Latvijas pasts uz pārmaiņu sliekšņa
Valsts akciju sabiedrība “Latvijas pasts” izvirzījusi jaunu uzdevumu – kļūt par peļņu nesošu uzņēmumu. Līdz ar izmaiņām stratēģijā tiek uzlabots arī uzņēmuma vizuālais tēls.
Uzņēmumam pieņemama ir tikai sekmīga komercdarbība, saka “Latvijas pasta” ģenerāldirektors Gints Škodovs Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Kopš šā gada 1.novembra “Latvijas
pasts” no bezpeļņas organizācijas kļuvis par komercreģistrā
iekļautu valsts akciju sabiedrību. Lai sekmīgāk izpildītu
iecerēto, “Latvijas pasta” vadība kritiski izvērtējusi līdzšinējo
darbību, noskaidrojusi trūkumus un izstrādājusi pasākumu
kompleksu veiksmīgai konkurēšanai tirgū.
Konstatēts draudošs izdevumu pieaugums, kas tuvākajos gados var
pārsniegt ienākumus. Gan tradicionālo pasta pakalpojumu, gan citu
piedāvāto pakalpojumu nestā peļņa nav pietiekama, lai tuvākajā
laikā saglabātu finansiālu līdzsvaru uzņēmumā. Lai pārvarētu
krīzi un nodrošinātu komerciāli sekmīgu “Latvijas pasta” darbu,
ir vairāki ceļi. Kā iespējamie varianti minama valsts subsīdiju
piesaistīšana, pakalpojumu cenu kāpums vai aktīvas konkurētspējas
attīstīšana. Bieži minētais monopola statuss valsts akciju
sabiedrībai devis tikai 41 procentu no kopējās peļņas. Pārējie
ienākumi gūti pakalpojumu sfērās, kurās ir konkurence. Uzņēmumam
pieņemama ir tikai sekmīga komercdarbība, saka “Latvijas pasta”
ģenerāldirektors Gints Škodovs un norāda, ka “Latvijas pasts”
nekad nav saņēmis no valsts ne finansējumu, ne investīcijas.
“Mums katrs lats ir jānopelna pašiem,” atzīst uzņēmuma
ģenerāldirektors. Tādēļ iecerēts ieviest jaunus
papildpakalpojumus, kas ļaus strādāt atbilstoši pašreizējām
klientu vēlmēm.
“Latvijas pastā” notiekošās izmaiņas nozīmēs arī kvalitatīvāku
apkalpošanu, labāk organizētas sūtījumu piegādes un mūsdienu
prasībām atbilstošas pasta nodaļas. Paredzēts arī palielināt
darbinieku algas un uzlabot viņu profesionālās iemaņas. Liels
darbs veicams, remontējot pasta nodaļas, kuru kopējais skaits
Latvijā sasniedz 965. Šogad no tām tika remontētas 75, bet
nākamgad iecerēts remonta objektu skaitu palielināt divkārt.
Jauni pasta punkti tiks atvērti arī lielveikalos vairākās
Latvijas pilsētās. Kopumā tuvāko četru gadu laikā tiks
modernizētas 650 pasta nodaļas. Mainīta arī pasta piegādes
koncepcija. Saskaņā ar jaunajiem plāniem tiks būvēts šķirošanas
komplekss. Tas ļaus īstenot centralizētu pasta šķirošanu,
sūtījumus transportējot uz loģistikas centriem.
Līdzās darbības uzlabošanai plānots arī mainīt “Latvijas pasta”
vizuālo tēlu. Uzņēmuma mārketinga direktors Miks Stūrītis norāda,
ka pakāpeniskajām izmaiņām pasta uzņēmuma darbā nepieciešams arī
jauns, pievilcīgāks veidols. To sekmēs modernizētās nodaļas,
“Latvijas pasta” logo, kā arī mājas lapa, kurā var gūt
informāciju par būtiskāko pasta piedāvājuma klāstā.
Gaidāmās izmaiņas ietekmēs arī klientu gandarījumu par pasta
darbu. Līdz šim gandarīto klientu skaits sasniedza 47 procentus,
taču nākotnē to iecerēts palielināt līdz 80 procentiem. Tā
sekmēšanai plānots ieviest arī klientu apkalpošanas standartu.
Gaidāmais peļņas līmenis nākotnē varētu būt 8 procenti, kas ir
augsts rādītājs, ievērojot uzņēmuma izmaiņām investējamo līdzekļu
apjomu.
Jaunās stratēģijas īstenošanai vajadzēs ievērojamas investīcijas,
kuru apjoms līdz 2008.gadam lēšams ap 43 miljoniem latu. Taču
iespējams, ka arī šāds līdzekļu daudzums neļaus izvairīties no
zaudējumiem 2005. un 2006.gadā. Investētā nauda varētu nest peļņu
tālākā laika periodā – “Latvijas pasta” iecerētās izmaiņas ir
ilgtermiņa programma, kas prasīs četrus intensīva darba
gadus.
Jānis Nicmanis