Lai Adventes gaisma ik logā, ik sirdī
Svētdien iededzām trešo svecīti Adventes vainagā, kas dara vēl pārskatāmāku laiku līdz lielā brīnuma – Kristus dzimšanas gadskārtas jeb, vienkāršāk sakot, Ziemassvētku – atnākšanai.
Johans Rotenhammers (Rottenhammer Johann), 1564–1625. Vācija. “Marijas pasludināšana”. Reprodukcija no izdevuma “Kristietības tūkstošgade,” Ārzemju mākslas muzejs, 2000 |
Pārbaudījums ar brīvību
Latvijas Evaņģēliski luteriskās
baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags šogad valsts svētku sprediķī
teica: “Pasaulē dzīvo neskaitāmas tautas. Tikai nelielai daļai no
tām ir sava valsts. Mums tā ir – sava valsts. Un nevis vienkārši
kaut kāda valsts, bet tāda, kas ir plecu pie pleca ar nācijām,
kas veidojušas Rietumu civilizāciju un tagad veido pasaules
attīstītāko valstu savienību.”
No okupētas zemes līdz pasaules cienītai valstij mēs nogājām it
kā apbrīnojami viegli. Tikpat kā bez cilvēku upuriem. Turpmākajos
trīspadsmit šķietami tikpat viegli iegūstot arī NATO un Eiropas
Savienības (ES) dalībvalsts statusu.
Varbūt tieši apbrīnojami veiksmīgais ceļš sevī slēpj pārbaudījumu
tautas dvēselei? Par to bija jādomā arī Latvijas valsts svētku
parādes laikā Daugavmalā, redzot dažādo attieksmi pret mūsu
valstiskuma simboliem.
Bija prieks par jaunajām ģimenēm, kas šurp bija atnākušas ar
bērniem – rādīt mūsu karavīru, mūsu armijas parādi.
Bet turpat līdzās dažs labs smīkņājot spriedelēja par mūsu
nedaudzajām kaujas mašīnām.
Jā, Daugavmalā redzētas arī parādes ar tanku armādām. Tikai – ko
tās pirms trīspadsmit gadiem spēja padarīt Vecrīgas barikāžu
sargiem? Un kur šī armija ir tagad?
To smīkņātāji piemirsuši. Tāpat kā okupācijas karaspēka kluso
aizvākšanos no Latvijas un Skrundas lokatora
uzspridzināšanu.
Īsa šiem smīkņātājiem atmiņa. Dažs labs pat “aizmirsa”, ka,
valsts himnai skanot, jānoņem cepure. Bet vēl skumjāk bija vērot,
ka daudzi policisti joprojām nav iemācīti, himnai skanot, godu
dot.
Eduards Pāvuls, vēl deviņdesmito gadu vidū, vaicāts par šā
pilsoniskā infantilisma iemesliem, atbildēja: “Nav lietas
asinis.”
Bet vai latviešiem pašiem sava zeme patiešām nākusi viegli?
1991.gadā mēs atguvām valsti, par kuras pastāvēšanu Latvijas
Atbrīvošanas karā un vēl pirms tam – Piektajā gadā, tad
strēlnieku cīņu vietās Tīreļpurvā, Ložmetējkalnā, Nāves salā... –
dzīvību atdeva tūkstošiem latviešu. Un vai gan Otrajā pasaules
karā svešās formās tērptie latvieši necerēja uz brīvu Latviju?
Nacionālo partizānu pretošanās līdz pat piecdesmitajiem gadiem
bija latviešu izmisuma sauciens demokrātiskās pasaules
sirdsapziņai...
Atceroties mūsu tautas milzīgos upurus, šķietami mierīgā Latvijas
neatkarības atgūšana parādās pavisam citā vektorā – kā augstākā
taisnīguma apliecinājums. Vēsture latviešiem deva unikālu
iespēju, un mūsu nācija bija morāli un pilsoniski gatava to
izmantot.
Šī vienkāršā patiesība jo skaidrāk parādās salīdzinājumā ar
daudzām citām tautām un zemēm.
Latvija – stipra ar pārliecību
1999.gadā pēc Jaltas galotņu
apspriedes es Kijevā tikos ar liela Amerikas ukraiņu žurnāla
redaktoru, kurš teica: “Latvija ir ļoti stipra zeme” (very
strong country – angl.).
