Mūsu pensiju iespēju pakete
Latvijas pensiju reforma, neraugoties uz pārejas perioda grūtībām, ir pabeigta – ieviesta trīs līmeņu pensiju sistēma, kas sastāv no paaudžu solidaritātes, valsts fondēto pensiju un privātās brīvprātīgās pensiju apdrošināšanas shēmas.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Salīdzinājumā ar sistēmu, kura
darbojās līdz reformai un kurai nākotnē draudēja naudas līdzekļu
izsīkums, jaunajai pensiju sistēmai ir vairākas priekšrocības: tā
ir finansiāli stabila ilgtermiņā, neraugoties uz augsto un
nākotnē vēl vairāk pieaugošo iedzīvotāju demogrāfisko novecošanu,
tā ir spējīga nodrošināt pensiju izmaksu un regulāru indeksāciju,
kā arī noturēt ilgtermiņā nemainīgu valsts sociālās
apdrošināšanas iemaksu likmi, aizsargājot strādājošos no iemaksu
slodzes palielināšanās.
Visos trijos līmeņos pensijas apmērs ir atkarīgs no iemaksām,
tādējādi tie, kas iemaksā vairāk vai atliek pensionēšanos uz
vēlāku laiku, iegūst lielākus ienākumus pensijas vecumā. Šāds
princips veicina ne vien pensijas apmēru straujāku pieaugumu, bet
arī precīzāku ienākumu deklarēšanu un ēnu ekonomikas
ierobežošanu. Kopīga iezīme ir arī tā, ka visos trīs līmeņos šīs
iemaksas tiek uzkrātas (nosacīti vai tieši), pelnot procentus un
veidojot pensijas kapitālu.
Pensiju var uzkrāt trīs līmeņos
Jaunā pensiju sistēma ir gana
elastīga: pensijā var doties jebkurā vecumā, kas nav mazāks par
likumā noteikto. Pensijas vecums saskaņā ar likumu “Par valsts
pensijām” ir 62 gadi. Vīriešiem jau pašreiz ir šāds pensijas
vecums, bet sievietēm turpinās pensijas vecuma paaugstināšana,
līdz tas sasniegs 62 gadus 2008.gadā. Pašreiz sievietēm pensijas
vecums ir 60 gadu.
Pensiju var uzkrāt vairākos veidos (gan paaudžu solidaritātes
pensiju shēmā, gan shēmās, kur naudas līdzekļi tiek ieguldīti
finanšu kapitāla tirgū). Atbilstoši dalībai attiecīgajās shēmās
tiek nodrošinātas valsts vecuma pensijas, mūža pensijas, ko
piedāvā dzīvības apdrošināšanas sabiedrības un privātajos pensiju
fondos uzkrātā kapitāla izmaksas. Jāatzīmē, ka pensiju sistēma,
kas pastāvēja pirms reformas, piedāvāja tikai vienu pensiju,
turklāt pensijas apmērs bija atkarīgs vienīgi no stāža un vidējās
algas valstī. Līdz ar to pensija gandrīz visiem bija vienādā
līmenī. Netika piedāvāta pensiju kapitāla uzkrāšana, kas ļauj
shēmas dalībniekam pašam līdzdarboties sava pensijas kapitāla
uzkrāšanā, sekojot finanšu kapitāla tirgus rādītājiem un, it
īpaši, izvēlētā ieguldījumu plāna darbības rezultātiem. Jāatzīmē,
ka, pastāvot zināmiem nosacījumiem, fondētās shēmas paredz arī
uzkrātās pensijas mantošanas tiesības.
Pirmais līmenis – paaudžu solidaritātes shēma
1996.gadā darbību sāka uz sociālās
apdrošināšanas iemaksām balstīta paaudžu solidaritātes pensiju
shēma (1.līmeņa pensiju shēma). Tā šobrīd aptver gan pensionārus,
kuriem pensijas piešķirtas pēc likuma “Par valsts pensijām”, kas
bija spēkā līdz 1996.gadam, gan tos, kam pensija piešķirta pēc
jaunās formulas, t.i., balstoties uz personificētajā uzskaitē
reģistrētajām sociālās apdrošināšanas iemaksām, kuras veiktas,
sākot ar 1996.gada janvāri.
