Mākslinieka krāsainā Itālija
Pagājušajā nedēļā Valsts mākslas muzeja (VMM) Mazajā zālē atklāja mākslinieka, lieliska ainavista, Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) prorektora Alekseja Naumova gleznu izstādi “Mana Itālija”, kas aplūkojama līdz 10.janvārim. Šī ir pirmā izstāde mākslinieka 50 gadu jubilejas personālizstāžu ciklā “Itālija”, vēlāk šie darbi būs skatāmi galerijā “Daugava”, kā arī tiks rīkotas izstādes Itālijā (Sirakūzās un Castello Mare delle Golfo, Sicīlijā).
Gleznotājs Aleksejs Naumovs izstādes “Mana Itālija” atklāšanā Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Alekseja Naumova kolorītais un
savdabīgais rokraksts izkopts jau studiju gados (1974 – 1980)
LMA, kur profesora Induļa Zariņa vadītajā Monumentālās
glezniecības nodaļā viņš apguva klasiskās glezniecības pamatus,
klasisko zīmējumu, iepazina figurālās glezniecības kompozīcijas
principus un tehniku. Otrs nozīmīgākais “mākslas skolas” posms
A.Naumovam saistās ar tā laika Vissavienības Mākslas akadēmijas
aspirantūru, pie mākslinieka Eduarda Kalniņa apgūstot tonalitātes
un krāsu izjūtas principus.
Aktīva radošā darbība pagājušā gadsimta 80.gados, par ko
liecināja personālizstāžu rīkošana, pavēra iespēju A.Naumovam
stažēties Francijā Sorbonnas Mākslas augstskolā. Tur mākslinieka
reālistisko tonalitāti nomainīja fascinējošs fovisma krāsainais
smagums un pilnībā apgūta impresionistiskā brīvība.
1985.gadā A.Naumovs kļuva par LMA pasniedzēju. Saistībā ar
pedagoga darbību mākslinieks atzīst, ka radošajos meklējumos ir
svarīgs darbs ar studentiem. Meistardarbnīca, kuru A.Naumovs vada
kopā ar mākslinieku Kristapu Zariņu, vieno studentus, kas ir
vienlīdz talantīgi, taču vienlaikus ļoti atšķirīgi.
Meistardarbnīca dod iespēju pedagogam iedziļināties studentu
daiļradē un arī mācīties no tiem. Mākslas zinātniece Austra
Avotiņa par A.Naumovu saka: “Viņš ir visur, viņa sabiedriskā
aktivitāte ir unikāla parādība radošu mākslinieku pasaulē; nāk
prātā flāmu 17.gadsimta mākslinieka un diplomāta Rubensa dzīve –
desmitiem studentu, simtiem oficiālu pienākumu un spēja
“atslēgties”, lai gleznotu tūkstošiem ainavu.”
Mākslas pazinējiem un mīļotājiem A.Naumova vārds galvenokārt
saistās ar jēdzienu “izcils ainavists”, “plenēra meistars” un
“pilsētvides iemūžinātājs”. LMA rektors Jānis Andris Osis atzīst,
ka A.Naumovs precīzi uztver un poētiski atklāj katras pilsētvides
vēsturiskos slāņus, arhitektūras un atmosfēras vienreizējo
raksturu un aizvien rosina nojaust cilvēka, paša pilsētnieka,
klātbūtni aizkadrā. Savukārt Kristaps Zariņš kolēģa
māksliniecisko darbību vērtē šādi: “Viņa acs un krāsu izjūta ir
kā Šveices pulkstenis. Triepiens ir veikli ekspresīvs kā
daiļslidotājam. Rīga, Roja, Rēzekne, Roma, Parīze, Ņujorka,
Palermo, Alkāmo, Florence – vietas, pilsētas, kuras A.Naumovs
gleznojis, ieliekot katrā ainavā savus priekus, bēdas un pārdomas
par krāsu tonalitāti.”
Pīnija (2003). Gleznu reprodukcija no Alekseja Naumova izstādes kataloga “Aleksejs Naumovs” |
Ainava A.Naumovu saista jau vairāk
nekā trīsdesmit gadu, un tajā viņu iedvesmo ritms, sižets, krāsa
un gaisma. Mākslinieks atzīst: ja motīvs ir atrasts, tad
gleznošana notiek ātri. A.Naumovam primārais ir impulsu izraisoša
parādība, piemēram, sarkana saule Parīzē, etrusku vāzes Florencē
vai debesu atspīdums Ķidēnu dīķī Vecpiebalgā.
Mākslinieku īpaši saista Itālijas arhitektūra. A.Naumovs atzīst,
ka katra Itālijas pilsēta slēpj sevī kādu konkrētu zemtekstu vai
kādu īpašu glezniecisku uzdevumu. Tā ir Venēcijas ainava, kurā
atrodamas lineāri detalizētas nianses, viss ir asāks, skaidrāks,
grafiskāks. Tā ir stilistiski tīrā un līdzsvarotā Florences
renesanse, kas vairāk atbilst mākslinieka agrīnā perioda
prasībām. Tā ir Sicīlija, īpaši Palermo ar tās arābu kultūras
misticisma piedevu, neparasto gaismu, ritmu, krāsu. Tomēr pašā
dienvidu svelmē krāsu ir ļoti maz, tās it kā pazūd. Saule ir
augstu, un ēnu nav vispār. Māksliniekam tā ir absolūtās redzes
pārbaude, kas realizējas tonāli smalkā precizitātē. Tātad katrs
darbs ir fiksēta impresija, atmosfēras izraisīta sensācija.
Ekspozīcija VMM rāda, ka A.Naumovs ir atgriezies pie
impresionisma un fovisma metodēm. Par izpētes objektu ir kļuvusi
gaismas spēle, aizejošs, sirreāls mirklis, kas darbus padara
subjektīvus un emocionāli iedarbīgus. Izstādi pavada gleznu
reprodukciju katalogs “Aleksejs Naumovs”, kā arī izstāde sniedz
iespēju vērot sava veida performanci – videomateriālu, kurā
mākslinieks redzams, gleznojot Itāliju.
Raivis Spalvēns