Ministru kabineta 2004.gada 14.decembra sēdē
Pieņemti “Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem materiālajiem zaudējumiem”.
Noteikumi nosaka sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par
ceļu satiksmes negadījumā personai nodarītajiem materiālajiem
zaudējumiem, kas saistīti ar cietušās personas ārstēšanu,
pārejošu darbnespēju, darbspēju zaudējumu vai nāvi.
Noteikumi izstrādāti, pamatojoties uz Sauszemes transportlīdzekļu
īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas
likumā noteikto pilnvarojumu, kas paredz, ka apdrošināšanas
atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai
nodarītajiem materiālajiem zaudējumiem nosaka Ministru kabinets.
Noteikumos atbilstoši spēkā esošā likuma normām precizēti
termini, apdrošināšanas atlīdzības pieprasīšanas kārtība.
Akceptēts likumprojekts “Finanšu nodrošinājuma likums”.
Šī likuma mērķis ir: veicināt
finanšu sistēmas stabilitāti, nodrošinot finanšu nodrošinājuma
sniegšanas un izmantošanas drošību un efektivitāti, kā arī
nodrošināt līdzēju, finanšu nodrošinājuma līgumu subjektu tiesību
aizsardzību kāda līdzēja likvidācijas procesa vai maksātnespējas
procesa pasākumu veikšanas gadījumā.
Lai nodrošinātu minēto mērķu sasniegšanu, noteikts, ka finanšu
nodrošinājumu drīkst sniegt kā finanšu ķīlu vai arī īpašuma
tiesībām uz finanšu nodrošinājumu pārejot finanšu nodrošinājuma
ņēmējam; noteikts, ka papildus finanšu nodrošinājuma līguma
noslēgšanai vienīgais finanšu nodrošinājuma spēkā esamības
nepieciešamais noteikums ir tā nodošana nodrošinājuma ņēmēja vai
tā pilnvarnieka valdījumā, nodrošinājuma ņēmējam vai tā
pilnvarniekam to turot, reģistrējot vai citādi valdot, vienlaikus
neliedzot nodrošinājuma devējam aizstāt sākotnēji nodoto finanšu
nodrošinājumu ar līdzvērtīgu vai tiesības saņemt atpakaļ finanšu
nodrošinājuma pārpalikumu.
Pašlaik Latvijā normatīvajos aktos nav noteiktas speciālas
kārtības finanšu nodrošinājuma sniegšanai un ņemšanai. Pasaules
praksē paralēli ir attīstījušies divi dažādi mehānismi: (a)
finanšu nodrošinājuma priekšmets tiek ieķīlāts nodrošinājuma
ņēmējam; (b) finanšu nodrošinājuma priekšmets uz finanšu saistību
nodrošināšanai nepieciešamo laiku pāriet nodrošinājuma ņēmēja
īpašumā. Tā kā finanšu nodrošinājumu regulējums ir būtisks
faktors finanšu tirgu attīstības un integrācijas veicināšanā,
Eiropas Savienībā 2002.gadā tika pieņemta Direktīva 2002/47/EK
attiecībā uz finanšu nodrošinājuma līgumiem, saskaņā ar kuru ES
un EEZ dalībvalstīs izmantojami abi iepriekš minētie
mehānismi.
Vienlaikus akceptēti: grozījums Finanšu instrumentu tirgus
likumā; grozījumi Komercķīlas likumā un grozījumi likumā “Par
uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju”, lai pilnībā
ieviestu Direktīvas 2002/47/EK prasības.
“Noteikumi par atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu
apmēru, tā pārskatīšanas kārtību, kā arī atlīdzības piešķiršanas
un izmaksas kārtību”, kuri nosaka atlīdzības par audžuģimenes
pienākumu pildīšanu apmēru, tās pārskatīšanas kārtību,
dokumentus, ko atlīdzības pieprasītājs iesniedz atlīdzības
saņemšanai, kā arī atlīdzības piešķiršanas un izmaksas
kārtību.
Atlīdzības apmērs ir 70latu mēnesī, to pēc bērnu un ģimenes lietu
ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets, izvērtējot
ekonomisko situāciju valstī, kā arī ņemot vērā valsts budžeta
iespējas un Centrālās statistikas pārvaldes noteikto strādājošo
mēneša vidējās bruto darba samaksas pieaugumu.
Atlīdzības saņemšanai tās pieprasītājs, uzrādot personu
apliecinošu dokumentu (pasi, personas apliecību), Bērnu un
ģimenes lietu ministrijā iesniedz rakstisku pieprasījumu
atlīdzības piešķiršanai. Ja atlīdzību pieprasa ar pilnvarotas
personas starpniecību, pieteikumam pievieno pilnvaru vai tās
kopiju, uzrādot oriģinālu. Atlīdzības pieprasītājs var
pieprasījumu atlīdzības piešķiršanai nosūtīt pa pastu, parakstu
uz pieprasījuma apliecinot notariāli. Ja atlīdzību pieprasa ar
pilnvarotas personas starpniecību, pieteikumam pievieno pilnvaru
vai tās notariāli apliecinātu kopiju. Pašvaldība ministrijai
nosūta līguma par bērna ievietošanu audžuģimenē kopiju, ja bērns
ievietots audžuģimenē uz laiku, kas ir ilgāks par vienu mēnesi,
piecu darbdienu laikā pēc līguma noslēgšanas.Dokumentus par
atlīdzības piešķiršanu ministrija izskata 10 dienu laikā pēc to
saņemšanas un pieņem lēmumu par atlīdzības piešķiršanu vai
atteikumu piešķirt atlīdzību.
Audžuģimenes loceklim (personai), kurš līgumu par bērna
ievietošanu audžuģimenē ar pašvaldību noslēdzis līdz 2005.gada
1.janvārim un par kuru pieņemts Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras lēmums par atlīdzības piešķiršanu, atlīdzību pēc
2005.gada 1.janvāra ministrija izmaksā, pamatojoties uz Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūras lēmumu par atlīdzības
piešķiršanu. Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra līdz
2005.gada 10.janvārim nodrošina dokumentu, kas saistīti ar
atlīdzības izmaksu, nodošanu ministrijai.
Noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 1.janvāri.
Pieņemti divi rīkojumi ‘’Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā’’, kurā iekļauti 1050 pilsonības pretendenti, tajā skaitā 103 viņu nepilngadīgie bērni. Sarakstā iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma prasībām.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 83 289personas: 1995.gadā — 984; 1996.gadā — 3016; 1997.gadā — 2992; 1998.gadā — 4439; 1999.gadā — 12 427; 2000.gadā — 14 900; 2001.gadā — 10 637, 2002.gadā — 9 844; 2003.gadā — 10 049 personas; 2004.gadā — 14 001 persona.
Pieņemti noteikumi “Latvijas nepilsoņa statusa noteikšanas kārtība”, kuri nosaka kārtību, kādā personu atzīst par Latvijas nepilsoni, un dokumentus, kas nepieciešami nepilsoņa statusa piešķiršanai.
Dokumentus, kas saistīti ar
nepilsoņa statusa piešķiršanu, pieņem un izskata Pilsonības un
migrācijas lietu pārvalde.Lai personu atzītu par nepilsoni,
persona Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē iesniedz šādus
dokumentus:iesniegumu par nepilsoņa statusa piešķiršanu,
apliecinot, ka persona nav un nav bijusi nevienas valsts pilsonis
un uz viņu neattiecas likuma “Par to bijušās PSRS pilsoņu
statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības” 1.panta
trešajā daļā noteiktie ierobežojumi nepilsoņa statusa
iegūšanai;dzīves aprakstu;dzimšanas apliecību vai izrakstu no
dzimšanas reģistra (ja tāds ir), kā arīdokumentu, kas apliecina
personas identitāti (ja tāds ir);dokumentus, kas apliecina
personas tiesības uz nepilsoņa statusu (ja tādi ir);dokumentu, ko
izsniegusi pārvaldes noteikta ārvalsts kompetenta institūcija un
kas apliecina, ka persona nav un nav bijusi attiecīgās valsts
pilsonis, nav šajā valstī saņēmusi pastāvīgās uzturēšanās atļauju
un nav pēc 1992.gada 1.jūlija bez termiņa ierobežojuma reģistrēta
(pierakstīta) Neatkarīgo Valstu Sadraudzības dalībvalstī, vai
dokumentāru apliecinājumu, ka šādu dokumentu nav iespējams
iegūt.
Reģistrējot Latvijā dzimušu bērnu (līdz četru mēnešu vecumam),
kura dzimšanas brīdī abi vecāki ir nepilsoņi vai viens no
vecākiem ir nepilsonis, bet otrs ir bezvalstnieks vai nav zināms,
un iekļaujot Iedzīvotāju reģistrā ziņas par šo bērnu, šajos
noteikumos minētos dokumentus nepieprasa.
Lēmumu par personas atzīšanu par nepilsoni vai par atteikumu
atzīt personu par nepilsoni pieņem pārvaldes amatpersona pēc visu
šajos noteikumos minēto dokumentu iegūšanas administratīvo
procesu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Akceptēts likumprojekts “Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”.
Grozījums nosaka, ka Lauku
atbalsta dienests izskata šā kodeksa 66.1pantā paredzēto
administratīvo pārkāpumu lietas.
Izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt
administratīvos sodus Lauku atbalsta dienesta vārdā ir
tiesīgi:
1)Lauku atbalsta dienesta reģionālo lauksaimniecības pārvalžu
vadītāji un viņu vietnieki — naudas sodu no desmit līdz simt
piecdesmit latiem;
2)Aiviekstes meliorācijas sistēmu valsts pārvaldes vadītājs —
naudas sodu no desmit līdz simt piecdesmit latiem.
Saskaņā ar grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
66.1pants paredz uzlikt administratīvos sodus par
meliorācijas sistēmu ekspluatācijas un uzturēšanas noteikumu
pārkāpšanu un informācijas nesniegšanu par izmaiņām meliorācijas
sistēmās. Meliorācijas sistēmu ekspluatācijas un uzturēšanas
kārtību nosaka Ministru kabineta noteikumi. Meliorācijas likums
savukārt nosaka, ka zemes īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam
mēneša laikā rakstveidā jāinformē Lauku atbalsta dienests par
pārmaiņām meliorācijas sistēmās sava īpašuma vai tiesiskā
valdījuma esošās zemes robežās.
Nepieciešamību izdarīt grozījumus Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā noteica apstāklis, ka atbilstoši Meliorācijas
likumam meliorācijas sistēmu būvniecības, ekspluatācijas un
uzturēšanas kontroli un valsts uzraudzību veic Lauku atbalsta
dienests un līdz ar to ir tiesīgs uzlikt administratīvos
sodus.
Pieņemti noteikumi “Grozījums Ministru kabineta 1996.gada 20.augusta noteikumos Nr.336 “Noteikumi par īpaša režīma zonu Rīgas pilsētas administratīvajā teritorijā””.
Noteikumi par īpaša režīma zonu
Rīgas pilsētas administratīvajā teritorijā nosaka, ka Ministru
kabinets reizi gadā izskata atbildīgā ministra iesniegto
informāciju par Vecrīgas satiksmes organizācijas projekta
realizācijas gaitu.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija saņēmusi
Rīgas domes vēstuli, kurā norādīts, ka īpaša režīma zonas
statuss, kas Vecrīgai piešķirts no 1996.gada, ļāvis sakārtot
autotransporta plūsmu Vecrīgā. Maksa par iebraukšanu Vecrīgā tiek
novirzīta dažādu projektu realizācijai šajā zonā, īpaši ielu
rekonstrukcijai. Lai varētu kontrolēt un koriģēt Vecrīgā
iebraucošā transporta plūsmu, kā arī realizēt Vecrīgas turpmākas
labiekārtošanas projektus, būtu nepieciešams pagarināt īpaša
režīma zonas statusu Vecrīgai un saglabāt transporta iebraukšanas
ierobežojumus Vecrīgā.
Grozījums noteikumos pagarina noteikumos noteikto termiņu (līdz
2004.gada 31.decembrim) vēl uz diviem gadiem – līdz 2006.gada
31.decembrim. Termiņa pagarinājums nepieciešams, pamatojoties uz
pastāvošo praksi Vecrīgas satiksmes organizācijā.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 8.oktobra noteikumos Nr.455 “Kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanas kārtība un kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība””.
Noteikumi tiek papildināti ar
definīcijām – kuģis, atpūtas kuģis, zvejas kuģis. Tiek precizētas
definīcijas – kuģu radītie atkritumi, kravu pārpalikumi, ostas
atkritumu pieņemšanas iekārtas. Noteikumos tiek precizēti punkti
atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 27.novembra
direktīvas 2000/59/EK par ostas iekārtām, kas paredzētas kuģu
atkritumu un kravu atlieku uzņemšanai, prasībām – par to, uz
kuriem kuģiem noteikumi attiecas, kādos gadījumos var atbrīvot
kuģus no pienākuma maksāt sanitāro maksu un nodot kuģu
atkritumus.
Noteikumi tiek papildināti ar izņēmumu, ka kuģu radīto atkritumu
pieņemšanas un apsaimniekošanas izmaksas nav jāsedz zvejas kuģiem
un atpūtas kuģiem, kuriem atļauts pārvadāt ne vairāk kā 12
pasažierus.
Noteikumos tiek precizēti punkti par kuģu kontroli un kuģa
aizturēšanu, ja kuģis izbraucis jūrā, nenododot ostā kuģa radītos
atkritumus vai kravu pārpalikumus. Piestāšanas ostā kuģu un ostu
kontroles inspektori aiztur kuģi līdz brīdim, kamēr izvērtē kuģa
atkritumu deklarācijā sniegto informāciju un šo noteikumu prasību
piemērošanu attiecīgajam kuģim.
Ministru kabinets apstiprināja Vides ministrijas sagatavoto
nostāju “Par Eiropas Kopienu komisijas paziņojumu”. Vides
ministrijai līdz 2004.gada 18.decembrim uzdots nosūtīt
apstiprināto nostāju Eiropas Kopienu komisijai.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments