![](/img/logo.png)
Kā veidosim veselības aprūpes budžetu
Profesionāļi turpina diskusiju, kā veidot veselības aprūpes budžetu Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Laikā, kad jaunā valdība strādā
pie 2005. gada budžeta veidošanas, viens no aktuālākajiem
jautājumiem, protams, ir par finansējumu medicīnai. Ne mazāk
svarīgi ir rast atbildi, pēc kādiem principiem jāveido veselības
aprūpes budžets.
Veselības ekonomikas asociācijas pagājušonedēļ rīkotajā
konferencē iezīmējās divas iespējas: veselības aprūpes budžetu
veidot pēc sociālās apdrošināšanas principa (kā pensijas),
valstij maksājot par tiem, kas nav nodokļu maksātāji, otrais
variants – valsts budžeta finansējums plus privātā
apdrošināšana.
Reformām medicīnā trūcis naudas
Rīgas Stradiņa universitātes Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedras profesors Ģirts Briģis atbildi uz šo tik svarīgo jautājumu meklēja gan Eiropas valstu pieredzē, gan Latvijas veikto reformu kontekstā.
Par svarīgākajiem veselības
aprūpes pavērsieniem aizvadītajos gados profesors uzskata
Latvijas Ārstu biedrības 1989. gada paziņojumu par apdrošināšanas
medicīnas ieviešanu, 1993. gadu, kad nodibināta Labklājības
ministrijas Veselības pārvaldes centralizētā norēķinu kase un
lokālās slimo kases, nodalīti maksātāji no pakalpojumu
sniedzējiem. Arī 1997. gadu, kad sākta primārās veselības aprūpes
reforma un reģistrēšanās pie ģimenes ārstiem, kā arī 1999. gadu –
kad ģimenes ārstu apmaksā ieviests jauktais finansēšanas modelis.
Reformu novērtēšanas kritēriji ir: atbilstība (cilvēku
vajadzībām, sociālās un veselības politikas prioritātēm),
adekvātums esošajai situācijai, efektivitāte, vienlīdzība starp
izmaksām un ieguvumiem un iedzīvotāju atsaucība. Runājot par
procesiem Latvijā, Ģ. Briģis min Pasaules veselības organizācijas
2000.gada ziņojumu, kurā iedzīvotāju apmierinātības ziņā Latvija
ir 72. vietā pasaulē (te gan jāteic, ka mums ir citas prasības
nekā daudzu Āzijas vai Āfrikas valstu iedzīvotājiem), bet,
vērtējot taisnīgumu finanšu līdzekļu sadalījumā, – 165.
vietā.
Vērtējot, kādēļ neviens no veselības aprūpē iesaistītajiem
(ārsti, pacienti, valsts) nav apmierināti ar notikušo, vietā ir
jautājums: nepareizas reformas vai absolūti nepietiekams
finansējums? Veselības jomas eksperts atbild ar pretjautājumu:
cilvēks neēd tāpēc, ka ir slims, vai ir slims tāpēc, ka nav ko
ēst? Skaitļi runā paši par sevi: 15 valstu Eiropas Savienība gadā
viena iedzīvotāja veselības aprūpei tērē 2000 dolāru, Latvija –
380.
Hrestomātiski zināmais veselības aprūpes trīsstūris ir
iedzīvotājs, pakalpojumu sniedzējs un maksātājs. Līdz šim
reformas ir skārušas pirmos divus, nu kārta trešajam posmam.
Jāpiesaista privātie apdrošinātāji
Pasaulē ir 4 veselības aprūpes
finansēšanas modeļi: valsts (Lielbritānija, Skandināvija,
Itālija, Spānija, Portugāle), sociālā apdrošināšana (Vācija,
Francija, Nīderlande, Slovākija, Čehija, Horvātija), privātā
apdrošināšana (ASV), pašpalīdzības fondi (Singapūra). Visā Eiropā
šobrīd notiek pāreja no sociālās apdrošināšanas uz valsts
finansējumu (jo samazinās nodokļu maksātāju – iemaksu
veicēju – skaits). Otra zīmīga tendence – apdrošināšanas fondi
zaudē neatkarību no valsts.
Latvijā sociālās apdrošināšanas aizstāvju argumenti – pieaugs
ieņēmumi veselības aprūpē, darba devējs būs motivēts veikt
sociālās apdrošināšanas iemaksas. Savukārt kontrargumenti – 29,1%
no strādājošiem saņem minimālo algu, liels ir bērnu, pensionāru,
invalīdu un bezdarbnieku īpatsvars. Ieviešot īpašu veselības
maksājumu, jārunā par nodokļu sloga palielinājumu. Valstij tāpat
būs jānodrošina nabadzīgo iedzīvotāju (kuri bieži tādi ir tikai
“uz papīra”) veselības aprūpe.
Profesors Ģ. Briģis uzskata, ka Latvijai, tāpat kā pārējai
Eiropai, jāiet valsts finansējuma ceļš, piesaistot brīvprātīgos
apdrošinātājus.
Apdrošinātāju asociācijas prezidents Ivars Priedītis atzina, ka
apdrošinātāji būtu gatavi aktīvāk iesaistīties veselības
apdrošināšanā, ja būtu skaidrāki spēles noteikumi. Valstij
skaidri jāpasaka, ko tā apdrošina un kas paliek privātajiem.
Tāpat būtu jātiek skaidrībā par pakalpojumu cenu un apmaksāto
pakalpojumu grozu nedrīkstētu mainīt gada vidū. Jāatgādina, ka
šobrīd privātas personas nevar apdrošināt veselību. Jo tas
apdrošināšanas kompānijām nes milzīgus zaudējumus. Veseli
strādājošie apdrošinās tikai tad, ja zina, ka būs jāārstējas
slimnīcā. Līdz ar to apdrošinātājiem tie ir simtprocentīgi
zaudējumi. Izeja varētu būt likumdošanas maiņa, atļaujot slēgt
individuālos veselības apdrošināšanas līgumus uz vairākiem
gadiem, veidojot uzkrājumus.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv