu
īpašniekiem un uzturētājiem. Paplašināsim pašvaldību policijas
tiesības ceļu satiksmes organizēšanā.
Informācijas sabiedrība
1. Kā būtisku valdības prioritāti
izvirzām informācijas sabiedrības izveidi, kurā aktīvi tiek
stimulēta informācijas tehnoloģiju attīstība un to sniegtās
priekšrocības tiek aktīvi izmantotas visās dzīves sfērās.
2. Veicināsim brīvu konkurenci informācijas un elektronisko
sakaru pakalpojumu tirgū, kā arī, īstenojot dominējošo uzņēmumu
darbības regulēšanu, nodrošināsim modernu un efektīvu sakaru
pakalpojumu pieejamību un plašu izvēli klientiem visā
Latvijā.
3. Nodrošināsim ierobežoto nacionālo resursu (radiofrekvenču
spektra, numerācijas un adresācijas) racionālu un efektīvu
izmantošanu.
4. Veicināsim sabiedrības izglītošanu informācijas tehnoloģiju
jomā, ieskaitot datoru lietošanas iemaņu pēc iespējas plašāku
apguvi, un stimulēsim datoru iegādi un interneta pieslēgumus,
īpaši mazajiem un mikrouzņēmumiem un iedzīvotājiem, lai veicinātu
datorprasmi un celtu produktivitāti.
5. Ieviesīsim valsts e–pārvaldi, ieskaitot elektronisko parakstu,
reizē sakārtojot valsts pārvaldes struktūru, izskaužot liekos
posmus, nodrošinot atklātību un palielinot efektivitāti, kā arī
paplašinot sabiedrības līdzdalību valsts pārvaldes procesā.
Veidosim e–saikni starp sabiedrību un valsts pārvaldi.
6. Nodrošināsim stingru koordināciju dažādu valsts nozīmes
informācijas sistēmu izveidē.
7. Veicināsim Latvijas informācijas tehnoloģiju industrijas
izaugsmi programmatūras un elektronisko iekārtu attīstības,
ražošanas, apgādes un uzturēšanas jomā, kā arī veicināsim šo
produktu eksportu.
Izglītība un zinātne
Izglītība.
1. Nodrošināsim laikmetīgu, kvalitatīvu tautas izglītību, kas
atbilst Latvijas un globālā darba tirgus prasībām un nodrošina
reģionu ekonomikas un sociālās attīstības vajadzības. Veidosim uz
darba tirgus pieprasījumu pamatotu profesionālo izglītību.
2. Pilnveidojot izglītības saturu, rūpēsimies, lai jaunā paaudze
augtu zinoša, uz augstām morāles vērtībām orientēta, Latvijas un
pasaules kultūrā integrēta, fiziski vesela un valstij lojāla.
Augstākās izglītības finansējumam Izglītības un zinātnes
ministrijas budžetā ik gadus paredzēsim palielinājumu, kas nav
mazāks par 0,1% no iekšzemes kopprodukta. Papildus atbalstīsim
doktorantūru. Augstskolu resursi un zinātne koncentrējami
starptautiskā akadēmiskā vidē konkurētspējīgās universitātēs kā
Latvijas attīstības garantijā.
3. Likumā noteiksim, ka Latvijas iedzīvotājiem ir obligāta
vidējās vispārējās izglītības ieguve līdz noteikta vecuma
sasniegšanai pēc noteikta pārejas posma.
4. Pilnveidosim pedagogu izglītības un tālākizglītības sistēmu,
kā arī atalgojuma sistēmu, kas veicina darba kvalitāti un jauno
speciālistu piesaistīšanu. Sekmēsim augstskolu mācībspēku, kā arī
zinātnieku darba samaksas palielinājumu.
5. Nodrošināsim Izglītības un zinātnes ministrijas vadošo lomu
valsts izglītības politikas īstenošanā. Valsts dibinātās
augstskolas nodosim IZM padotībā līdz 2005. gada 1.
jūnijam.
6. Izglītības un zinātnes ministrija ir atbildīga par valsts
valodas politikas veidošanu, koordināciju starp īstenotājām
iestādēm un valodas politikas saistību ar izglītības politiku.
Nostiprināsim bilingvālo izglītību mazākumtautību pamatskolās,
īpašu uzmanību pievēršot latviešu valodas kvalitātei un apmācības
finansiālai stimulēšanai.
7. Veicināsim sabiedrības interesēm un valsts vajadzībām
atbilstošu pieaugušo izglītību un mūžizglītību.
8. Īstenosim valsts un pašvaldību visu izglītības iestāžu
informatizāciju.
9. Pilnveidosim pašvaldību savstarpējo norēķinu sistēmu, panākot,
lai nauda sekotu skolēnam, gan nodrošinot sekmīgu mācību procesu,
gan pedagogu algas.
10. Veicināsim izglītību bērniem un pieaugušajiem ar īpašām
vajadzībām, nodrošinot to maksimālu iekļaušanos sabiedriskajā
dzīvē un darbā.
11. Atbalstīsim jaunrades iniciatīvu jaunu mācību līdzekļu
radīšanā un ieviešanā.
12. Turpināsim atbalstīt izglītības iestāžu ēku
energoefektivitātes paaugstināšanu.
Zinātne.
13. Zinātnei
Izglītības un zinātnes ministrijas budžetā ik gadus paredzēsim
finansējuma palielinājumu, kas nodrošinātu atbilstošu līdzekļu
piesaistīšanu pētniecībai no privātā sektora.
14. Veiksim nepieciešamo, lai veicinātu Latvijas konkurētspēju,
līdz 2010. gadam sasniedzot valsts un privātpersonu kopēju
finansējumu zinātnei vismaz 3% no iekšzemes kopprodukta, kur
vismaz 1% veido valsts finansējums.
15. Par prioritāti izvirzīsim lietišķo pētījumu izmantošanu
tautsaimniecībā, lai zinātnes sasniegumi un uzkrātās zināšanas
radītu zināšanu ietilpīgus produktus ar augstu pievienoto
vērtību.
16. Veicināsim zinātnisko darbu augstākās izglītības iestādēs,
lai celtu akadēmiskā personāla kvalifikāciju un spētu sagatavot
jaunus zinātniekus.
17. Materiāli stimulēsim jaunu cilvēku iesaistīšanos zinātniskajā
darbā un zinātniskā grāda ieguvi.
Sports.
18.
Izstrādāsim un pieņemsim ilglaicīgu, līdzsvarotu fiziskās
audzināšanas un sporta attīstības programmu. Pilnveidosim sporta
likumdošanu.
19. Noteiksim Latvijas sporta attīstības prioritātes, galveno
vērību veltot bērnu, jaunatnes un tautas sportam un fiziskās
attīstības nodrošināšanai, kā arī atbalstot sporta klubu
darbību.
20. Valsts un pašvaldības līmenī atbalstīsim un īstenosim
mērķtiecīgu investīciju programmu sporta bāžu attīstībai un
celtniecībai. Atbalstīsim mērķtiecību un līdzsvarotību
ieguldījumos sporta būvēs Latvijas novados.
21. Veicināsim fiziskās aktivitātes un sportu kā nozīmīgu brīvā
laika pavadīšanas veidu.
Kultūra
1. Sāksim jauno “trīs brāļu” –
mūsdienīgas Nacionālās bibliotēkas, nacionālas nozīmes
koncertzāles un laikmetīgās mākslas muzeja – celtniecību.
2. Nostiprināsim Valsts Kultūrkapitāla fonda neatkarību no
politiskās varas un nodrošināsim tā finansējuma ikgadēju
pieaugumu.
3. Kultūrpolitikas prioritāte būs latviešu valoda. Valodas
politiku izstrādāsim, sadarbojoties Izglītības un zinātnes un
Kultūras ministrijai.
4. Pieņemsim un īstenosim nacionālo programmu vienotas,
jēdzieniski pamatotas, ar tautsaimniecības nozarēm saskaņotas un
starptautiski harmonizētas nozaru terminoloģijas sistēmas un
plašpieejas terminu datu bāzes paātrinātai izstrādei un
uzturēšanai Latvijā.
5. Atbalstīsim tradicionālo kultūru, kultūras mantojumu,
jauninājumus un kultūras infrastruktūru saskaņā ar nacionālo
programmu “Kultūra”. Pieņemsim Dziesmu un deju svētku likumu un
nodrošināsim tā īstenošanu.
6. Līdz 2005. gada 1. jūlijam pieņemsim jaunas kultūrpolitikas
vadlīnijas, kuras stiprina Latviju kā nacionālu valsti Eiropas
Savienībā.
7. Sekmēsim kultūras decentralizāciju un kultūras tūrisma
attīstību. Profesionāli apgūsim Eiropas Savienības fondu
līdzekļus kultūras tūrisma jomā, vienlaicīgi sekmējot kultūras
mantojuma saglabāšanu un kultūrtūrisma produktu veidošanu visā
Latvijā.
8. Rūpēsimies par vienmērīgu visu valsts reģionu attīstību un
decentralizētu pieejamību kvalitatīviem kultūras un mākslas
notikumiem, kā arī iespēju piedalīties mākslinieciskajā
pašdarbībā. Nodrošināsim aktīvāku profesionālās mākslas klātbūtni
Latvijas reģionos.
9. Sadarbībā ar sabiedrisko televīziju palielināsim kvalitatīvu
kultūras raidījumu īpatsvaru. Plašāk iesaistīsim nevalstiskās
organizācijas mākslas un kultūras pasākumu organizēšanā.
10. Nodrošināsim pienācīgu valsts arhīvos glabājamā dokumentārā
mantojuma saglabāšanu un pieejamību, piesaistot ES
struktūrfondus.
11. Lai nodrošinātu visaptverošas jebkuras vietējas un globālas
informācijas meklēšanas un saņemšanas iespējas iedzīvotāju darba
vietās un dzīvesvietās, līdz 2006.gadam iekļausim visas valsts
bibliotēkas Vienotajā bibliotēku informācijas tīklā.
12. Līdz 2006. gada beigām īstenosim arhīvu, muzeju un bibliotēku
elektroniskā kopkataloga un vienotā portāla sistēmu, profesionāli
apgūstot Eiropas Savienības līdzekļus.
13. Modernizēsim kultūrizglītības sistēmu, ņemot vērā jauno
mediju straujo attīstību un izplatību. Līdz 2005. gada beigām
radīsim Jauno mediju augstākās izglītības apmācības struktūru,
kura veidotu ne tikai māksliniekus, bet arī būtiski nodrošinātu
Latvijas tautsaimniecību ar augstas klases programmvides,
vizuālās, interaktīvās, komunikatīvās, reklāmas, videoproduktu
izstrādes, filmu industrijas, specefektu radīšanas un citiem
speciālistiem.
14. Aktīvi iekļausimies Eiropas Savienības kultūras apritē,
uzskatot, ka starptautiska sadarbība īpaši veicināma ES ietvaros.
Piesaistīsim ES pieejamo fondu līdzekļus radošajiem projektiem un
infrastruktūrai.
15. Palielināsim tiešo valsts finansiālo mērķdotāciju
nacionālajai kino industrijai, ievērojot kopprodukciju iespējas
pēc iestāšanās ES un nostājoties pret agresīvo popkultūras
ielaušanos Latvijas kultūrvidē.
16. Sekmēsim aktīvāku Kultūras ministrijas dialogu un sadarbību
ar Rīgas domi, ņemot vērā kopējās nepieciešamās rūpes par
galvaspilsētas nacionālās nozīmes kultūras iestādēm.
