2.decembrī nosūtot vēstuli Saeimas priekšsēdētājai par likuma “Grozījumi Publisko aģentūru likumā” otrreizēju caurlūkošanu
2004.gada 25.novembrī Saeima
pieņēma likumu “Grozījumi Publisko aģentūru likumā”, 3.lasījumā
atbalstot priekšlikumus, kas būtiski ietekmē pašvaldību kopīgo
aģentūru statusu un atbildību.
Pašvaldību iespējas sadarboties paredz gan Latvijas Republikas,
gan arī starptautiskie tiesību akti. Tomēr, izvērtējot š.g.
25.novembrī Saeimas pieņemtā likuma “Grozījumi Publisko aģentūru
likumā” 26. un 27.pantu, nākas secināt, ka 3.lasījumā izvēlētā
sadarbības forma (pašvaldību kopīgā aģentūra) nonāk pretrunā gan
ar Latvijas Republikas Satversmē noteikto valsts pārvaldes
būtību, gan ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, gan ar likumu
“Par pašvaldībām”, gan ar pašu Publisko aģentūru likumu.
Valsts pārvaldes iekārtas likums nosaka, ka iestāde, kāda pēc
būtības ir pašvaldības aģentūra, ir institūcija, kura darbojas
konkrētas publiskas personas vārdā un kuru ir izveidojusi šī
konkrētā publiskā persona (pašvaldība), uzņemoties atbildību gan
par iestādes darbību, gan par tās radītajiem zaudējumiem.
Iestādei ir jābūt skaidram statusam, kas nerada šaubas par to,
kura publiska persona iestādi ir dibinājusi un veic tās darbības
uzraudzību, kura publiska persona un kādas funkcijas uzdod
iestādei veikt, kuram ir tiesības atcelt iestādes prettiesisku
lēmumu un, galu galā, no kuras publiskas personas budžeta iestāde
tiek finansēta. Diemžēl š.g. 25.novembrī pieņemtajā likumā
paredzētais pašvaldību kopīgās aģentūras statuss nesniedz
atbildes uz šiem jautājumiem un faktiski ir sajaukums no privātas
juridiskas personas statusa, publisko tiesību juridiskas personas
statusa un publisko tiesību juridisko personu orgāna – iestādes
statusa.
Jautājums par pašvaldību kopīgās aģentūras statusu ir svarīgs arī
tāpēc, ka šādu aģentūru nodibināšana varētu radīt nopietnas
problēmas attiecībā uz to budžetu, atbildību, darbības uzraudzību
un to darbības rezultātā iespējamo nodarīto zaudējumu segšanu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 5.panta ceturtā daļa paredz, ka
gadījumā, ja pastāv pamatotas šaubas par iestādes pierēķināmību
konkrētai publiskai personai, proti, par to, kuru publisko
personu attiecīgajā gadījumā iestāde pārstāv, uzskatāms, ka tā
pārstāv Latvijas Republiku, un Latvijas Republika (tātad valsts
budžets) ir atbildīga par tās darbību un nodarītajiem
zaudējumiem. Neskaidrību par to, kuru publisko personu katrā
konkrētajā situācijā pārstāvētu pašvaldību kopīgā aģentūra, tikai
pastiprina šā gada 25.novembrī pieņemtā Publisko aģentūru likuma
42.1 panta jaunā redakcija, paredzot, ka par
pašvaldību kopīgās aģentūras administratīvajiem aktiem atbild tā
pašvaldība, kuras vārdā attiecīgais administratīvais akts ir
izdots. Varam tikai iedomāties, kādā veidā un pēc kādiem
kritērijiem viena, piemēram, 100 pašvaldību izveidota aģentūra,
šķiros savus izdotos administratīvos aktus un atbildīgos par to
sekām.
Tāpat atklāts paliek ļoti praktisks jautājums – kurš slēgs līgumu
ar pašvaldību kopīgās aģentūras vadītāju. Pašvaldības aģentūras
gadījumā ar pašvaldības aģentūras direktoru tiek noslēgts
pārvaldes līgums (Publisko aģentūru likuma 28.pants), kurā paredz
aģentūrai nodotās funkcijas un tās darbības finansējumu. Šādā
gadījumā pārvaldes līgumu slēdz tās pašvaldības priekšsēdētājs,
kura ir izveidojusi aģentūru. Kas notiks kopīgo aģentūru
gadījumā? Vai katra atsevišķa pašvaldība slēgs pārvaldes līgumu
ar kopīgās aģentūras direktoru, jo, piemēram, SIA “Kurzemes
plānošanas aģentūra” ir izveidojušas 100 pašvaldības.
