Beisbola nūjas mūsu bērniem
Kad Jēkabpilī pusaudzis ar
beisbola nūju līdz nāvei piekāva savu skolasbiedru, sabiedrība uz
brīdi satraucās. Mediji, kā jau tas medijiem pieklājas, uzsāka
meklēt vainīgos un uzdot principiālus jautājumus. Tomēr pagāja
kāds laiciņš, un viss norima.
Kad apmēram tajā pašā laikā TV3 sāka demonstrēt “Ādažu čipšu”
reklāmu, kurā tiek rādīts, kā tāda paša vecuma jaunieši čipšu
paciņas dēļ vārda vistiešākajā nozīmē ķeras viens otram pie
rīkles, neviens īpaši neuztraucās un arī mediji klusēja. Es saku
– neviens, lai gan pilnīgi iespējams kāds, ekrānā veroties,
nespēdams noslēpt sašutumu, neapmierināti pie sevis purpināja.
Bet, kā zināms, kaķa lāsti debesīs nekāpj. Lai gan...
Lai gan reizēm uzkāpj gan. Un tieši tāpēc par vienu no tik
raibās, notikumiem pārbagātās aizvadītās nedēļas notikumiem es
uzskatu to, ka Nacionālā radio un televīzijas padome (NRTP) tomēr
spējusi panākt šā reklāmas klipa rādīšanas pārtraukšanu. Tiesa,
par vardarbību saturošas ainas izrādīšanu pirms plkst. 22 sodīt
gan nevienu nesodīšot. TV3 tikšoties ar reklāmdevējiem, tad par
tikšanās rezultātiem informēšot NRTP.
Iespējams, reklāmas saturā veiks zināmas izmaiņas. Tātad jācer,
ka čipšu dēļ aiz matiem nevienu vairs gluži neplēsīs un žņaugt
nežņaugs. Līdz ar to reklāmu acīmredzot varēs rādīt arī pirms
divdesmit diviem. Tāpat kā daudzas citas reklāmas, kas domātas
mūsu bērniem, un, ja arī nav domātas, bērni vienalga tās skatās,
un, ja arī tajās nav tiešas vardarbības, tad ir pietiekami daudz
agresijas. Tik daudz, ka fiziskā agresija, ir tikai viena no tām
un varbūt pat ne tā visbīstamākā.
Vēl ir seksuālā agresija, vēl ir morālā agresija, vēl ir agresija
pret vispārpieņemtajām dzīves normām, vēl ir agresija pašas
agresijas dēļ. Jo tikai tā iespējams iekustināt inerto patērētāju
sabiedrību, kas, jo tālāk, jo kļūst arvien inertāka. Un tieši
tāpēc, ja nedrīkst sist, žņaugt, kauties vai nogalināt, atliek
vienīgi kliegt.
Kliegt no televizora ekrāna tā, lai dzird ikviens bērns. Kliegt
tā, kā, piemēram, kliedz tie divi puišeli reklāmas klipā, kas
atklātībā parādījies pavisam nesen. Kliegt tik skaļi, ka, to
dzirdot, aizmirstas, kas īsti tiek reklamēts, toties uz visu mūžu
atmiņā paliek, cik svarīga lieta ir pulkstenis, jo ar to jebkurā
vietā un brīdī iespējams fiksēt kliegšanas ilgumu.
Un tagad tikai nesakiet, ka šī reklāma nav agresīva. Tāpat kā
nejautājiet, kāds tam visam sakars ar beisbola nūjām.
Vienīgi pamēģiniet saprast, ka no tās vietas, kur mēs atrodamies,
vairs nav atpakaļceļa. Ar to jau būs gana.
Jā, no tās vietas, kur mēs pašlaik atrodamies, vairs nav
atpakaļceļa. Jo patērētāju psiholoģija, it sevišķi ja tā pirms
vairāk nekā desmit gadiem pēkšņi tikusi uzpotēta uz partijiskas
izpratnes par humānismu… Vārdu sakot, tāda patērētāju psiholoģija
gatava aprīt visu, ko tai ceļ priekšā, ieskaitot arī pašu
patērētāju, kad vairs nekā cita nebūs.
Aivars Kļavis,
“LV”
aivars.klavis@vestnesis.lv