Konkurēt un sadarboties
Kamēr ekonomikas eksperti spriež par Latvijas rūpniecības nepietiekamo attīstības līmeni un atpalicību tehnoloģiju izmantošanā, tirdzniecība zeļ un plaukst. Taču aina šajā nozarē nebūt nav idilliska – par vietu tirgū sīvi cīnās jau pazīstamie mazumtirdzniecības uzņēmumi, drīzumā Latvijā ienākt gatavojas vēl citi. Kā situācija attīstīsies turpmāk? Vai arī nākotnē Latvijas tirgū būs vieta pašmāju veikalniekiem? Par to ar “Latvijas Vēstnesi” savās domās un prognozēs dalījās SIA “Elvi grupa” valdes priekšsēdētājs Jānis Čerņavskis un mārketinga daļas vadītāja Sanita Beķere.
SIA “Elvi grupa” valdes priekšsēdētājs Jānis Čerņavskis Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
SIA “Elvi grupa” mārketinga daļas vadītāja Sanita Beķere Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Spītējot asajai konkurencei, J.Čerņavska vadītā grupa neatkāpjas, bet izvēlas uzbrukuma taktiku. J.Čerņavskis apliecina, ka turpinās jaunu ar logo “Elvi” rotātu tirdzniecības vietu atklāšanu. “Darbs norit, kā plānots. Šobrīd mūsu veikalu ķēdē ietilpst 59 tirdzniecības vietas, bet līdz gada beigām veikalu skaitam būtu jāsasniedz septītais desmits. Iespējams gan, ka kāda veikala atklāšana varētu aizkavēties līdz nākamā gada sākumam,” stāsta J.Čerņavskis. Te jāuzsver būtiska “Elvi grupas” aktivitāšu īpatnība – daļa jauno veikalu ēku tiek speciāli būvētas, daļa – remontētas, pielāgojot jaunajām prasībām. Turklāt šos darbus veic dažādi uzņēmumi – veikalu īpašnieki, jo “Elvi” veikalu ķēde tiek veidota, izmantojot franšīzes principu.
Ko dod franšīze?
J.Čerņavskis paskaidro: “No makroekonomikas viedokļa franšīze ir izdevīga resursu, arī finanšu līdzekļu piesaistē. Protams, ir lielie uzņēmumi, kuri, ieguldot tikai pašu līdzekļus, var atklāt jaunas tirdzniecības vietas un attīstīt savu biznesu. Ja paraugāmies uz pasaules līderiem šajā nozarē, redzam, ka tie katru dienu kaut kur atver jaunu veikalu. Turklāt ne jau kaut kādu veikalu, bet lielu supermārketu. Un mazajiem uzņēmumiem jāspēj konkurēt ar šiem gigantiem.” J.Čerņavskis norāda, ka, pievienojoties “Elvi” tīklam, uzņēmēji gūst iespēju izmantot jau gatavu darbības sistēmu. “Tā ir uzņēmēja iespēja turpināt savu biznesu mūsdienu apstākļos, turklāt strauji augoša tīkla ietvaros,” uzsver J. Čerņavskis. Darbojoties tīklā, kas darbojas pēc franšīzes principa, uzņēmumiem arī ir vieglāk veikt nepieciešamos rekonstrukcijas un būvniecības darbus. Protams, lai veiktu šādas investīcijas sava biznesa izaugsmē, vajadzīga uzņēmība, taču dalība tirdzniecības ķēdē sniedz lielāku drošību par ieguldīto līdzekļu lietderīgu izmantojumu.
Nav noslēpums, ka daudzi uzņēmēji
bīstas ņemt kredītu biznesa attīstīšanai, jo raizējas par savu
spēju naudu atdot. Taču nopietna tīkla dalībniekiem
uzņēmējdarbības riska pakāpe ir krietni zemāka. Svarīgi ir arī
centralizētie līgumi par dažādu iekārtu, piemēram, kases aparātu,
iegādi. Un, visbeidzot, kopējais zīmols ļauj palielināt
pārdošanas apjomus. “Pat veikali, kas līdz šim nav bijuši sevišķi
veiksmīgi, pēc pievienošanās mūsu tīklam nereti pārdod par 40
procentiem vairāk preču. Un vienubrīd kāda veikala apgrozījums
pieauga par 700 procentiem,” stāsta S.Beķere.
Vēl viens būtisks faktors – pievienojoties tīklam,
veikalnieki apdzīvotajās vietās joprojām paliek “savējie”.
S.Beķere uzsver: cilvēkiem ir svarīgi apzināties, ka viņi var
iepirkties konkrēta uzņēmēja veikalā. Taču pircēju apsvērumi
nekādi nebūtu uzskatāmi par iracionāliem – vairums iedzīvotāju
apzinās, ka, iepērkoties Latvijas uzņēmumu, nevis transnacionālo
kompāniju, veikalos, dod labumu gan valstij, gan pašvaldībām.