17. Ņemot vērā nepieciešamību valstiskā līmenī aktivizēt
starptautisku komunisma noziegumu atzīšanu, pārņemsim no Rīgas
pilsētas Latvijas Okupācijas muzeju, saglabājot tā saturisko
neatkarību. Palielināsim valsts tiešo mērķdotāciju īpatsvaru
Latvijas Okupācijas muzeja finansējumā.
18. Paplašināsim kultūras infrastruktūras pieejamību cilvēkiem ar
īpašām vajadzībām.
19. Iestāsimies par savstarpēju latviešu un mazākumtautību
kultūru bagātināšanos, aicināsim mazākumtautības aktīvi un
atbildīgi iesaistīties Latvijas kultūras dzīves norisēs.
20. Turpināsim veiksmīgi aizsākto kultūras darbinieku algu
paaugstinājumu. Turpināsim īpaši atbalstīt tās kultūras
institūcijas, kuras parādījušas izcilus radošus sasniegumus,
piemēram, Jauno Rīgas teātri. Pakāpeniski nodrošināsim
konkurētspējīgu atalgojumu un vispārējo finansējumu nacionālas
nozīmes kultūras iestādēm – Nacionālajai operai, Nacionālajai
bibliotēkai, Nacionālajam simfoniskajam orķestrim, Valsts Mākslas
muzejam, Latvijas Vēstures muzejam, Nacionālajam teātrim un
Nacionālajam kino centram.
21. Uzsāksim reģionālo koncertzāļu (tai skaitā, Liepājas
koncertzāles) celtniecības atbalsta programmu.
22. Veicināsim latviešu valodas un kultūras saglabāšanu latviešu
diasporā.
23. Uzlabosim kultūras administratīvo kapacitāti pilnvērtīgai
dalībai ES, lai aktīvi piedalītos ES politikas veidošanā un
lēmumu pieņemšanas procesā.
24. Pieņemsim likumu par Rīgas Domu. Sadarbojoties Kultūras un
Aizsardzības ministrijai, kā arī Rīgas domei, nodrošināsim Brāļu
kapu kā vēstures pieminekļa, patriotiskas piemiņas vietas un
valsts protokola sastāvdaļas sakopšanu atbilstoši visaugstākajiem
pieminekļu aizsardzības kritērijiem.
Labklājība
1. Rūpēsimies par nodarbinātības
līmeņa palielināšanu:
• reģionos – iespējami tuvu dzīves vietām realizējot jaunu
apmācību sistēmu darba meklētājiem un bezdarbniekiem
konkurētspējas paaugstināšanai;
• turpināsim darbā iekārtošanas pasākumus personām ar īpašām
vajadzībām un jauniešiem–bezdarbniekiem, kā arī ieviest jaunus
aktīvos nodarbinātības pasākumus;
• pilnveidosim darbinieku un darba devēju motivācijas mehānismus
nodarbinātības veicināšanai;
• pielāgosim profesionālo izglītību un profesionālo sagatavotību
darba tirgus prasībām;
• nodrošināsim pieejamību profesionāli orientētai mūžizglītībai
un samazināsim atskaitīto audzēkņu skaitu izglītības
iestādēs;
• īstenosim pasākumus nelegālās nodarbinātības mazināšanai.
2. Realizēsim Nacionālo rīcības plānu nabadzības un sociālās
atstumtības mazināšanai.
3. Atbalstīsim ģimenes ar bērniem, nodrošinot regulāru valsts
sociālo pabalstu apmēru pārskatīšanu un paaugstināšanu.
4. Ieviesīsim bērna invalīda kopšanas pabalstu un valsts sociālo
apdrošināšanu personai, kurai, kopjot bērnu invalīdu, nav
iespējams strādāt.
5. Stiprināsim valsts pensiju sistēmas kapacitāti, nodrošinot
virzību uz pietiekamām pensijām un tās finansiālo
stabilitāti.
6. Pilnveidosim sociālo pakalpojumu, tajā skaitā sociālās un
profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu, sistēmu, sekmējot
sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu
integrēšanu sabiedrībā un darba tirgū.
7. Pieņemsim ilgtermiņa pamatnostādnes un uzsāksim to īstenošanu
efektīvākas sistēmas izveidei, lai mazinātu invaliditāti un tās
izraisītās sekas.
8. Veicināsim profesionālu sociālā darba speciālistu izglītošanu,
lai nodrošinātu katrā pašvaldībā kvalitatīvu sociālo darbu ar
sociālās atstumtības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem.
9. Paaugstināsim darbinieku drošības un veselības aizsardzības
līmeni atbilstoši Eiropas Savienības kritērijiem un prasībām,
veicinot veselīgas darba vides attīstību un darba apstākļu
kvalitātes uzlabošanu – pilnveidot darba aizsardzības
pakalpojumu, pētniecības un statistikas datu iegūšanas sistēmu,
informēt un atbalstīt darba devējus un sabiedrību kopumā.
10. Nodrošināsim dzimumu līdztiesības jautājumu efektīvu,
integrētu un koordinētu risināšanu, realizējot Programmu dzimumu
līdztiesības īstenošanai 2005.–2006.gadam.
Reģionālā attīstība un pašvaldības
Pašvaldības.
1. Sagatavosim normatīvo bāzi un ekonomisko pamatojumu
administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanai, nodrošināsim
nepieciešamo finansējumu administratīvi teritoriālajai
reformai.
2. Nodrošināsim pašvaldībām deleģēto funkciju finansējumu pilnā
apjomā un spēju līdzfinansēt infrastruktūras projektus,
palielināsim pašvaldību investīciju daļu Valsts investīciju
programmā, veicot tās izvērtēšanu reģionālā un nozaru
griezumā.
3. Ieguldīsim līdzekļus mērķprogrammās, kas veicinās brīvprātīgu
novadu veidošanās procesu un sakārtos infrastruktūras objektus
pašvaldībās.
