1990.gada 25.jūlija sēdes stenogramma
Vakara sēdē
Sēdi vada Latvijas Republikas
Augstākās padomes priekšsēdētājs Anatolijs
Gorbunovs.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Morozļi. Nākamais runās
deputāts Kide.
G.Morozļi: */Cienījamie deputāti, klātesošie un
radioklausītāji! Gribu jūsu uzmanību pievērst jautājumam, kurš,
pēc maniem uzskatiem, pēc svarīguma atrodas vienā līmenī ar
politiskās un ekonomiskās krīzes parādību jautājumiem, ko valdība
atzīmē savā programmā, kas nodota deputātu tiesai, –
jautājumam par katra republikas iedzīvotāja fizisko, ekonomisko
un sociālo aizsargātību, jo šis jautājums valdības programmā nav
guvis pienācīgu attīstību un izstrādi, kaut attiecas uz katra
cilvēka svarīgāko tiesību garantijām.
Deputātiem tiekoties ar vēlētājiem, līdzās jautājumiem “Kas ar
mums notiks rīt?”, “Vai mēs strādāsim savās darba vietās?”, “Vai
mums būs tas, kas ir šodien?” visbiežāk vēlētāji vēlas zināt: “Ko
dara vara, lai cilvēku dzīvību, veselību un mantu pasargātu no
plaukstošās noziedzības republikā?” Atbildes uz šo jautājumu nav.
Tās nav arī programmas nodaļā “Tiesību politika”, tās nebija arī
komisijas pārstāvju runās, programmu aizstāvot. Visur teorētiskas
atziņas par tiesisku valsti, par nepieciešamību uzlabot
tiesībsargājošo orgānu darbu, reorganizēt miliciju, nodibināt
tiesību institūtu, pat ierīkot sodu izcietušo rehabilitācijas
centru, izdot literatūru un visu citu, taču tas viss neizšķir
jautājumu par cilvēka aizsargātību, tie visi ir pasākumi tālākai
nākotnei, tālai perspektīvai. Bet noziedzība aug neapturami,
šodien trūkst kadru Iekšlietu ministrijā un prokuratūrā. Cilvēki
mirst no noziedznieku rokām. Tad ko – atbilstoši programmai
atliek sēdēt saliktām rokām un gaidīt gaišāku nākotni?
Programma – tas ir plāns konkrētai darbībai, tas nozīmē, ka
tai jānosprauž konkrēti mērķi, lai jau rīt, parīt, tuvākajā laikā
noziedznieki nevarētu nesodīti nogalināt un kropļot pilsoņus, lai
samazinātos laupīšana, zagšana, vardarbība, dzīvokļu izlaupīšana,
bet spekulanti un mafija tirdzniecībā pārstātu atklāti,
neslēpjoties aplaupīt iedzīvotājus. Masa noziegumu netiek
atklāta. Kas noziedzību stimulē? Nav īstas cīņas ar organizēto
noziedzību, pat īstu likumu pret to nav. Reizēm nav vienotu
uzskatu arī par citiem likumiem.
Jūs atcerieties, deputāti, kas šeit tika runāts par spekulāciju,
lūk, pie mums un Rietumos uzskati par spekulāciju atšķiras, tās
jēdziens cits, cīnīties ar to grūti, jo tā ir gandrīz tas pats,
kas bizness. Bet es domāju, ka spekulācijai ar biznesu nekā
kopēja nav un nevar būt. Biznesmenis – tas ir cilvēks, kas
savas pūles, prātu, enerģiju atdod materiālo vērtību radīšanai,
to nogādāšanai vajadzīgajās vietās un sadalei – pārdošanai,
bet tas, kas par kukuli veikalā vai Maskavas rajona bāzē paņem
deficīta preci, ved to uz Rumbulu un pārdod piecas vai desmit
reizes dārgāk – tas nav biznesmenis. Viņš ir īsts, prasts
spekulants kā mūsu, tā Rietumu izpratnē, tādēļ ļaudis gaida, lai
varas iestādes viņu ņemtu aiz apkakles. Šajā lietā jāieved
kārtība.
Programma nerisina arī sekojošo. Likumi, pat paši vajadzīgākie,
par kuriem šeit daudz runāts, parasti tiek pieņemti, bet netiek
pildīti, tie nedarbojas, nekādas atdeves nav no jau esošajiem un
no jauna pieņemamajiem. Tā ir tiesību politikas galvenā nelaime.
Kur valdības piedāvātais mehānisms, lai likumi darbotos? Tā nav.
Rezultātā iznāk, ka programmas nodaļa par tiesību politiku
teorētiska, praktisku problēmu risināšana nav iezīmēta. Bet
problēmas jārisina, turklāt jārisina praksē un pēc iespējas ātri.
Tāpēc es atbalstu priekšlikumu, kuru ieteica jau citi deputāti,
ka valdībai steidzami jāpieņem ārkārtas programma republikas
iedzīvotāju dzīvības, veselības un mantas aizsargāšanai. Paldies
par uzmanību./
E.Kide: Cienījamie deputāti! Mēs esam saņēmuši valdības
programmas projektu. Pirmo reizi gan pēc sava svara, gan pēc
satura tā atšķiras no mums visiem pazīstamajiem stereotipajiem
piecgažu plāniem. Domāju, ka šī programma, kas būs papildināta ar
komisiju un deputātu priekšlikumiem, radīs reālu pielietojumu
valdības darbībā un palīdzēs izvest Latvijas Republiku no krīzes
situācijas, ievadīt to normālā ekonomiskās un politiskās dzīves
gultnē.
Es kā izglītības darbinieku pārstāvis pieskaršos dažām izglītības
problēmām, gan pašā programmā skartajām, gan neskartajām. Diemžēl
jāsaka, ka tieši programmas iedaļai, kas veltīta izglītībai,
raksturīga zināma vienpusība, neapdomātība un pat, šķiet,
haotiskums. Tā nedod konceptuālu ieskatu ne par vispārējās, ne
profesionālās izglītības tālākās attīstības ceļiem republikā.
Vairāki deputāti jau uzsvēra, ka valdība šajā programmā nekādi
neizrāda vēlēšanos atteikties no ilggadēja padomju varas kultūras
un izglītības attīstības pamatprincipa, tas ir, finansiāla un
resursu pārpalikuma principa. Šādu nostādni varētu tikai
noraidīt. Tā nedara godu pašreizējai jaunajai valdības
programmai. Mēs saprotam budžeta grūtības un pat tā nabadzību,
bet programmā būtu vismaz jādod skaidrība, ar kādiem resursiem
izglītības un kultūras sfēra var un drīkst rēķināties, lai šī
programma nepaliktu tikai ieceru līmenī. Mēs gribam zināt valsts
nacionālā ienākuma procentuālo daļu, kura tiks atvēlēta
izglītībai, kultūrai. Gribam zināt prognozējamo finansēšanas
pieauguma dinamiku pa gadiem. Tikai pēc šīs informācijas
iespējama reāla izglītības un kultūras programmas iestrāde
šodienai un perspektīvai. Programmā sastopamo šokējošo
formulējumu par izglītības un kultūras iestāžu pakāpenisku pāreju
uz saimniecisko aprēķinu mēs atļāvāmies iztulkot kā formulējumu
neprecizitāti, jo nav precedenta tam, ka izglītība vai kultūra
nesaņemtu valsts dotācijas. Tā kā budžeta asignējumi šīm nozarēm
patiesi ir ierobežoti, protams, jāmeklē papildu līdzekļi no
dažādiem finansēšanas avotiem, arī pašu nopelnītie līdzekļi.
Tādēļ viscaur atbalstu programmā iecerētos dažādus mērķfondu
veidojumus, piemēram, paredzētie atskaitījuma 5 procenti no
uzņēmuma peļņas, lai veidotu fondu strādnieku un speciālistu
profesionālās meistarības celšanai pašā uzņēmumā, kā to dara
Rietumu valstīs. Šāds obligāts mērķa atskaitījums neļautu
uzņēmumam taupīt līdzekļus uz kadru sagatavošanas un
pārkvalificēšanas rēķina. It īpaši tas svarīgi apstākļos, kad
prognozējams bezdarbs. Izejot no analoga, ierosinu mācību iestāžu
budžeta papildināšanai arī radīt izglītības fondu, kuru veidotu
līdzekļi no peļņas atskaitījumiem un ziedojumiem. Tāpēc it īpaši
gribu atbalstīt deputāta Ziedoņa priekšlikumu, kas izskanēja
Izglītības komisijā, – neaplikt ar nodokļiem tos līdzekļus,
kas ziedoti izglītībai no uzņēmumiem vai privātām personām, vai
dot šiem ziedojumiem atvieglojumus.
Runājot par valdības izglītības programmu kopumā, jāatzīmē, ka
tajā diemžēl nav konceptuāli izstrādāta mehānisma izglītības
ekonomiskajai stimulēšanai. Izglītībai nav motivācijas, tas ir,
nav paredzēta cilvēka sociālā stāvokļa izaugsme, ceļoties viņa
izglītības līmenim. Cilvēkā joprojām netiek radīta ieinteresētība
virzīties uz augšu pa nepārtrauktas izglītības un profesionālās
sagatavotības kāpnēm. Konkrēti – nekur programmā nav jūtama
strādājošā algas sasaiste ar viņa izglītības līmeni vai
profesionālo sagatavotību. Manuprāt, pie izglītības ieguves
motivācijas ekonomiskajām svirām programmā vēl krietni
jāpiestrādā.
Un vēl par vienu tautas izglītības ekonomisko aspektu – par
algām. Tieši šim jautājumam programma pieskaras pavisam miglaini,
bet par absolūtām un relatīvām pedagogu algām republikā nerunā
nemaz. Pašreiz skolotāja, meistara algas likme svārstās
130 – 180 rubļu robežās mēnesī, kā Preinberga kungs teica
par vetārstiem. Pašreizējās inflācijas apstākļos šāda algas likme
atrodas tajā algu skalas daļā, kurā, strauji augot cenām, nav
paredzēta ne kompensācija, nedz atbrīvojumi no nodokļiem. Šāda
pieeja var novest visu pedagogu materiālo līmeni līdz iztikas
minimuma robežai, kā tas līdz šim bija pirmsskolas audzināšanas
iestāžu pedagogiem. Tas veicinās viņu noplūdi uz uzņēmējdarbības
sfēru. Tādēļ pie visa mūsu trūcīgā budžeta ierosinu paredzēt
programmā tādu pedagoģisko kadru apmaksas skalu, kura pie
kvalitatīva darba noteiktu pedagoga cienīgu algu kvalificēta
strādnieka algas līmenī, citādi mums neizdosies pacelt cieņu pret
intelektu un blakus materiālu deficītam būs intelekta deficīts,
par ko šeit tēlaini runāja profesore Zeile.
