Satiksmes drošības cilvēciskie aspekti
Katrs Latvijas iedzīvotājs zina, ka mūsu ceļi nav ideāli, ka ziemā snieg, vasarā līst un šad un tad uznāk migla. Speciālisti apgalvo, ka pirmā sniegainā diena parasti nenes upurus, daudziem liktenīga izrādās otrā, ievilinot mašīnu negadījumā vai liekot pakrist uz ietves. Lai atbildētu uz jautājumu, kāpēc cilvēki pie mums uz ceļiem uzvedas pašnāvnieciski, īpaši pētījumi nav veikti. Man ir tikai citu pētījumu dati un pašas pieredze, kas ļauj ieskicēt iespējamos cēloņus.
Sociālantropoloģe Aivita Putniņa: “Neviena skola nevarēs pāraudzināt bērnus, kuri, vecāku mašīnā sēžot, būs iemācījušies, ka noteikumi domāti tikai vārguļiem.” Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Būt par vīrieti Latvijā
Ja paraugāmies uz ceļu satiksmes
negadījumu statistiku, tad galvenā riska grupa, kas gan izraisa,
gan kļūst par negadījumu upuriem, ir jauni vīrieši vecuma grupā
no 20 līdz 30 gadiem. Tas sasaucas ar citu drūmu statistiku –
Latvija Eiropā ir pirmā vietā vīriešu mirstības, sakropļošanas un
saslimstības ziņā, vīrieša vidējam mūža ilgumam tik tikko
sasniedzot pensionēšanās vecumu. Tā tas notiek tāpēc, ka vīrieši
Latvijā iet bojā satiksmes negadījumos, nedrošā darba vidē,
pašnāvībās, no alkohola lietošanas izraisītām slimībām un
negadījumos. No otras puses, var teikt, ka šo tendenci izraisa
riskanta uzvedība. Pētījumi rāda, ka priekšstati par to, kādam
jābūt vīrietim Latvijā, saistīti ar brutālu, bravūrīgu uzvedību,
panākumiem politikā vai biznesā, apgādnieka lomas pildīšanu.
Glancētos žurnālos popularizētais vīrietis ir četrdesmitgadnieks,
kam pagājusi ģimenes krīze, kuras laikā iegūta gados jauna
partnere, kuram ir veiksmīga karjera un arī laba mašīna, ar kuru
braucot ātruma ierobežojumu ievērot ir nevīrišķīgi.
Stereotipi uzliek zināmus pienākumus atbilstoši uzvesties, un
tajos vīrieši tiek mācīti jau no bērnības. Cik daudz puiku pie
Ziemassvētku eglītes atšķirībā no meitenēm šogad saņems
automašīnas? Latvijā bērnus audzina sievietes, uzņemoties rūpes
un atbildību par bērniem gan ģimenē, gan bērnudārzā un
skolā.
Vīriešu uzvedība uz ceļa lielā mērā ir atkarīga no pašvērtības un
vīrišķības uztveres. Kampaņa par agresīvā braucēja zemo IQ
Latvijā nav izdevusies, ielās redzamas mašīnas ar uzlīmēm, kas
lepni paziņo, ka braucējam ir zems IQ. Tas kārtējo reizi liecina,
ka vīrietība Latvijā nav saistīta ar prāta spējām. Nesen veikts
pētījums par reproduktīvo veselību rāda, ka jaunajiem vīriešiem
daudz vārīgāka vieta pašapziņas noturēšanai ir seksualitāte. To
savukārt var apliecināt, mašīnā iesēdinot meitenes un parādot, ka
neesi nekāds vārgulis, kas brauc tikai nedzēris un ievērojot
atļauto ātrumu.
Automašīna Latvijas sadzīvē
Visiem pieejama personiskā
automašīna ir salīdzinoši jauna parādība Latvijā. Padomju gados
tā bija statusa zīme, un tāda tā paliek arī tagad. Automašīna pie
mums ir kas vairāk par pārvietošanās līdzekli. Tas atspoguļojas
gan cilvēku uzvedībā, gan transporta politikā.