Paaudžu solidaritātes pensiju shēma nozīmē, ka strādājošie veic
sociālās apdrošināšanas iemaksas, kuras ir galvenais avots valsts
pensiju budžetā, no tām tiek nodrošināta pensiju izmaksa
esošajiem pensionāriem. Saskaņā ar 1.līmeņa pensiju jauno
aprēķina formulu, strādājošo sociālās apdrošināšanas iemaksas 20
procentu apmērā no darba samaksas tiek reģistrētas Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūras personificētās uzskaites datu
bāzē un ik gadu indeksētas. Reģistrēto iemaksu apjoms ar gadiem
pieaug (gan sakarā ar veiktajām iemaksām, gan sakarā ar
indeksāciju), kā rezultātā, aizejot pensijā, ir uzkrājies tā
sauktais šķietamais pensijas kapitāls. Šķietamais tāpēc, ka tā
nav reāla nauda, bet gan informācija par darba mūžā veiktajām
sociālās apdrošināšanas iemaksām.
Šis kapitāls, kas sniedzas tūkstošos latu, pieprasot valsts
vecuma pensiju, tiek sadalīts vienmērīgi izmaksai pa gadiem visa
atlikušā mūža garumā, t.i., kapitāls tiek dalīts ar mūža ilgumu,
kāds ir paredzams pensijas pieprasīšanas vecumā. Lai aprēķinātu
mēneša pensiju, šī gadā izmaksājamā summa tiek dalīta ar 12.
Ikgadējā iemaksu indeksācija ir vienlīdzīga algu summu, no kurām
valstī attiecīgajā gadā kopumā tika veiktas iemaksas, pieaugumam
attiecībā pret iepriekšējo gadu. Tātad var teikt, ka arī 1.līmeņa
šķietamais pensijas kapitāls pelna procentus. Vienīgā atšķirība –
1.līmeņa pensiju shēmas kapitāla “peļņu” nosaka gan darba
samaksas pieaugums, gan iemaksu veicēju skaita pieaugums valstī,
fondēto pensiju shēmās kapitāla pieaugumu nosaka finanšu kapitāla
tirgus svārstības.
Otram līmenim – 19 ieguldījumu plāni
2001.gada 1. jūlijā spēkā stājās
Valsts fondēto pensiju likums, kas reglamentē 2.līmeņa valsts
pensiju shēmas darbību. Valsts fondēto pensiju shēma aptver
personas, kuras saskaņā ar likumu šajā shēmā piedalās obligāti
(personas, kas dzimušas pēc 1971.gada 1.jūlija) vai brīvprātīgi
(personas, kas dzimušas laikā no 1951.gada 2.jūlija līdz
1971.gada 1.jūlijam). Valsts fondēto pensiju shēmas mērķis –
iegūt pensijas palielinājumu, daļu no iemaksām ieguldot finanšu
kapitāla tirgū, kur šie naudas līdzekļi pelnītu procentus.
Tādējādi, piedaloties gan pirmā, gan otrā līmeņa pensiju shēmās,
ir iespēja uzkrāt lielāku pensijas kapitālu. Pašreiz iemaksu
likme 2.līmeņa pensiju shēmā ir 2% no algas, bet līdz 2010.gadam
tā pakāpeniski palielināsies un sasniegs 10%. Tātad, ja persona
piedalās 1. un 2.līmeņa pensiju shēmās, tad kopējā iemaksu likme
valsts pensijām (20% no algas) tiek sadalīta starp abiem
līmeņiem. Attiecīgi, ja 2.līmenī tiek iemaksāti 2% no algas, tad
1.līmenī – atlikušie 18%, bet 2010.gadā iemaksu likme abos
līmeņos būs jau izlīdzinājusies – katrā 10%.
Šobrīd 2.līmeņa shēmas līdzekļi tiek ieguldīti 19 ieguldījumu
plānos, kurus pārvalda kopumā 8 līdzekļu pārvaldītāji. Katram šīs
shēmas dalībniekam ir tiesības izvēlēties savu līdzekļu
pārvaldītāju. Līdzekļu pārvaldītājs piedāvā ieguldījumu plānus,
no kuriem vienu izvēlas dalībnieks. Pašlaik tiek piedāvāti 7
plāni, kuri ievēro konservatīvu ieguldījumu politiku, saskaņā ar
ko pensiju līdzekļi tiek ieguldīti vērtspapīros ar viszemāko
riska pakāpi un kuru galvenais mērķis ir pensiju kapitāla
saglabāšana un ieguldījumu drošība, nevis peļņa. Ir arī 3
sabalansētie plāni, kuros līdzekļi tiek ieguldīti tā, lai peļņas
gūšana un ar to saistītais risks būtu līdzsvarā ar pensiju
kapitāla saglabāšanu un ieguldījumu drošību, un 9 aktīvie
ieguldījumu plāni, kuros pensiju līdzekļi maksimāli atļauto
ierobežojumu ietvaros tiek ieguldīti akcijās – vērtspapīros ar
salīdzinoši augstu riska pakāpi, un galvenais mērķis ir peļņas
gūšana, ievērojot pensiju kapitāla saglabāšanu un ieguldījumu
drošību. Lai ļautu shēmas dalībniekam iegūt maksimālu labumu no
dalības 2.līmenī, tiesību normas paredz iespēju mainīt izvēlēto
līdzekļu pārvaldītāju reizi gadā, bet ieguldījumu plānus, ko
piedāvā izvēlētais līdzekļu pārvaldītājs, – divas reizes
gadā.
Pensiju saņemšanā ir izvēles iespējas
Sasniedzot pensijas vecumu,
2.līmeņa shēmas dalībniekam ir dotas divas izvēles iespējas, kā
labāk saņemt pensiju.
Abiem variantiem ir savas priekšrocības. Pirmais variants –
sociālās apdrošināšanas aģentūra pārskaita 2.līmeņa dalībnieka
kontā uzkrāto pensijas kapitālu viņa izvēlētai dzīvības
apdrošināšanas sabiedrībai. Tā, pamatojoties uz mūža pensijas
apdrošināšanas līgumu, shēmas dalībniekam vai tā nāves gadījumā
līdzapdrošinātai personai (apdrošinātās personas laulātajam) līdz
mūža galam garantē “mūža pensiju”. Turklāt apdrošināšanas līgumā
ir iespēja paredzēt mūža pensijas izmaksas periodiskumu (reizi
mēnesī, pusgadā u.c.) un var paredzēt vairākus mūža pensijas
izmaksas posmus, kuru laikā var noteikt dažādu izmaksājamās
pensijas apmēru. Līgumā iespējams paredzēt arī uz laiku atlikt
mūža pensijas izmaksu, kā rezultātā vēlāk saņemtā pensija būs
lielāka.
Otrais variants, pieprasot 2.līmeņa pensiju, – uzkrātā kapitāla
pārskaitīšana uz valsts pensiju budžetu. Šajā gadījumā 2.līmeņa
kapitāls tiek pievienots 1.līmeņa shēmā uzkrātajam kapitālam un
pensija tiek izmaksāta saskaņā ar 1.līmeņa pensiju aprēķina
formulu. Šādas izvēles priekšrocība ir tā, ka valsts pensija tiek
regulāri indeksēta. Tā kā sagaidāms, ka pirmie 2.līmeņa
dalībnieki sasniegs pensijas vecumu tikai aptuveni 2014.gadā, tad
ap to laiku saskaņā ar likumu “Par valsts pensijām” visas valsts
pensijas neatkarīgi no to apmēra tiks indeksētas, ņemot vērā
inflāciju un 50% no darba algas reālā pieauguma procentiem. Bez
tam, apvienojot pirmā un otrā līmeņa pensiju kapitālu un
izmaksājot pensiju no valsts pensiju budžeta, administrēšanas
izmaksas ir zemākas nekā attiecīgie izdevumi mūža pensijas līguma
izpildes nodrošināšanai.
Trešais līmenis – privātie pensiju fondi
Privātā brīvprātīgā pensiju shēma
(3.līmeņa pensiju shēma) rada iespēju privātā uzkrājuma
veidošanai privātos pensiju fondos, kā arī uzkrājošā dzīvības
apdrošināšanā. 1998.gada jūlijā stājās spēkā likums “Par
privātajiem pensiju fondiem”, bet 1998.gada septembrī stājās
spēkā “Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likums” un
likums “Par apdrošināšanas līgumu”.
Dalībai privātajos pensiju fondos ir savas priekšrocības – jau no
55 gadu vecuma tā dalībnieks var saņemt visu uzkrāto
papildpensijas kapitālu vai arī turpināt dalību un saņemt
kapitālu pa daļām, turklāt uz to attiecas mantojuma tiesības un
ir noteikti arī ienākuma nodokļa un valsts sociālās
apdrošināšanas iemaksu atvieglojumi. Ne vien privātai personai,
bet arī tās darba devējam ir iespējams veikt iemaksas privātajā
pensiju fondā sava darbinieka labā vai pat izveidot slēgtu fondu
saviem darbiniekiem, tādējādi radot papildu motivāciju darbam.
Šādos gadījumos arī darba devējam ir paredzēti nodokļu
atvieglojumi. Pašreiz Latvijā darbību veic 5 privātie pensiju
fondi, tai skaitā viens slēgtais pensiju fonds, un kopumā tiek
piedāvāti 13 pensiju plāni.
Arī dzīvības apdrošināšanas kompānijas piedāvā vairākus
apdrošinājuma veidus, kas būtībā atbilst 3.līmeņa privātās
brīvprātīgās pensiju shēmas mērķim, t.i., nodrošināt papildu
ienākumus pensijas vecumā. Vienlaikus dzīvības uzkrājošā
apdrošināšana nodrošina materiālu aizsardzību arī apdrošinātās
personas ģimenei. Piemēram, tiek piedāvāta tāda pensijas
saņemšanas iespēja kā mūža pensija ar garantēto pensijas izmaksu
periodu, kas nozīmē: ja garantētā perioda laikā iestātos
apdrošinātās personas nāve, tad līdz garantētā perioda beigām
pensijas izmaksa tiek turpināta tā mantiniekiem. Tāpat izdevīgi
slēgt līgumu par noteiktu periodu ar garantēto periodu. Šajā
gadījumā apdrošinātā persona saņem pensiju no pensijas izmaksu
perioda sākuma līdz noteikta perioda beigām, un, ja apdrošinātās
personas nāve iestājas garantētā perioda laikā, atlikušo pensijas
daļu līdz garantētā perioda beigām var saņemt mantinieki.
Ir arī citas apdrošināšanas iespējas. Apdrošināšanas kompānijas
garantē noteiktu uzkrājumu ienesīgumu (piemēram, 3,5%) un
atkarībā no darbības rezultātiem nosaka arī papildu peļņas
procentus, ko papildus pieskaita uzkrājumam. Dzīvības
apdrošināšanai ar līdzekļu uzkrājumu ir arī noteikti ienākuma
nodokļa un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu atvieglojumi.
Arī darba devējs var veikt iemaksas par labu saviem darbiniekiem,
saņemot nodokļu atvieglojumus.
Līdz ar to, piedaloties trīs līmeņu pensiju shēmā, ir plašākas
iespējas nodrošināt savas vecumdienas. Latvijas pensiju sistēma
ir starptautiski atzīta par vienu no finansiāli efektīvākajām un
modernākajām. Tā kā 1.līmeņa shēmas finansiālo stāvokli
galvenokārt ietekmē demogrāfiskie un darba tirgus faktori, bet
fondētās shēmas – finanšu kapitāla tirgus, tad šie līmeņi,
savstarpēji izlīdzinot finansiālos riskus, viens otru atbalsta
ceļā uz kopējā mērķa – pensionāru labklājības – īstenošanu.
Inta Vanovska,
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras Starptautisko pakalpojumu nodaļas vadītāja