Par Latvijas telekomunikāciju trešo operatoru
Plašsaziņas līdzekļus un sabiedrību satraukuši notikumi, kas saistīti ar nule izsludināto pieteikšanos UMTS/ GSM mobilo sakaru operatora licencei. Latvijas Telekomunikāciju asociācijas viedokli “Latvijas Vēstnesim” skaidro tās izpilddirektors Jānis Lelis.
J.Lelis uzsver: telekomunikāciju
nozares attīstībai trešais operators ir ļoti nepieciešams. Tā
ienākšana tirgū būtu izdevīga patērētājiem, jo, palielinoties
konkurencei, pazeminātos tarifi. Iegūtu arī valsts – operators
radītu darba vietas un maksātu nodokļus. Taču šobrīd izsoles
nosacījumi faktiski sakrīt ar kompānijas “IT & T”
piedāvājumu. Šī ārzonas firma nule reģistrējusi meitasuzņēmumu
Latvijā.
Te jāatgādina izsoles strīdīgie noteikumi: tai jāpiesakās līdz šā
gada 21.decembrim, licences pircējs apņemas Latvijā investēt
vismaz 150 miljonus eiru un gada laikā izveidot savu sakaru
tīklu, kas aptvertu visu valsts teritoriju. LTA izpilddirektors
uzskata, ka citiem uzņēmumiem šādi noteikumi būs grūti izpildāmi.
Viņš arī atgādina, ka tieši šie MK noteikumu (Nr.299, “LV”
19.07.2002.) grozījumu (“LV” 30.11.2004.) punkti tapuši pavisam
nesen. Kā zināms, arī licences cena ilgāku laiku bija diskusiju
objekts – iespējamā summa no 1,1 miljona saruka līdz 500 000 latu
un atkal izauga līdz 1,3 miljoniem.
Vai neatkarīga tīkla izveide ir nepieciešama
Pirmais klupšanas akmens ceļā uz
licenci varētu būt izsoles termiņš. J.Lelis uzskata: lai
izvairītos no 2002.gada situācijas atkārtošanās, pretendentiem
bija jādod vairāk laika. Turklāt 30.novembrī, uzsver J.Lelis,
publicēts tikai latviešu valodā sastādīts uzaicinājums. LTA
izpilddirektors atgādina, ka arī pirms diviem gadiem daļa
potenciālo izsoles dalībnieku sūdzējās par laika trūkumu, lai
iepazītos ar visiem dokumentiem. Galarezultātā licences iegādājās
divi vietējo tirgu jau sen apguvušie Latvijas telekomunikāciju
“giganti” – “Tele2” un “Latvijas mobilais telefons”.
Iebildumus rada arī citi nosacījumi. Vārdi “no esošajiem
operatoriem neatkarīgs elektronisko sakaru tīkls visā Latvijas
teritorijā” var tikt dažādi interpretēti, jo nav īstas
skaidrības, kā definēt “visu teritoriju”. Un, ja patiesībā
pietiek tikai ar dažu bāzes staciju izveidošanu (iespējams arī
šāds normas tulkojums), tad šī prasība var izrādīties maldinoša.
Savukārt, ja tiek prasīts tīkla pārklājums, kas aptvertu 100
procentus Latvijas teritorijas, tad jāatceras – šādu pārklājumu
pašlaik nespēj nodrošināt arī divi esošie mobilo sakaru
operatori. “Šobrīd izsoles nosacījumi jaunajam operatoram liedz
īrēt kanālus no “Lattelekom”, “Latvenergo” vai “Latvijas
dzelzceļa”, viss jābūvē pašam,” saka J.Lelis. Saprotams, ka tīkla
izveide prasa ievērojamus līdzekļus, kurus jaunienācējs tirgū
varētu izmantot lietderīgāk.