4. Ievērojot Eiropas vietējo pašvaldību hartu un balstoties uz
pašvaldību iesniegtajiem priekšlikumiem, līdz 2007. gada beigām
pabeigsim pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu.
5. Novadu veidošanu un reģionālo pašvaldību izveidi realizēsim
vienlaicīgi ar valsts pārvaldes funkcionālo un teritoriālo
reorganizāciju, optimāli deleģējot valsts funkcijas un palielinot
pašvaldību lomu.
6. Pilnveidosim pašvaldību lēmumu pārraudzības sistēmu.
7. Pilnveidosim valsts atbalsta programmas mājokļu
energoefektivitātes uzlabošanai.
8. Pilnveidosim un realizēsim Mājokļa attīstības programmu.
Reģionālā
attīstība.
9. Izstrādāsim Nacionālo attīstības plānu kā
valsts un reģionu vidēja termiņa attīstības pamatdokumentu valsts
un ES investīciju plānošanai, lai nodrošinātu reģionu vienmērīgu
attīstību, samazinot atšķirības reģionu vidū.
10. Nodrošināsim transporta, inženiertehniskās un sociālās
infrastruktūras būvniecību valstī, ievērojot reģionālās
prioritātes. Paredzēsim garantētu pieaugošu valsts finansējumu 2.
šķiras lauku ceļu attīstībai.
11. Nodrošināsim valsts atbalsta programmu un ES struktūrfondu
finansējuma sadali, samazinot atšķirības reģionu vidū.
12. Paredzēsim vairākus mērķa reģionus ES strukturālo fondu
apgūšanā nākamajā programmēšanas periodā no 2007. līdz 2013.
gadam. Nodrošināsim reģionālo pašvaldību lomas palielināšanos ES
strukturālo fondu apgūšanā.
13. Nodrošināsim priekšfinansējumu ES struktūrfondu apguvei īpaši
atbalstāmo reģionu pašvaldību projektiem.
14. Aktualizēsim darbu pie Nacionālā plānojuma un turpināsim
valsts atbalstu attīstības un teritorijas plānošanai pašvaldībās,
lai nodrošinātu saistību starp pašvaldību, reģionu attīstības
plāniem un attīstības plāniem valsts līmenī. Nodrošināsim valsts
atbalstu pašvaldībām stratēģiskā ietekmes uz vidi veikšanai
pašvaldību attīstības plāniem.
Sabiedrības integrācija
1. Īstenosim tādus etnopolitikas
principus, lai ņemtu vērā valsts un visas sabiedrības – gan
latviešu, gan citu tautību – intereses. Pilnveidosim normatīvos
aktus etnopolitikas jomā.
2. Paaugstināsim Latvijas pilsonības prestižu, radot labvēlīgu
attieksmi pret pilsonības ieguves procesu.
3. Veicināsim cilvēku iesaistīšanos sabiedrības un valsts dzīvē,
atbalstot biedrību, nodibinājumu un citu pilsoniskās sabiedrības
institūciju veidošanos un darbību.
4. Īstenosim valsts programmu sabiedrībai ar latviešiem ārpus
Latvijas, atbalstot kultūras, izglītības un informācijas
programmas, kā arī ārzemēs dzīvojošo latviešu repatriāciju uz
Latviju.
5. Sagatavosim un pieņemsim Saeimā Brīvprātīgo darbības likumu un
veicināsim brīvprātīgo kustību Latvijā.
6. Izglītosim sabiedrību etnopolitikas jautājumos, mazinot
aizspriedumus un stereotipus. Mazināsim informācijas telpu
nošķirtību, pamatojoties uz kopīgām pamatvērtībām un savstarpēju
cieņu.
7. Atbalstīsim nacionālo biedrību un kopienu, kā arī Latvijas
Nacionālo kultūras biedrību asociācijas darbību un veicināsim
atbilstoša finansējuma nodrošināšanu šīm organizācijām. Īpaši
atbalstīsim lībiešu – otras Latvijas pamattautības –
organizācijas, veicinot šīs unikālās valodas un kultūras
saglabāšanos un popularizēšanu pasaulē valsts ilgtermiņa
mērķprogrammas “Lībieši Latvijā” ietvaros.
8. Pilnveidosim Latvijas normatīvos aktus, lai ievērotu Eiropas
Savienības un starptautiskās tiesības diskriminācijas novēršanā,
un iedzīvināsim šīs normas, informējot sabiedrību un valsts
amatpersonas.
9. Veidosim īpašas sabiedrības integrācijas programmas Latvijas
pilsētām un reģioniem.
10. Stiprināsim iedzīvotāju pilsonisko integrāciju un aktīvu
līdzdalību Latvijas publiskajā dzīvē.
11.Sekmēsim publisko funkciju deleģēšanu attīstītām un
administratīvi kompetentām biedrībām, nodibinājumiem un citām
pilsoniskās sabiedrības institūcijām.
Satiksme
1. Efektīvi izmantosim ES fondu
līdzekļus transporta infrastruktūras attīstībai, nodrošinot
drošas, sabalansētas un mūsdienu tirgus prasībām atbilstošas
transporta sistēmas izveidi.
2. Nodrošināsim pakāpenisku satiksmes drošības, satiksmes
kvalitātes un autoceļu uzturēšanas līmeņa paaugstināšanu valsts
un pašvaldību autoceļu tīklā, ik gadu palielinot autoceļu nozares
finansējumu.
3. Nodrošināsim sabalansētu un administratīvi teritoriālo reformu
veicinošu autoceļu attīstību reģionos, realizējot valsts 1. un 2.
šķiras autoceļu uzlabošanas programmas.
4. Izveidosim valsts finansētu autotransporta kontroles sistēmu,
tādējādi nodrošinot nozares un valsts interešu efektīvu
aizstāvību.
5. Paaugstināsim drošības līmeni autosatiksmē, palielinot sodus
par transporta līdzekļa vadīšanu alkohola reibumā līdz pat
kriminālatbildībai.
6. Izmantojot ES fondu līdzekļus, turpināsim dzelzceļa
infrastruktūras modernizāciju, nodrošinot dzelzceļa pārvadājumu
vēl lielāku drošību un pieejamību cilvēkiem ar īpašām
vajadzībām.
7. Nodrošināsim starptautisko prasību un normu ieviešanu, lai
paaugstinātu kuģošanas drošību, jūras pārvadājumu efektivitāti un
sekmētu piesārņojuma novēršanu.
8. Pastāvīgi attīstīsim drošu, efektīvu, augošam pārvadājumu
apjomam atbilstošu gaisa transporta infrastruktūru (lidosta
“Rīga”, reģionālās lidostas un gaisa satiksmes vadības uzņēmums
LGS), kas kopā ar pārvadātājiem nodrošinātu Rīgas kā Baltijā
dominējoša centra funkciju.
9. Aizstāvēsim Latvijas pārvadātāju intereses Eiropas kopējā
pārvadājumu tirgū.
10. Nodrošināsim iedzīvotājus ar kvalitatīviem un pieejamiem
sabiedriskā transporta pakalpojumiem, paaugstinot sabiedriskā
transporta pakalpojuma standartus un nodrošinot stabilu un
adekvātu valsts atbalstu sabiedriskā transporta pakalpojumu
nozarei.
11. Veicināsim Latvijas kā tranzītvalsts potenciāla izmantošanu,
palielinot tranzītpārvadājumus caur ostām, optimizējot
robežšķērsošanas procedūras, veicinot starpvalstu ekonomisko
sadarbību, aizsargājot Latvijas pārvadātāju intereses atbilstoši
starptautiskām tiesību normām un sekmējot pievienotās vērtības
palielināšanu tranzītkravām.
12. Veicināsim konkurenci mobilo sakaru jomā, izsolot trešo
GSM/UMTS licenci.
13. Nodrošināsim vienotu elektronisko sakaru un informācijas
tehnoloģiju nozares attīstību, kā arī stabilu tiesisko un
ekonomisko vidi privātā sektora investīcijām, tai skaitā ERAF
piešķirtā finansējuma apgūšanai elektronisko sakaru un
informācijas tehnoloģiju nozarē.
14. Nodrošināsim visu valsts un pašvaldību iestāžu pieslēgšanu
platjoslu pakalpojumu tīklam un vismaz vienu publisko interneta
piekļuves punktu tajās.
15. Nodrošināsim pasta nozares attīstību un virzību uz pilnīgu
tirgus liberalizāciju, kā arī pasta pakalpojumu pieejamību visā
Latvijas teritorijā.
Tieslietas
1. Nodrošināsim Korupcijas
novēršanas programmas un rīcības plāna izpildi.
2. Efektīvi pārstāvēsim nacionālās intereses Eiropas Savienības
tiesību izstrādes un pārņemšanas procesā.
3. Pieņemsim jaunu Tiesu iekārtas likumu.
4. Panāksim tiesas lietu savlaicīgu izskatīšanu samērīgos un
likumā noteiktos termiņos.
5. Palielināsim tiesas darba atklātību un caurskatāmību,
nodrošinot visu tiesas nolēmumu publisku pieejamību
internetā.
6. Veicināsim speciālistu veiktu tiesas spriedumu argumentācijas
izpēti un analīzi.
7. Samazināsim korupcijas iespējas tiesu sistēmā, nodrošinot
tiesas lietu sadali pēc reāla nejaušības principa.
8. Nodrošināsim tiesu pieejamību, ieviešot valsts apmaksātas
juridiskās palīdzības sistēmu.
9. Stiprināsim tiesu administrēšanas sistēmu, nodrošinot tiesu
varas neatkarību.
10. Ieviesīsim uz objektīviem kritērijiem balstītu tiesnešu
kvalifikācijas novērtēšanu visas karjeras laikā.
11. Turpināsim tiesnešu algu reformu. Uzsāksim tiesu darbinieku
algu reformu.
12. Veicināsim tiesnešu paaudžu maiņu un mazināsim tiesnešu
korupcijas iespējas, ieviešot tiesnešu izdienas pensijas.
13. Pilnveidosim tiesnešu disciplinārās atbildības sistēmu,
veicinot tiesnešu pašattīrīšanās procesu.
14. Attīstīsim un pilnveidosim administratīvo tiesu sistēmu.
Nodrošināsim to pieejamību arī reģionos.
15. Izvērtēsim administratīvo tiesu praksi un pilnveidosim
Administratīvā procesa likumu, lai nodrošinātu iedzīvotājiem
pilnvērtīgas iespējas aizstāvēt savas tiesības tiesiskajās
attiecībās ar valsti (administratīvajā procesā).
16. Ieviesīsim jauno Kriminālprocesa likumu ar 2005.gada
1.aprīli, tādējādi paātrinot lietu izskatīšanu
kriminālprocesā.
17. Veidosim starptautiskajiem standartiem atbilstošu kvalificētu
tiesu ekspertīzi.
18. Uzsāksim mūsdienīgas administratīvo sodu sistēmas
izveidi.
19. Nodrošināsim notāru un tiesu izpildītāju pieejamību un darba
kvalitātes uzlabošanu.
20. Ieviesīsim vienotu iedzīvotāju apkalpošanas līmeni
zemesgrāmatu nodaļās.
21. Izveidosim efektīvu zemes pārvaldības modeli, reorganizējot
Valsts zemes dienestu.
22. Ieviesīsim efektīvu maksātnespējas administratoru darbības
uzraudzību, tādējādi nodrošinot visu maksātnespējas procesu
efektīvu norisi.