Daži vārdi par arodizglītību. Valdības programma paredz pāreju uz
konkurētspējīgas produkcijas ražošanu ar augsti kvalificētu
darbaspēku. Tajā pašā laikā neviena programmas iedaļa nopietni
nepieskaras kadru sagatavošanas problēmai, nemaz nerunājot par
detaļām un par mehānismiem. Ir zināms, ka pašreizējā kadru
sagatavošana arodskolu sistēmā tālu neatbilst šodienas jauno
ekonomisko tirgus apstākļu prasībām. Valdībai būtu jāizstrādā
jauna pieeja kadru sagatavošanai republikā, lai tā atbilstu
jaunajām ekonomiskajām attiecībām gan rūpniecībā, gan
lauksaimniecībā, gan sadzīves pakalpojumu sfērā.
Tādēļ pievienojos Izglītības komisijas priekšsēdētāja deputāta
Laķa teiktajam, ka vajadzētu pēc iespējas ātrāk iepazīties ar
šādu Izglītības ministrijas detalizēti izstrādātu
vispārizglītojošās un profesionālās izglītības attīstības
programmu, kā arī ar ceļiem un mehānismiem šīs programmas
realizēšanai. Pilnīga skaidrība šajās programmatiskajās nostādnēs
ir nepieciešama, lai kvalitatīvi izstrādātu tautas izglītības
likumdošanas pilnu paketi, kas mūsu parlamentam jāveic nākamajā
sesijā.
Un nobeigumā gribu izteikt bažas, ka nebūtu pieļaujama programmā
paredzētā republikas un reģionālās nozīmes vidējo speciālo un
arodskolu nodošana pašvaldībām, kuras nekādi nav ieinteresētas šo
skolu uzturēšanā un uzskatīs to tikai par finansiālu un
organizatorisku slogu. Tas nenovedīs pie šo skolu uzplaukuma, bet
var novest pie apsīkuma. Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Geidānam, pēc tam –
deputātam Maharevam.
I.Geidāns: Cienījamo plenārsēdes vadītāj, godājamie kolēģi un
ziņkārīgie radioklausītāji! Vispirms es atvainojos, ka mana runa
un manas tēzes nebūs tik raiti savā starpā sasaistītas, jo
nebijušā notikumā – Latvijas Republikas Augstākās padomes
sesijā, kad pussimts deputātu pilnām mutēm runā un neviens
neiebilst, man nācās, dabiski, tos punktus, par kuriem kolēģi
runāja, nosvītrot, lai neatkārtotos. Tā kā man ir gods būt gan
pilsētas padomes deputātam, gan Augstākās padomes deputātam, es
mēģināšu caur Jelgavas pilsētas deputāta prizmu apskatīt šo
valdības programmu Latvijai kopumā, vērtējot arī, cik tā branga
vai plāna ir Jelgavai.
Vispirms, runājot par tirgus attiecībām, mēģināšu šīs domas tēžu
veidā izklāstīt. Esmu pilnvarots pateikt, ka mūsu direktoru
padome Jelgavā uzskata, ka jāatceļ bankām tiesības sodīt
uzņēmumus par virsnormatīviem, jo uzņēmumi par šo ietaupījuma
veidu un par iespējamiem, sev rezervētiem līdzekļiem cīnās, bet
pēc tam pēc spēkā esošajiem likumiem viņiem tos noņem.
Otrais. Reālajā situācijā šodien ir nepieciešams atcelt soda
sankcijas par nolietotā autotransporta lietošanu, jo mēs to
saņemam aizvien mazāk un esam spiesti veco visādi remontēt un
lietot, taču pēc spēkā esošajiem likumiem mūsu rūpnīcas tiek par
to sodītas.
Trešais. Mūsu iestāžu vadītājiem ir priekšlikums atskaitījuma
nodokli par ceļiem neparedzēt vis atsevišķi, bet ierēķināt kopējā
maksājuma budžetā un tādā veidā to noslēpt, lai to nevarētu
izķesēt ārā no mūsu maksājumiem.
Ceturtais. Vienprātīga ir doma, ka jāatceļ tā saucamā “Abalkina
cilpa” un citi likumi, kas ierobežo darba algu, un visus
jautājumus par darba algām, likmēm utt. jāļauj risināt pašam
uzņēmumam, it sevišķi, pārejot uz tirgus attiecībām. Domājams, ka
uz zināmu laiku varētu noteikt pagaidu likumu vai kā citādāk...
Vajadzētu noteikt likumu par tautas patēriņa preču ražošanas
palielināšanu, atkal apejot to pašu “Abalkina cilpu”, lai
nodrošinātu preču strauju pieaugumu, cilvēku piesaisti tieši tām
nozarēm, kuras ir augstražīgas un dod vislielāko peļņu. Un mūsu
noteikums: lai to realizētu, darba algas fondu, kas tiek
izmantots, lai ražotu tautas patēriņa preces, neaplikt ar
nodokli. Iesakām, lai visi pilsētas uzņēmumi, organizācijas,
filiāles un tā tālāk – savus maksājumus likumā noteiktajā
kārtībā Valsts bankas nodaļā izdara pēc atrašanās vietas, nevis
tā, kā tas tiek darīts pašlaik. Kā obligātu maksājumu paredzēt
maksājumus vietējā budžetā. Uzņēmumu vadītāji pilnīgi piekrīt, ka
viņu darbību kontrolē nevis ministrija, bet vietējā padome. Bez
tam mēs iesakām piešķirt tiesības vietējām padomēm pašām noteikt
vietējo nodokļu apmēru, pārzināt vietējo resursu izmantošanu,
tādā veidā stimulējot rūpniecības ražošanu tajā virzienā, kāds
vajadzīgs pilsētai. Dabiski, nevar būt tā, ka mēs pilsētas
vajadzības stādām augstāk par republikas vajadzībām. Visam jābūt
saskaņotam ar attiecīgajām iestādēm, bet prioritāti šajā nodokļu
noteikšanā mēs iesakām tomēr nodot pilsētas deputātu padomes
rokās. Mēs piekrītam arī jau vairākkārt izteiktajai domai, tikai
paplašinot to, ka jebkuras labdarības pasākumiem pārskaitītās
summas izslēdzamas no peļņas, jo tās apliek ar nodokli. Bez tam,
lai veicinātu celtniecības remontdarbus, kas pilsētā ir
visgrūtākais un vissliktāk realizētais posms, mēs iesakām
pirmajos gados kooperatīvus atbrīvot pilnīgi vai daļēji no
nodokļa, lai tādā veidā stimulētu tos šajā virzienā darboties.
Paredzētos valūtas atskaitījumus vietējā budžetā paredzēt no
uzņēmumiem un arī kooperatīviem, – mums tādi Jelgavā jau ir
vairāki –, kuri eksportē preces uz ārzemēm, ņemot vērā, ka tie
faktiski izmanto mūsu resursus – gan darba, gan
enerģētiskos, gan sociālo pakalpojumu –, lai arī pilsētai no tā
kāds labums.
Vēl mums ir lūgums, lai visas soda naudas, kuras kontroles orgāni
uzliek un kuras tiek iemaksātas pilsētas budžetā, varētu izmantot
padome pēc saviem ieskatiem pilsētas vajadzībām.
Jautājumā par zemi, kas jau vairākkārt šeit izskanēja. Cienījamie
kolēģi, līdz šim mēs zemei esam pieskārušies lauku variantā, ja
tā varētu teikt: pilsētas variantā mēs pagaidām tām pieskārušies
neesam. Bet jautājums ir ļoti svarīgs, un deputātu padome reāli
šodien redz iespējas, kā regulēt savas un ražošanas, tātad –
rūpniecības uzņēmumu un pilsētas attiecības, kas dotu tiesības
pilsētas padomei iznomāt zemi diferencēti atkarībā no uzņēmuma
virzības, vajadzības pilsētai, kā arī atkarībā no tā, cik šis
uzņēmums ņem vērā pilsētas domas. Mēs esam nākuši pie slēdziena,
ka pilsētā ir savairojušies dažādu sabiedrisko organizāciju
saimnieciskie uzņēmumi, un arī tos vajadzētu aplikt ar nodokļiem,
lai arī šie uzņēmumi ienestu pilsētai kādu artavu. No pašvaldības
viedokļa raugoties uz šodienas rūpniecību, man jūs jāinformē par
mūsu lēmumu. Pilsētā ir deviņi lieli PSRS un republikas nozīmes
rūpniecības uzņēmumi un pāri par 30 palieli, kuri ražo, sākot ar
desām un cukuru un beidzot ar mašīnbūves rūpniecības elementiem.
Paanalizējot šodienas reālo situāciju, mēs redzam, ka no
lielajiem rūpniecības uzņēmumiem bēg projām strādnieki, turklāt
dažādi, atkarībā no uzņēmumu nozīmīguma. Strādnieku skaits ir
samazinājies tikai šogad par 15 līdz 30 procentiem. Galarezultātā
tas var novest pie tā, ka līdz gada beigām atsevišķās rūpnīcās
būs vairs tikai puse no strādnieku skaita. Ņemot to vērā, mums
steidzīgi jāizdara īpašuma inventarizācija rūpniecībā, tas ir,
nekavējoties jānosaka, kāda daļa un kas konkrēti pieder rūpnīcai,
kas pieder pilsētai, kas republikai, kas acīmredzot vēl aizvien
piederēs Padomju Savienībai. Un atkarībā no tā jānosaka arī
prioritārais virziens. Ja visām rūpnīcām nepietiks strādnieku, ja
visām rūpnīcām nepietiks enerģijas un izejvielu, nepietiks
resursu, tad mums ir jāizlemj, kuri būs šie prioritārie virzieni:
vai tas būs gaļas kombināts, vai tā būs mašīnbūves rūpnīca, kura
praktiski neko republikai nedod, visu tās produkciju izved, vai
tas būs RAF, kurš arī tikai mazāk par 10 procentiem mums atstāj
“Latvijas”. Ja mēs nevaram pārprofilēt pārējos uzņēmumus uz šiem
prioritārajiem virzieniem, tad šādus uzņēmumus vajadzēs slēgt,
radīt tiem ar nodokļu sistēmu neizdevīgu situāciju, lai
strādnieki pāriet uz tiem uzņēmumiem, kuri mums ir
vajadzīgi.
Runājot par pašvaldību šajā pirmā lasījuma valdības programmas
projektā, mums radās iespaids, ka tai principā ir atstāta vecā
pieeja. Līdz šim mēs esam mēģinājuši tikt vaļā no impērijas
diktāta. Taču šajā programmā attiecībā uz vietējo pašvaldību ir
palicis republikas diktāts. Kā Jelgavas pilsēta grib tikt vaļā no
republikas diktāta, tas ir tas pats, kā mēs, Latvija, gribam tikt
vaļā no PSRS diktāta. Vajag saprast pareizi mūsu domu. Un mūsu
pilsētas pašvaldības, arī rūpniecības uzņēmumu vadītāju (par mani
ir balsojuši arī rektori, prorektori, dekāni, rūpnīcu vadītāji,
deputātu padomes priekšsēdētāji un vietnieki) domas kopumā ir
tādas, ka mūsu pašvaldībai ir jābūt prioritārai, nosakot iekšējo
struktūru darbību, nodokļu likmes, resursu izmantošanu, un ka šim
jautājumam vajadzētu virzīties no lejas uz augšu, ka pilsēta
atstāj daļu republikai, nevis otrādāk, kā bija līdz šim.
