Spīdolas balvas Adventes gaismā
Svētdien Rīgas Latviešu biedrībā notika akadēmisks un svinīgs pasākums – jau divpadsmito reizi tika pasniegtas Latvijas Kultūras fonda iedibinātās Spīdolas balvas par izcilību mākslā un humanitārajās zinātnēs. Šā gada laureāti ir dzejniece Broņislava Martuževa un kopdarba “Latvijas 12.gadsimta beigu – 17.gadsimta vācu pilis” autori – Latvijas ZA akadēmiķis, Dr.hist. Andris Caune un Dr.hist. Ieva Ose.
Broņislava Martuževa Foto: Pēteris Korsaks |
Ievadot sarīkojuma akadēmisko
daļu, profesors Leons Gabriels Taivans teica dažus vārdus
apcerīgā Adventes laika sakarā, atgādinot, ka šis vārds tulkojumā
no latīņu valodas nozīmē atnākšanu, proti, “Dieva nākšanu,
nākšanu vēsturē, Dieva nākšanu cilvēka sirdī”. Saskaņā ar
tradīciju, kas cēlusies no agrīnajiem viduslaikiem, Advente sākas
ar rītausmas Stundu liturģiju, kuras laikā tiek lasīta
Pravieša Jesaja grāmatas pirmā nodaļa, kurā ir bargi Dieva vārdi
par cilvēku pastrādātajām un pieļautajām ļaundarībām un
uzmudinājums: “Mitējieties ļaunu darīt! Mācieties labu darīt,
meklējiet taisnību, palīdziet apspiestajiem, stājieties pretī
varmācībai!” Advente ir pārdomu laiks, kad mums būtu jāgriež par
labu ļaunais, jo Ziemassvētki kristīgajā tradīcijā ir sirdsmiera
laiks.
Spīdolas balvu piešķiršanas izteikti humāno misiju akcentējusi
arī Helēna Demakova. Sasirgušās kultūras ministres vēstuli ar
sirsnīgiem apsveikuma vārdiem Spīdolas balvas laureātiem svētku
ieskaņā nolasīja Kultūras fonda valdes priekšsēdētājs Pēteris
Bankovskis.
Par izcilo arheologu Ievas Oses un Andra Caunes enciklopēdiskā un
reizē zinātniskā darba lielo nozīmi “Latvijas Vēstneša”
28.oktobra numurā rakstīja Dr.hist. Guntis Zemītis, uzsverot, ka
tas ir pirmais latviešu valodā izdotais apkopojums par viduslaiku
koka un mūra pilīm Latvijas teritorijā. Tas, kas daudzviet Eiropā
ir saglabājies un bieži vien tiek funkcionāli izmantots, Latvijā
ir jāpēta ar arheoloģiskām metodēm, lai saglabātu pēc iespējas
precīzas dokumentāras liecības. Autoru apkopotais plašais
materiāls gan par esošajām, gan zudušajām piļīm ļauj tās saglabāt
vēsturiskajā apritē un zināmā mērā kompensēt cilvēka radītos
zaudējumus mūsu kultūrvidei.
Andris Caune veicis nozīmīgus pētījumus un atklājumus vairākās
arheoloģijas nozarēs, un viņa devumu zinātnes attīstībā
vainagojusi gan Latvijas Zinātņu akadēmijas Lielā medaļa, gan
Baltijas asamblejas balva un Rīgas balva. Pilis un pilsdrupas
viņu interesējušas kopš zēna gadiem, liels darba cēliens bijis
saistīts ar Bauskas pili, bet par īstu aizraušanos piļu
pētniecība kļuvusi līdz ar meitas Ievas Oses pievēršanos
tai.
Ieva Ose ar savu spožo pateicības runu ikvienu aicināja padomāt
par šo seno celtņu kultūrvēsturisko vērtību: “Ar pilīm saistās
tik jauki simboli. Mēs runājam par sapņu pilīm un par Gaismas
pili. Pilis, pilskalni, senie mūri atgādina, ka nekas nepāriet
bez pēdām. Pilis var augšā celties. Varbūt mēs nevarēsim nolikt
vietā visus akmeņus, bet ļoti daudzus varēsim. Katra jauna
paaudze nāks ar savu pienesumu.”
Dzejnieces Broņislavas Martuževas balss un gars svētkos ienāca ar
kompaktdiska ierakstiem un literatūrzinātnieces Annas Eglienas
stāstījumu:
• “Dievs, dziedāt vēli tā, kā putni dzied…” šo dzejoli Broņislava
Martuževa rakstīja 1948.gadā. Viņai bija 24 gadi, un savas dienas
viņa vadīja sprostā – Lazdiņu māju pagrīdē. Tēva mājās, kur “pāri
ābele tik grezna/ aug, gaisu galus aizsniedzot. Lūgums un
aizlūgums, mantra, dzīves programma. Dziedāt brīvi, neatkarīgi,
saskaņā ar Dieva prātu – “un lai mans ceļš ir laika virzīšanās”.
Laiks un ceļš. Un mūža gājums, kuru pavadījusi Triju zvaigžņu
gaisma. Dievs lūgšanu ir uzklausījis, un nu var teikt: “Guļ
rudens raža kuplā kaudzē, un nu rudens dāsni apbalvo.”
• Šogad ir dzejnieces 80.dzīves gads, un bez kādiem formāliem
lēmumiem tas kļuvis par Broņislavas Martuževas gadu: apgāds
“Valters un Rapa” izdevis jaunāko dzeju grāmatu “Kā putni dzied”,
apgāds “Zvaigzne ABC” – Kopotas dzejas, kur visi seši
iepriekšējie krājumi vienos vākos. Tikko laists klajā
kompaktdisks – dzeja, dziesmas un sarunas, kurā piedalās arī māsa
Magdalēna. Kinorežisors Zigurds Vidiņš, kurš jau kopš 1987.gada
ar kinokameru seko dzejnieces gaitai, drīz būs pabeidzis savu jau
otro filmu par dzejnieci.
• Pēc Kopotu dzeju izdošanas dzejniece teica: “Ir trīs dzejoļi,
kuru dēļ bija vērts iznākt šai grāmatai un kuriem ir vieta
latviešu literatūras vēsturē.” Tas ir veltījums Aglonas Dievmātei
– “Piedod, Vissvētākā, piedod”, tas ir dzejolis “Partizāns” – tā
laika partizānu evaņģēlijs, un “Brīvības piemineklis” – dzejolis,
kas rakstīts Taišetas trasē, Psihokorpusā, 1952.gada
18.novembrī.
• Balva dzejniecei tiek aizvesta uz Lubānas Dārziņiem, kur viņa
dzīvo kopā ar māsu Magdalēnu. Saņēmusi ziņu par balvas
piešķiršanu, Broņislava Martuževa teica: “Tas viss nāk par vēlu.
Man vairs nav spēka priecāties. Bet gandarījums ir. Tā balva nav
man vienai, tā ir viņiem visiem. “Tā manis lolojamā saime/ ap
gariem smilšu galdiem sēd…” Viņiem visiem šodien piešķirta balva.
Par to, ka mēs nepadevāmies, par visu to – upuriem, zaudējumiem,
pašaizliedzību un milzīgo ticību. Māsai, brāļiem, mammai, kas
izdzēra visas šausmas. Tā balva ir visiem tiem, kas bija, kas ir
un kas būs – lai Dievs stāv mums visiem klāt!”
• Anna Egliena, kas ir dzejnieces uzticamā draudzene un dzejas
pūra aprūpētāja, izteica pārliecību, ka balva nenāk par vēlu, jo
atzinības galvenā jēga ir sagādāt gandarījumu tam, kas to
pelnījis, un apliecināt lietu vērtību. “Broņislavas Martuževas
īstais atzīšanas un pazīšanas laiks vēl tikai būs. Tas ir vēl
priekšā, bet tas nenovēršami tuvojas. Mēs šodien esam tam
liecinieki.”
Aina Rozeniece, “LV”