23. Vienkāršosim administratīvās procedūras Uzņēmumu reģistrā un
citos reģistros. Nodrošināsim sabiedrību ar nepieciešamo
informāciju.
24. Uzlabosim tiesību jaunrades procesa plānošanu un koordināciju
starp Tieslietu ministriju un citām valsts pārvaldes
institūcijām, izveidosim ES tiesību aktu ieviešanas datorizētu
kontroles sistēmu.
25. Pieņemot lēmumus, izvērtēsim to sekas uz abu dzimumu
līdztiesību, novēršot diskrimināciju.
26. Pilnveidosim normatīvo bāzi, lai veicinātu sabiedrības
līdzdalību ar mērķi vairot uzticēšanos politikas lēmumiem un to
kvalitāti. Tajā skaitā tiesību aktu izstrādes gaitā valdība
attīstīs konsultācijas ar NVO, ieviešot prasību tiesību aktu
projektu anotācijās sniegt pamatojumu, ja to izstrādes laikā
konsultācijas ar NVO nav notikušas.
27. Attīstīsim fizisko personu datu aizsardzības sistēmu.
28. Sekmēsim sabiedrības drošību un noziedzības novēršanu valstī,
attīstot Valsts probācijas dienesta darbu. Īpašu uzmanību
veltīsim nepilngadīgo personu tiesību aizsardzībai un sabiedrībā
izciešamo sodu izpildei.
29. Uzsāksim sodu politikas un sodu izpildes koncepciju
izstrādi.
30. Pilnveidosim cietumu sistēmu atbilstoši Latvijas
starptautiskajām saistībām, tai skaitā būtiski uzlabojot
ieslodzīto veselības aprūpi.
31. Samazināsim pirmstiesas apcietinājumā esošo cilvēku skaitu,
izmantojot drošības līdzekļus, kas nav saistīti ar brīvības
atņemšanu, piemēram, nodrošinot iespēju piemērot efektīvu
pirmstiesas uzraudzību personām, kas nav sabiedrībai
bīstamas.
Veselība
Veselības aprūpe.
1. Nekavējoties izstrādāsim rīcības plānu veselības aprūpes
attīstībai 2005.–2010. gadam.
2. 2004.gada decembrī akceptēsim veselības aprūpes finansēšanas
un organizācijas noteikumus, nodrošinot veselības aprūpes
pakalpojumu cenu regulāciju, veselības aprūpes izdevumu riska
sadalīšana starp pakalpojumu sniedzēju un valsti, ārstniecības
pakalpojumu sniedzēja ieinteresētības veselā cilvēkā veicināšanu
un uz budžetēšanu vērstu samaksas sistēmas ieviešanu norēķinos ar
pakalpojumu sniedzējiem, kā arī pacientu personiskās līdzdalības
un ieinteresētības veselības saglabāšanā nostiprināšanu.
3. Apstiprināsim profilaktisko apskašu programmu un nodrošināsim
tās īstenošanas uzsākšanu 2005.gadā.
4. Apstiprināsim vienotu primārās aprūpes finansēšanas un
organizēšanas modeli līdz 2005.gada 1.janvārim un uzsāksim tā
ieviešanu visā valstī ar 2005.gada 1.maiju, paaugstinot ģimenes
ārstu kompetenci un uzlabojot pieejamību.
5. Izveidosim institucionāli, informatīvi, materiāli tehniski
vienotu neatliekamās palīdzības dienestu. Jau 2005.gadā uzlabosim
neatliekamās palīdzības tehnisko bāzi.
6. Sākot ar 2005.gadu, uzlabosim ārstu speciālistu pieejamību,
mazinot rindas. Attīstīsim terciārā līmeņa veselības aprūpes
pakalpojumus universitātes tipa slimnīcās (P.Stradiņa klīniskā
universitātes slimnīca un Bērnu klīniskā universitātes
slimnīca).
7. Līdz 2005.gada martam apstiprināsim ambulatorās un stacionārās
veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības
programmu.
8. Īstenosim ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes
pakalpojumu sniedzēju attīstības programmu, lai:
• attīstītu primārās veselības aprūpes sistēmu un izveidotu
primārās veselības aprūpes sistēmas pakalpojumu sniedzēju
tīklu;
• izveidotu kvalitatīvu, iedzīvotājiem pieejamu un izmaksu
efektīvu neatliekamās medicīniskās palīdzības sistēmu
valstī;
• izveidotu augsti specializētu, kvalitatīvu, savstarpēji
koordinētu un izmaksu efektīvu sekundārā un terciārā līmeņa
veselības aprūpes sistēmu;
• optimizētu veselības aprūpes sekundārā un terciārā līmeņa
pakalpojumu sniedzēju struktūru;
• izveidotu medicīniskās rehabilitācijas sistēmu ar reģionālu
rehabilitācijas iestāžu tīklu;
• racionāli, iedzīvotājiem pieejami izvietotu un noslogotu
medicīnas tehnoloģijas.
9. 2005. gadā izstrādāsim un pieņemsim pacientu tiesību likumu.
2005.gada janvārī izveidosim Pacientu pārstāvju konsultatīvo
padomi.
10. Izstrādāsim un pieņemsim Veselības aprūpes organizācijas
likumu.
11. Ārstnieciskā personāla attīstībai izstrādāsim ārstniecības
cilvēkresursu attīstības programmu, izveidosim studiju atbalsta
fondu un atbalsta programmu ārstiem, kas strādā attālos
reģionos.
12. Izstrādāsim programmu ārstniecības personu algu
palielinājumam 2005. un 2006. gadam, paredzot algu pārskatīšanu
ik pusgadu, un uzsāksim tās realizāciju sākot ar 2005. gada 1.
jūliju. Ārstniecības personu alga tiks regulēta saistībā ar
vidējo algu Latvijā, nosakot minimālās algas likmes ārstiem, kas
sniedz valsts apmaksātus pakalpojumus
13. Izveidosim Nacionālo veselības dienestu (servisu), kuru
administrēs viena valsts aģentūra.
