• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Mākslinieka krāsainā Itālija. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 14.12.2004., Nr. 198 https://www.vestnesis.lv/ta/id/97821

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Kaut kas katrai dvēselei

Vēl šajā numurā

14.12.2004., Nr. 198

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Mākslinieka krāsainā Itālija

Pagājušajā nedēļā Valsts mākslas muzeja (VMM) Mazajā zālē atklāja mākslinieka, lieliska ainavista, Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) prorektora Alekseja Naumova gleznu izstādi “Mana Itālija”, kas aplūkojama līdz 10.janvārim. Šī ir pirmā izstāde mākslinieka 50 gadu jubilejas personālizstāžu ciklā “Itālija”, vēlāk šie darbi būs skatāmi galerijā “Daugava”, kā arī tiks rīkotas izstādes Itālijā (Sirakūzās un Castello Mare delle Golfo, Sicīlijā).

NAUMOVS.PNG (102828 bytes)
Gleznotājs Aleksejs Naumovs izstādes “Mana Itālija” atklāšanā
Foto: Aigars Jansons, A.F.I.

Alekseja Naumova kolorītais un savdabīgais rokraksts izkopts jau studiju gados (1974 – 1980) LMA, kur profesora Induļa Zariņa vadītajā Monumentālās glezniecības nodaļā viņš apguva klasiskās glezniecības pamatus, klasisko zīmējumu, iepazina figurālās glezniecības kompozīcijas principus un tehniku. Otrs nozīmīgākais “mākslas skolas” posms A.Naumovam saistās ar tā laika Vissavienības Mākslas akadēmijas aspirantūru, pie mākslinieka Eduarda Kalniņa apgūstot tonalitātes un krāsu izjūtas principus.
Aktīva radošā darbība pagājušā gadsimta 80.gados, par ko liecināja personālizstāžu rīkošana, pavēra iespēju A.Naumovam stažēties Francijā Sorbonnas Mākslas augstskolā. Tur mākslinieka reālistisko tonalitāti nomainīja fascinējošs fovisma krāsainais smagums un pilnībā apgūta impresionistiskā brīvība.
1985.gadā A.Naumovs kļuva par LMA pasniedzēju. Saistībā ar pedagoga darbību mākslinieks atzīst, ka radošajos meklējumos ir svarīgs darbs ar studentiem. Meistardarbnīca, kuru A.Naumovs vada kopā ar mākslinieku Kristapu Zariņu, vieno studentus, kas ir vienlīdz talantīgi, taču vienlaikus ļoti atšķirīgi. Meistardarbnīca dod iespēju pedagogam iedziļināties studentu daiļradē un arī mācīties no tiem. Mākslas zinātniece Austra Avotiņa par A.Naumovu saka: “Viņš ir visur, viņa sabiedriskā aktivitāte ir unikāla parādība radošu mākslinieku pasaulē; nāk prātā flāmu 17.gadsimta mākslinieka un diplomāta Rubensa dzīve – desmitiem studentu, simtiem oficiālu pienākumu un spēja “atslēgties”, lai gleznotu tūkstošiem ainavu.”
Mākslas pazinējiem un mīļotājiem A.Naumova vārds galvenokārt saistās ar jēdzienu “izcils ainavists”, “plenēra meistars” un “pilsētvides iemūžinātājs”. LMA rektors Jānis Andris Osis atzīst, ka A.Naumovs precīzi uztver un poētiski atklāj katras pilsētvides vēsturiskos slāņus, arhitektūras un atmosfēras vienreizējo raksturu un aizvien rosina nojaust cilvēka, paša pilsētnieka, klātbūtni aizkadrā. Savukārt Kristaps Zariņš kolēģa māksliniecisko darbību vērtē šādi: “Viņa acs un krāsu izjūta ir kā Šveices pulkstenis. Triepiens ir veikli ekspresīvs kā daiļslidotājam. Rīga, Roja, Rēzekne, Roma, Parīze, Ņujorka, Palermo, Alkāmo, Florence – vietas, pilsētas, kuras A.Naumovs gleznojis, ieliekot katrā ainavā savus priekus, bēdas un pārdomas par krāsu tonalitāti.”

GLEZNAS3.PNG (117136 bytes)
Pīnija (2003).
Gleznu reprodukcija no Alekseja Naumova izstādes kataloga “Aleksejs Naumovs”

Ainava A.Naumovu saista jau vairāk nekā trīsdesmit gadu, un tajā viņu iedvesmo ritms, sižets, krāsa un gaisma. Mākslinieks atzīst: ja motīvs ir atrasts, tad gleznošana notiek ātri. A.Naumovam primārais ir impulsu izraisoša parādība, piemēram, sarkana saule Parīzē, etrusku vāzes Florencē vai debesu atspīdums Ķidēnu dīķī Vecpiebalgā.
Mākslinieku īpaši saista Itālijas arhitektūra. A.Naumovs atzīst, ka katra Itālijas pilsēta slēpj sevī kādu konkrētu zemtekstu vai kādu īpašu glezniecisku uzdevumu. Tā ir Venēcijas ainava, kurā atrodamas lineāri detalizētas nianses, viss ir asāks, skaidrāks, grafiskāks. Tā ir stilistiski tīrā un līdzsvarotā Florences renesanse, kas vairāk atbilst mākslinieka agrīnā perioda prasībām. Tā ir Sicīlija, īpaši Palermo ar tās arābu kultūras misticisma piedevu, neparasto gaismu, ritmu, krāsu. Tomēr pašā dienvidu svelmē krāsu ir ļoti maz, tās it kā pazūd. Saule ir augstu, un ēnu nav vispār. Māksliniekam tā ir absolūtās redzes pārbaude, kas realizējas tonāli smalkā precizitātē. Tātad katrs darbs ir fiksēta impresija, atmosfēras izraisīta sensācija.
Ekspozīcija VMM rāda, ka A.Naumovs ir atgriezies pie impresionisma un fovisma metodēm. Par izpētes objektu ir kļuvusi gaismas spēle, aizejošs, sirreāls mirklis, kas darbus padara subjektīvus un emocionāli iedarbīgus. Izstādi pavada gleznu reprodukciju katalogs “Aleksejs Naumovs”, kā arī izstāde sniedz iespēju vērot sava veida performanci – videomateriālu, kurā mākslinieks redzams, gleznojot Itāliju.

Raivis Spalvēns

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!