Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada 9. decembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
P.Simsons
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Kā jau jūs dzirdējāt, šīs dienas
Saeimas darbā varēja jau just Ziemassvētku gaisotni. Kā katru
gadu diezgan asas diskusijas veidojās par piedāvātajiem
grozījumiem likumā “Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām”.
Vislielākās iebildes bija pret pareizticīgo un vecticībnieku
Ziemassvētku atzīšanu par svinamu dienu. Pēc vairākkārtēja
balsojuma likumprojekts tika noraidīts. Šī tēma acīmredzot ir tā
vērta, lai sabiedrība izteiktu savu viedokli un atrastu kādu
visām pusēm pieņemamu risinājumu.
Neparedzēti asas un garas diskusijas notika par likumprojektu
“Grozījumi Repatriācijas likumā”. Atkal vairākums bija par to, ka
jāpatur tie paši repatriācijas principi, kādi pastāvēja līdz šim.
Piedāvājums bija atvieglot repatriēties uz Latviju pirmās
republikas pilsoņu pēcnācējiem, neakcentējot viņu etnisko
izcelsmi un nacionālo piederību, jo mēs apzināmies, ka agri vai
vēlu pienāks laiks, kad mums būs vajadzīgi cilvēki. Mēs
prognozējam, ka Latvijā ieceļos imigranti un pastiprināsies
imigrācija, un šeit varētu izvēlēties, vai mēs dodam prioritāti
un vieglāku iebraukšanu mūsu pilsoņu pēcnācējiem kā
repatriantiem, vai mēs paļaujamies uz to, ka gan jau katrs saviem
spēkiem, kā viņš gribēs, vai imigranta statusā, vai kā citādi
iebrauks, ja viņš gribēs dzīvot Latvijas valstī.
Trešais diskusiju izraisošais jautājums bija lēmums par situāciju
Ukrainā sakarā ar prezidenta vēlēšanām. Ja klausījāties, jūs jau
dzirdējāt, ka arī mūsu Saeimā ir radikāli pretēji viedokļi
jautājumā par vēlēšanu otrās kārtas likumību. Bet, protams,
galarezultātā mēs atzinām to pašu, ko atzinusi Ukrainas Augstākā
tiesa. Kompromiss Ukrainā ir atrasts. Protams, arī Latvija sūtīs
savus novērotājus 26.decembrī sekot līdzi Ukrainas prezidenta
trešās kārtas vēlēšanām.
O.Deņisovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Vēlētos pievērst uzmanību dažiem
no izskatītajiem likumprojektiem.
Pirmkārt, tas ir likumprojekts “Grozījumi likumā “Par svētku,
atceres un atzīmējamām dienām””. Šodien tika skatīti trīs
likumprojekti ar šādu nosaukumu.
Pirmo iesniedza apvienība “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā”,
un šie grozījumi paredz noteikt par svētku dienu arī 7.janvāri,
kad pareizticīgie un vecticībnieki svin Ziemassvētkus.
Otrajā likumprojektā tika piedāvāts noteikt par svētku dienu arī
24.decembri.
Trešajā likumprojektā tika piedāvāts un arī grozījumi paredzēja
noteikt par svētku dienu 7.janvāri.
Mūsu frakcija atbalstīja visus trīs iesniegtos likumprojektus,
jo, pirmkārt, mēs uzskatām, ka valstī, kur diezgan liela daļa
iedzīvotāju pieder pie pareizticīgo vai vecticībnieku konfesijām
un svin Ziemassvētkus 7.janvārī, šī diena jānosaka par svētku
dienu. Otrkārt, mūsu valstī sēru dienu ir vairāk nekā svētku. Arī
šī iemesla dēļ mēs atbalstījām iesniegtos likumprojektus.
Dažos vārdos par likumprojektu “Par nekustamo īpašumu
atsavināšanu valsts vajadzībām Latvijas Nacionālās bibliotēkas
projekta īstenošanai paredzētajā teritorijā”. Mēs uzskatām, ka
šis objekts ir jāuzbūvē citā brīvā vietā. Rīgā pašlaik ir liela
problēma ar dzīvojamām telpām, dzīvojamās platības nepietiek, un
izpostīt dzīvojamās mājas, lai uzbūvētu bibliotēku, nav
vērts.
Šobrīd tautai nepieciešami dzīvokļi un valstij, pirmkārt,
jānodrošina ar dzīvojamām telpām liels skaits iedzīvotāju,
jārisina dzīvokļu problēma. Pēc tam par prioritāti var noteikt
bibliotēkas būvniecību.