Paldies.
E.Maharevs: */Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie kolēģi! No
metodiskā skatuleņķa valdības piedāvāto programmu var spēcīgi
kritizēt par tās nodrošinājuma daļu. Nav atbilžu uz jautājumiem,
kā būs ar izejvielu resursiem, kur finanšu līdzekļi, nav atbilžu
uz jautājumiem par cenām, tās pārrēķinot pasaules cenu līmenī.
Taču, ja tā mēs kritizēsim valdību par šo programmu, tad tā būs
nekonstruktīva kritika, jo faktiski tā būs mūsu, parlamenta,
adresē. Mums jādod atbildes uz šiem jautājumiem, tad valdība
varēs izstrādāt programmu. Šīs atbildes var būt tikai līgumos ar
Savienību, ar citām republikām, ar citām valstīm.
Tāpēc es apstāšos ne pie programmas kritikas, bet pie tā, kā,
manuprāt, jārīkojas mums, parlamentāriešiem, kas valdībai
jāatspoguļo savā programmā un jautājumu izlemšanā šīs programmas
īstenošanas sakarā.
Pats galvenais, manuprāt, ir nepieciešamība iekarot uzticības
kredītu šai programmai un tās īstenošanas iespējai kā republikā,
tā Rietumos un Austrumos. Pirmām kārtām šis kredīts jāiekaro ar
divu savstarpēji saistītu problēmu izlemšanu. Pirmā no tām –
ražošanas un tirdzniecības strukturāla reorganizācija uz tirgus
attiecību un reālās īstenības pamatiem, jo mums republikā nav
izejvielu un enerģētisko resursu. Mums jāpierāda, ka mums ir ko
ražot un efektīvi pārdot par pasaules cenām. Tā ir zinātne un
inženierietilpīga produkcija ar ekoloģiski tīru un materiāli
mazietilpīgu ražošanu, vēl mārketings un tūrisma sfēra.
Reorganizācijas programma – attīstības prioritāte,
pārprofilēšana un brīdināšana no sociāli bīstama bezdarba,
mazturīgo nodrošināšana. Un šeit visam jābūt atklātam, visam
jābūt aprēķinātam: ko un kā reorganizēt, kā pārprofilēšanu
nepārvērst par jaunu administratīvi komandējošu rungu, zināt, par
cik robiem savilkt siksnu un uz cik ilgu laiku, kāda ir katra
republikas iedzīvotāja konkrētā vieta reorganizācijas procesā.
Atbilžu meklēšanai uz šiem jautājumiem jābūt cieši saistītai ar
civilizētu, Rietumu un Austrumu acīs, privātīpašuma problēmu
izlemšanu ar visu īpašuma formu līdztiesību, ieskaitot
privāto.
Devalstiskošanas, īpašuma privatizācijas problēmas var tikt
efektīvi atrisinātas tikai uz līgumu pamatiem: republika,
Savienība, darba kolektīvi. Viens no ceļiem šeit jau tika
nosaukts – Savienības uzņēmumu devalstiskošana, pārvēršot
tos par akciju uzņēmumiem, sākuma posmā akcijas sadalot starp jau
nosauktajiem īpašniekiem. Katra īpašnieka daļa – tas ir
līguma jautājums.
Cits jautājums. Pievilcīga bija mūsu cienījamā deputāta Ojāra
Blumberga uzstāšanās, kuras galvenā doma bija piemēram šāda.
Savienības īpašums tiek atdots republikām pēc reālās atrašanās
vietas, tas ir savdabīgs nulles variants. Par visu īpašumu
republikā tiek izlaisti sertifikāti, kas proporcionāli darba
ieguldījumam tiek izdoti visiem iedzīvotājiem, tieši visiem.
Tālākais ir sertifikātu īpašnieka ziņā – tos var pārdot un
izbraukt no republikas, par tiem pirkt jebkura uzņēmuma akcijas
vai pašam uzsākt biznesu.
Jebkurš devalstiskošanas un privatizācijas variants bez līguma
draud ar neparedzamām sekām. Ceļi bez līguma neiekļaujas Rietumu
standartos. Tādā veidā, civilizētu līgumu ceļā atrisinot
ražošanas un tirdzniecības pāreju uz tirgus attiecībām saistībā
ar īpašuma problēmu atrisināšanu, tā devalstiskošanu un
privatizāciju – noteicošais ieguldījums uzticības kredīta
formēšanā Latvijas Republikā. Bez uzticības kredīta nav iespējama
ekonomiskā palīdzība, kapitālu kredīts, jaunu tehnoloģiju
pirkšana un pārdošana. Bez tiem vispār nav iespējama kustība uz
priekšu. To rāda Rietumeiropas pieredze, kas savu saimniecību pēc
kara atjaunoja ar Māršala plāna palīdzību uz ASV ekonomiskās
palīdzības rēķina, to rāda arī Japānas un dienvidaustrumu Āzijas
valstu pieredze. Rindā pēc Rietumu kredītiem stāv Austrumeiropas
valstis. Tas ir arī mūsu ceļš.
Cita ļoti svarīga uzticības kredīta sastāvdaļa –
starpnacionālu spriedzi radošu apstākļu likvidēšana. Manuprāt,
pilsonisku mieru republikā var nodrošināt, līgumā ar Savienību un
citām republikām atzīstot Latvijas Republikas neatkarību,
ieviešot vienu valsts valodu, nulles vai pusnulles pilsonības
variantu visiem Latvijas iedzīvotājiem, kas tādi bija 1990.gada
4.maijā, pēc katra vēlēšanās saglabājot jebkuras valsts, tajā
skaitā arī Savienības, pilsonību.
Pirmie divi nosacījumi izriet no pamattautības iedzīvotāju
tiesībām, no viņu tiesībām nodrošināt sev garantētu attīstību
nākotnē, nesakūstot starptautību masā jebkurā citā variantā. Mēs,
krievu valodā runājošie, izejam vispirms no šīm pamattautības
tiesībām un tikai tad no valstiskiem nosacījumiem. Mums nāksies
pamatos izmainīt attieksmi pret latviešu valodu, kuru nezināt
nozīmē necienīt republiku, kas mūs pieņēmusi un daudziem kļuvusi
par otro dzimteni.
Trešais nosacījums izriet no nepieļaujamības ierobežot krievu
valodā runājošo tiesības, kas uz šodienu jau izpaužas republikas
pilsoņu reģistrēšanā. Katra pārbaudes procedūra, nosakot Latvijas
Republikas pilsonību, pats par sevi, iespējams, ir prātīga, bet
sevī nes konfrontācijas elementus, konflikta lādiņu. Katra
pārbaude – tā ir administratīvi komandējoša pieeja, kurai
vienmēr seko izkropļojumi. Kategoriski nav pieļaujami, kā mēs
domājam, arī jebkuri brīvie pārspriedumi par deportāciju vai
repatriāciju. Pietiek paskatīties uz Tuvajiem Austrumiem, lai
kļūtu skaidrs, kā ideju tīrība var kļūt par nesamierināmu naidu
starp tautām.
Ceturtais nosacījums. Jebkuras citas valsts pilsonības
saglabāšana ir normāla prakse augsti attīstītās demokrātiskās
valstīs. Divu pilsonību princips, man liekas, būs ārkārtīgi
svarīgs arī latviešu emigrantiem.
Norādīšu uz vienu ļoti svarīgu negatīvu momentu citādā pilsonības
problēmu risinājumā, par kuru, iespējams, daudzi vēl nav
padomājuši. Tā ir krievu valodā runājošo emigrācija. “Nu, un
kas?” – jūs teiksit. Taču tā nebūs tāda emigrācija, kādu
daži vēlas. Tā nebūs pensionāru, mazkvalificētu strādnieku,
apkalpojošās sfēras vai mājsaimnieču emigrācija, viņus neviens
negaida ne Austrumos, ne, vēl jo vairāk, Rietumos. Tā būs
speciālistu, savas lietas profesionāļu emigrācija, un ne tikai uz
Austrumiem. Būs tas, ko Rietumos sauc par “smadzeņu noplūdi”.
Krievu valodā runājošo smadzeņu noplūde automātiski sev līdzās
radīs latviešu valodā runājošo smadzeņu noplūdi. Zinātne un
profesionālisms ir internacionāls. Smadzeņu noplūde vispār ir
grūti atjaunojama jebkurai valstij, Latvijas Republikai tā būs
divkārt negatīva, jo zinātniski profesionālais potenciāls ir
viens no galvenajiem tās kapitāliem, viena no galvenajām svirām,
kas savienojumā ar reorganizāciju, ekonomisko palīdzību un
kredītiem var krīzi apstādināt un perspektīvā nodrošināt efektīvu
attīstību. Un tā, nepieciešama tikai demokrātiska līgumattiecību
pieeja šodien izskatāmo un citu problēmu atrisināšanai
republikā.
Nobeigumā iesaku programmas projektu pieņemt par pamatu, noslīpēt
to, ievērojot izteiktās piezīmes. Lai republikas iedzīvotāju vidū
celtu uzticības kredītu šai programmai, iesaku to publicēt, lai
visiem būtu skaidrs, lai nevienam nebūtu ilūziju par krīzes
likvidēšanu 2–3 gadu laikā, lai republikas iedzīvotāji zinātu
starta nosacījumus un pēc tiem vērtētu republikas valdību.
Paldies par uzmanību!/
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Ivaram Krastiņam.
I.Krastiņš: Cienījamo priekšsēdētāj, cienījamā valdība,
kolēģi deputāti! Par programmas sociālo daļu runāja Dozorceva
kungs, runāja arī ļoti daudzi citi deputāti. Tas ir savā ziņā
patīkami, ka šīs sociālās problēmas kādam rūp un kāds grib zināt,
kā ar tām tikt galā. Kritika, kas izskanēja par programmas
sociālo daļu, acīmredzot daļēji saistīta ar to, ka šī ir pirmā
konkrētā realizējamā sociālā programma, un tajā nav mums tik
parasto politisko aforismu, saukļu un lozungu, ar kuriem parasti
šīs sociālās programmas bija piesātinātas. Protams, sociālās
programmas īstenošanā zināmas grūtības būs, iebildumus izteica
Dozorceva kungs, es pie tiem negribētu pakavēties, bet vēlreiz
atzīmēju: ir ļoti patīkami, ka liela daļa deputātu rūpējas gan
par pensionāriem, gan par pārējiem, un tomēr es gribētu lūgt, lai
pirms savu bažu izteikšanas viņi iepazīstas ar esošajiem
dokumentiem, īpaši gribētu lūgt Ždanokas kundzi izlasīt jauno
pensiju likumprojektu. Es saprotu, ka likumprojektu mēs
iesniedzām frakcijai “Līdztiesība” tikai pagājušo nedēļu un darba
mums visiem ir ļoti daudz, tomēr sliktākajā gadījumā es lūgtu
izlasīt, pirms Ždanokas kundze uzstājas, vismaz 1. šā
likumprojekta pantu. Tad viņa redzētu, ka pēc likumprojekta ir
paredzēts pensijas maksāt visiem iedzīvotājiem, kuru pastāvīgā
dzīvesvieta 1990.gada 4.maijā ir bijusi Latvijas Republika.