Lai arī tendence gājējus un riteņbraucējus uzskatīt par
nepilnvērtīgiem cilvēkiem, kuri pat automašīnu nav spējuši
iegādāties, ir gājusi mazumā, par īsti vienlīdzīgiem satiksmes
dalībniekiem tie nav kļuvuši. Arī gājēji ar automašīnām nav īsti
apraduši, jo tumšā laikā atstarotājus nelieto, ticot, ka
autovadītājs viņus redz tikpat skaidri kā viņi automašīnu.
Statusa zīmes ir samanāmas arī transporta politikā. Rīgā joprojām
priekšroka tiek dota risinājumiem, kas atvieglo privātā
transporta kustību, lai gan, mazākus līdzekļus ieguldot, varētu
veicināt sabiedriskā transporta attīstību. Uzbūvējot jaunu tiltu,
Rīgas ielas platākas nekļūs, tāpat ir zināms, ka automašīnu
nākotnē kļūs vēl vairāk un papildu vietas radīšana ir kā naudas
bēršana caurā sietā. Ja vadāmies pēc loģikas, ka transports ir
domāts, lai ātri un ērti nokļūtu vajadzīgā vietā, sabiedriskam
transportam, kas pietiekami bieži un ātri kursē pa atsevišķu
joslu, ilgtermiņā varētu būt lielākas priekšrocības.
Kolektīvā atbildība un attieksme pret likumiem
Savulaik intervējot braucējus un
stopētājus Jāņu pretreibuma kampaņai, man nācās sastapt kādu
pilsoni, kurš bija manāmi iereibis jau rīta pusē. Viņš pavērsa
pirkstu pret mani un retoriski vaicāja, vai es iereibusi varu
noturēt rokā pildspalvu. Tad pavērās pret operatoru un vaicāja,
vai operators varot iedzēris noturēt kameru. Sekoja atziņa, ka
iereibušais pilsonis varot dzērumā braukt ar auto. Kukuļos
iepriekšējās nedēļās samaksātie teju 1000 latu, lai izvairītos no
soda, bija pierādījums pilsoņa varēšanai.
Iebiedēšanas kampaņai, rādot nejaukus satiksmes negadījumu
skatus, Latvijā diezin vai būs panākumi. Pirmkārt, cilvēki domā,
ka ar viņiem tas nenotiks, tāpēc šausmīgā ziņa uz viņiem
neattiecas. Otrkārt, individuālās rīcībspējas apziņa ir zema.
Proti, cilvēks, netic ka ar savu rīcību spēj ietekmēt citus. Šāda
stratēģija daudziem ļāvusi saglabāt pašapziņu padomju gados, bet
nu kļuvusi par traucēkli. Cilvēki uzskata, ka viņu nelaimēs
vainojama valsts un satiksmes drošības steidzamai uzlabošanai
palīdzēs iespējami daudzu policistu novietošana uz ielām.
Iepriekš minētais gan nenozīmē, ka Latvijā nav nekādu satiksmes
noteikumu. Tādi pastāv, lai arī bieži atšķiras no oficiālajiem.
Kāda Malaizijas kolēģe jokoja, ka pie viņiem darbojas šādi
noteikumi: sarkanā gaisma nozīmē “Brauc!”, dzeltenā gaisma –
“Brauc, netūļājies!”, bet zaļā – “Brauc labi ātri!”. Latvijā,
piemēram, praksē kustība vienādas nozīmes ceļu krustojumā tiek
interpretēta atšķirīgi no noteikumiem, kuri nosaka, ka tam, kas
brauc no labās puses, ir priekšroka. Bieži priekšroka ir tam, kas
brauc taisni, pa lielāko un labāko ceļu vai ar smalkāku mašīnu.
Tāpat vietējie iedzīvotāji zina, ka gājēju pāreja neliek mašīnām
apstāties un simtprocentīgi droši uz pārejas var justies tikai
Rīgā pie Laimas pulksteņa.
Latvijā ir tendence gājējus un riteņbraucējus uzskatīt par nepilnvērtīgiem cilvēkiem, kuri pat automašīnu nav spējuši iegādāties Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Tautas satiksmes noteikumi
Šiem neformālajiem satiksmes
noteikumiem ir liela nozīme, veidojot drošas braukšanas kampaņas.
Ja vajadzētu apmācīt iedzīvotājus jaunas datorprogrammas
lietošanā, tad noteikumi tiktu pieņemti pašsaprotami. Satiksmes
noteikumos katrs ir speciālists. Lūk, tante, kas pie
Centrāltirgus rāpjas pāri nožogojumam, lieliski zina, ka iela
jāpāriet pie zaļās gaismas vai caur gājēju tuneli, taču vadās pēc
saviem aprēķiniem, kas liek mesties pāri ielai, izvairoties no
braucošām mašīnām un lecot pāri barjerai. Ja viņai iedos reklāmas
lapiņu, kurā gājējs didaktiskā tonī tiek pamācīts iet ielai pāri
pie zaļās gaismas, viņa paraustīs plecus, jo kuram gan tas nav
skaidrs.
Kampaņām ir jābūt gudrākām un jāiedarbojas reālā situācijā. Šajā
ziņā “Izglāb draugu!” kampaņa vērtējama kā līdz šim veiksmīgākā,
jo didaktikas vietā izmantoja dzīves situācijas, uzrunājot
cilvēku savstarpējo atbildību.
Iezīmējot risinājumus
Vērtējot situāciju satiksmes
drošības politikas veidošanā un sabiedrības izglītošanā, varētu
izdalīt vairākus iespējamus darbības virzienus. Pirmkārt, tā ir
atbildības veicināšana un pozitīvais piemērs, kas ļaus mainīt
rīcības modeli. Ar vienu sabiedrībā pazīstamu cilvēku veiktu
ralliju, kurā netiek pārkāpti noteikumi, ir par maz.
Otrkārt, jārunā par bērnu izglītošanu. Ne vienmēr tas prasa milzu
līdzekļus. Efektīva un lēta ir bērnu izglītošana ģimenē. Daudzi
bērni sākotnēji braukšanas prasmi apgūst, sēžot vecākiem uz
ceļiem un grozot stūri. Braukšana nav tikai tehnika. Bērniem
patīk sekot līdzi spidometra rādītājam un ceļa zīmēm, pārbaudīt,
vai mašīnā visi piesprādzējušies. Neviena skola nevarēs
pāraudzināt bērnus, kuri, vecāku mašīnā sēžot, būs iemācījušies,
ka noteikumi domāti tikai vārguļiem.
Treškārt, nozīmīgs ir policijas atbalsts un tās prestižs
sabiedrībā. Tas atkarīgs no ceļa policista misijas un pienākumiem
uz ceļa līdz pat soda politikas lietošanas konsekvencei. Man
pašai ir bijis grūti bērniem paskaidrot, kāpēc ceļu policisti
pārkāpj satiksmes noteikumus, braucot ātrāk, nekā atļauts, bez
ieslēgtām bākugunīm, tai pašā laikā sodot citus par šādu
rīcību.
Ceturtkārt, ir vajadzīga sabiedrības līdzdalības veicināšana un
tās palīdzības pieņemšana. Te noderētu gan tālruņa numurs, pa
kuru varētu ziņot par agresīvu braukšanu un noteikumu pārkāpšanu,
gan operatīva rīcība, šādus braucējus aizturot. Vislielākais
ieguvums būs atgūta sabiedrības ticība savai rīcībspējai.
Iezīmētās problēmas pārsniedz satiksmes drošības jomu, kura ir
tikai viens no indikatoriem sabiedrības nedrošībai, vīriešu un
sieviešu lomu modeļiem. Situācija uzlabosies līdz ar maiņu citās
jomās – ģimenē, izglītībā, attieksmē pret valsti. Taču šie
faktori jāņem vērā, veidojot kampaņas, lai tās nekļūtu sausi
didaktiskas un attālas kā atsvešināta asa sižeta filma
televīzijā.
Aivita Putniņa,
sociālantropoloģe