E-kompetences centri – ideja ar rītdienas praksi
Var mazliet atviegloti uzelpot visi, kas bažījās un sūkstījās par valsts gausumu un nekonsekvenci e-pārvaldes un informācijas tehnoloģiju (IT) politikā. Ir izveidots Elektroniskās pārvaldes lietu ministra sekretariāts un par ministru apstiprināts Jānis Reirs. Tomēr, kā atzīst e-lietu praktiķi, nav drošu garantiju, ka visi iestrēgušie darbi kā uz burvja mājienu tiks izdarīti.
Ventspils domes izpilddirektora vietnieks informācijas tehnoloģiju lietās Armands Magone Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Īpašas ministrijas vai sekretariāta izveides nepieciešamību, pēc Ventspils domes izpilddirektora vietnieka informācijas tehnoloģiju lietās Armanda Magones domām, nosaka nevis kādas politiskās partijas vai atsevišķu ministra amata tīkotāju personiskās intereses, bet gan tas, ka nepieciešama politiska nozares pārraudzība un vadība.
IT projekti – ārpus ministriju prioritātēm
Līdz ministra sekretariāta
izveidei e-lietu virzība bija pie Valsts kancelejas izveidotā
Informācijas sabiedrības biroja (ISB) kompetencē. Pirms
tam – Satiksmes ministrijas Informātikas departamenta
pārraudzībā. Par vienu no būtiskākajiem ISB veikumiem A.Magone
uzskata informācijas sabiedrības veidošanas politikas izstrādi un
apstiprināšanu. Tā vieš skaidrību par līdzfinansējuma apjomu, ko
valsts ir plānojusi e-lietu ieviešanai caur atbalstītajiem ES
struktūrfondu projektiem.
Nerealizēto ieceru skaitā var minēt neizstrādātos standartus, kas
noteiktu ministriju sadarbību e-projektu virzībai un kopējas
valsts e-sistēmas produktīvam darbam. “Bremzēja, manuprāt, nevis
ISB neizdarība, bet biroja statuss valsts pārvaldes hierarhijā.
Tas neļāva nopietni ietekmēt IT politiku un panākt virzību
finansējuma lietās,” secina A.Magone, minot raksturīgu
piemēru.
Noteicošā loma valsts investīciju programmas (VIP) sagatavošanā
ir ministrijām. Tās pieņem projektu pieteikumus un vērtē to
atbilstību nozares prioritātēm. Ja atbilst, pieteikums tiek
iekļauts un virzīts, lai saņemtu finansējumu. Ministrija kļūst
par projekta lobiju un ideoloģisko sponsoru. IT projekti, kas
tieši neskar ministrijas darbību, līdz šim bija ārpus to
prioritātēm. Tas nozīmē, ka pašvaldībai IT projektu it kā īsti
nav kam iesniegt. Mēģina vienā, otrā ministrijā, arī ISB.
Praktiķi seko līdzi un ievēro, ka, neraugoties uz ISB IT ekspertu
ieteikumiem, 2005.gada VIP projektā nav iekļuvis neviens IT
projekts, kas ieviešams ārpus valsts pārvaldes.
“Pozitīvai konkurencei ministra ietekme ir būtiski nepieciešama.
Sāpīgs bija laiks, kad projekti palika zem svītras. Informātika
bija un ir nepieciešama ikvienai nozarei, bet trūka virzošā
spēka,” teic A.Magone.
Pašu izstrādāti spēles noteikumi
Tikšanās ar Armandu Magoni ir “LV”
rosināta, un runas nav par to, lai nosodītu Ventspils ieceru
noraidīšanu. Vērtīgu ideju ieviešanā neiztikt bez finansēm, taču
pirmsākums ir pati ideja. No sarunas ar A.Magoni var secināt, ka
ventspilniekiem radošā potenciāla netrūkst.
“Spēles noteikumus izvirzījām paši. Vērtējām daudzu ES valstu
pieredzi IT un e-pārvaldes attīstībā un centāmies pārņemt
labāko,” stāsta izpilddirektora vietnieks. Vienlaikus neslēpjot,
ka darbā gūta ne vien pozitīva, bet arī negatīva pieredze. Proti,
ir neizdevīgi būt pirmajiem. Tiek tērēti pašvaldības līdzekļi,
bet pārējie to pašu pēc laika iegūst ar valsts atbalstu.
Kādam ir jābūt pirmajam un jānodarbojas ar labdarību. Tiesa. Taču
ne vienmēr vienam un tam pašam. Ventspils dome šobrīd vairāk
rūpējas par to, lai IT lietu virzību iekustinātu ārpus Rīgas. Arī
filantropija nav bez aprēķina. Ventspils rosinātas, Kurzemes
pašvaldības veido reģionālo IT sadarbību. “Jo vairāk kāda ideja
tiek lietota, jo vairāki to iepazīst un novērtē. Mūsu sadarbība
notiek jaunā kvalitātē. Partneri zina, ka jebkurš IT vai citāds
projekts, ko vienojamies likt lietā, tiks īstenots.”
Ir vārdu, solījumu plūdi, bet rīcības nav
Nekonsekvence – norunātā
atlikšana, tukši solījumi, pretrunīgas nostājas – pelna
pamatotu kritiku. “Kā ieviest elektronisko parakstu un citas
e-pārvaldes sastāvdaļas, tas mums ir skaidrs jau sen. To darīt
atturēja solījumi, ka tuvāko nedēļu laikā valsts to akceptēs.
Gāja mēneši, pusgadi, gadi, jaunu valdību veidošana, tapa jaunas
programmu nostādnes...”
Būtiskākas par e-paraksta ieviešanu A.Magone uzskata personu
identifikācijas kartes. Valsts to ieviešanu ir atcēlusi. Līdz ar
to ir liegta iespēja ātri iedibināt sistēmu, kas palīdzētu
nekļūdīgi noteikt un identificēt ikvienu informācijas
pieprasītāju jeb pakalpojuma saņēmēju. “Identifikācijas problēma
tātad ir, un katra institūcija spiesta to risināt par saviem
līdzekļiem. Vai arī gaidīt, vai nedarīt neko... Mums arī
negribētos lieki izdot naudiņu,” piebilst Ventspils domes
amatpersona.
Dažādi kompetences centri
Svešvārdu vārdnīca skaidro, ka
kompetence ir iestādes vai amatpersonas pilnvaru apjoms. Otra
nozīme – lietpratība, plašas zināšanas un izpratne kādā jomā.
Kompetences centram atbilstošs ir otrais skaidrojums. Bet ko ar
kompetences centru saprot tā veidotāji, un kāda būs darbības
būtība?
A.Magone skaidro, ka Ventspils jaunās IT iniciatīvas skar šai
reģionā jau pazīstamā, bet citviet mazāk zināmā kompetences
centra darbības pieredzi. Kurzemē jau darbojas Koksnes
kompetences centrs – īpaša virtuālā organizācija, kas
apvieno nozares ražotāju, piegādātāju, zinātnieku un citu procesā
iesaistīto pušu intelektuālos un finansiālos resursus, lai
kopīgiem spēkiem pārvarētu konkurences apstākļus ārpus valsts.
Līdztekus biznesa mērķiem šai centrā lielu vērību velta nozares
speciālistu mācībām.
IT kompetences centrs
IT kompetences centrs darbosies ar citiem mērķiem. Tie nebūs ne kapitālie ieguldījumi, ēkas, milzīgi iepirkumi, aparatūra, darbinieki. “Tā būs elastīga organizatoriskā struktūra. Informātika pašvaldību kompetencē nav ražošana. Tādēļ mūsu mērķis ir reģionā 100% apjomā apvienot visas vajadzīgās zināšanas IT jomā, nodrošinot lietotāju efektīvu piekļuvi tām un samazinot uzturēšanas izdevumus.
Kompetences centrs ļaus iespējami
īsā laikā atrisināt problēmas, ļaus darboties racionāli un radoši
un meklēt finansējuma piesaisti.”
Ar to jāsaprot labu IT speciālistu piesaiste, piedāvājot
konkurētspējīgu atalgojumu un plašas darba iespējas reģionā. Jau
vairākus gadus Ventspils augstskolā sagatavo IT speciālistus. Ir
lielas cerības, ka tie, beiguši augstskolu, nedosies laba darba
meklējumos uz Rīgu.
Vienlīdz tā būs ieviesto IT tehnoloģiju kvalitatīva uzturēšana un
lietošana. Lai apkalpotu kādas pašvaldības datorsistēmu, nebūs
jāalgo savs IT speciālists. Vajadzīgā brīdī caur kompetences
centru pašvaldība varēs nopirkt nepieciešamā speciālista
pakalpojumus. Īstā brīdī tā būs arī trūkstošās kompetences
atrašana citu pakalpojumu sniedzēju (biznesa) vidē, pieaicinot
tos. Tā būs efektīvas pašvaldību sadarbības bāze, sadalot darbus
un veicamos uzdevumus.
Kaut sākts ar IT, A.Magone atzīst: kompetences centrs piedāvās
risinājumu arī citās pašvaldību darbības jomās – sākot ar
visdažādāko nozaru darbinieku apmācību, iedzīvotāju apkalpošanu,
lai nav par dārgu naudu jābrauc mācīties uz Rīgu. Kompetences
centrs būs bāze kopējiem pašvaldību un uzņēmēju projektiem. Ar to
ir cerības pārraut apburto loku – bizness nenāk uz
reģioniem, jo nav pieprasījuma. Savukārt reģioni nesaskata
piedāvājuma iespējas.
Attīstoties e-pārvaldei Ventspilī, reģionā un Latvijā kopumā, kā
arī veidojot informācijas sabiedrību mūsu valstī, A.Magone tomēr
aicina nepārvērtēt IT sniegtās tā sauktās bezattāluma robežu
iespējas: “Galvenais tomēr ir un vienmēr paliks cilvēks. Esam
nonākuši pie atziņas, ka veiksmīga sadarbība var veidoties, ja
attālumi ir nelieli. Bez cilvēka klātbūtnes nekas nenotiek. Tā ir
pasaules pieredze.”
Zaida Kalniņa, “LV”