Acīmredzot šā panta pirmā daļa viņai būs paslīdējusi garām.
Bet, pārejot pie veselības aizsardzības programmas daļas, jāteic,
ka principā tā ir atbalstāma, tomēr komisijai ir vairāki
iebildumi un vairākas neskaidras vietas. Atšķiram 101.lapaspusi
un lasām pirmo teikumu sadaļā “Veselības aizsardzība”. Pirmais
teikums ir šāds: “Veselības aizsardzības darbība būs vērsta uz
iedzīvotāju veselības apstākļu uzlabošanu.” Jāsaka, ka komisijas
locekļiem nebija īsti skaidrs, ko tas nozīmē. Vai tas jāsaprot
tā, ka ministrijas pārstāvis rūpēsies, lai ievelk ūdensvadu
dzīvokļos, kur tā vēl nav, vai kā citādi. Tālāk nākamajos
teikumos pārāk bieži atkārtojas nekonkrēti aicinājumi un tādi
formulējumi kā “jādod”, “jādemokratizē”, “jārada”, nav īsti
skaidrs, kas to darīs. Un principā diemžēl tur nav pateikts, kāds
tad ir šīs veselības aizsardzības programmas galamērķis. Es
gribētu vēlreiz atkārtot, ka mēs par galamērķi uzskatām
apdrošināšanas medicīnas sistēmas izveidošanu Latvijā. Tas
diemžēl šajā programmā nekur nav pateikts, un mēs to uzskatām par
galveno šīs sadaļas trūkumu, kas, mūsuprāt, būtu jālabo.
Un tālāk vēl divi sīki iebildumi. Proti, šīs programmas ceturtajā
daļā ir paredzēts sanatorijas nodot arodbiedrībām. Diez vai tam
varētu piekrist, jo formāli arī tagad tās atrodas arodbiedrību
īpašumā. Kā zināms, Kūrortpārvalde ir pie arodbiedrībām, un, kas
no tā ir iznācis, tas mums visiem ir labi zināms. Jādomā gan, ka
sanatorija un atrašanās sanatorijā ir ārstēšanās procesa
sastāvdaļa, un normāli sanatorijas funkcionē tikai tur, kur ir šī
saikne starp dažādām ārstēšanās procesa sastāvdaļām. Līdz ar to
es domāju, ka sanatorijām ir jābūt ciešākā saiknē ar
medicīnu.
Astotais punkts skan tā: “Pārveidojot feldšeru punktus par
ambulancēm, doktorātiem, uzlabot lauku iedzīvotāju medicīnisko
palīdzību.” Šaubos, vai, pārveidojot ambulances un feldšeru
punktus par doktorātiem vai tikai feldšeru punktus par ambulancēm
un doktorātiem, ar to būs līdzēts, lai uzlabotu palīdzību laukos.
Ja ārsti nevar nomāt, nevar izpirkt doktorātu un ja vietējai
varai nav elastīgas iespējas ekonomiski un finansiāli ietekmēt
doktorātu, tad var gadīties tā kā ar bēdīgi slaveno 4.pārvaldi,
kuru teicās likvidējam, pārdēvēja par apvienību, bet viss diemžēl
palika pa vecam. Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Beļskim, pēc tam runās
deputāts Rogaļs.
N.Beļskis: Klausoties mūsu kolēģu runas, man radās zināms
prieks par to stabilitāti un ieinteresētību, par daudzajiem
valdībai ieteiktajiem priekšlikumiem, jo tas liecina par zināmu
procesu, par kustību, tas nozīmē, ka mēs izejam no stagnatīvās
čaulas un esam abpusēji ieinteresēti, kamēr, kā teica deputāts
Bresis, Kremlī visa valdība raustās agonijā. Tāpēc man visai
savādas liekas iespējas, kā mēs varēsim saderēties ar valdību,
kura Kremlī raustās agonijā.
Iepazīstoties ar mūsu valdības programmu, es nemaz negaidīju, ka
tur būs precīzi fiksēts pa datumiem un mēnešiem, kāds būs
izslaukums pēc gada vai pieciem, cik preču saražosim gada beigās
un cik plašs būs sortiments pēc pieciem gadiem. Tas viss jau
lasīts piecgažu plānos un bezgala daudz dažādos citos
deklaratīvos aktos aizvadītajos 40 un vairāk gados. Vispirms šajā
programmā gribēju redzēt koncepciju par to, kāda būs mūsu valstī
vieta cilvēkam, indivīdam, personībai. Atmetot šajā programmā vēl
joprojām sastopamo deklaratīvismu, tā sauktās konsultācijas par
stāvokli, kurš mums visiem jau zināms, es tomēr radu sevī pamatu
cerībām, ka cilvēkam šai valstī būs vieta. Jo koncepcijā
iezīmējas indivīds kā īpašnieks. Es nekad neesmu šaubījies un
ceru, ka lielākā daļa no mums nešaubās par to, ka tiesības uz
īpašumu ir tikpat svētas, kā tiesības uz savām domām, uzskatiem
un politisko pārliecību. Šajā programmas koncepcijā valdība
garantē šīs tiesības, vismaz centīsies to darīt, kaut gan visās
programmas sadaļās tas nav pietiekami labi sabalansēts. Tas
vairākkārt tika uzsvērts. Bet ir viens “bet”: vai vienmēr tas būs
iespējams, ja valdība nespēs pilnībā atteikties no resoriskuma,
no izpildvaras pārliekas stiprināšanas, kas iezīmējas arī
vairākās sadaļās. Es, protams, saprotu šo procesu, jo jaunos
apstākļos ir daudz vieglāk redzēt tos stereotipus un tās
nostādnes, pie kurām mēs esam pieraduši, līdz šim dzīvojot, tās
mums tomēr jālauž un jāmēģina to darīt kopīgi. Jo mēs visi
mēģinām izlauzties no šīs sasistās siles.
Un tāpēc necentīsimies to, kas iznācis mūsu valdībai mēneša
laikā, tūlīt sūtīt kā mazu kaķēnu uz “jūrskolu”. Īpaši tāpēc, ka
šī programma nav radusies no kompartijas programmas, no augšas
diktētām frāzēm, kā tas bija līdz šim. Tas ir kolektīvs darbs,
turklāt radošs darbs. Un tāpēc vien jau ir atbalstāms un
apsveicams. Un šā darba pamatā tomēr vairāk vai mazāk ir likta
mūsu Neatkarības deklarācija. Tā lielākais trūkums ir tas pats,
kas mūsu Deklarācijā, – tas ir šis nenoteiktais pārejas
periods, kuram mēs it kā mēģinām atrast kaut kādu tiesisku
statusu, taču mums pašiem nav skaidrs, kā to visu formulēt. Tāpēc
ir dažādas nesaprašanās.
Es domāju, ka tie trūkumi, kas ir šai programmā, ir saistīti ar
tiem trūkumiem, ar to nesabalansētību visai atšķirīgajā
kvalifikācijas līmenī, kas ir mūsu parlamentā. Pirmkārt, es
neredzu trīs programmas likumprojektu savirknējumu laikā, redzu
telpā, redzu varbūt arī plaknē, bet laikā neredzu, un tas, šķiet,
vērojams mūsu darbā, jo bieži mēs strādājam haotiski, mums nav
skaidrs, kas ir svarīgākais un šobrīd aktuālākais, pieņemam
daudzus likumprojektus, bet tādus jautājumus kā, piemēram, par
pilsonību un citus, cenšamies atlikt uz vēlāku laiku, un mums
rodas domstarpības par to, kas pašreiz pieņemamajos
likumprojektos ir ietverams, kādas būs nostādnes, nav skaidrs
pats mūsu valsts interesēm atbilstošs pilsonības jēdziens,
turklāt jautājums nav līdz galam izstrādāts. Tieši tāpēc es
domāju, ka turpmāk būtu vēlams stiprināt saikni starp valdību un
parlamentu un tā komisijām, lai nerastos savstarpēja neuzticība,
kas jau bieži vien, pat regulāri, valda mūsu zālē starp dažādu
pozīciju deputātiem.
Mūsu republikā ir pietiekami daudz dažādu politisko spēku, kas ir
ieinteresēti šķelt parlamentu vai arī iedzīt ķīli starp
parlamentu un valdību, tādējādi diskreditējot abus. Ja mēs
ministriem katru mēnesi liksim pārstrādāt programmas vai sauksim
viņus nepārtraukti atskaitīties, rodas jautājums: kad viņi pildīs
tieši tos pienākumus, ko esam viņiem ievēlot uzlikuši? Es domāju,
ka ļoti skaidri programmā noteikta ievirze, noteikts šīs
koncepcijas galamērķis, un pilnīgi neredzu iespēju, ka mēneša
laikā mūsu valdība būtu varējusi pilnībā visus šos pārejas
mehānismus apstiprināt ar skaitļiem, ar datiem un ar dienām.
Protams, es atbalstu to, ka mums ir nepieciešams tālākā posmā,
respektīvi, nākamajā sesijā, rudens sesijā, saņemt konkrētus
dokumentus, kas jau būs saistīti ar mūsu nākamā gada budžetu,
tātad par to, kā jutīsies mūsu vēlētājs, mūsu tauta Latvijā šai
ziemā un nākamajā gadā. Es nedomāju, ka vajag piesaukt
katastrofas un radīt psiholoģiskās spriedzes pieaugumu, svarīgāk
ir nākt ar konstruktīviem risinājumiem un kopā strādāt.
Noslēgumā es gribētu izteikt tādu priekšlikumu, ka pie šīs mūsu
programmas, varbūt nedaudz ar politisku ironiju, būtu vērts kā
pielikumu izdot brāļu Kaudzīšu “Mērnieku laikus”, jo, kā zināms,
nākamajā gadā tie sāksies mūsu Latvijā, kad zemnieki prasīs un
saņems zemi, mēģinās to pirkt, – lai jaunajam Ķencim nebūtu
jāmeklē lūgšanu pātari, lai pietuku krustiņi zinātu, kādas runas
un kādas uzslavas teikt sapulcē un dažādos svinīgos saietos.
Paldies par uzmanību.
M.Rogaļs: */Cienījamo priekšsēdētāj, cienījamie deputāti,
cienījamie Ministru kabineta locekļi! Ļoti labi, ka beidzot
parādījusies šī programma, kuru mēs ilgi gaidījām. Tā izdevīgi
atšķiras no tās, kuru izklāstīja premjerministrs, kad viņu
apstiprinājām amatā. Taču tā nav programma, bet tautas
saimniecības attīstības shēma. Tas ir dokuments ar deklaratīvu
raksturu, līdzīgs tam, kas parādījās pirms gadiem trīsdesmit.
