Arī nodokļu likumi jāpieskaņo Eiropai
Reizē ar 2005.gada valsts budžeta likumprojektu finanšu ministrs Oskars Spurdziņš pirmdien Saeimā iesniedza arī grozījumus vairākos nodokļu likumos, kurus 11.decembra ārkārtas sēdē akceptēja Ministru kabinets un kuri paredz vairākas būtiskas izmaiņas mūsu valsts nodokļu politikā.
Preses konferencē: Finanšu ministrijas Nodokļu politikas departamenta netiešo nodokļu nodaļas vadītāja Solvita Āmare, FM Nodokļu politikas departamenta akcīzes nodokļu nodaļas vadītājs Māris Jurušs un FM Nodokļu politikas departamenta direktore Daina Robežniece Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Budžeta ieņēmumus parasti
visvairāk ietekmē grozījumi likumā “Par pievienotās vērtības
nodokli” un likumā “Par akcīzes nodokli”, iepazīstinot ar
izmaiņām, teic Finanšu ministrijas (FM) Nodokļu politikas
departamenta direktore Daina Robežniece. Viens no nozīmīgākajiem
grozījumiem likumā “Par pievienotās vērtības nodokli”, viņasprāt,
ir PVN samazinātās likmes ieviešana pasažieru pārvadājumiem – ar
nākamo gadu tā būs 5%. Nosakot šo PVN samazināto likmi, pieņemts
lēmums svītrot no likuma “Par akcīzes nodokli” tajā agrāk
iestrādāto normu par dīzeļdegvielas akcīzes atmaksu regulārajiem
pasažieru pārvadājumiem pilsētu un rajonu maršrutos.
Būtiskas izmaiņas likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” tika
izstrādātas, lai ieviestu Eiropas Savienības (ES) direktīvu par
dabasgāzes un elektroenerģijas piegādes vietas noteikšanu. Tāpat
grozītas atsevišķas definīcijas un precizētas likuma normas pēc
mūsu valsts iestāšanās ES, tai skaitā precizēti formulējumi
medicīnas pakalpojumiem, kuru sniegšana atbrīvota no PVN, un
medicīnas ierīcēm un precēm, kuru piegādēm tiek piemērots PVN 5%
apmērā, precizēti tādi termini kā “preču iegāde ES teritorijā” un
“preču piegāde ES teritorijā”, nodokļa rēķinā norādāmais preču
piegādes datums, brīdis, kad maksājams priekšnodoklis un nodoklis
budžetā, kā arī likuma norma, kas nosaka to personu loku, kuru
saņemtā autoratlīdzība jāatbrīvo no PVN.
Samazinātā PVN likme 5% apmērā tiks piemērota ne vien sabiedriskā
transporta pakalpojumiem, bet arī kartogrāfiskajiem
izdevumiem.
Tā kā Latvijai jāpilda iestāšanās sarunās ar ES dotais solījums
minimālās naftas produktu likmes saskaņot ar ES direktīvās
noteiktajām, nepieciešams paaugstināt minimālās akcīzes nodokļa
likmes naftas produktiem. Tādēļ ar nākamā gada 1.janvāri tiks
celta akcīzes nodokļa likme gan benzīnam, gan dīzeļdegvielai. Lai
arī šīs izmaiņas ļaus palielināt budžeta ieņēmumus, tās jau bija
paredzētas, gatavojot budžeta ieņēmumu prognozi, tādēļ tos nevar
uzskatīt par papildu ieņēmumiem, uzsver D.Robežniece.
Viens no svarīgiem grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli”
paredz atļaut no akcīzes preču noliktavām Latvijā piegādāt
akcīzes preces citu ES dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvjiem,
piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu. No akcīzes nodokļa
paredzēts atbrīvot preces, kas tiks importētas šo personu
vajadzībām.
Likumprojektā paredzēts atļaut nemarķēt alkoholiskos dzērienus,
kas tiek realizēti beznodokļu tirdzniecības veikalos, kā arī
precizētas normas, kas atbrīvo no šā nodokļa akcīzes preces, ko
piegādā patēriņam uz kuģiem un lidmašīnās, un normas, kas atļauj
veikt darbības ar akcīzes precēm arī brīvajās zonās un brīvajās
noliktavās.
Apjomīgi grozījumi veikti arī ienākuma nodokļos. Daļa no tiem
saistīti ar Latvijas pievienošanos ES, jo tieši attiecībā uz
ienākuma nodokļiem pēc mūsu iestāšanās sarunu pabeigšanas ir
pieņemtas divas nozīmīgas direktīvas.
Likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” izdarīti būtiski
grozījumi, kas maina budžeta ieņēmumu prognozi, jo saistīti ar
neapliekamā minimuma palielināšanu. Ar iedzīvotāju ienākuma
nodokli (IIN) neapliekamais minimums ar nākamā gada 1.janvāri
palielināts no pašreizējā 21 lata līdz 26 latiem mēnesī, bet
atvieglojumi par apgādībā esošu personu – no pašreizējiem 10,5
latiem līdz 18 latiem mēnesī. Turpmāk Ministru kabinets katru
gadu līdz 30.jūnijam noteiks ar IIN neapliekamā minimuma un
nodokļa atvieglojumu apmēru par apgādībā esošajām personām, tos
pakāpeniski paaugstinot.
Likumā veiktie grozījumi paredz mainīt IIN summas sadales
proporciju starp budžetiem, nosakot, ka 73% nodokļa summas tiek
ieskaitīti maksātāja dzīvesvietas pašvaldības budžetā, bet 27% –
valsts pamatbudžetā. Tas ļaus kompensēt ieņēmumu samazināšanos
pašvaldību budžetos sakarā ar neapliekamā minimuma un nodokļu
atvieglojumu paaugstināšanu.
Gan likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, gan likumā “Par
uzņēmumu ienākuma nodokli” veikti grozījumi, kas saistīti ar
Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumā noteiktajām izmaiņām
attiecībā uz bezpeļņas organizāciju pārreģistrāciju un
reorganizāciju, kā arī grozījumi, kas saistīti ar sabiedriskā
labuma organizāciju likuma spēkā stāšanos. Atbilstoši izmaiņām ar
IIN netiks aplikta palīdzības summa gada neapliekamā minimuma
apmērā, ko fiziskā persona saņem no sabiedriskā labuma
organizācijas. No nākamā gada jebkurai sabiedriskajai
organizācijai būs tiesības saņemt ziedojumus, un pārskati un
atskaites par ziedojumiem būs jāiesniedz katru gadu. Organizācija
zaudēs tiesības uz nodokļa atvieglojumiem tikai tad, ja tās
darbībā tiks konstatēti kādi pārkāpumi.
Likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” izdarītie grozījumi, cita
starpā, paredz pēc bezpeļņas organizācijas pārreģistrēšanas vai
reorganizācijas tās darbības laikā uzkrāto rezervi aplikt ar
ienākuma nodokli tikai tad, ja šī rezerve tiek izmaksāta
dalībniekiem, turklāt nodokli par to maksā ienākuma
saņēmējs.
Paredzams, ka grozījumus nodokļu likumos Saeima pieņems līdz gada
beigām un tie stāsies spēkā ar 2005.gada 1.janvāri.
Gita Kronberga, “LV”