Investīcijas nav pašmērķis
Arī prasība tīkla attīstībā ieguldīt vismaz 150 miljonus eiru var ievērojami samazināt pretendentu loku. Jautājums – vai pamatoti? “Šāda apjoma investīcijām atvēlētais termiņš varētu būt pieņemams tikai uzņēmumiem, kas Latvijā jau darbojas, bet nekādā gadījumā ne jaunpienācējiem,” uzsver J.Lelis. Vēl jautājums – kā šie līdzekļi īsti jāizlieto? GSM tīkla attīstībai šī summa varētu būt pietiekama, UMTS tīklam tā ir par mazu. LTA savulaik jau precīzi formulējusi kritērijus, pēc kuriem pārbaudāma jaunā operatora darbības atbilstība Latvijas patērētāju un valsts interesēm. Šo kritēriju vidū minama tīkla kvalitāte, klientu skaits, pārklājuma procents, sadarbība ar citiem Latvijas operatoriem. “Bet kā pārbaudīt privāta uzņēmuma veikto investīciju apjomu? Var izveidot nelielu tīklu un dokumentos ierakstīt – izmaksas ir 149 miljoni, vēl miljons iztērēts algām, tas arī viss. Kā pārbaudīt, cik tīkla izveide patiesībā izmaksājusi? Bet kāpēc vispār prasīt 150 miljonus, ja kāds varbūt to pašu var veikt par 140 miljoniem? Ja uzņēmums iegulda līdzekļus tīkla attīstībā, tam ir svarīgi cenas samazināt. Tad tas vēlāk saviem abonentiem arī varēs piedāvāt zemākus tarifus,” bilst J.Lelis, norādot – jo lielāka būs obligātā investīciju summa, jo augstāki būs tarifi, lai investīcijas atpelnītu. LTA izpilddirektors arī atzīst, ka pieprasītā ieguldījumu summa izklausās iespaidīgi, taču runa ir par iespaidu, ko tā var atstāt uz sabiedrību un plašsaziņas līdzekļiem – sak, investēs veselus 150 miljonus... Taču jāņem vērā, ka šī summa nenonāks valsts budžetā, iespējams, ka tās lielākā daļa nonāks ārvalstu kompāniju ieņēmumu kontos, jo operatoram būs jāpērk iekārtas, jāveic un jāapmaksā citi pasūtījumi. Šobrīd, uzsver J.Lelis, tiek izrādīta gatavība slēgt līgumu ar nepazīstamu uzņēmumu, kura apgrozījums un darba apjomi nevienam nav zināmi.
Pārmetumi korupcijā
LTA izpilddirektors atgādina, ka pirms MK noteikumu pieņemšanas 2002.gadā to normas tika publiski apspriestas, bija arī dokumenta tulkojums angļu valodā. Tagad ārvalstu uzņēmēji par notiekošo uzzina pēdējā brīdī un tikai pa saviem informācijas kanāliem. “Tāpēc viņi mums zvana un vaicā: kas pie jums notiek? Kāpēc Latvijā atkal izpaužas klasiskās korupcijas pazīmes – viena uzņēmuma piedāvājums tiek pieņemts kā normatīvs dokuments, pārējie pat nav oficiāli informēti?” stāsta J.Lelis. Viņš norāda, ka pēc izsoles noteikumu un uzaicinājuma publicēšanas par šo notikumu ziņojis “Financial Times”, taču dokumenta angliskās versijas laikraksta rīcībā nebija. J. Lelis uzsver: neviens nevēlas lietot vārdu “korupcija”. Taču viņš atzīst – brīdī, kad pašreizējie izsoles noteikumi būs realizēti de facto, no šā termina Latvija izvairīties nevarēs. Tāpēc vēstulē Ministru kabinetam LTA aicina intereses apliecinājuma iesniegšanas termiņu noteikti pagarināt vismaz par vienu mēnesi, izslēgt investīciju apjoma ierobežojumu “ne mazāk kā 150 milj. eiras”, kā arī izslēgt prasību “gada laikā izveidot no esošajiem operatoriem neatkarīgu elektronisko sakaru tīklu visā Latvijas teritorijā”.
Juris Bārtulis, “LV”