Vairumā nodaļu nav detalizētas izstrādes, nodaļas nav savstarpēji
saskaņotas, nav to īstenošanas mehānismu. Kā programma kopumā, tā
atsevišķas nodaļas nav finansiāli pamatotas. Par to jau teica
daudzi runātāji, to gribu pasvītrot arī es. Ārpus programmas
palikusi tās galvenā darbojošā persona – Latvijas
iedzīvotājs, kam tā sastādīta, viņa dzīves līmenis, pensionārais
nodrošinājums, dzīvokļu programmas risinājums, sociālie
jautājumi. No programmas nekļūst skaidrs, kā tas viss izmainīsies
pārejā uz tirgus ekonomiku, ko republikas valdība sola
iedzīvotājiem, kas nepieder pie pamattautības.
Atsevišķi es gribu apstāties pie jautājuma par republikas apgādi
ar elektroenerģiju. Valdības programmā tas apgaismots ļoti skopi,
it kā starp citu. Tas, iespējams, ir tādēļ, ka mēs esam stāvējuši
rindās pēc dažādām precēm, bet ne pēc elektroenerģijas. Tomēr, ja
valdības attieksme pret elektroenerģētiku būs tik vieglprātīga,
tad ne par kādu Latvijas iedzīvotāju dzīves līmeņa paaugstināšanu
līdz Somijas un Zviedrijas dzīves līmenim runas nevar būt.
Ievērojot enerģētikas problēmas nopietnību Latvijai, es sīkāk
pastāstīšu par tās stāvokli. Vispārzināms, ka elektrobruņojuma
paaugstināšana dod iespēju celt darba ražīgumu. Kāds stāvoklis
Latvijā ar elektroenerģijas ražošanu un energobruņojumu?
Spriediet paši. Pašlaik Latvijai ir ģenerējošas jaudas 2,1
miljona kilovatu apjomā, kas rudens un ziemas maksimumā pilnīgi
realizējas. Energosistēmu drošai darbībai nepieciešamas rezerves
25–30 procentu apjomā no sistēmu jaudām, tas ir, apmēram
pusmiljona kilovatu. Tagad republika patērē apmēram 10 miljardus
kilovatstundu, bet ražo tikai pusi. Pārējo elektroenerģiju mēs
saņemam no Igaunijas. Gada vidējais elektroenerģijas patēriņš uz
vienu republikas iedzīvotāju ir 3,2 tūkstoši kilovatstundu, kas
ir divas reizes mazāk nekā PSRS un Igaunijā, četras reizes mazāk
nekā Somijā un 5,5 reizes mazāk nekā Zviedrijā, kur gada vidējais
patēriņš uz vienu iedzīvotāju ir 17,5 tūkstoši kilovatstundu.
Kāds var būt darba ražīgums pie tāda elektrobruņojuma?
Iepriekšējā valdība bija plānojusi līdz 2005.gadam sasniegt
Igaunijas līmeni elektroenerģijas patēriņā – 6,3 tūkstoši
kilovatstundu uz vienu cilvēku. Šim nolūkam nepieciešams
ģenerējošās jaudas palielināt par 3 miljoniem kilovatu, bet
izstrādi par 8 miljardiem kilovatstundu, ja Igaunija savu
enerģijas piegādi Latvijai nesamazina, kā tas bija paredzēts, uz
30 procentiem, tas ir pusotra miljarda kilovatstundām. Ja tas
tomēr notiks, tad elektroenerģijas izstrāde 15 gadu laikā
jāpalielina no 5 līdz 9,5 miljoniem kilovatu.
Kādus konkrētus uzdevumus izvirzījusi valdība? Līdz 1995.gadam
nodrošināt Rīgas TEC–2 celtniecību, nenorādot datumu tās
nodošanai ekspluatācijā, un maksimālu energoresursu taupību. Pēc
1995.gada – lielas jaudas elektrostacijas celtniecību,
apmēram uz pusotra miljona kilovatiem, kas, mūsuprāt, ir par maz.
Iedarbinot Rīgas TEC–2 agregātu, varēs samazināt elektroenerģijas
padevi no Igaunijas un sākt nopietni nodarboties ar jaunas
jaudīgas elektrostacijas celtniecību, konkrētus termiņus nosakot.
Un vēl par vienu. Lai īstenotu šo acīmredzami nepietiekamo jaudu
palielināšanas programmu, nepieciešams, kā teikts 54.lappusē, 15
gadu laikā ieguldīt 1,6 miljardus rubļu. Tajā pašā laikā
28.lappusē teikts, ka katrai tautas saimniecības nozarei jāiztiek
pašai ar saviem līdzekļiem, ar kredītu palīdzību. Pašlaik
enerģētikas nozare katru gadu dod ienākumus apmēram 30 miljonu
rubļu apmērā, 15 gadu laikā tas būs pusmiljarda, pārējos
līdzekļus nozare var iegūt, palielinot elektroenerģijas tarifus.
Ar valdības klusēšanu apiets jautājums arī par to, ka, sākot ar
1991.gadu, palielināsies tarifs no Igaunijas saņemtajai
elektroenerģijai no 1,1 kapeikas par kilovatstundu līdz 4
kapeikām. Jau tas vien noteiks nepieciešamību republikā
izlietotajai elektroenerģijai celt tarifu. Iespējams, 2–3 reizes,
nevis par 50 procentiem, kā teikts programmas 22.lappusē. Tas
atsauksies uz iedzīvotāju dzīves līmeni.
Programmā pareizi izklāstīta republikas saimniecības orientācija
pamatos uz PSRS enerģētiskajiem resursiem. Par nožēlošanu, tas ne
vienmēr ņemts vērā, risinot tiesiskus jautājumus savstarpējās
attiecībās ar PSRS, īpašuma, pilsonības, republikas nacionālo
minoritāšu tiesību jautājumos republikā, kas var bremzēt
programmas īstenošanu. Uzmanību pelna īpašuma jautājums
enerģētikā. Programmas 52.lappusē teikts, ka jaudīgie enerģijas
avoti ir valsts īpašumā, bet to izmantošanu nodrošina ražošanas
apvienība “Latvenergo”. Ja izmantošanu saprast kā kooperatīvu
vadīšanu, tad tai jābūt zem Ziemeļrietumu elektrotīklu operatīvas
pārvaldes, jo tā nodrošina visas Ziemeļrietumu energosistēmas
drošu darbību. Šiem jaudīgajiem energoavotiem, tajā skaitā
hidroelektrostacijām, saimnieciskā nozīmē jābūt patstāvīgiem,
kaut ir valsts īpašums. Šos uzņēmumus nepieciešams atbrīvot no
augstākstāvoša komandējoša aparāta, kas pieradis ražoto pārdalīt
citiem. To attiecības kā savstarpēji, tā ar augstākstāvošu vadību
jānosaka ar līgumiem. Kad apstiprināja enerģētikas ministru,
daudzu darbinieku vārdā tika izteikts vēlējums pacelt enerģētiķu
un energoceltnieku prestižu, viņu dzīves līmeni, sociālo
aizsargātību, darba kolektīvus atbrīvot no administratīvi
komandējošā aparāta. Acīmredzot ministrijai ir vienaldzīgs
enerģētiķu liktenis vai tā nav piedalījusies programmas
sastādīšanā, bet, par nožēlošanu, programmā, tāpat kā agrāk,
turpinātas administratīvās, bet ne ekonomiskās metodes, lielo
republikas energosaimniecību pārvaldot. Lūdzu to ievērot, tālāk
strādājot ar programmu.
Īpašu uzmanību pelna jautājums par enerģētisko uzņēmumu
attiecībām ar citu tautas saimniecības nozaru uzņēmumiem, pārejot
uz tirgus ekonomiku, materiālo resursu un valūtas deficīta
apstākļos, kas tik nepieciešami ekspluatācijai un
rekonstrukcijai. Par nožēlošanu, arī tas programmā apiets. Es
uzskatu, ka šis jautājums risināms republikas līmenī. Kas
attiecas uz jaudīgo energoavotu īpašumtiesībām, mēs uzskatām, ka
šo objektu piederība var būt jaukta. Daļa valsts, daļa darba
kolektīvu, to locekļu īpašums. Kādā veidā var rasties darba
kolektīvu locekļu īpašums? Šo uzņēmumu daļējā devalstiskošanā,
sadalot tos starp darba kolektīvu locekļiem pēc katra ieguldījuma
republikas ekonomikā. To vakar ieteica republikas brīvo
arodbiedrību priekšsēdētājs Siliņš, bet šodien deputāti Kehris,
Blumbergs, Maharevs.
Nobeigumā es gribētu piedāvāt lēmuma projektu šajā jautājumā.
Izejot no iepriekš teiktā, es iesaku pieņemt zināšanai valdības
programmas tēzes, bet Latvijas Republikas Ministru padomei līdz
1990.gada 15.septembrim izstrādāt darba programmu republikas
tautas saimniecības izvešanai no krīzes situācijas un iedzīvotāju
sociālai aizsardzībai pārejā uz tirgus ekonomiku, ievērojot
deputātu izteiktās piezīmes. Paldies par uzmanību!/
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Ozolam, pēc tam runās deputāts Apsītis.
I.Ozols: Cienījamais
priekšsēdētāj, cienījamie valdības locekļi, kolēģi deputāti! Mūsu
apspriežamais programmas projekts, ja tā varētu teikt, ir
pierādījis savu dzīvotspēju un aktualitāti ar to, ka vairāk nekā
50 ziņojumos mēs galvenokārt atkārtojamies tikai vienā jautājumā,
ka nav realizācijas mehānisma. Tajā pašā laikā mēs saskatām katrs
mūs interesējošajā daļā kaut kādas iespējas papildināt, uzlabot
un pilnveidot šo programmu un to arī ierosinām. Es personiski
saskatu šīs programmas novērtējumā diametrāli pretēju domāšanu un
pieeju. Mēs uzskatījām, ka šajā programmā būtu jāatspoguļo
izpildes termiņi, lai varētu kontrolēt valdību, tātad cenšamies
iedabūt centralizētas plānošanas iezīmes un tajā pašā laikā
jautājam, vai šajā programmā realizācijas mehānisms vispār ir kā
tāds vajadzīgs, kā izteicās deputāts Čepānis. Tad nu mums ir
jāizlemj, kā mēs šo programmu uztversim. Ja mēs to uzskatām par
konceptuālu programmu, tad tādā gadījumā tā ir mūsu valdības
izstrādāta konceptuāla programma, kuru mēs ņemam par pamatu
tālākai tautsaimniecības un visas tautas labklājības
pārkārtošanai, reorganizācijai. Man tuvāks, pieņemamāks ir šāds
variants. Un, ja raugāmies no šādām pozīcijām, tad es gribētu
teikt, ka varbūt neskaidri, bet tomēr manā skatījumā valdība ir
ielikusi savā programmā arī konkrētas potenciālas iespējas šādu
realizācijas mehānismu praktiski atspoguļot, jo jāskatās ir no
tāda viedokļa, kas tad šo programmu realizēs dzīvē. Tie būs mūsu
vēlētāji, tā būs mūsu reģionālā pašvaldība, ciemu, rajonu un
pilsētu pašvaldības, valdības dažādos līmeņos.
Es gribētu pakavēties pie deputātes Zeiles teiktās īsās
piezīmītes: “Augstākā rangā jāceļ reģionālās programmas.” Mums
iesniegtās programmas 113.lapaspusē ir konkrēti fiksēts: “Valdība
paredz izstrādāt Latvijas reģionālo attīstības programmu.” Vai nu
tā ir kļūda, vai nu to vajadzētu nedaudz palabot: “reģionālo
tautsaimniecības attīstības programmu” ar attiecīgā līmeņa un
kompetences stingru diferenciāciju. Ja šādi tiktu risināta
realizācijas mehānisma izstrāde un tālāka realizācija dzīvē, tad
šajā programmā acīmredzot nav atspoguļots kompetences sadalījums
starp atsevišķām dažādu līmeņu pašvaldībām, valdības
izpildorgāniem. Tas ir tas, ko atzīmēja savā ziņojumā Škapara
kungs, ka nereti veidojas konfliktsituācija starp vietējiem
resoriem un vietējo pašvaldību. Ja programma šos diferencētos
līmeņus stingri noteiks, tad acīmredzot arī tiks atrisināts
konkrētos līmeņos realizācijas mehānisms un pie šādas jautājuma
nostādnes es pilnīgi atbalstu deputāta Breša izteikto domu, ka ir
nepieciešams programmai pievienot konkrētu neatliekamo pasākumu
kompleksu, taču atbilstoši katra kompetences līmenim, tikai ne
plānu, tikai ne centralizēti no augšas vadītu un kontrolējamu,
plānotu organizāciju, bet vienīgi atbildības kompetenci ar
izpildes termiņiem, atstāt kontroli pār šiem konkrētajiem
jautājumiem, pieņemsim, kaut vai pār to pašu mehānismu, tā
realizāciju, atbildību un konkrētu stāšanos spēkā.
Nobeigumā es gribētu, viennozīmīgi atbalstot šo konceptuālo
programmu, ierosināt atbalstīt viedokļus, ka pēc pārstrādes,
papildināšanas mūsu otrajā sesijā šo programmu varētu nodot
Augstākajai padomei, bet ar tādu konstruktīvu priekšlikumu, ka,
pirms mēs sesijā plenārsēdēs apspriežam programmu, nodot to uz
dienu mums komisijās, radot iespēju tikties ar šīs programmas
autoriem, ministriem, un pieņemt tikai pēc tam, kad mēs esam
praktiski apstrādājuši savās komisijās šo programmu kompleksi, un
vēl ideālāk būtu, vismaz atbilstoši 113.lapaspusē teiktajam, ka
Latvijā vērojama liela iedzīvotāju ražošanas koncentrācija Rīgā
un Rīgas reģionā, kā rezultātā ir finansu, cilvēku un materiālo
resursu trūkums daudzos Latvijas novados, ja būtu arī Rīgas
reģionālā programma, kaut vai projekta pirmā lasījuma līmenī.
Domāju, ka tādā gadījumā mēs patiešām varētu otrajā sesijā, droši
vien septembra pirmajā dekādē, pieņemt kvalitatīvu, konstruktīvu
un ar zināmiem garantiem segtu valdības programmu, kas
apmierinātu visus sociālos slāņus un Latvijas iedzīvotājus
kopumā. Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Apsītim, pēc tam runās
deputāts Radionovs.
R.Apsītis: Godātais priekšsēdētāj, godātie deputāti un
valdības locekļi! Es gribētu teikt dažus vārdus par sociālo
taisnīgumu dzīvokļu jautājumā. Tiesa, par to jau šodien runāja
arī daži citi deputāti, un paldies viņiem par to. Kā zināms,
aizvadītajos 50 gados dzīvokļu problēma Latvijā saasinājusies
tiktāl, ka daudzi republikas pilsētu pamatiedzīvotāji jau
zaudējuši cerību kaut mūža nogalē saņemt labiekārtotu
dzīvokli.
Šāds pesimisms, šāda bezcerība valda, neraugoties uz visai plaši
izvērsto dzīvokļu celtniecību iepriekšējos gados. Jo mēs visi
labi zinām, ka šie dzīvokļi līdz šim lielā mērā tikuši tiem,
kurus nekādi nevaram uzskatīt par Latvijas pamatiedzīvotājiem.
Bet Rīgas, Liepājas, Cēsu un citu Latvijas pilsētu darba cilvēki
gadu desmitiem ilgi mitinās namos, kas jau nokalpojuši savu
laiku. Daudzi no tiem šodien faktiski kļuvuši par graustiem,
kuros dzīvo mūsu mātes un tēvi. Lūk, ko par saviem dzīves
apstākļiem raksta mani vēlētāji no Rīgas 27.vēlēšanu apgabala.
Tie ir cilvēki no kādreiz tipiskā Rīgas strādnieku rajona –
no Avotu, Matīsa, Lienes, Mūrnieku, Augusta Deglava, Valmieras un
Vagonu ielas. Vagonu ielas 22.mājas iedzīvotāji vēlas, lai tiktu
ievilkta centrālapkure: “Mūsu mājai ir pieci stāvi, garām iet
siltumtrase, bet mēs vēl arvien stiepjam malku.” Vēlētājs no
Avotu ielas 62.nama raksta: “Manā rajonā ir daudz koka namu,
kuros dzīvokļi ir bez centrālapkures.” Un vēl kāds vēlētājs
izsaka savu priekšlikumu: “Lai pārceļotāji saņemtu mūsu vecos
bezērtību dzīvokļus, mēs paši varētu saņemt un dzīvot
labiekārtotos dzīvokļos.” Vai mūsu valdība ir paredzējusi
praktiski rīkoties, lai uzlabotu šo cilvēku dzīvokļu apstākļus?
Spriežot pēc valdības programmas, jā. Tā, piemēram, programmas
76.lapaspusē norādīts, ka prioritāte tiks piešķirta nevis jaunu
dzīvojamo namu celtniecībai, bet gan vecu namu kapitālajam
remontam. 94.lapaspusē teikts, ka dzīvokļu saimniecībā
neatliekamu risinājumu prasa ūdensapgādes, kanalizācijas un
siltumapgādes problēmas. Bez tam valdība paredzējusi dzīvokļu un
māju pārdošanu iedzīvotājiem to īpašumā, likumdošanas ceļā
nosakot pilsoņu tiesības uz visu īpašumā esošo dzīvojamo
platību.
Tas viss būtu itin labi, tomēr rodas pamatotas šaubas, vai šī
dzīvokļu pirkšana būs vienkāršajam darba cilvēkam pa kabatai. Un
vai šis cilvēks, kas, teiksim, 25 gadus Latvijā strādājis
sabiedriski derīgu darbu, nebūtu šo dzīvokli jau nopelnījis?
Tāpēc iesaku valdībai apsvērt šādu priekšlikumu. Pirmkārt,
balstoties uz nākotnē pieņemamo likumu denacionalizēt dzīvokļu
namus, kas pašlaik pieder valstij, atzīt Latvijas Republikas
pilsoņu pilnīgas vai daļējas īpašuma tiesības uz viņu lietošanā
nodoto dzīvojamo platību. Šis jautājums izlemjams diferencēti,
tas ir, ņemot vērā attiecīgā pilsoņa darba stāžu. Otrkārt, būtu
jāgādā, lai dzīvokļos bez ērtībām vēl pirms šo dzīvokļu nodošanas
pilsoņu īpašumā tiktu ierīkota centrālapkure un visas pārējās
labierīcības, kas atbilst mūsdienu civilizētās valsts cilvēka
mitekļa standartam. Treškārt, kā jau norādīja deputāts Ščipcovs,
likvidēt komunālos dzīvokļus. Tikai tādā gadījumā tiks daudzmaz
ievērots sociālā taisnīguma princips dzīvokļu jautājumā. Uzskatu,
ka valdības kopīgi izstrādātā tautsaimniecības attīstības
programma pirmajā lasījumā ir pieņemama. Paldies par
uzmanību.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Radionovam. Lūdzu.
G.Radionovs: */Cienījamie deputāti! Cienījamie valdības
locekļi! Cienījamo Prezidij! Vakar un šodien daudzi deputāti šeit
uzstājās ar taisnīgu kritiku sakarā ar būvmateriālu ražošanu
republikā, to pastāvīgo deficītu un nepietiekamību. Izskatot
valdības programmas nodaļu “Celtniecības komplekss”, gribu
apstāties pie diviem jautājumiem. Pirmais jautājums. Kas būvēs un
kas ražos būvmateriālus? Un otrais jautājums. No kā celsim?
Pirmais jautājums – tas ir kadru jautājums, bet otrais
jautājums – tas ir materiāli tehniskās apgādes un
būvmateriālu ražošanas jautājums, jo daudzus materiālus mēs
Latvijā neražojam, bet iepērkam citās republikās. Izskatot
jautājumu, kas būvēs, pievērsīsim uzmanību statistikai, kas
izmantota valdības programmas materiālos. Atgādinu, ka Latvijā
celtniecības industrijā, tas ir, būvmateriālu ražošanā,
nodarbināti 1,6 no 100 tautas saimniecībā strādājošiem, Igaunijā
2,1, Lietuvā 2,5. Kā redzat, mums ir minimālais šai nozarē
strādājošo skaits. Tas gadu no gada nepalielinās, problēma jau
sena. Esmu saistīts ar celtniecības kompleksu, jau 30 gadus
strādāju šajā sistēmā, problēma nekust ne no vietas. Tas pats ar
celtniekiem. Lietuvā ar to nodarbojas 8,7 no 100 strādājošiem,
Latvijā tikai 6,6. Nav noslēpums, kā mēs visu laiku komplektējām
kadrus, jo celtniecība, būvindustrija – tās nav prestižas
nozares, ļaudis uz tām nevēlas iet, daudzi meklē darbu citur.
Celtnieku kadrus mēs komplektējām no iebraucējiem, migrantiem, kā
mēs viņus tagad saucam. Tie ir ļaudis no Baltkrievijas, KPFSR
utt. Kad tika pieņemts likums par migrāciju, viņu pieplūde
pārtrūka, un mani šis jautājums baida, jo šogad no 1.janvāra līdz
1.jūlijam celtniecība jau zaudējusi 1000 cilvēkus. Pusgada laikā
būvmateriālu ražotāji zaudējuši 264 cilvēkus. Nezinu, kas notiks
tālāk. Šodien apvienībā “Latvijas celtnieks”, kas ražo
būvmateriālus un arī būvē, strādā 45 tūkstoši cilvēku. Ja tādos
tempos mēs iesim uz priekšu arī turpmāk, divos trijos gados mēs
zaudēsim visus celtniekus un būvmateriālu ražotājus. Nebūs, kas
ceļ un kas ražo materiālus. Es domāju, ka valdībai jāpieņem
visekstremālākie pasākumi, lai stabilizētu kadrus. Biedri!
Un otrais. Es negribu aizvainot latviešu tautības pārstāvjus, bet
tas ir fakts, ka pamatos mūsu nozarē strādā krievu valodā
runājošie, no pamattautības ir tikai 25–28 procenti. Tas
saistīts, kā jau es teicu, ar migrantu pieplūdumu no citām
republikām, celtnieki pamatos ir iebraucēji. Biedri! Valdības
programma paredz šogad celtniecības un montāžas darbus samazināt
par 20 procentiem, arī nākamgad par 20 procentiem. Pusgada
rezultāti rāda, ka samazinājuma procents būs daudz lielāks. Lieta
tā, ka celtniecība nav nodrošināta ar būvmateriāliem, ar cementu,
metālu un visu citu. Ja 1988.gadā mums bija 1,37 miljoni tonnu
cementa, tad šogad tikai 1,02 miljoni tonnu, metāla bija 76
tūkstoši tonnu, šogad tikai 37 tūkstoši. Celtnieki nenoslogo
savas jaudas un aiziet meklēt darbu citur. Viena trešdaļa mūsu
cilvēku strādā Baltkrievijā. Celtnei jādod darbs un iespēja
saglabāt savus kadrus. Ļoti daudz kas būtu jāceļ laukos. Daudz
materiālu vajag individuālajiem būvētājiem. Šodien, es uzskatu,
valdībai jādara viss iespējamais, lai celtnieku kadrus saglabātu.
Darba apjoma samazināšanās dēļ jūk celtniecības organizācijas,
ļaudis aiziet.
Biedri! Šodien stājas spēkā mūsu jaunie likumi. Cenu komiteja jau
noteikusi maksu par zemi, par zemes dzīlēm utt. Es strādāju
būvmateriālu ražošanas sistēmā, mēs ražojam šķembas. Mēs ražojam
1 miljonu 670 tūkstošus kubikmetru šķembu gadā. Apmierinām 75
procentus no republikas vajadzībām. Šķembas ārpus republikas
robežām neaiziet. Šogad noteikta maksa par dolomītu – 2
rubļi kubikmetrā. Atbilstoši pieaugusi šķembu cena. Rūpnīcas, kas
mūsu šķembas izmanto dzelzsbetona izstrādājumu ražošanai,
savukārt palielina cenu saviem ražojumiem, vēl pieliekot savu
peļņas un rentabilitātes procentu, tad celtnieki paceļ maksu. Un
tā iznāk, ka rubli iegūstam, bet trīs zaudējam. Es domāju, ka
cenu komitejai šo jautājumu būtu jāpārskata, jāizlemj, vai ir
jēga celt cenu šādiem būvmateriāliem. Biedri! Sakarā ar
būvmateriālu lielo deficītu valdības programma paredz tirgus
attiecības ievest pakāpeniski, tas ir, ne visai produkcijai
uzreiz. Valdība ierosina 70 procentus būvmateriālu atstāt kā
valsts pasūtījumu un uzņēmumiem dot tiesības pārējos 30 procentus
pārdot brīvi. Šādos apstākļos mēs, būvmateriālu ražotāji,
nokļūstam nelīdzvērtīgā situācijā ar pārējiem uzņēmumiem. Lieta
tā, ka ražošanas iekārtas mums no citiem jāpērk par tirgus cenām.
No mums naudu grābj, kas vien grib, bet savu produkciju mēs
pārdot nevaram. Nezinu, vai mēs kādu peļņu varēsim gūt.
Nobeigumā es gribu lūgt valdību noteikti pārstrādāt nodaļu
“Celtniecības komplekss”. Uzskatu, ka mums ražošanas apjomus
nevajag samazināt, vismaz noturēt vienā līmenī, lai mēs kadrus
saglabātu tempu kāpumam nākotnē. Pie programmas vēl jāpiestrādā,
tad tā būs pieņemama. Paldies par uzmanību!/
Priekšsēdētājs: Godātie
deputāti! Debatēs par valdības programmu vakar ir runājuši 25
deputāti, šodien – 27 deputāti. Sekretariāta izstrādātais
runātāju saraksts, ņemot vērā mūsu nolikumu par frakcijām, kurā
paredzētas arī zināmas proporcijas, ir izsmelts, un mēs līdz ar
to debates pārtraucam. Jūsu zināšanai – ārpus šā saraksta ir
palikuši sekojoši deputāti: Eniņš, Kostins, Buka un Smoļuks. Kādi
ir jūsu priekšlikumi?
Ir divi priekšlikumi: viens – pārtraukt debates, otrs –
turpināt debates, dodot vārdu nosauktajiem deputātiem. Lūdzu
reģistrāciju! 101 deputāts. Ļoti zīmīgs skaitlis. Balsojam par
pirmo priekšlikumu – sekretariāta priekšlikumu debates
pārtraukt, ņemot vērā frakciju proporcijas un mūsu nolikumu.
Rezultāts: 58 – par, 31 – pret, 9 – atturas.
Teorētiski ir iespējams balsošanā arī otrs rezultāts. Lūdzu,
balsosim par otro priekšlikumu – debates turpināt un runāt
vēl četriem deputātiem. Rezultāts: 37 – par, 45 – pret,
16 – atturas. Ir pieņemts lēmums debates pārtraukt. Ir
deputāti, kuri vispār nebija pieteikušies debatēs, bet iesniedza
savus priekšlikumus sekretariātā, tie tiek reģistrēti un valdība
tos izskatīs līdz ar tiem, kurus izteica runātāji no tribīnes.
Tāpēc arī šiem četriem kolēģiem lūdzam savus priekšlikumus
iesniegt sekretariātā, lai valdība tos varētu izskatīt un ņemt
vērā.
Debašu nobeigumā valdības vārdā grib izteikt dažus vispārējus
vērtējumus un priekšlikumus par programmas tālāko apspriešanu
Ministru padomes priekšsēdētāja pirmais vietnieks Ilmārs Bišers.
Lūdzu. It sevišķi – savus priekšlikumus par programmas
tālāko apspriešanu. Es nedomāju, ka tagad vajadzētu analizēt
atsevišķu deputātu priekšlikumus, jo tas būs grūti
izdarāms.
I.Bišers: Cienījamie deputāti! Es tiešām nedomāju analizēt
šīs divu dienu garās debates, kurās tika izteikti ne mazāk kā
pāris simtu priekšlikumu, jo tad mēs nevarētu ievērot reglamentu.
Es gribu valdības vārdā pateikt lielu paldies deputātiem par to
uzmanību, kādu viņi veltīja valdības programmai, to
ieinteresētību, ar kādu viņi piedalījās tās apspriešanā un
iesniedza arī veselu rindu priekšlikumu rakstveidā. Šis pasākums,
protams, bija jauns kā valdībai, tā arī parlamentam, jo, runājot
par Latvijas Augstāko padomi, kā jau te pareizi tika teikts,
pēdējos piecdesmit gados nekad šāda programma netika izstrādāta,
iesniegta, apspriesta un akceptēta. Tas viss bija jauns, un līdz
ar to arī valdība pirmoreiz ķērās pie šāda darba. Tāpēc bija
iespējami arī dažādi negludumi programmā un trūkumi, uz ko daudzi
deputāti pamatoti aizrādīja. Tie izskaidrojami pirmām kārtām ar
pieredzes trūkumu, otrkārt, ar samērā nelielo laiku – darbs
tika veikts mēneša laikā. Tomēr, es domāju, ka pašu
galveno – valdības ģenerāllīniju, tās pamatmērķi, tās
galvenos uzdevumus šo mērķu sasniegšanai – valdība savā
programmā bija spējusi formulēt. Vismaz deputātu vairākums, kas
runāja, neuzstājās pret to, neteica, ka viņiem būtu neskaidri
valdības mērķi un valdības pamatuzdevumi, ko tā taisās realizēt
šajā darbā. Vairums deputātu šos pamatmērķus atbalstīja, un tas
vieš valdībā, protams, zināmu optimismu. Bija arī pretēja veida
uzstāšanās, runāja deputāti, kuri uzskatīja, ka valdībai būtu
jāatkāpjas jau pēc mēneša, tagad – divu mēnešu darba. Bet
valdībai par prieku šādu runu bija mazāk.
Tika izteikti daudzi priekšlikumi, kurus es, protams, necentīšos
izvērtēt, bet valdība vistuvākajā laikā ir gatava tos izvērtēt.
Jau šobrīd valdības aparātā rit ļoti rūpīgs darbs pie vakardienas
stenogrammas, tiek apkopoti un vērtēti visi priekšlikumi, domāts,
kādā veidā tie ietilpināmi valdības programmā. Tas pats tika
darīts ar šodienas stenogrammu un visiem tiem priekšlikumiem, kas
tika iesniegti rakstveidā sekretariātā. Mēs ceram, ka vistuvākajā
laikā šos priekšlikumus saņemsim. Protams, es nesolu, ka visi
priekšlikumi, kas tika izteikti, atradīs vietu valdības
programmā. Pirmkārt, bija tādi priekšlikumi, kas principiāli
atšķiras no valdības koncepcijas, tāpēc, lai saglabātu šo
koncepciju, mēs tos iekļaut nevaram. Kā vienkāršu piemēru varu
minēt: bija valdībai izvirzīta prasība nepāriet uz tirgus
ekonomiku. Mēs to varot pieļaut tikai tad, kad būs radīta preču
pārpilnība. Tajā pašā laikā netika pateikts, kādā veidā šī preču
pārpilnība varētu rasties. Mēs pāreju uz preču saimniecību
uzskatām par vienīgo iespēju, kā radīt šādu preču pārpilnību. Un
tāpēc mēs uzskatām, ka šajā gadījumā olai tomēr jābūt vispirms un
tikai tad vistai, kas no šīs olas izšķilsies.
Tāpat valdība nevar apsolīt, ka tā apmierinās diezgan daudzās
piezīmes, kas te tika izteiktas par mehānisma izveidošanu,
izstrādāšanu, kurš parādītu, kā valdība atrisinās visus
uzdevumus, ko tā izvirzījusi. Pirmkārt, jāsaka, jau tas moments,
ka šāds mehānisms ar atbildīgajiem, ar termiņiem un tā
tālāk – tāds un tāds ministra vietnieks tad un tad izdarīs
to un to, valdība pieņem tādus un tādus lēmumus, veiks tādus un
tādus pasākumus tādos termiņos, – tā jau nebūtu valdības
programma, tas būtu grafiks. Un tādā gadījumā grāmata, kas sastāv
no 100 lappusēm, vēl palielinātos vismaz par 1000 lapaspusēm.
