Par likuma “Grozījumi Publisko aģentūru likumā” otrreizēju caurlūkošanu
Latvijas Republikas Saeimas priekšsēdētājai Ingrīdai Ūdrei
Cienījamā Saeimas priekšsēdētājas kundze!
2004.gada 25.novembrī Saeima
pieņēma likumu “Grozījumi Publisko aģentūru likumā”, 3.lasījumā
atbalstot priekšlikumus, kas būtiski ietekmē pašvaldību aģentūru
statusu un atbildību.
Pašvaldību iespējas sadarboties paredz gan Latvijas Republikas,
gan arī starptautiskie tiesību akti. Tomēr, izvērtējot š.g.
25.novembrī Saeimas pieņemtā likuma “Grozījumi Publisko aģentūru
likumā” 26. un 27.pantu, nākas secināt, ka 3.lasījumā izvēlētā
sadarbības forma (pašvaldību kopīgā aģentūra) nonāk pretrunā gan
ar Latvijas Republikas Satversmē noteikto valsts pārvaldes
būtību, gan ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, gan ar likumu
“Par pašvaldībām”, gan ar pašu Publisko aģentūru likumu.
Valsts pārvaldes iekārtas likums nosaka, ka iestāde, kāda pēc
būtības ir pašvaldības aģentūra, ir institūcija, kura darbojas
konkrētas publisko tiesību juridiskas personas vārdā un kuru ir
izveidojusi šī konkrētā publiskā persona (pašvaldība), uzņemoties
atbildību gan par iestādes darbību, gan par tās iespējami
radītajiem zaudējumiem. Iestādei ir jābūt skaidram statusam, kas
nerada šaubas par to, kura publiska persona iestādi ir dibinājusi
un veic tās darbības uzraudzību, kura publiska persona un kādas
funkcijas uzdod iestādei veikt, kuram ir pilnvaras atcelt
iestādes prettiesisku lēmumu un galu galā, no kuras publiskas
personas budžeta iestāde tiek finansēta. Diemžēl š.g. 25.novembrī
pieņemtajā likumā paredzētais pašvaldību kopīgās aģentūras
statuss nesniedz atbildes uz šiem jautājumiem un faktiski ir
sajaukums no privāto tiesību juridiskas personas statusa,
publisko tiesību juridiskas personas statusa un publisko tiesību
juridisko personu orgāna vai tā izveidotas iestādes
statusa.
Jautājums par vairākām pašvaldībām kopīgu aģentūru ir svarīgs arī
tāpēc, ka šādu aģentūru nodibināšana varētu radīt nopietnas
problēmas attiecībā uz to budžetu, atbildību, darbības uzraudzību
un to darbības rezultātā iespējamo nodarīto zaudējumu segšanu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 5.panta ceturtā daļa paredz, ka
gadījumā, ja pastāv pamatotas šaubas par iestādes pierēķināmību
konkrētai publiskai personai, proti, par to, kuru publisko
personu attiecīgajā gadījumā iestāde pārstāv, uzskatāms, ka tā
pārstāv Latvijas Republiku un Latvijas Republika (tātad valsts
pamatbudžets) ir atbildīga par tās darbību un nodarītajiem
zaudējumiem. Neskaidrību par to, kuru publisko personu katrā
konkrētajā situācijā pārstāvētu pašvaldību kopīgā aģentūra, tikai
pastiprina šā gada 25.novembrī pieņemtā Publisko aģentūru likuma
42.1 panta jaunā redakcija, paredzot, ka par
pašvaldību kopīgās aģentūras administratīvajiem aktiem atbild tā
pašvaldība, kuras vārdā attiecīgais administratīvais akts ir
izdots. Grūti tikai iedomāties, kādā veidā un pēc kādiem
kritērijiem viena, piemēram, 100 pašvaldību izveidota aģentūra
šķiros savus izdotos administratīvos aktus un atbildīgos par to
sekām.
Tāpat atklāts paliek praktisks jautājums – kurš slēgs līgumu ar
pašvaldību kopīgās aģentūras vadītāju. Pašvaldības aģentūras
gadījumā ar pašvaldības aģentūras direktoru tiek noslēgts
pārvaldes līgums (Publisko aģentūru likuma 28.pants), kurā paredz
aģentūrai nodotās funkcijas un tās darbības finansējumu. Šādā
gadījumā pārvaldes līgumu slēdz tās pašvaldības priekšsēdētājs,
kura ir izveidojusi aģentūru. Kas notiks kopīgo aģentūru
gadījumā? Vai katra atsevišķa pašvaldība slēgs pārvaldes līgumu
ar kopīgās aģentūras direktoru, jo, piemēram, SIA “Kurzemes
plānošanas aģentūra” ir izveidojušas 100 pašvaldības.
Publisko aģentūru likums paredz, ka pašvaldības aģentūras
darbības uzraudzību veic pašvaldības priekšsēdētājs, kurš
apstiprina aģentūras kopējo gada budžetu apjomu un kuram ir
tiesības atcelt prettiesiskus aģentūras direktora lēmumus, kā arī
pieņemt darbā un disciplināri sodīt pašvaldības aģentūras
direktoru (Publisko aģentūru likuma 28.pants). Šā gada
25.novembrī pieņemtajā 42.1 panta redakcijā pirmajā
daļā, kā jau minēju, ir paredzēts, ka par pašvaldību kopīgās
aģentūras administratīvajiem aktiem atbild tā pašvaldība, kuras
vārdā attiecīgais administratīvais akts ir izdots. Pašvaldību
kopīgās aģentūras gadījumā tas nav iespējams, jo visus
administratīvos aktus šāda aģentūra – juridiska persona izdos
savā vārdā un par sekām tā atbildēs ar savu budžetu. Ņemot vērā,
ka būs zināmas grūtības noteikt, kura no pašvaldībām un ciktāl ir
piedalījusies administratīvā akta pieņemšanā un ir par to
atbildīga, galarezultātā atbildība, pamatojoties uz Valsts
pārvaldes iekārtas likuma 5.panta 4.daļu, var tikt uzlikta
Latvijas Republikai un valsts pamatbudžetam.
Gribu vērst deputātu uzmanību arī uz to apstākli, ka 25.novembrī
atbalstītā 42.1 panta redakcija ir pretrunā ar likumu
“Par pašvaldībām”, jo paredz, ka pašvaldību kopīgās aģentūras
amatpersonas apdrošina civiltiesisko atbildību. Likums “Par
pašvaldībām” paredz, ka, nododot pašvaldībām jaunas pastāvīgas
funkcijas, kas saistītas ar izdevumu palielināšanos, likumā, ar
kuru uzdota šo funkciju izpilde, tam ir jāparedz
finansējums.
Jāatzīst, ka pašvaldību kopīgu aģentūru veidošanu paredz spēkā
esošā Publisko aģentūru likuma 42.pants, kā arī Reģionālās
attīstības likuma 18.pants (par Plānošanas reģiona attīstības
aģentūru), taču šīs normas jau šobrīd ir pretrunā ar Valsts
pārvaldes iekārtas likumu, jo tās tika pieņemtas pirms valsts
pārvaldes reformas uzsākšanas un pirms Valsts pārvaldes iekārtas
likuma pieņemšanas. Tieši ar mērķi novērst iepriekšminētās
pretrunas un saskaņot publisko aģentūru veidošanas procesu ar
Valsts pārvaldes iekārtas likuma ieviešanu, kā norādīts
likumprojekta “Grozījumi Publisko aģentūru likumā” anotācijā,
Ministru kabinets iesniedza minētos likuma grozījumus
Saeimā.
Reģionālās attīstības likums gan paredzēja šādu pašvaldību
izveidoto “kopiestādi”, taču tā nebija iecerēta kā pašvaldību
izveidota kopīga iestāde institucionālā nozīmē, bet gan kā vienas
pašvaldības iestāde, kura uz līguma pamata sadarbojas ar citām
pašvaldībām. Šī iestāde institucionāli ir padota tikai vienas
pašvaldības orgānam – domei vai padomei.
Jāatzīst, ka valstī pastāv reģionālās plānošanas problēmas un
nelielām pašvaldībām ir grūti nodrošināt savu interešu aizstāvību
ne tikai Eiropas Savienības, bet arī valsts līmenī. Tāpēc ir
jāatrod juridiski korekta pašvaldību sadarbības forma, un,
manuprāt, tas būtu jāveic, izdarot grozījumus Reģionālās
attīstības likumā, lai saskaņotu to ar Valsts pārvaldes iekārtas
likumu un Publisko aģentūru likumu. Reģionālās attīstības
plānošana ir valsts pārvaldes funkcija, tādēļ Reģionālās
attīstības likumā būtu nepieciešami grozījumi, kas paredzētu
valsts tiesības veidot plānošanas reģiona attīstītības aģentūras,
kuru uzraudzību šādā gadījumā veiktu Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrija. Šāds risinājums būtu atbilstošs
Valsts pārvaldes iekārtas likumam un Administratīvā procesa
likumam.
Ievērojot iepriekš minēto, pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 71.pantu, nosūtu 2004.gada 25.novembrī Saeimā pieņemto
likumu “Grozījumi Publisko aģentūru likumā” otrreizējai
caurlūkošanai un aicinu likumdevēju izmantot šo iespēju, lai
atrisinātu jautājumu pēc būtības, tai skaitā paredzot grozījumus
arī citos tiesību aktos.
Cieņā, –
Vaira Vīķe-Freiberga
Rīgā 2004.gada 2.decembrī