Publisko aģentūru likums paredz, ka pašvaldības aģentūras
darbības uzraudzību veic pašvaldības priekšsēdētājs, kurš
apstiprina aģentūras kopējo gada budžetu apjomu un kuram ir
tiesības atcelt prettiesiskus aģentūras direktora lēmumus, kā arī
pieņemt darbā un disciplināri sodīt pašvaldības aģentūras
direktoru (Publisko aģentūru likums 28.pants). Šā gada
25.novembrī pieņemtajā 42.1 panta redakcijā pirmajā
daļā, kā jau minēju, ir paredzēts, ka par pašvaldību kopīgās
aģentūras administratīvajiem aktiem atbild tā pašvaldība, kuras
vārdā attiecīgais administratīvais akts ir izdots. Pašvaldību
kopīgās aģentūras gadījumā tas nav iespējams, jo visus
administratīvos aktus šāda aģentūra izdos savā vārdā un par sekām
tā atbildēs ar savu budžetu. Ņemot vērā, ka būs zināmas grūtības
noteikt, kura no pašvaldībām un ciktāl ir piedalījusies
administratīvā akta pieņemšanā un ir par to atbildīga,
galarezultātā atbildība, pamatojoties uz Valsts pārvaldes
iekārtas likuma 5.panta 4.daļu, var tikt uzlikta Latvijas
Republikai un valsts budžetam. Turklāt Administratīvā procesa
likums neparedz gadījumu, kurā, neskatoties uz to, ka
administratīvo aktu ir izdevusi konkrēta iestāde (pašvaldību
kopīgā aģentūra), būtu jānoskaidro, kura pašvaldība būs par to
atbildīga. Ja pašvaldība savā vārdā izdod administratīvo aktu,
tad tas ir konkrētās pašvaldības administratīvais akts un nav
saistīts ar aģentūru.
Gribu vērst deputātu uzmanību arī uz to apstākli, ka 25.novembrī
atbalstītā 42.1 panta redakcija ir pretrunā ar likumu
“Par pašvaldībām”, jo paredz, ka pašvaldību kopīgās aģentūras
amatpersonas apdrošina civiltiesisko atbildību. Likums “Par
pašvaldībām” paredz, ka, nododot pašvaldībām jaunas pastāvīgas
funkcijas, kas saistītas ar izdevumu palielināšanos, likumā, ar
kuru uzdota šo funkciju izpilde, tam ir jāparedz
finansējums.
Taisnības labad ir jāatzīst, ka pašvaldību kopīgu aģentūru
veidošanu paredz spēkā esošā Publisko aģentūru likuma 42.pants,
kā arī Reģionālās attīstības likuma 18.pants (par Plānošanas
reģiona attīstības aģentūru), taču šīs normas jau šobrīd ir
pretrunā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, jo tās tika
pieņemtas pirms valsts pārvaldes reformas uzsākšanas un pirms
Valsts pārvaldes iekārtas likuma pieņemšanas. Tieši ar mērķi
novērst iepriekšminētās pretrunas un saskaņot publisko aģentūru
veidošanas procesu ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma ieviešanu,
kā norādīts likumprojekta “Grozījumi Publisko aģentūru likumā”
anotācijā, Ministru kabinets iesniedza minētos likuma grozījumus
Saeimā.
Jāatzīmē arī tas, ka Reģionālās attīstības likums gan paredzēja
šādu pašvaldību izveidoto “kopiestādi”, taču tā nebija iecerēta
kā pašvaldību izveidota kopīga iestāde institucionālā nozīmē, bet
gan kā vienas pašvaldības iestāde, kura uz līguma pamata
sadarbojas ar citām pašvaldībām. Šī iestāde institucionāli ir
padota tikai vienas pašvaldības orgānam – domei vai
padomei.
Jāatzīst, ka valstī pastāv reģionālās plānošanas problēmas un
nelielām pašvaldībām ir grūti nodrošināt savu interešu aizstāvību
ne tikai Eiropas Savienības, bet arī valsts līmenī. Tāpēc ir
jāatrod juridiski korekta pašvaldību sadarbības forma, un,
manuprāt, tas būtu jāveic, izdarot grozījumus Reģionālās
attīstības likumā, lai saskaņotu to ar Valsts pārvaldes iekārtas
likumu un Publisko aģentūru likumu. Reģionālās attīstības
plānošana ir valsts pārvaldes funkcija, tādēļ Reģionālās
attīstības likumā būtu nepieciešami grozījumi, kas paredzētu
valsts tiesības veidot plānošanas reģiona attīstītības aģentūras,
kuru uzraudzību šādā gadījumā veiktu Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrija. Šāds risinājums būtu atbilstošs
Valsts pārvaldes iekārtas likumam un Administratīvā procesa
likumam.
Ievērojot iepriekš minēto, pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 71.pantu, nosūtu 2004.gada 25.novembrī Saeimā pieņemto
likumu “Grozījumi Publisko aģentūru likumā” otrreizējai
caurlūkošanai un aicinu likumdevēju izmantot šo iespēju, lai
atrisinātu jautājumu pēc būtības, tai skaitā paredzot grozījumus
arī citos tiesību aktos.
Valsts prezidenta preses dienests