Otrkārt, valdība šobrīd nav gatava atbildēt visā pilnībā uz
visiem jautājumiem, es to atklāti pasaku. Mehānismi visu šo
uzdevumu izpildīšanai mums daudzos gadījumos vēl ir jāmeklē, un
to valdība visus piecus gadus darīs. Ja valdībai šobrīd būtu
skaidrs, ka tā visu panāks, teiksim, viena vai otra uzdevuma
izpildīšanu, šodien tai vienkārši nebūtu ko darīt. Valdība piecus
gadus strādās pie šīs programmas, tā katru gadu atskaitīsies
parlamenta priekšā un tās komisiju priekšā, un parlaments varēs
kontrolēt, ar kādiem paņēmieniem valdība to dara un kā to risina.
To jūs redzēsit arī pēc tiem likumiem, ko valdība jums iesniegs.
Treškārt, mēs uzskatām, ka atsevišķos gadījumos ne vienmēr ir
lietderīgi šo mehānismu šobrīd atklāt. Tā, piemēram, te šodien
tika izteikts, ka būtu nepieciešams atklāt mehānismu, ar kādiem
paņēmieniem valdība domā izvērst cīņu pret organizēto noziedzību,
pret mafiju. Domāju, ka valdība to atklāt netaisās.
Tālāk – par terminiem. Es domāju, ka par šo jautājumu mēs,
valdība, daudz diskutējam, un tomēr esmu spiests teikt, ka
precīzus termiņus mēs nosaukt nevaram. Mēs esam programmā
iestrādājuši un daudzās vietās parādījuši tuvākos un tālākos
uzdevumus. Bet, kādos termiņos viss tiks realizēts, tas atkarīgs
no veselas rindas apstākļu, kurus mēs nespējam prognozēt. Tā,
piemēram, ļoti daudz kas atkarīgs no ekonomiskajiem procesiem
Padomju Savienībā, ar kuru mēs šodien esam cieši saistīti. Šos
procesus pagaidām ne Padomju Savienībā, ne pie mums neviens
nespēj pilnībā prognozēt. Ka tie atstās nopietnu iespaidu uz
mums, tas ir neapšaubāmi.
Otrs jautājums arī ir svarīgs – par sarunām ar Padomju
Savienību, par kurām valdība ļoti nopietni domā, bet arī nespēj
šobrīd nopietni prognozēt, kā šīs sarunas beigsies, kad tās atkal
sāksies un kad beigsies, kāds būs rezultāts. Jūs paši saprotat,
ka viens jautājums būs, ja mums izdosies labvēlīgi, mūsu
interesēs noslēgt vienošanos ar Padomju Savienību, pavisam cita
situācija būs, ja izraisīsies ekonomiskā nesadarbība,
norobežošanās un, treškārt, ja izvērsīsies ekonomiskais karš un
mūsu lielais kaimiņš centīsies aktīvi kavēt mūsu attīstību. Es
ceru, ka mums no tā izdosies izbēgt, bet katrā ziņā šādu variantu
mēs nedrīkstam izlaist no acīm. Tāpēc mēs uzskatām, ka
pacentīsimies vistuvākajā laikā, nedēļas laikā, iestrādāt visus
konstruktīvos priekšlikumus, ko mēs te dzirdējām, turklāt daudz
dzirdējām, un es gribētu uzsvērt, ka mēs tos dzirdējām no abu
frakciju un arī no neatkarīgajiem deputātiem. Mēs katrā ziņā
nešķirosim pēc frakcijām šos priekšlikumus, centīsimies visus,
kas būs noderīgi, katrā ziņā iekļaut valdības programmā. Tajā
pašā laikā mēs dzirdējām vairākas uzstāšanās, kuras bija
praktiski nevis valdības programmas apspriešana, bet savu
programmu izklāsts. Mēs domājam, ka varam kaut ko derīgu ņemt arī
no šīm alternatīvajām programmām, un tas ir noderīgs mums, es
domāju, ka tas ir noderīgi arī parlamentam, ka parlaments nav
bezizejas stāvoklī, tas nav saistīts tikai ar šo valdību, bet
mums ir arī tādi politiskie darbinieki, kas ir spējīgi un gatavi
uzstāties ar savu programmu tajā gadījumā, ja parlaments
neizrādīs uzticību mūsu valdībai. Tas katrā ziņā ir
iepriecinoši.
Tātad mēs domājam, ka mums tuvākajā laikā jāpabeidz šī
izstrādāšana, un mēs apņemsimies jau jaunnedēļ, vēl līdz sesijas
beigām, iesniegt parlamentam galīgo variantu, un mēs lūdzam
parlamentu pieņemt par šo jautājumu lēmumu. Šeit izskanēja domas,
ka šā jautājuma apspriešanu vajadzētu atlikt līdz septembra
sākumam, septembra vidum vai pat līdz septembra beigām. Es lūdzu
deputātus par to nopietni padomāt, lai neievilktu programmas
apspriešanu. Galvenie mērķi, kā jūs teicāt, ir nosprausti,
uzdevumi ir nosprausti, un jums jāizšķiras, vai jūs valdībai
varat dāvāt uzticību šādas programmas realizēšanai vai ne. Mums
vienkārši šobrīd nav vairs laika. Ja mēs gribam vistuvākajā laikā
pāriet uz ekonomisku darbību, tad mēs septembrī vairs nevaram
atkārtoti apspriest valdības programmu, mums septembrī jau
jāiesniedz jums nodokļu likumi, jāiesniedz citi likumi, kas
saistīti ar ekonomisko reformu un jāapspriež tie. Tāpat valdību
nevar turēt pakārtu gaisā, teiksim, divus mēnešus, kamēr tiks
izlemts jautājums. Valdībai, kā jūs sakāt, jau tuvākajās divās
nedēļās un varbūt mēneša laikā ir jāpieņem atbildīgi lēmumi, un,
ja tā nezina, vai bauda parlamenta uzticību vai nebauda, šis
jautājums ir atlikts, tad nevar gaidīt no valdības arī kādus
kardinālus lēmumus. Es domāju, ka šajā jautājumā mums būtu ļoti
jāsteidzas, jo šo likumu tālāka atlikšana var izrādīties bīstama.
Es gribu minēt tikai vienu piemēru: tas, ka parlaments diemžēl
nav izlēmis jautājumu par Latvijas bankas radīšanu, tas, ka mums
vēl šobrīd nav Latvijas bankas, ārkārtīgi ietekmē valdības
darbību. Mums PSRS valdība izrāda pretdarbību, vesela rinda tās
banku, kas saskaņā ar vienošanos bija par republiku patstāvību,
bija nodotas mūsu pārziņā, šobrīd no mums tiek izņemta ārā un
valdībai nav kur turēt savus valūtas ieguldījumus, pārējām
organizācijām nav kur turēt, nav banku mehānisma, caur kuru
realizēt budžetu, un tā tālāk. Tāpēc mēs lūdzam parlamentu
visīsākajā laikā atrisināt šos jautājumus, jo ar to ir saistīts
viss mūsu darbības mehānisms.
Tālāk. Finansu likumi, kuri arī ir jāatrisina vistuvākajā laikā,
lai mēs varētu sastādīt savu budžetu nākamajam gadam. Bez šā
budžeta mēs nākamajā gadā normāli strādāt nevarēsim. Tāpēc es
domāju, ka būtu nepieciešams pāriet no valdības programmas
apspriešanas uz tiem konkrētajiem soļiem, uz tiem konkrētajiem
likumprojektiem, kurus valdība jums ir jau piedāvājusi un kurus
valdība vistuvākajā laikā piedāvās. Tāpēc es ļoti lūdzu apsvērt
iespēju, lai tomēr jautājumu par valdības pilnvaru
apstiprināšanu, respektīvi, uzticības izteikšanu valdībai,
izlemtu vēl šajā sesijā, nevis atliktu uz nākamo sesiju.
Priekšsēdētājs: Kādā veidā mēs apspriežam šo jautājumu? Mēs
valdības vadītāja klātbūtnē toreiz par to nolēmām un nobalsojām.
Mēs debates tagad esam pārtraukuši. Līdzko valdība būs
izskatījusi visus deputātu priekšlikumus, mēs turpināsim
apspriest valdības programmu, pieņemot lēmumu. Kāds šis lēmums
būs? Ir izskanējuši dažādi priekšlikumi, bet tas ir atkarīgs no
pašas valdības konstruktīvas rīcības. Izskatot visus deputātu
priekšlikumus, kuri šeit tika izteikti gan mutvārdos, gan
iesniegti rakstveidā. Un tāpēc, es domāju, mēs varam valdībai
vienkārši pateikt (šeit gandrīz visi valdības locekļi ir klāt):
līdzko pati valdība būs gatava turpināt apspriest šo programmu ar
lēmuma pieņemšanu, mēs tūlīt to arī darīsim. Ja mēs strādājam gan
šonedēļ, gan visu nākamo nedēļu.
Tagad paldies radio par translāciju. Mums tūlīt jāizlemj mūsu
darbības turpmākie iekšējie jautājumi.
Godātie kolēģi! Reģistrācijas pults parādīja, ka mēs esam 101
deputāts, droši vien – 102. Tāpēc tagad nopietni apspriest
kādus lēmumus, pieņemt attiecīgu lēmumu mēs praktiski nevaram. Ja
komisiju vadītājiem, frakciju vadītājiem ir paziņojumi, mēs
varētu noklausīties šos paziņojumus un sirsnīgi gatavoties
rītdienas darbam komisijās. Varbūt ir citi priekšlikumi? Deputāts
Dinēvičs – pirmais mikrofons.
J.Dinēvičs: Cienījamie kolēģi, tikai atgādinu, ka rītdien
frakcijas sēde sākas pulksten 16.00 – kā iepriekšējā
frakcijas sēdē mēs esam vienojušies.
Priekšsēdētājs: Lūdzu visus deputātus palikt uz vietas.
Otrais mikrofons.
Ģ.Krūmiņš: Rūpniecības komisija sanāk rīt pulksten 12.00 savā
telpā.
Priekšsēdētājs: Trešais mikrofons.
T.Jundzis: Aizsardzības un iekšlietu komisiju sakarā ar
rītdienas braucienu lūdzu palikt šeit uz minūtēm desmit
apspriesties.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, pirmais mikrofons.
P.Laķis: Izglītības,
zinātnes un kultūras komisija sanāk 10.telpā.
O.Blumbergs: Celtniecības, enerģētikas, transporta un
informātikas komisija sanāk rīt 11.30 – Brīvības ielā 58.
J.Škapars: Tautas pašvaldības un sabiedrisko lietu komisija
14.00 pulcējas, lai apspriestu valdības tēzes likumu informācijas
centrā, tas ir, Transporta ministrijā, pirmajā stāvā, tepat
blakus.
Priekšsēdētājs: Un pēdējais paziņojums: rīt Prezidija sēde
sākas pulksten 9.00. Plenārsēdē darbu turpinām 27.jūlijā pulksten
10.00. Paldies! Uz redzēšanos!