Par Latvijas pozīciju Eiropas Savienības Ekonomikas un finanšu ministru padomes sanāksmē
Otrdien, 7.decembrī, Briselē
notika kārtējā ES Ekonomikas un finanšu ministru padomes
(ECOFIN) sanāksme. Tajā Latvijas pozīciju pārstāv Finanšu
ministrijas valsts sekretāre Valentīna Andrējeva un citas
atbildīga amatpersonas. Latvijas nostāja sanāksmē izskatāmajos
jautājumos tika apstiprināta Ministru kabineta 2.decembra sēdē un
Saeimas Eiropas lietu komisijas 3.decembra sēdē.
ECOFIN sanāksmes darba kārtībā bija septiņi jautājumi.
1. Eiropas Centrālās bankas un Komisijas 2004.gada konverģences ziņojumi
Ziņojumi sniedz pārskatu par 11
eirozonai nepiederošo ES dalībvalstu ilgtpējīgas konverģences
pakāpi un nacionālo centrālo banku un Eirosistēmas statūtu
atbilstību.
Latvijas pozīcija: pieņemt zināšanai. Materiālā Latvijas
situācija par laika periodu no 1998.gada līdz 2004.gadam kopumā
atspoguļota korekti.
2. ES daudzgadu finanšu ietvars 2007.-2013.gadam – progresa ziņojuma budžeta aspekti un bloku veidošanas pieeja
Prezidentūra diskusiju par finanšu
ietvaru 2007.–2013.gadam piedāvā strukturēt šādi:
(i) Prezidentūras sagatavotajiem diskusiju jautājumiem par
pozīciju bloku (“Building Blocks” – BB) budžeta
aspektiem;
(ii) Pozīciju bloki par finanšu ietvaru 2007.–2013.gadam;
(iii) Progresa ziņojumi par finanšu ietvaru
2007.–2013.gadam.
Latvijas pozīcija: izvirzītie vispārpieņemtie principi un
galvenie risināmie jautājumi kopumā atspoguļo līdzšinējo
diskusiju gaitu, tomēr šobrīd Latvija vēl neredz iespēju visās
finanšu ietvara 2007.–2013.gadam kategorijās pozicionēties
konkrētā pozīciju blokā.
Latvija atbalsta sagatavoto progresa ziņojumu. Ziņojums dod
skaidru priekšstatu par līdzšinējo diskusiju gaitu, un tajā ir
atspoguļots arī Latvijas viedoklis un problēmjautājumi.
3. Trešā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas direktīva
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas jautājumus
Eiropas Savienībā šobrīd regulē divas direktīvas – 91/308/EEC un
2001/97/EC (kura ir pirmās grozījums). Pašreiz diskusijas notiek
par tā saukto trešo noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
novēršanas direktīvu, ar kuru tiek reglamentēti ar klientu
identifikāciju saistītie jautājumi.
Šobrīd nav panākta galīgā vienošanās par Direktīvas projekta
3.panta (8) punkta apakšpunktos norādīto slieksni (20% vai 25%
īpašuma no juridiskās personas mantas) darījuma patiesā labuma
guvēja definēšanai un par 25.pantā pieļauto pārāk plašo, ārpus
kompetento iestāžu, personu loku, kuri var saņemt ziņojumus par
aizdomīgiem finanšu darījumiem.
Latvijas pozīcija: jautājums par īpašuma tiesību sliekšņa līmeni
patiesā labuma guvēja noteikšanai Latvijai nav izšķirošs. Latvija
neatbalsta iespējas noteikšanu atsevišķām personu grupām
(ziņotājiem, piemēram, juristiem, auditoriem) sniegt ziņojumus
Finanšu izlūkošanas vienībai ar profesionālo asociāciju
starpniecību.
4. Komisijas priekšlikumi par grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvās: Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 20.marta direktīvas 2000/12/EK par kredītiestāžu darbības sākšanu un veikšanu un Padomes 1993.gada 15.marta direktīvas 93/6/EEK par ieguldījumu sabiedrību un kredītiestāžu kapitāla pietiekamību pārveidošanu (jeb Kapitāla prasību direktīva)
Direktīvas 2000/12/EK un 93/6/EEK
tiek pārveidotas, pamatojoties uz Finanšu pakalpojumu rīcības
plānā iekļauto prasību izveidot jaunos banku un ieguldījumu
brokeru sabiedrību kapitāla pietiekamības noteikumus atbilstoši
jaunajam Bāzeles Banku uzraudzības komitejas dokumentam
“Vienošanās par kapitālu”.
Latvijas pozīcija: kopumā Latvija atbalsta priekšlikumus par
grozījumiem minētajās direktīvās. Tomēr Latvija ierosina
papildināt pārveidotās direktīvas 2000/12/EK projekta 129.panta
5.punkta otro daļu ar nosacījumu, ka, mātesbankas uzraudzības
institūcijai pieņemot šādu lēmumu par sarežģītās metodes
izmantošanu kredītriska kapitāla prasības noteikšanai bez meitas
bankas uzraudzības institūcijas piekrišanas, mātesbankas
dalībvalsts noguldījumu garantiju fonds uzņemas attiecīgas
saistības pret meitasbankas noguldītājiem.
5. Direktīvas projekts par gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu obligāto revīziju un grozījumiem Padomes direktīvās 78/660/EEK un 83/349/EEK
Direktīvas projekts aizstās līdz
šim spēkā esošo 1984.gada 10.aprīļa direktīvu 84/660/EEK par to
personu apstiprināšanu, kuras veic ar likumu noteiktas gada
pārskatu pārbaudes (Astotā direktīva), lai nodrošinātu investoru
un citu ieinteresēto pušu pilnīgu uzticību revidēto pārskatu
pareizībai.
Dalībvalstis līdz šim nav spējušas vienoties par atsevišķiem
direktīvas projekta pantiem, paužot atšķirīgus viedokļus, tai
skaitā par neatkarības jautājumiem (22.2.pants), par revīzijas
standartiem (26.3.pants) un revīzijas komiteju izveidošanu
(39.pants).
Latvijas pozīcija: Latvija atbalsta direktīvas projektu kopumā.
Attiecībā uz strīdīgajiem jautājumiem Latvija atbalsta
prezidentūras piedāvāto kompromisu.
6. Akcīzes nodoklis – Komisijas ziņojums Padomei, Eiropas Parlamentam un Eiropas Ekonomisko un Sociālo lietu komitejai par akcīzes nodokļa likmēm spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem
Ziņojums sniedz apskatu par
Kopienas normatīvajos aktos iekļauto regulējumu akcīzes nodoklim
spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem. Ziņojums ir izstrādāts,
ņemot vērā Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīvas 92/84/EEK par
spirta un alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa likmju saskaņošanu
8.pantā minēto deleģējumu.
Tā kā daudzi no ziņojumā skartajiem jautājumiem ir ļoti sarežģīti
un politiski jutīgi, Komisija vēlas par tiem ierosināt plašas
debates Padomē, Eiropas Parlamentā un Eiropas Ekonomisko un
Sociālo lietu komisijā. Komisija ziņojumam nav pievienojusi
priekšlikumus grozījumiem normatīvajos aktos, bet izvērtēs
nepieciešamību tādus iesniegt, ņemot vērā debašu iznākumu.
Latvijas pozīcija: pieņemt zināšanai Komisijas izstrādāto
ziņojumu. Saistībā ar ziņojumā atzīmētajiem problēmjautājumiem
Latvija ir gatava piedalīties turpmākajā Komisijas un Padomes
darbā, lai izvērtētu nepieciešamību veikt izmaiņas ES
normatīvajos aktos, kas regulē akcīzes nodokļa likmes un nodokļa
piemērošanu spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem.
7. Stratēģijas projekts par cīņu pret terorisma finansēšanu
Eiropadomes 2004.gada jūnija
secinājumos tika noteikts, ka Padomei līdz 2004.gada 17.decembra
Eiropadomes sanāksmei ir jānāk klajā ar visaptverošu stratēģiju
cīņai pret terorisma finansēšanu. Tādēļ ir izstrādāts stratēģijas
projekts, balstoties uz ģenerālsekretāra un Komisijas
priekšlikumiem.
Stratēģijā ir analizēts pašreizējais ES ietvars cīņai pret
terorisma finansēšanu, galvenie trūkumi un turpmāk veicamie
pasākumi, lai cīņu pret terorisma finansēšanu padarītu
efektīvāku. Tādēļ stratēģijā ir iekļautas rekomendācijas par
nepieciešamajiem pasākumiem.
Latvijas pozīcija: Latvija kopumā atbalsta stratēģijas projektu
par cīņu pret terorisma finansēšanu. Stratēģijā paredzētā
turpmākā darbība neviesīs kardinālas izmaiņas Latvijas
likumdošanā, jo likumdošana ir saskaņota ar 2003. gadā
pārstrādātajām FATF 40+8 rekomendācijām.
Finanšu ministrijas preses dienests