Ministru kabineta rīkojums Nr.964
Rīgā 2004.gada 30.novembrī (prot. Nr.68 65.§)
Par Valsts 2.šķiras autoceļu sakārtošanas pamatnostādnēm
1. Apstiprināt Valsts
2.šķiras autoceļu sakārtošanas pamatnostādņu (turpmāk –
pamatnostādnes) kopsavilkumā ietverto risinājumu.
2. Noteikt Satiksmes ministriju par atbildīgo institūciju
pamatnostādņu īstenošanā.
3. Satiksmes ministrijai sešu mēnešu laikā pēc pamatnostādņu
apstiprināšanas iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā
valsts 2.šķiras autoceļu sakārtošanas programmu (turpmāk –
programma).
4. Satiksmes ministrijai katru gadu (sākot ar 2006.gadu)
līdz 1.aprīlim izstrādāt un satiksmes ministram iesniegt Ministru
kabinetā informatīvo ziņojumu par programmas rezultātiem un
īstenošanas gaitu.
5. Jautājumu par pamatnostādņu īstenošanai nepieciešamo
papildu finansējumu no valsts budžeta 2005.gadā un turpmākajos
gados izskatīt Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju
budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot un izskatot valsts
budžeta projektu attiecīgajam gadam.
Ministru prezidents I.Emsis
Satiksmes
ministra vietas izpildītājs – Ministru prezidenta biedrs
A.Šlesers
(Ministru kabineta
2004.gada 30.novembra rīkojums Nr.964)
Valsts 2.šķiras autoceļu sakārtošanas pamatnostādņu kopsavilkums
Valsts autoceļu tīkla stāvoklis
tikai daļēji apmierina autoceļu lietotājus. Autoceļu tīklā netiek
laikus atjaunotas ceļu konstrukcijas, un autoceļu stāvoklis
valstī turpina pasliktināties, līdz ar to ierobežojot arī novadu
attīstības iespējas. Īpaši smagi šī problēma skar valsts 2.šķiras
autoceļu lietotājus. Valsts 2.šķiras autoceļi pamatā kalpo
vietējās satiksmes nodrošināšanai pašvaldību teritorijās, un
finansiālo ierobežojumu apstākļos, plānojot darbus autoceļu
tīklā, priekšroka tiek dota autoceļu posmiem, kurus izmanto
lielāks skaits braucēju.
Valsts 2.šķiras autoceļu sakārtošanas pamatnostādņu
(turpmāk – pamatnostādnes) mērķis ir jaunas politikas
iniciatīvas īstenošana, pamatojoties uz noteiktu finansēšanas
modeli, lai apturētu tālāku 2.šķiras autoceļu tīkla sabrukumu un
veicinātu tā sakārtošanu atbilstoši tautsaimniecības un
sociālajām interesēm, tādējādi veicinot novadu attīstību un
iedzīvotāju dzīves līmeņa celšanos.
Pamatnostādņu projekts izstrādāts, lai sniegtu atbalstu
pašvaldībām novadu veidošanas procesā, sakārtojot pēc noteiktiem
kritērijiem atlasītus valsts 2.šķiras autoceļu posmus, un
noteiktu procedūru valsts 2.šķiras autoceļu sistemātiskai
uzlabošanai, katru gadu paredzot šim mērķim noteiktu
finansējumu.
Izvērtējot pašreizējo situāciju valsts 2.šķiras autoceļu tīklā un
pasākumus tās uzlabošanai, kā arī iespējamās izmaksas,
pamatnostādņu projektā tiek piedāvātas divas alternatīvas.
Satiksmes ministrija, apzinoties ierobežotās finansējuma
nodrošināšanas iespējas, atbalsta turpmākās valsts 2.šķiras
autoceļu sakārtošanas stratēģijas pirmo alternatīvo variantu,
plānojot šo autoceļu segumu atjaunošanai pasākumus, kuriem
nepieciešami mazāki izdevumi, tajā pašā laikā sakārtojot lielāku
skaitu kilometru. Finansējums valsts 2.šķiras autoceļiem
novirzāms grants segumu un sabrukušo melno segumu atjaunošanai,
lielākoties neparedzot pilnu segumu rekonstrukciju, kura izmaksā
dārgi, un neizbūvējot jaunus melnos segumus.
Pamatnostādņu projektā tiek piedāvāti trīs valsts 2.šķiras
autoceļu sakārtošanas programmas (turpmāk – programma)
īstenošanai nepieciešamo finanšu resursu un plānoto rezultātu
varianti – 30 milj. latu, 20 milj. latu un 12 milj. latu
apmērā gadā, attiecīgi sakārtojot gadā 680 km, 449 km
un 266 km valsts 2.šķiras autoceļu. Satiksmes ministrija,
apzinoties valsts budžeta iespējas, ierosina paredzēt programmas
izstrādei un īstenošanai gada finansējumu 12 milj. latu
apmērā. Tādā gadījumā pamatnostādņu projektā iekļautos
4000 km autoceļu būtu iespējams sakārtot 16 gados.
Turklāt programmas īstenošanas pirmajā gadā (2005.gadā) paredzami
tikai būvprojektēšanas darbi, kas izmaksātu aptuveni
700 tūkst. latu. Programmas kopējās izmaksas – 180 milj.
latu.
Pamatnostādnēs definētā mērķa un rezultātu sasniegšanai iespējami
šādi darbības virzieni:
1) valsts pamatbudžeta līdzekļu piešķiršana Satiksmes ministrijai
programmas izstrādei un īstenošanai, paredzot atbilstoši
noteiktiem kritērijiem aprēķinātu proporcionālu finanšu resursu
sadalījumu starp rajoniem/novadiem, dodot iespējas pašvaldībām
izvērtēt to teritorijā esošo valsts 2.šķiras autoceļu nozīmi un
stāvokli. Programmas izstrādē tiek ievērots pašvaldību
sagatavotais pamatojums, kas apliecina izvēlēto autoceļu
nozīmīgumu novadu attīstībai, kā arī izvēlēto maršrutu nozīme
starpnovadu sakaru veicināšanā;
2) pamatnostādnēm atbilstošas programmas izstrāde sešu mēnešu
laikā pēc pamatnostādņu apstiprināšanas Ministru kabinetā;
3) programmas īstenošanas uzsākšana 2005.gadā, paredzot tikai
pasūtīt būvprojektus, bet autoceļu sakārtošanu uzsākt
2006.gadā.
Sākot ar 2006.gadu, Satiksmes ministrija līdz kārtējā gada
1.aprīlim iesniedz Ministru kabinetā informatīvu ziņojumu par
programmas izpildes gaitu.
Satiksmes ministra vietas izpildītājs – Ministru prezidenta biedrs A.Šlesers