“Kā jūs to domājat?” es
pārvaicāju. “Ukraina taču ir daudz lielāka gan teritorijas, gan
iedzīvotāju ziņā, Ukrainā ir lielas tanku un kara lidmašīnu
rūpnīcas...”
“Jūs esat stipri savā pārliecībā par Latvijas valstiskumu. Par
savu vietu Rietumu demokrātijas pasaulē,” Ukraiņu kolēģis
atbildēja. “Ukrainā ir pārāk daudz cilvēku, kas vēstures gaitu
gribētu pagriezt atpakaļ. Nedod Dievs, ka mūsu lielajā valstī
sāktos divu pretējo uzskatu konfrontācija!”
Tagad tā Ukrainā rit jau kuro nedēļu, un aizvien jauni fakti par
vienas konfrontējošās puses metodēm – “mirušo dvēseļu”
izmantošanu, balsošanas biļetenu sabojāšanu, opozīcijas kandidāta
indēšanu – pārsteidz demokrātisko pasauli. Vērojot notikumu gaitu
Ukrainā, atliek vien pabrīnīties par mūsu Eiropas Parlamenta
deputātu Ineses Vaideres un Guntara Krasta tālredzīgi precīzajām
prognozēm, paredzot demokrātijas principu nostiprināšanos šajā
zemē (“LV” intervijas 26., 30.11.2004.).
Bezgalīgās runas par neesošo valsti
Nesen pasauli pārskanēja
Palestīnas atbrīvošanas organizācijas (PAO) līdera Jasīra Arafāta
bēres. Izvadīšana ar militāru godu Parīzē un Kairā un baisais
apglabāšanas farss Ramallā, kur Arafāta šķirstu ilgu laiku
trakojošā pūļa dēļ pat nebija iespējams iznest no lidaparāta.
Ceļš no helikoptera līdz kapam izvērtās par īstu Golgātu, un
nesēji, nespējot izlauzties caur mežonīgo pūli, šķirstu beidzot
novietoja uz džipa. Bet arī tad viņiem tikai ar grūtībām,
burtiski uzsēžoties uz zārka, izdevās pasargāt šķirstu no
apgāšanas. Vai tā būtu cieņa un mīlestība pret aizgājēju?!
Pēc dramatiskās televīzijas reportāžas no Ramallas daudzi
žurnālisti un politiskie analītiķi visā pasaulē retoriski
vaicāja: vai ir maz jēga runāt par savu valsti, pēc kuras šie
cilvēki tiecoties jau vairāk nekā pusgadsimtu, ja palestīniešu
drošības spēki nespēja nodibināt pat kaut ko kārtībai līdzīgu
sava it kā karsti mīļotā un cienītā līdera bērēs?! Par kādu
valstiskumu var būt runa, ja pat elementāras kārtības jēdziens
šim bruņoto cilvēku kopumam ir svešs?
Taču runāts, bezgala daudz runāts par Palestīnas valsti tiek jau
kopš 1947.gada, kad tika pieņemta ANO Ģenerālās asamblejas
1947.gada rezolūcija, kas paredzēja Lielbritānijas mandāta
atcelšanu Palestīnā un divu neatkarīgu valstu – ebreju un arābu –
nodibināšanu tās teritorijā. Atbilstoši šai rezolūcijai 1948.gada
14.maijā tika nodibināta Izraēla, bet palestīniešu valsts
dibināšanu aizstāja aizvien jaunas agresijas pret Izraēlu un
terorisma eskalācija. Vienlaikus nu jau vairāk nekā pusgadsimtu
ilgst gaušanās par palestīniešiem it kā nodarīto pārestību.
Dīvaini, bet Arafāta bēru sakarā tikai retā pasaules ziņu
aģentūra veltīja dziļāku vērību faktam, ka blondajai skaistulei
Suhai, Arafāta atraitnei, PAO ik gadu izmaksās pensiju 2 miljonu
dolāru.
Precīzāk sakot, nepievērsa uzmanību šim astronomiskajam skaitlim
un it kā pašu par sevi minēja faktu, ka Arafāta slepenajos kontos
bijuši, pēc Izraēlas izlūkdienesta “Mossad” ziņām, pusotrs
miljards, bet, pēc ASV Centrālās izlūkošanas pārvaldes datiem – 2
miljardi dolāru. Kaut gadiem, gadu desmitiem šis pats
palestīniešu līderis bija sūrojies par savas tautas postu.
Maksa par brīvību un drošību
Latvijas valsts svētku parādes
laikā, raugoties uz teicami ekipēto karavīru ierindu, prātā nāca
Latvijas pirmo zemessargu trūcīgais ietērps un pieticīgie ieroči.
Atceros, 1992.gadā kāds jaunsaimnieks zemessargs stāstīja, ka
Krievijas (bijušās PSRS) flotes bāzes pārbaudes operācijā Liepājā
piedalījās ar Kurzemes mežos saglabāto vācu
“šmeiseri”.
Tagad valsts svētku parādē soļoja arī
karavīri, kas piedalījušies starptautisko miera spēku misijās.
Un, vērojot šos staltos latviešu puišus smilškrāsas kaujas
tērpos, nāca prātā vēl tik daudziem Latvijā, kā jūtams,
neizprastā formula: lūk, šie militārās operācijās norūdītie
profesionāļi tad arī ir mūsu neatgriezeniskās suverenitātes un
drošības ķīla. Latvijas daļa kopējā maksā par Ziemeļatlantijas
līguma 5.paragrāfu, kurā noteikts, ka NATO dalībvalstis “bruņotu
uzbrukumu vienai vai vairākām no tām Eiropā vai Ziemeļamerikā
uzskatīs par uzbrukumu visām dalībvalstīm”...
Vai dārgi par to maksājam?
Naudas izteiksmē – lēti! Jo pat desmitiem modernu lidmašīnu un
simtiem savu tanku mūsdienu apstākļos nespētu garantēt Latvijas
drošību. Un, atceroties Latvijas pagājušā gadsimta vēsturi,
atliek vien nopūsties par dažkārt dzirdamo tēzi, ka šobrīd taču
Latviju neviens neapdraudot. Līdzīgās ilūzijās dzīvoja arī mūsu
priekšgājēji un diemžēl arī Latvijas valdība divdesmitajos un pat
vēl trīsdesmitajos gados.
Tagad, NATO ietvaros, mums vajadzīga maza, moderna, mobila
armija, un tādas aizsākumu valsts svētku parādē demonstrēja šis
vīru simts ar Afganistānas kalnu un Irākas tuksnešu
rūdījumu.
Var arī teikt, ka mēs jau esam dārgi maksājuši par savu dalību
sabiedroto miera spēku misijās: Irākā šogad dzīvību zaudējis
latviešu karavīrs. Un nav tādas naudas, kas spētu no veļu
valstības atvest atpakaļ vīru vai brāli, tēvu vai dēlu...
Tikai kāpēc mēs šo patiesību neatceramies, kad ik dienu uz
Latvijas ceļiem, parasti alkohola un pārgalvīgas braukšanas dēļ,
dzīvību, pēc baisajiem statistikas datiem, zaudē vairāk nekā
viens cilvēks. Šīs traģiskās apsēstības ziņā mēs jau esam
nožēlojamajā pirmajā vietā Eiropā…
•
Advente jeb kluso pārdomu laiks ir
arī mūsu iespēja un izaicinājums – tikt galā ar savu jūtu un
prāta mulsumu vai vismaz mazināt to.
Rīgas Lutera draudzes mācītājs Juris Rubenis pirmās Adventes
svētdienas sprediķī teica: “Kristus mūsu ambīciju
sasprindzinātajā pasaulē ienāk lēnprātīgs, lēns, maigs un
ieskatās mums katram acīs. Jēzus grib klusi, mierīgi, draudzīgi
ielūkoties katra cilvēka acīs. Pajautāt – “Vai tas ir labākais
veids, kā tu dzīvo savu dzīvi? Vai tu negribi pamēģināt citādi?”
Esmu pārliecināts, tieši mums, mūsdienu cilvēkiem, ir tik svarīgi
šo nācēju sastapt. Neļaut viņam aiziet garām.”
Jānis Ūdris, “LV”