Par Valsts kontroles vēstuli Valsts prezidentei, lūdzot izvērtēt Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi Valsts kontroles likumā”
Valsts kontrole ir vērsusies ar
vēstuli pie Valsts prezidentes Vairas Vīķes–Freibergas ar lūgumu
pirms likuma “Grozījumi Valsts kontroles likumā” izsludināšanas
izvērtēt situāciju, kad ar 9.decembrī Saeimā apstiprinātiem
likuma grozījumiem tiek radīti draudi Valsts kontroles
neatkarībai.
Grozījumi likuma 26.panta pirmajā daļā un 27.panta pirmajā daļā
paredz samazināt valsts kontroliera, Valsts kontroles padomes
locekļa un Revīzijas departamenta kolēģijas locekļa pilnvaru
laiku no septiņiem uz četriem gadiem.
Valsts kontrole vērš Valsts prezidentes uzmanību uz faktu, ka
Latvijas Republikas Valsts kontrole ir pilntiesīga ANO
dalībvalstu augstāko kontrolējošo institūciju starptautiskās
organizācijas INTOSAI un Eiropas valstu augstāko kontrolējošo
institūciju starptautiskās organizācijas EUROSAI locekle.
Augstāko revīzijas iestāžu neatkarības principi ir noteikti
virknē INTOSAI un EIROSAI rekomendāciju un vadlīniju, ko respektē
visas Eiropas Savienības dalībvalstis.
INTOSAI 1977.gada Limas deklarācijā par finanšu kontroles
direktīvām ir noteikts, ka “augstākās revīzijas iestādes tikai
tad var objektīvi un efektīvi veikt savus uzdevumus, ja tās ir
neatkarīgas no pārbaudāmās iestādes un pasargātas no ārējās
ietekmes. Tām ir jābūt nodrošinātām ar nepieciešamo funkcionālo
un organizatorisko neatkarību”. Minētā deklarācija starptautiskā
praksē tiek uzskatīta par valsts finanšu līdzekļu revīziju
Magna Carta.
Noslēguma sarunu laikā starp Eiropas Komisiju un Latvijas valdību
par 28.sadaļu “Finanšu kontrole” tika panākta vienošanās, ka ir
jānostiprina Valsts kontroles neatkarība. Valsts kontroles
amatpersonu pilnvaru termiņa normas uzskatāmas par valsts
augstākās finanšu kontroles iestādes neatkarības
apdraudējumu.
Šāda parlamenta attieksme pret Valsts kontroles neatkarību tikai
dažus mēnešus pēc pievienošanās Eiropas Savienībai var tikt
uzskatīta par šīs vienošanās pārkāpšanu.
Vairumā Eiropas valstu, veicot izmaiņas likumdošanā, panākts, ka
augstākās finanšu kontroles iestāžu vadītāju un atbildīgo
amatpersonu pilnvaru laiks pārsniedz parlamenta pilnvaru laiku.
Atgriešanās pie četru gadu pilnvaru laika Latvijas Republikas
Valsts kontroles amatpersonām nozīmētu iespēju tikt vairāk
ietekmētām no politiskās varas.
Nīderlandē, Apvienotajā Karalistē, Kiprā, Īrijā, Francijā,
Itālijā, Dānijā valsts augstāko finanšu institūciju vadītāji tiek
apstiprināti amatā uz laiku līdz aiziešanai pensijā, Vācijā,
Ungārijā, Austrijā šis pilnvaru laiks ir 12 gadu, Čehijā un
Slovēnijā – 9 gadi, Horvātijā – 8 gadi, Slovākijā un Zviedrijā –
7 gadi, Beļģijā, Somijā, Islandē, Polijā, Rumānijā, Eiropas
Savienības Revīzijas palātā – 6 gadi, Lietuvā, Igaunijā, Serbijā
un Maltā – 5 gadi. Norvēģijā, Portugālē un Grieķijā pilnvaru
laiks ir 4 gadi, Spānijā – 3gadi.
Latvijā Valsts kontroles amatpersonu pilnvaru laiku 1997.gadā
Saeima palielināja no četriem uz septiņiem gadiem. Šo pilnvaru
termiņu Saeima, 2002.gada maijā apstiprinot jauno Valsts
kontroles likumu, saglabāja.
Vēstulē Valsts prezidentes uzmanība ir vērsta arī uz to, ka
Saeima nav atbalstījusi priekšlikumu veikt izmaiņas likuma
44.panta otrajā daļā, ar kuru bija paredzēts nostiprināt Valsts
kontroles finansiālo neatkarību. Šobrīd par Valsts kontroles
budžeta pieprasījumu tiesīgs lemt Ministru kabinets, kas ir viens
no Valsts kontroles revidējamām vienībām. Tādējādi tiek pieļauta
interešu konflikta situācija. Valsts kontroles priekšlikums bija
– Saeimai kļūt par institūciju, kurai vienīgai būtu tiesības lemt
par Valsts kontroles finansēšanu.
Valsts kontrole lūdz Valsts prezidenti pirms likuma “Grozījumi
Valsts kontroles likumā” izsludināšanas izvērtēt aprakstīto
situāciju un izmantot tiesības nodot Saeimai likumu otrreizējai
caurlūkošanai.
Indira Ozola, Valsts kontroles konsultante