Vēl par likumprojektu “Grozījumi Repatriācijas likumā”. Mūsu
frakcija uzskata, ka Repatriācijas likuma mērķim jāparedz, kā to
piedāvāja Latvijas Pirmā partija, ka latviešu un līvu izcelsmes
personas un Latvijas pilsoņu pēcnācēji varētu pārcelties uz
pastāvīgu dzīvi Latvijā. Tāpēc vajadzētu grozīt likuma 3.pantu,
kā šodien to arī piedāvāja izdarīt. Šajā jautājumā nedrīkst
šķirot cilvēkus pēc nacionālās izcelsmes. Latvijas pilsoņu
pēcnācējiem neatkarīgi no nacionālās izcelsmes jāsaņem
vienlīdzīgas tiesības iegūt repatrianta statusu ar visām valsts
garantijām.
Šodien tika arī skatīts lēmuma projekts par situāciju Ukrainā
sakarā ar prezidenta vēlēšanām. Latvijas Sociālistiskās partijas
frakcija uzskata, ka šajā gadījumā Latvijai, pirmkārt, jāskatās,
kas notiek pašu valstī, un pēc tam var dot padomus citām valstīm.
Katra valsts pati risina savas iekšējās politikas problēmas, un
Ukrainai jādod tiesības pašai tikt galā ar šo situāciju.
Iejaukties un dot padomus var tikai tādā gadījumā, ja valsts pati
to palūgs.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien man gribētos runāt par
dažiem sociālajiem jautājumiem un par topošo valsts
budžetu.
Tautas saskaņas partijas frakcijas deputāti lielu uzmanību
pievērš diskusijām valdībā par 2005.gada valsts budžeta projektu.
Mēs pozitīvi vērtējam, ka valdība ir palielinājusi sociālajām
vajadzībām paredzēto izdevumu daļu. Ņemot vērā veiksmīgo budžeta
ieņēmumu daļas izpildi 2004.gadā, mēs atbalstām valdības pozīciju
šos papildu līdzekļus izmantot, lai mazinātu izdevumu slogu
nākamajā gadā.
Tajā pašā laikā Tautas saskaņas partijas frakcijas deputāti
uzskata, ka 2005.gada valsts budžetā jau tagad vajadzētu ieplānot
izdevumus, kas saistīti ar likumiem, kurus Saeima pieņems gadu
mijā.
Pirmkārt, par grozījumiem likumā “Par dzīvojamo telpu īri”, kas
paredz valsts finansiālo līdzdalību denacionalizēto namu
īpašnieku problēmu risināšanā. Šīs summas varētu sasniegt
vairākus desmitus miljonu latu. Ir svarīgi, lai šī programma
sāktu darboties jau gada sākumā.
Otrs likumprojekts ir “Grozījumi likumā “Par policiju””, kas
paredz bērna kopšanas un atvaļinājuma pabalstus policistiem tādā
pašā apmērā un kārtībā kā citiem civildienesta ierēdņiem. Arī šīm
izmaksām būs vajadzīgi līdzekļi, sākot ar 2005.gadu.
Vēl Tautas saskaņas partija vēlētos, lai valdība vēlreiz
pārskatītu valsts pensiju budžeta izlietojumu. Fakts, ka šis
budžets tiks pārpildīts, nenozīmē, ka no tā vajadzētu segt valsts
pamatbudžeta citus izdevumus. Šo naudu vajadzētu izmantot
palielinātai mazo pensiju indeksācijai personām ar lielu darba
stāžu. Turklāt mēs uzskatām, ka pienācis laiks pārtraukt valsts
sociālā budžeta iepriekšējo gadu parāda piedziņu par labu valsts
pamatbudžetam, kas gadā prasa 20–25 miljonus latu.
Mēs ceram, ka, plānojot Valsts autoceļu fonda līdzekļu
izlietojumu, netiks aizmirsti otrās šķiras pašvaldību atbildībā
esošie autoceļi, kā tas bija I.Emša sastādītajā 2005.gada valsts
budžeta projektā. Mūsuprāt, pašvaldību autoceļu būvei un
uzturēšanai paredzētos līdzekļus ir iespējams vismaz divkāršot,
veicot līdzekļu pārdali Valsts autoceļu fonda ietvaros.
Mēs ceram, ka Tautas saskaņas partijas priekšlikumi gūs Latvijas
iedzīvotāju un jaunās valdības ievērību un atbalstu.
V.Buzajevs
(Politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Šodien Saeimas vairākums
pārliecinoši pierādīja, ka ignorē visas kristiešu pamatvērtības.
No rīta Saeima ar vienas balss pārsvaru piekrita pareizticīgo
kristiešu lūgumam noteikt arī viņu Ziemassvētkus par svētku
dienu. Taču jau pēc pāris stundām sekoja 10 labējo deputātu
rakstisks iesniegums, kuri līdzīgi romiešu karavīriem, kas dzina
Kristu uz Golgātu, pieprasīja pārbalsošanu. Tātad savu oficiālo
svētku Latvijas pareizticīgajiem nebūs.
Par vientuļnieka balsi tuksnesī kļuva arī mans mēģinājums
pievērst kolēģu deputātu uzmanību tiesību aizstāvja Vladimira
Bogdanova liktenim, kas jau 47 dienas badojas un praktiski
neceļas no gultas. Šis cilvēks ir sniedzis juridisko palīdzību
simtiem ģimeņu, kas tiek izliktas no dzīvokļiem par parādiem.
Viņš pieprasīja, lai namīpašnieki pamato tos rēķinus, kuri viņiem
jāapmaksā. Pats Vladimirs Bogdanovs daudzu gadu laikā apmaksāja
tikai to komunālo maksājumu un īres rēķinu daļu, kuru uzskatīja
par pamatotu. Tiesa divas reizes izskatīja prasības par viņa
izlikšanu no dzīvokļa un divas reizes atzina to par nepamatotu,
bet trešajā reizē vienā un tajā pašā lietā un vienādos apstākļos
pieņēma lēmumu par izlikšanu. Tad Vladimirs Bogdanovs pieprasīja
ģenerālprokuroram ierosināt krimināllietu pret šiem negodīgajiem
tiesnešiem vai, ja prokurors saskata Bogdanova dotajā vērtējumā
melus, lai ierosina krimināllietu pret viņu pašu. Bada streika
ietekmē Saeima beigu beigās tomēr pieņēma PCTVL frakcijas
priekšlikumu, kurš namīpašniekam uzliek par pienākumu pamatot
dzīvokļa īrniekiem izsniegtos rēķinus, taču krimināllieta
ierosināta netika. Cilvēka dzīvība ir briesmās! Cilvēka, kas ir
gatavs mirt, lai aizstāvētu tos, kuriem nav līdzekļu dzīvokļu
rēķina apmaksai. Mēs vēl varam šo dzīvību glābt. Pikets Bogdanova
aizstāvībai notiks pie Ģenerālprokuratūras ēkas pēc 20 minūtēm,
pulksten 16.00. Es ceru, ka jūs arī tur būsiet.
E.Jaunups
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien Saeimas vairākums
atbalstīja frakcijas “Jaunais laiks” iesniegtos grozījumus
“Valsts kontroles likumā”. Mūsu frakcijas sagatavotie grozījumi
paredzēja, pirmkārt, samazināt valsts kontroliera un Valsts
kontroles padomes locekļu pilnvaru termiņus no 7 līdz 4 gadiem,
kā arī ieviest atklātību Valsts kontroles darbībā, nosakot, ka
Valsts kontroles padomes sēžu protokoli ir vispārpieejama
informācija un ka Revīzijas departamenta kolēģijas sēdes ir
atklātas. Visus šos grozījumus parlaments šodien atbalstīja
pieņemšanai otrajā, galīgajā, lasījumā, kuri jau 20.decembrī
stāsies spēkā. Līdz ar to ir skaidrs, ka, Saeimai lemjot par
jaunā valsts kontroliera iecelšanu, uz šo amatu nevarēs kandidēt
jau divus termiņus šajā amatā pavadījušais Raitis Černajs.
Frakcija “Jaunais laiks”, iepazīstoties ar citu frakciju
izvirzītajiem kandidātiem šim amatam, ir pilnīgi pārliecināta, ka
mūsu izvirzītā kandidāte Guna Kalniņa–Priede ir vispiemērotākā
kandidāte šim amatam. Tāpēc, ka ar šo kandidāti nesaistās nekādas
aizdomas par piederību vienai vai otrai politiskai partijai vai
ekonomiskam grupējumam, kā arī Guna Kalniņa–Priede kā revidente
Valsts kontrolē līdz šim pierādījusi savu profesionalitāti un
darbaspējas. Gribu atgādināt, ka Guna Kalniņa–Priede bija tā
Valsts kontroles amatpersona, kuras darbības rezultātā 1999.gadā
tika atklāta izšķērdība Ministru kabinetā, izbūvējot dārgas
pirtis. Tāpat Guna Kalniņa–Priede ir aktīvi strādājusi pie
austrumu robežas līguma revīzijas.