J.Čerņavskis norāda, ka “Elvi grupas” iepirkuma organizācija
pirmām kārtām ir orientēta uz sadarbību ar vietējiem ražotājiem.
“Tīkla stratēģija paredz, ka, piemēram, Saldū pērkam vietējās
maiznīcas cepto maizi, Liepājā – tur ražotos produktus,”
saka J.Čerņavskis.
Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs uzsver, ka arī šādā iepirkuma
stratēģijā izpaužas franšīzes priekšrocības, jo vietējiem
veikaliem neapšaubāmi ir vieglāk organizēt vietējo ražojumu
iepirkšanu. Lokālo produktu iepirkums tiek realizēts arī
centralizēti, atbilstoši reģioniem: Kurzemē veikalos tirgo
“Užavas alu”, Vidzemē – “Piebalgas alu”, bet “Elvi” Zemgales
veikalos būtiska vieta ierādīta Bauskas aldaru brūvējumam.
Protams, visur ir nopērkama arī lielo alus darītavu, piemēram,
“Aldara”, produkcija. J.Čerņavskis lēš, ka reģionālo ražojumu
īpatsvars tīkla veikalos ir apmēram 25 procenti, un piebilst, ka
tas attiecas galvenokārt uz pārtikas precēm – vietējā ražojuma
veļas pulveri Latvijā atrast būtu problemātiski.
1. maijs neatnesa graujošas sekas
Daudzi mūsu valsts uzņēmēji, arī
tirgotāji, šā gada 1. maiju uzskatīja par zināmu robežšķirtni,
kuru šķērsojot sākas neatgriezeniskas pārmaiņas
Kopš liktenīgā datuma pagājis pusgads, un ir iespējams izvērtēt –
kas uzlabojies, kas pasliktinājies. J.Čerņavskis: “Mūsu uzņēmuma
darbā principiālas izmaiņas nav notikušas. Varam runāt vienīgi
par jauniem principiem sadarbībā ar preču ražotājiem un
piegādātājiem – vienotais tirgus mums sniedz vēl ciešākas
sadarbības iespējas.”
Ir gan citas pārmaiņas, no kurām izvairīties, šķiet, nav spējis
neviens uzņēmējs. S.Beķere atzīst, ka tirdzniecību nelabvēlīgi
ietekmē degvielas cenu kāpums. “Pēc 1. maija dažām rūpniecības
preču grupām cenas pat kritās. Savukārt degvielas cenu kāpums
negatīvi iespaido visu preču cenas,” saka S.Beķere. Viņa arī
norāda, ka šajā aspektā atkal izpaužas to uzņēmumu priekšrocības,
kuri sadarbojas franšīzes līguma ietvaros. “Elvi grupai” ir sava
loģistikas sistēma, un tās izmantošana ļauj krietni samazināt
transporta un noliktavu izmantošanas izmaksas, kā arī atvieglo
preču realizāciju. Kā piemēru S.Beķere min “Elvi” sadarbību ar
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību “Medus
aģentūra”. Izmantojot “Elvi grupas” loģistikas tīklu, divās
nedēļās tiek pārdots vairāk sabiedrības ražojumu, nekā tā parasti
varēja realizēt mēneša vai pat divu laikā. S.Beķere arī uzsver,
ka “Elvi grupa” pagaidām ir vienīgais vietējais
mazumtirdzniecības vietu tīkls, kas izveidojis savu loģistikas
sistēmu.
Neraugoties uz “Elvi” vadības optimismu, tomēr jāvaicā: kādas ir
Latvijas tirgotāju izredzes saglabāt savu vietu vienotā tirgus
apstākļos? Pārāk atšķirīgi tomēr ir mūsu tirgotāju un lielo
ārvalstu kompāniju materiālie resursi un iespējas. J.Čerņavskis
uzskata, ka situācija nav bezcerīga, tieši otrādi – vien
jāizvēlas pareiza stratēģija: “Ir vērojama tīklu veidošanās
tendence. Atsevišķiem veikaliem nebūs iespējas izdzīvot, paliks
tikai tīkli, kuri savukārt aizvien paplašināsies. Robežas noteiks
tikai katra tīkla spēja attīstīties. Kas attiecas uz “Elvi” – mēs
apzināmies savu konkrēto nišu tirgū un vēlamies tajā palikt uz
ilgu laiku. Mūs pazīst kā vietējos tirgotājus, un mēs piedāvājam
atšķirīgu preču sortimentu.” Savulaik ievērību izpelnījās “Elvi
grupas” sarunas ar vēl vienu nozīmīgu Latvijas mazumtirdzniecības
tīklu – “Iepirkumu grupu”. Diemžēl vienošanās gan netika panākta,
un katrs tirdzniecības tīkls darbojas patstāvīgi. J.Čerņavskis
atzīst: “Protams, apvienojot spēkus, mēs noteikti būtu krietni
lielāki tirgus dalībnieki, un tas būtu izdevīgi abām pusēm.”
Tirgū paliks vien daži dalībnieki
Konsolidācijas izdevīgumu saprot
arī ārvalstu lielie uzņēmumi, un to apvienošanās neapšaubāmi
ietekmēs Latvijas tirgu. Spilgts piemērs ir nesen noslēgtā
vienošanās starp “RIMI Latvia” mātesuzņēmumu “ICA AB” un
kompāniju “Kesko Food”, kurai pieder lielveikali “Citymarket” un
diskontveikali “Supernetto”. Uzņēmumi jau saņēmuši Eiropas
Komisijas atļauju kopuzņēmuma veidošanai, un no nākamā gada
Baltijas tirgū darbosies kopīgiem spēkiem. J.Čerņavs-kis norāda,
ka pēc apvienošanās šo lielo uzņēmumu darbība kļūs vēl efektīvāka
un rentablāka, jo jaunais uzņēmums viens kontrolēs lielu tirgus
daļu.
“Uzņēmuma mārketinga politikas spiediena rezultātā pieaugs
konkurence starp pārējiem tirgus dalībniekiem,” prognozē
J.Čerņavskis. Tirgus monopolizācija var ietekmēt cenu līmeni,
tomēr būtiska būs konkurējošo uzņēmumu politika. Protams,
jārēķinās ar lielo tirdzniecības kompāniju iespējamo ekspansiju
Latvijas mazpilsētās, pretendējot uz mūsu valsts uzņēmumu tirgus
daļu. J.Čerņavskis norāda, ka tas atkarīgs no lielo uzņēmumu
mārketinga stratēģijas, taču iespējams, ka daudzu apdzīvotu vietu
apgūšana nemaz neietilpst tirdzniecības gigantu plānos.
S.Beķere atzīmē, ka arī šobrīd “Elvi” darbojas līdzās citiem
tirdzniecības tīkliem un atsevišķiem veikaliem un ir apliecinājis
spēju sekmīgi konkurēt. Viņa norāda – pagājušajā vasarā veiktais
pētījums apliecina, ka šobrīd visnopietnākais “Elvi” veikalu
sāncensis ir “RIMI”. “Konkurence mums liek sarosīties un strādāt.
Mums jākļūst vēl profesionālākiem, jāpievērš vēl lielāka uzmanība
darbinieku apmācībai. “Elvi” zīmola izmantošana nozīmē noteiktu
kvalitātes standartu,” uzsver S.Beķere.
“Svarīgi, lai pircējs, ieejot jebkurā mūsu tīkla veikalā, nejustu
nekādas apkalpošanas līmeņa atšķirības,” saka J.Čerņavskis,
apliecinot, ka profesionālās kvalifikācijas celšanai “Elvi grupā”
tiek pievērsta aizvien lielāka uzmanība. Tāpēc pieredzējuši
speciālisti centralizēti apmāca visu jauno tīkla veikalu
darbiniekus. Acīmredzot šādi pasākumi ir obligāti ikvienam
Latvijas tirdzniecības uzņēmumam, kas vēlas sekmīgi strādāt
skarbajos konkurences apstākļos.
“Tirdzniecības tīklos ietilpstošo veikalu skaits arvien
palielinās, bet individuālie veikali tiek izstumti no tīkla. Šāda
situācija saglabāsies un attīstīsies,” rezumē J.Čerņav-skis.
“Elvi” vadītāji spriež, ka acīmredzot Latvijā paliks trīs četri
starptautiskie mazumtirdzniecības tīkli un viens nacionālais.
Turklāt citu valstu pieredze rāda, ka visbiežāk trīs vai četri
uzņēmumi kontrolē apmēram 80 procentus tirgus. J.Čerņavskis gan
norāda, ka šobrīd Latvijas tirgus vēl ir ļoti sadrumstalots:
“Piemēram, Stendē ir septiņi vai astoņi pārtikas veikali!” “Elvi
grupas” valdes priekšsēdētājs spriež, ka maksimāla tirgus
koncentrēšanās varētu būt vērojama pēc 7–10 gadiem. Tāpēc aktuāls
kļūst jautājums: kurš no pašreizējiem nacionālajiem tīkliem
patērētājiem šķitīs tik interesants, lai spētu izdzīvot?
Atbildi sniegs nākotne un Latvijas tirgotāju spēja attīstīties
atbilstoši mūsdienu Eiropas tirgus prasībām.
Juris Bārtulis, “LV”