Tradīcija, kas pastāv dažādībā
Tikko aizvadīta šāgada Prozas lasījumu nedēļas nogale – pasākums, ko noteikti varētu saukt par vienu no stilistiski skaistākajiem “mazformāta” kultūras notikumiem Latvijā.
Ceļā no muzeja uz naktsklubiem
Prozas lasījumu tradīcijas
aizsākums meklējams 1977.gadā. Līdzīgi kā Dzejas dienu tradīcija
aizsākta Raiņa 100.jubilejā, Prozas lasījumu tradīcija
iedibināta, kad 100 gadu apritēja vienam no ievērojamākajiem
latviešu prozaiķiem – Andrejam Upītim. Iecere radās Andrim
Jakubānam un Aivaram Kalvem, un par Prozas lasījumu sākotnējo
“štābu” kļuva A.Upīša memoriālais muzejs. Bet Prozas lasījumu
tradīciju, kāda tā ir šodien, tieši pirms desmit gadiem izvērsa
Maima Grīnberga, Nora Ikstena un Pauls Bankovskis – tolaik jaunie
autori, draugi, “neatkarīga latviešu prozas aktīvistu grupa”, kā
ziņo tā laika prese.
Sākotnēji Prozas lasījumi izpaudās tikai kā viens pasākums
A.Upīša muzejā. Tur savu, tolaik pavisam “zaļo” un vēl nevienam
“nesaprotamo” prozu lasīja, piemēram, Jānis Einfelds, Guntis
Berelis, Arvis Kolmanis. Ar laiku muzejs kļuvis par šauru gan
fiziskās, gan arī morālās telpas izpratnē, kā atzīst N.Ikstena.
Ideju pilnajiem autoriem muzeja gaisotne vairs nelikusies
atbilstoša visu “neprātīgo” ieceru īstenošanai, un paralēli
muzejam lasījumi rīkoti alternatīvās vietās – klubā “Pulkvedim
neviens neraksta”, “Slepenais eksperiments”, “Dizzi”, galerijā
“Noass”. Šogad pirmo reizi Prozas lasījumi rīkoti arī Rīgas
pasažieru ostā.
No “pagrīdes” līdz oficiālam statusam
Kā stāsta N.Ikstena, savulaik
Prozas lasījumu rīkotājiem bijusi zināma slepenās brālības,
revolucionāru un pagrīdnieku kopsajūta – nebija ne Kultūrkapitāla
fonda, ne Latvijas Literatūras centra, ne citu legālu vienību,
kas piešķirtu Prozas lasījumiem oficiālu statusu. Rīkošanai
izmantoti pašu dzīvokļi, pašu tālruņi, ar pašu automašīnām
braukts pakaļ autoriem, kas dzīvo ārpus Rīgas, – Miervaldim
Birzem, kura piedalīšanās Prozas lasījumos bijis īpašs notikums,
kā arī Regīnai Ezerai, bez kuras, kā atzīst N.Ikstena, Prozas
lasījumu gaisotne vairs nekad nebūšot tāda kā agrāk.
Jau trešo gadu Prozas lasījumu organizēšana ir pēc N.Ikstenas
iniciatīvas dibinātā Latvijas Literatūras centra pārziņā,
finansējums tiek rasts no Kultūrkapitāla fonda līdzekļiem.
Balva un kritēriji
Jau trešo gadu tiek pasniegta arī
Prozas lasījumu balva – žūrija pēc brīvi izraudzītiem,
“oriģināliem un ironiskiem” kritērijiem izvēlas vienu no lasījumu
dalībniekiem, kam tiek dāvināts uzņēmuma “Microlink”
sponsorētais portatīvais dators. Pirmajā apbalvošanas gadā dators
tika izlozēts, to saņēma Andris Akmentiņš, pagājušogad datoru
piešķīra Irbei Treilei, kas aizkustināja žūriju ar sirsnīgo
pasaku par Suski. Šogad balvu saņēma Māris Mikulāns, N.Ikstenas
vadītās prozas darbnīcas “zellis”, kurš, uzstājoties Bites Blūza
klubā, klātesošos pārsteidza ar absurdu stāstu par lauku
priesteri.
Kā uzsver N.Ikstena, Prozas lasījumi nav sacensības, arī balvas
pasniegšana nenotiek ar nolūku apbalvot pašu labāko, jo sakarā ar
lielo autoru paaudžu, profesionalitātes un pārstāvēto žanru
dažādību neesot nemaz tik viegli definēt kritērijus
“labākajam”.
Slavenības un “huligāni”
Izraugoties Prozas lasījumu
dalībniekus, rīkotāji turas tikai pie viena principa – jābūt
pārstāvētiem absolūti visu paaudžu un stilu rakstniekiem, tiem
jāsatiekas un citam citu jādzird, lai notiekošais neizklausās pēc
domubiedru grupas saieta.
Jau sesto gadu Prozas lasījumos piedalās arī ārvalstu autori,
šoreiz Latvijā pabijušas tādas slavenības kā Iļja Stogoffs,
Tatjana Tolstaja, Ingo Šulce. Katru gadu tradicionāli tiek
aicināts arī viens prozaiķis no Lietuvas un Igaunijas. Kā stāsta
N.Ikstena, īpaši tiekot padomāts par to, lai lasījumos piedalītos
vismaz viens “huligāns” – šogad klātesošos pārsteidza
lietuvietis Andrjus Jakučūns, iesaistot klausītājus šambola
spēlē, skaidrāk izsakoties, farsā ar šampanieša korķa spārdīšanu
un šampanieša dzeršanu. 2000.gada lasījumos līdzīgus brīžus
klausītājiem sagādājis rakstnieks no Igaunijas Kaurs Kenders,
kurš savā valstī pazīstams kā “skandālists”.
“Kabatas formāta” pasākums
Vērtējot šāgada Prozas lasījumus, N.Ikstena atzīst, ka pamatiecere – “izvest prozu ielās” – nenoliedzami izdevusies. Pasākumi bija kupli apmeklēti. Tomēr, turpina N.Ikstena, pašlaik esot zināma dilemma, kā šo norisi pozicionēt nākotnē – vai tai vajadzētu būt visos medijos minētai prestižai “tusiņa” vietai vai pasākumam, kurā galvenais ir pats lasījums – prozaiķa mijiedarbība ar skatītāju. “Pēc lasījumiem Pasažieru ostā bija tāda sajūta, ka liela daļa apmeklētāju bija atnākuši nevis klausīties, bet parunāties viens ar otru, aplūkot kultūras aprindu tautu.” N.Ikstena saka, ka nākamgad noteikti tiks domāts par jaunām lasījumu rīkošanas formām, tomēr tas nenozīmē, ka pasākumi tiks rīkoti lielākās telpās, lai visiem atnākušajiem pietiktu vietas, kur apsēsties. “Kabatas formāts” saglabāsies. “Šis pasākums vēl arvien, atšķirībā no Dzejas dienām, būs “mazbudžeta”, negrasāmies to pārvērst par masu pasākumu, gribam, lai saglabājas neoficiālā, alternatīvā gaisotne.”
Agnese Krivade
Guntis Berelis Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I.
|
Nora Ikstena Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |