Par mazākumtautībām vienotas izglītības kopainā
Vakar, 8.decembrī, izglītības un
zinātnes ministre prof. Ina Druviete piedalījās Izglītības un
zinātnes ministrijas Konsultatīvās padomes mazākumtautību
izglītības jautājumos sēdē.
Ministre informēja padomi par kopējo situāciju izglītībā,
uzsverot, ka mazākumtautību izglītība jāaplūko vienotas
izglītības kopainā. Prof. I.Druviete iezīmēja savu skatījumu uz
tuvākās nākotnes uzdevumiem. Par vienu no tādiem viņa nosauca
skolotāja prestiža celšanu, sakot, ka “skolotājam ir jājūtas
nozīmīgam”. Ministre uzskata, ka lielāka loma izglītības procesā
jāieņem audzināšanai un skolas galvenais uzdevums ir vispusīgas
personības veidošana.
Ministre informēja par valdības koalīcijā panākto vienošanos par
izmaiņām budžetā, atzīmējot nepieciešamību arī turpmāk
paaugstināt skolotāju algas. Viņa uzsvēra, ka tas lielā mērā
atkarīgs no tautsaimniecības kopējā stāvokļa, kur lielas cerības
saistāmas ar zinātņietilpīgas ekonomikas attīstību. Tāpēc
mācībām, zinātnei un praksei jābūt cieši saistītām, tas attiecas
uz visiem izglītības posmiem. Pēc ministres domām, būtu jāatjauno
vispārējās vidējās izglītības obligātais raksturs, jo vidējo
izglītību ieguvušo īpatsvars Latvijā “ir nepiedodami zems”. Tas
sāk traucēt mūsu valsts iedzīvotājiem sekmīgi konkurēt Eiropas
darba tirgū. Ministre izteica savu gandarījumu par diskusijas
sākumu sabiedrībā.
Ministre aicināja “atbildīgāk izturēties pret skaitļu un faktu
interpretāciju”. Arī situācija mazākumtautību izglītībā jāvērtē,
analizējot visus ar to saistītos apstākļus. I.Druviete izteica
gatavību runāt ar “katru skolu, katru skolotāju” un augstu
novērtēja Konsultatīvās padomes Mazākumtautību izglītības
jautājumos ieguldījumu dialoga veidošanā starp skolu un
sabiedrību, aicinot šo dialogu vēl paplašināt.
Konsultatīvās padomes loceklis, Latvijas Krievu mācībvalodas
skolu atbalsta asociācijas valdes priekšsēdētājs Igors Pimenovs
pauda bažas par dzimtās valodas stundu skaita samazinājumu krievu
mazākumtautību skolās un aicināja vairāk skaidrot reformas būtību
– tā, lai šajā dialogā tiktu noskaidrotas un ievērotas katra
Latvijas iedzīvotāja intereses. Ministres varā esot izvēlēties,
kuru ceļu iet – dialoga vai konfrontācijas. Uz to ministre
atbildēja, ka “ceļš ir izvēlēts – tas ir dialoga, sarunu ceļš”.
Viņa izteica cerību, ka padome palīdzēs atrast veidu, kā to
vislabāk veikt. Runājot par mazākumtautību izglītību kopumā,
ministre atzīmēja, ka “mazākumtautību izglītība ir uz pareizām
sliedēm”, un norādīja uz padomes iespējamo ieguldījumu sarunā ar
skolēnu vecākiem un sabiedrību. Viņa izteica vairākus
priekšlikumus šajā sakarā.
Rīgas klasiskās ģimnāzijas direktors Romāns Alijevs runāja par
krievu valodā iznākošās preses agresīvo toni, rakstot par
izglītības jautājumiem. “Katru reizi mēs lasām, ka mūsu bērni
atpaliek, ka zināšanu līmenis krītas.” Rīgas domes pārstāve
M.Jansone izteica bažas par skolu direktoru spēju aizsargāt skolu
no “dažādu diletantu rīkotām aptaujām un spekulācijām” un
atbalstīja I.Druvietes teikto par kvalitatīvu un profesionālu
pētījumu nozīmi.
IZM Komunikācijas nodaļa