Par modernu Latvijas dzelzceļu
Valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš”, izmantojot Eiropas Savienības fondu līdzekļus, uzsāk vērienīgu dzelzceļa modernizācijas projektu.
“Latvijas dzelzceļa” valdes priekšsēdētājs Andris Zorgevics un satiksmes ministrs Ainārs Šlesers Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
2002.gadā Eiropas Komisijas un LR
Finanšu ministrijas pārstāvji parakstīja memorandu par projekta
finansējumu 90 miljonu eiru vērtībā. Projekts paredz atjaunot un
modernizēt vilcienu kustības vadības automātisko sistēmu Austrumu
– Rietumu dzelzceļa koridorā. Memorandā noteikts, ka 75 procentus
no projekta realizācijas izmaksām segs, izmantojot ISPA naudas
līdzekļus, bet 25 procentus finansē Latvijas valsts. Tagad
projekta finansējuma trīs ceturtdaļas nodrošinās Kohēzijas fonds.
Šogad mūsu valsts Satiksmes ministrija sarīkoja konkursu par
tiesībām veikt projekta pirmās kārtas darbus, un šajā uzņēmumu
sacensībā uzvarēja uzņēmumu “Alcatel Sel AG” un SIA “Alcatel
Baltics” konsorcijs. Vācijas akciju sabiedrība “Alcatel Sel AG”
tiek uzskatīta par vienu no pasaules vadošajiem signalizācijas,
vadības kontroles, maršrutēšanas un integrēto komunikāciju
sistēmu piegādātājiem, bet SIA “Alcatel Baltics” kopš 1994.gada
nodrošina šādu sistēmu piegādi Baltijas valstu pasūtītājiem.
Savukārt projekta realizācijas uzraudzību veiks Francijas
kompānija “Systra”.
Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers atgādināja, ka Latvijai tuvā
nākotnē jākļūst par nozīmīgu loģistikas un distribūcijas centru,
kam nepieciešama kvalitatīva un sakārtota infrastruktūra. Un,
dzelzceļš, uzsvēra ministrs, ir ļoti svarīga šīs infrastruktūras
sastāvdaļa. A. Šlesers norādīja, ka pēc pievienošanās ES Latvija
kļuvusi par savienojošo posmu starp Rietumeiropu un lielajiem
Austrumu tirgiem – Krieviju, Ukrainu, Kazahstānu. Ministrs
pauda gandarījumu par Satiksmes ministrijas prasmi piesaistīt ES
fondu līdzekļus un vēlēja “Latvijas dzelzceļam” nākotnē
palielināt tranzīta kravu apjomus.
Savukārt “Alcatel Sel AG” transporta automatizācijas nodaļas
prezidents Žans Pjērs Forestjē norādīja, ka uzņēmumam ir
raksturīga strauja izaugsme, ko lielā mērā nodrošina tieši
investīcijas jaunajās ES dalībvalstīs. Viņš arī apliecināja, ka
“Alcatel” ir ieinteresēts nodibināt ilgtermiņa attiecības ar
saviem pasūtītājiem Latvijā.
“Latvijas dzelzceļa” valdes priekšsēdētājs Andris Zorgevics
uzsvēra, ka 11 viņa vadības gados uzņēmums spējis gan izstrādāt
dzelzceļa modernizācijas stratēģiju, gan arī ķerties pie tās
īstenošanas. Jaunais projekts nodrošinās “Latvijas dzelzceļa”
funkcionētspēju, dos jaunas darba vietas iedzīvotājiem un
garantēs kravu transportēšanas drošību, sacīja A.Zorgevics.
Jāpiebilst, ka vadības sistēmu modernizācijas pirmās izmaksas būs
47,6 miljoni latu un darbi tiks veikti četros gados. Šis ir
uzskatāms par lielāko dzelzceļa infra-struktūras uzlabošanas
projektu Latvijas neatkarības laikā.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv