Ministru kabineta 2004.gada 11.decembra ārkārtas sēdē
Akceptēti grozījumi likumā par
valsts budžetu 2004.gadam, kurus finanšu ministrs Oskars
Spurdziņš pirmdien, 13.decembrī, pulksten 10 iesniedza
Saeimā.
Grozījumi likumā par valsts budžetu 2004.gadam paredz kopumā par
19,7 miljoniem latu palielināt valsts budžeta ieņēmumus, par 26,5
miljoniem latu palielināt valsts budžeta izdevumus un par 6,85
miljoniem latu palielināt valsts budžeta fiskālo deficītu.
Tādējādi likumā paredzētais budžeta deficīts 2004.gadā būtu 1,9%
no iekšzemes kopprodukta (IKP) (ieskaitot valsts fondēto pensiju
līdzekļus).
Valsts budžeta kopējie ieņēmumi pēc grozījumiem plānoti
2,058 miljardu latu, izdevumi – 2,226 miljardu latu, fiskālais
deficīts – 160,9 miljonu latu apmērā.
2004. gadā nodokļu ieņēmumi valsts budžetā kopumā tiek
prognozēti par 50 miljoniem latu lielāki nekā likumā “Par
valsts budžetu 2004. gadam” apstiprinātais plāns. Augstāki
nodokļa ieņēmumi tiek prognozēti uzņēmumu ienākuma nodoklim,
akcīzes nodoklim, muitas nodoklim, izložu un azartspēļu nodoklim,
kā arī valsts sociālās apdrošināšanas iemaksām, bet dabas resursu
nodokļa un vieglo automobiļu un motociklu nodokļa ieņēmumi tiek
prognozēti zemāki nekā gada plāns. Nodokļu ieņēmumu palielinājumu
nosaka 2004. gada 11 mēnešos vērojamais straujais
ekonomiskās aktivitātes pieaugums. Savukārt ārvalstu finanšu
palīdzības ieņēmumos, kas precizēti projektu finanšu plūsmai,
prognozēts ieņēmumu samazinājums par 40,7 miljoniem latu.
Valsts pamatbudžeta izdevumi ar grozījumiem ir palielināti par
26,6 miljoniem latu. Lielākie papildu līdzekļu piešķīrumi valsts
budžeta izdevumos:
• 17 miljoni latu Zemkopības ministrijai tiešo maksājumu izmaksai
lauksaimniekiem;
• 1 miljons latu Izglītības un zinātnes ministrijai – sporta
nozarei futbola laukumu seguma iegādei;
• 14 miljoni latu pašu resursu iemaksām Eiropas Kopienas budžetā
par 2005.gada pirmajiem mēnešiem;
• 1,43 miljoni latu Iekšlietu ministrijai valsts robežas
infrastruktūras attīstībai;
• 300 tūkstoši latu Liepājas pilsētas un rajona policijas
pārvaldes administratīvā kompleksa būvniecībai;
• 1 miljona latu apmērā vienreizējs finansējums
jaunizveidotai apakšprogrammai “Dotācija Latvijas Olimpiskajai
komitejai valsts galvoto aizdevumu atmaksai”;
• 2 miljoni latu finansējumam ES struktūrfondu projektu
īstenošanai lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un
zivsaimniecībā;
• 4,05 miljoni latu Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta
īstenošanai;
• 2,45 miljoni latu iemaksām Eiropas Investīciju bankas kapitālā
un rezervēs.
Esošo līdzekļu būtiskākā pārdale:
• no Finanšu ministrijas programmas “Finansējums ES fondu
līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošana” 5,1 miljona latu
pārdale Zemkopības ministrijai finansējumam ES struktūrfondu
projektu īstenošanai lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un
zivsaimniecībā;
• no Finanšu ministrijas līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem 86,5
tūkstošu latu pārdale Kultūras ministrijai Rīgas Akadēmiskā
Krievu drāmas teātra nodokļu parāda segšanai;
• no dotācijām pašvaldībām 250 tūkstoši latu novirzīti Aglonas
Katoļu ģimnāzijas remontdarbu apmaksai un Aglonas Bazilikas
Vissvētākās Jaunavas Marijas Debesīs uzņemšanas svētku norises
2005.gadā nodrošināšanai.
Akceptēts 2005.gada valsts budžeta likuma projekts, kuru
finanšu ministrs Oskars Spurdziņš pirmdien, 13.decembrī, pulksten
10 līdz ar budžetu pavadošo likumprojektu paketi iesniedza
Saeimā.
Budžeta projekts 2005.gadā paredz valsts budžeta ieņēmumus 2,57
miljardu latu apmērā, savukārt plānotie valsts budžeta kopējie
izdevumi ir 2,71 miljards latu. Tādējādi 2005.gadā valsts budžeta
deficīts tiek saglabāts 133,5 miljonu latu jeb tikai 1,67% apmērā
no IKP – tas iekļaujas Māstrihtas kritēriju līmenī.
Salīdzinot ar 2004.gadu, valsts budžeta kopējie ieņēmumi pieaugs
par 537 miljoniem latu jeb 26,3%, izdevumi – par 509 miljoniem
latu jeb 23,2%.
Plānotie ieņēmumi nākamgad no pievienotās vērtības nodokļa ir
577,3 miljoni latu, no valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām – 698,8 miljoni latu, no uzņēmumu ienākuma nodokļa –
149,1 miljons latu, valsts budžetā no iedzīvotāju ienākuma
nodokļa – 125,9 miljoni latu, no akcīzes nodokļa – 259,3 miljoni
latu, no muitas nodokļa – 17,2 miljoni latu.
Budžeta projektā palielināti izdevumi valdības prioritātēm un
nozīmīgākajām sfērām:
• krīzes pārvarēšanai veselības nozarē – 34,5 miljoni latu;
• pedagogu algu finansēšanai – 27,8 miljoni latu;
• bērna piedzimšanas pabalsta un bērna kopšanas pabalstu būtiskam
palielinājumam (māmiņu algām) – 10 miljoni latu;
• Skolēnu dziesmu un deju svētkiem – 1,5 miljoni latu;
• prokuroru algu palielinājumam – 1,15 miljoni latu;
• KNAB darbības nodrošināšanai – 153 tūkstoši latu;
• zinātnes fundamentālajiem pētījumiem – 1,78 miljoni latu;
• zinātniskās darbības attīstībai universitātēs – 500 tūkstoši
latu;
• Valsts kontroles darbības uzlabošanai – 500 tūkstoši
latu;
• Kultūrkapitāla fonda finansējuma palielināšanai – 520 tūkstoši
latu, kas ir 10% pieaugums pret šo gadu;
• tiesnešu atalgojuma palielināšanai – 124,6 tūkstoši latu;
• medicīnas ierīču un medicīnas preču piegāžu 5% PVN likmes
kompensācijai – 1,07 miljoni latu;
• infekcijas slimību ārstēšanai un izplatības samazināšanai –
2,06 miljoni latu;
• valsts sociālā pabalsta palielināšanai Černobiļas AES avārijas
seku likvidācijas dalībniekiem – 806 tūkstoši latu;
• valsts probācijas dienesta darbības pilnveidei – 1,4 miljoni
latu;
• valsts atbalsts ar celiakiju slimajiem bērniem – 156,8 tūkstoši
latu;
• politiski represēto personu sociālā rehabilitācija, sociālās
rehabilitācijas pakalpojumi institūcijās personām ar
funkcionāliem traucējumiem – 300 tūkstoši latu.
Sociāli atbildīgas politikas realizāciju apliecina arī saistībā
ar budžetu pieņemti un sabiedrībai būtiski valdības lēmumi:
1) neapliekamā minimuma palielināšana no 21 lata mēnesī uz 26
latiem mēnesī un atvieglojumu par apgādībā esošām personām
palielināšana no 10,5 latiem uz 18 latiem mēnesī;
2) iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) ieņēmumu proporcijas
pārdale par labu pašvaldībām – tās saņems nevis pašreizējos 71,6%
no IIN, bet gan 73%, kas kopumā pašvaldību budžetos dos par 6,5
miljoniem latu vairāk, nodrošinot būtisku funkciju
realizāciju.
Budžeta projektā paredzēts finansējums ES struktūrfondu un citu
ES politiku instrumentu finansējuma un līdzfinansējuma
nodrošināšanai – 296,5 miljoni latu un programmai “Valsts
aizsardzība, drošība un integrācija NATO” – 153,3 miljoni latu
(par 29,4 miljoniem latu vairāk nekā 2004.gadā, nodrošinot šai
programmai finansējumu 2% apmērā no IKP).
2005.gada budžets veidots, prognozējot nākamgad 6,7% iekšzemes
kopprodukta pieaugumu salīdzināmās cenās un 4,3% inflāciju (gads
pret gadu).
Līdz ar budžeta likumprojektu Saeimā tiek iesniegti arī grozījumi
vairākos likumos, veidojot tā saucamo budžeta likumu
paketi:
1) grozījumi likumā par budžetu un finanšu vadību;
2) grozījumi likumā par akcīzes nodokli;
3) grozījumi likumā par pievienotās vērtības nodokli;
4) grozījumi likumā par uzņēmumu ienākuma nodokli;
5) grozījumi likumā par iedzīvotāju ienākuma nodokli;
6) grozījums Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumā.
Finanšu ministrijas preses dienests, Valsts kancelejas
Komunikācijas departaments