14. Izstrādāsim un noslēgsim savstarpēju līgumu un vienošanos ar
Eiropas Savienības dalībvalstīm veselības aprūpes dalībnieku
brīvās kustības nodrošināšanai.
15. Ar mērķi samazināt perinatālo mirstību un māšu mirstību,
attīstīsim vispārpieejamu, kvalitatīvu dzemdībpalīdzību.
16. Veicināsim modernu informācijas tehnoloģiju izmantošanu
veselības sistēmas organizēšanai, finanšu pārskatāmības un
pacientu datu glabāšanas nodrošināšanai.
Sabiedrības
veselība.
17. Iedzīvotāju pozitīvas attieksmes un
atbildības veidošanai par savu veselību un dzīves kvalitāti,
sekmēsim veselības veicināšanas un slimību profilakses
pasākumus.
18. Noteiksim sabiedrības veselības jautājumus kā prioritāri
risināmus jautājumus, īpašu uzmanību pievēršot:
a) infekcijas slimību izplatības mazināšanai, īpaši:
• HIV/AIDS izplatības ierobežošanai, turpinot attīstīt HIV/AIDS
konsultāciju centru tīklu un izglītojot sabiedrību HIV/AIDS
profilakses jautājumos, kā arī nodrošinot ārstniecības
pakalpojumu pieejamību;
• nodrošinot vakcināciju atbilstoši Imunizācijas valsts
programmai, t.sk., vakcinējot pusaudžus pret B hepatītu un bērnus
pret ērču encefalītu augsti endēmiskajās ērču encefalīta
teritorijās;
• nodrošinot gatavību iespējamai gripas pandēmijai un
bioterorisma izpausmēm, t.sk., nodrošinot nepieciešamo vakcīnu
pieejamību.
b) neinfekcijas slimību izplatības mazināšanai, īpaši:
• aktivizējot sirds–asinsvadu slimību profilakses
pasākumus;
• mazinot atkarību izplatību (smēķēšana, alkoholisms,
narkomānija, azartspēles);
• realizējot uzturpolitiku;
• turpinot izstrādāt prasības nekaitīgas pārtikas
nodrošināšanai;
• turpinot izstrādāt prasības un pasākumus veselīgas vides
nodrošināšanai, t.sk., izstrādāsim jaunu Sabiedrības veselības
rīcības plānu, īpaši akcentējot veselīgas vides nodrošināšanu
bērniem.
Farmācija.
19. Sākot
ar 2005.gadu, nodrošināsim zāļu pieejamības uzlabošanos,
pārskatot zāļu sadalījumu recepšu un bezrecepšu zālēs, kā arī
pilnveidojot recepšu aprites noteikumus.
20. Nodrošināsim zāļu iegādes izdevumu kompensācijas sistēmas
stabilu ilgtermiņa attīstību, veicinot zāļu pieejamību pacientiem
ar smagām un hroniskām slimībām, un sasniedzot valsts/pacienta
izdevumus zālēm 70%/30% apmērā, pašreizējo 40%/60% vietā.
21. Turpināsim medikamentu centralizēto iepirkumu sistēmas
reorganizāciju, pabeidzot iekļaut kompensējamo zāļu sarakstā
zāles, kas paredzētas ambulatorai lietošanai.
22. Nodrošināsim ārstniecības iestāžu veikto medikamentu
iepirkumu atbilstību likuma “Par iepirkumu valsts un pašvaldību
vajadzībām” prasībām, kā arī slimnīcu zāļu sarakstu atbilstību
izmaksu efektivitātes principiem, t.sk., aktīvi veicinot
“slimnīcu iepakojumu” iepirkšanu.
23. Ar regulāras zāļu tirgus attīstības (konkurences veicināšana,
esamība tirgū, “generic” zāles u.c.) un zāļu cenu uzraudzības
palīdzību veicināsim zāļu pieejamību iedzīvotājiem.
24. Veicināsim racionālu zāļu lietošanu, nodrošinot objektīvas,
no ražotāja neatkarīgas informācijas par zālēm pieejamību
sabiedrībai.
Vide
1. Nodrošināsim efektīvu Eiropas
Savienības līdzekļu plānošanu, piesaisti un izmantošanu projektu
īstenošanai vides, dabas un ilgtspējīgas attīstības jomā.
2. Izveidosim drošu un efektīvu ilgtspējīgu radioaktīvo un
bīstamo atkritumu apsaimniekošanas sistēmu, nodrošinot arī
Salaspils zinātniskā kodolreaktora likvidāciju un demontāžu, kā
arī uz tā bāzes izveidojot nacionālo daudzfunkcionālo ciklotrona
centru (agrīnai vēža diagnosticēšanai nepieciešamo preparātu
ražotne).
3. Nodrošināsim vēsturiski piesārņoto teritoriju izpēti un
sanāciju, lai veicinātu racionālu teritoriju izmantošanu un
ilgtspējīgu attīstību.
4. Izveidosim un ieviesīsim kompensāciju mehānismu zemes
īpašniekiem par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās.
5. Pilnveidosim likumdošanu vides jomā, arī nosakot tiesisko
regulējumu par videi nodarīto kaitējumu.
6. Veicināsim atjaunojamo energoresursu izmantošanu un
energoefektivitātes uzlabošanu.
7. Veicināsim moderno vides tehnoloģiju izstrādi, ieviešanu un
pielietošanu.
8. Veicināsim vides prasību plašāku iekļaušanu valsts un
pašvaldību iepirkumā (zaļais iepirkums).
9. Nodrošināsim efektīvu vides likumdošanas ieviešanas
uzraudzību.
10. Uzlabosim sabiedrības iesaisti un informētību vides jomā, kā
arī veicināsim dabas aizsardzības pozitīva tēla veidošanu
sabiedrībā (dabas aizsardzība kā iespēja, ne kā drauds un
ierobežojums).
11. Izveidosim vienas pieturas aģentūras vides
institūcijās.
12. Uzlabosim sadarbību ar pašvaldībām un zemes īpašniekiem
aizsargājamo dabas teritoriju apsaimniekošanā un
aizsardzībā.
13. Atbalstīsim videi draudzīgu degvielu un smērvielu ražošanu no
Latvijā radītām izejvielām.
14. Veicināsim valsts un privātās partnerības principa ieviešanu
vides aizsardzības problēmu risināšanā.
15. Sadarbībā ar uzņēmēju asociācijām izvērtēsim iespēju
vienkāršot Latvijas un ES vides likumdošanu, lai paātrinātu
lēmumu pieņemšanu.
Zemkopība
1. Atbalstīsim pilsoniskās
sabiedrības veidošanos laukos un tās demokrātisku iesaistīšanos
lēmumu pieņemšanas procesos.
2. Nodrošināsim nacionālo interešu pārstāvniecību ES Kopējās
lauksaimniecības politikas un tās reformas īstenošanā, veicinot
efektīvu un ilgstpējīgu Latvijas lauksaimniecības un lauku
attīstību.
3. Nodrošināsim tādu valsts un ES atbalstu laukiem un
lauksaimniecībai, kas garantētu nozares konkurētspējas
paaugstināšanu un lauku ekonomiskās vides dzīvotspēju.
4. Samazinoties darbaspēka vajadzībai lauksaimnieciskajā
ražošanā, sekmēsim alternatīvās ražošanas nozaru attīstību
laukos.
5. Atbalstīsim lauku iedzīvotāju iniciatīvas veidošanos, lai
veicinātu ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iesaistīšanos
uzņēmējdarbībā laukos.
6. Sekmēsim ekoloģiski tīru produktu ražošanu un to virzību
tirgū.
7. Lai sekmētu lauksaimniecības zemju izmantošanu, veicināsim
rapša un citu enerģētisko kultūru audzēšanas paplašināšanu.
Sniegsim valsts atbalstu atjaunojamo enerģētisko resursu
izejvielu ražošanai.
8. Īstenojot lauksaimniecības un pārtikas tirgus veicināšanas
programmu, paaugstināsim lauksaimniecības un pārtikas produktu
kvalitāti un konkurētspēju. Aktivizēsim patērētāju informēšanu,
izmantojot zīmolus “Zaļā karotīte” un “Zaļš izaudzēts
Latvijā”.
9. Nodrošināsim Latvijas tirgū drošu, nekaitīgu un kvalitatīvu
pārtiku, tās izplatīšanu atbilstoši patērētāju prasībām.
10. Stimulēsim produkcijas ražošanu ar lielāku pievienoto
vērtību.
11. Īstenosim atklātu meža politiku un likumdošanu.
12. Izstrādāsim un konsekventi īstenosim Latvijas meža un
saistīto nozaru nacionālo programmu, lai nodrošinātu ilgtspējīgu
Latvijas mežu apsaimniekošanu un meža un saistīto nozaru
attīstību kopējā valsts tautsaimniecības attīstības
kontekstā.
13. Radīsim veicinošus apstākļus Latvijas meža nozares
konkurētspējai Eiropas un pasaules tirgū, atbalstu uzņēmumu
specializācijai un konsolidācijai, stimulējošu nodokļu politiku
uzņēmumu attīstībai un zinātņu ietilpīgu produktu
ražošanai.
14. Nodrošināsim efektīvu meža apsaimniekošanas uzraudzību.
15. Īstenosim konsekventu un saskaņotu valsts atbalstu meža
ilglaicīgo funkciju stabilizēšanai, izglītības un zinātnes
integrācijai meža un saistītajās nozarēs.
16. Nodrošināsim atbilstošu ES fondu finansējumu privāto mežu
ekonomiskās, ekoloģiskās un sociālās vērtības
palielināšanai.
17. Valsts mežs nav privatizējams. Valsts mežs ir būtisks faktors
meža nozares attīstības prognozējamībai.
18. Veicināsim visu meža vērtību, tai skaitā mežam piemītošo
atpūtas, dabas un vidi stabilizējošo īpašību saglabāšanu un
izmantošanu.
19. Veidosim sabiedrības izpratni par ilgtspējīgu meža
apsaimniekošanu, sekmēsim Latvijas meža un koksnes produkcijas
izmantošanu.
20. Atbalstīsim strukturālos pārkārtojumus zivsaimniecībā,
sabalansējot zvejniecības un ražošanas jaudas atbilstoši
pieejamiem zivju resursiem un produkcijas realizācijas tirgus
iespējām.
21. Nodrošināsim ES Kopējās zivsaimniecības politikas principu
praktisku ieviešanu Latvijā un zivsaimniecības nacionālo interešu
aizstāvēšanu ES lēmumu pieņemšanas institūcijās.
22. Veicināsim zivju resursu ilgtspējīgu apsaimniekošanu iekšējos
ūdeņos, tai skaitā attīstot akvakultūras sektoru un lauku tūrisma
aktivitātes.
Ministru prezidenta amata
kandidāts,
Tautas partijas Saeimas frakcijas vadītājs
A.Kalvītis
Tautas partijas priekšsēdētājs
A.Slakteris
Partijas “Jaunais laiks” priekšsēdētājs E.Repše
Partijas “Jaunais laiks” Saeimas frakcijas vadītājs
K.Kariņš
Zaļo un Zemnieku savienības priekšsēdētāja I.Ūdre
Zaļo un Zemnieku savienības Saeimas frakcijas vadītājs
A.Brigmanis
Latvijas Pirmās partijas priekšsēdētājs Ē.Jēkabsons
Latvijas Pirmās partijas Saeimas frakcijas vadītāja vietnieks
Dz.Jaundžeikars