Frakcija “Jaunais laiks” sagaida, ka atbalstu Gunas
Kalniņas–Priedes kandidatūrai 20.decembrī paudīs arī Saeimas
vairākums.
Vērtējot citu frakciju izvirzītos kandidātus valsts kontroliera
amatam, mums tiešām rodas lielas bažas, īpaši par Tautas partijas
izvirzīto “Parex” bankas viceprezidenti Ingunu Sudrabu, jo šī
persona, pirmkārt, jau bijušā finanšu ministra darbības laikā
tika novērtēta kā līdz galam ar saviem pienākumiem galā netiekoša
amatpersona, un viņai nācās pamest atbildīgo posteni Finanšu
ministrijā. Un pašreizējā saistība ar “Parex” banku mums raisa
nopietnas bažas, ka izvirzītajai kandidātei, ja viņa tiktu
apstiprināta valsts kontroliera amatā, būtu ļoti lielas problēmas
objektīvi veikt savus pienākumus.
Kā, piemēram, jāmin arī tas, ka Valsts kontrole ir atbildīga par
revīziju veikšanu Rīgas domē. Arī tādās Rīgas domes institūcijās
kā Rīgas domes Finanšu departaments, kas ir saistīts ar “Parex”
banku, un Rīgas brīvosta, kuras finanšu plūsma tiek nodrošināta
caur
“Parex” banku.
Ņemot vērā visus šos argumentus, mēs aktīvi runāsim gan ar
koalīcijas partneriem, gan ar opozīcijā esošajām partijām par to,
lai, ieceļot jauno valsts kontrolieri, sabiedrība un valsts vara
varētu būt droša par to, ka šajā amatā ir iecelts neatkarīgs un
profesionāls cilvēks, kurš veiksmīgi un godprātīgi tiks galā ar
saviem pienākumiem turpmākos četrus gadus.
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Ziemassvētku priekšgaisotnē šodien
tika skatīti jautājumi, kas skar mums visiem svētus svētkus – tie
ir Ziemassvētki.
Es gribētu teikt, skar arī pareizticīgo un vecticībnieku svētkus,
jo katrā sirdī, katram cilvēkam, kam ir šī pārliecība, ir tuvi
šie svētki un, jūtot atbildību vēlētāju priekšā, Zaļie un
zemnieki nobalsoja par abiem šiem svētkiem. Nobalsoja gan par
24.decembri kā svētku dienu, gan arī atbalstīja par svētku dienām
atzīt pareizticīgo un vecticībnieku Ziemassvētkus.
Kā jūs dzirdējāt jau iepriekš, šie rezultāti bija dažādi, bet
esam gandarīti par to, ka mēs parādījām savu nostāju.
Otrs jautājums, kas ir diezgan būtisks, ir nākamā gada budžets.
Mēs ar gandarījumu varam teikt, ka jaunā valdība turpina Induļa
Emša budžeta tālāku virzīšanu. Tas pierāda to, ka budžets Induļa
Emša valdībā tika sastādīts pareizi. Zaļo un Zemnieku savienības
frakcijas uzdevums ir rūpīgi sekot, lai tie labie darbi, kuri
Induļa Emša valdībā ir uzsākti, – pensionāru pensiju
palielināšana, tiešo maksājumu nodrošināšana zemniekiem –
turpinātos, un mūsu ministri būs garants, lai šīs sfēras
neciestu, it sevišķi, lai pensionāriem būtu pensijas tādā pašā
līmenī un palielinātos, kā tas bija Induļa Emša valdības
laikā.
Gribu vēl teikt, ka mūsu valdības ministrs Mārtiņš Roze ļoti
rūpīgi seko, lai jau šogad zemnieki saņemtu ievērojamu daudzumu
tiešo maksājumu no Eiropas Savienības līdzekļiem. Un es domāju,
ka tas arī tā būs.
Kopumā mūsu frakcija ir konstruktīvs partneris mūsu pašreizējiem
partneriem, un mēs ļoti uzmanīgi sekosim arī tiem procesiem, kas
saistīti ar Valsts kontroli. Mūsu uzdevums ir nodrošināt, lai
šajā amatā būtu cilvēks, kas patiesi būtu atbildīgs par stāvokli
valstī un par tiesību ievērošanu. Pēc Raita Černaja faktiski
“noņemšanas no trases”, mums rokas šajā situācijā ir brīvas. Mēs
ļoti rūpīgi izvērtēsim situāciju, konsultēsimies arī ar saviem
partneriem no opozīcijas – “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK, kāds ir
viņu viedoklis šajā jautājumā, un ar saviem koalīcijas partneriem
valdībā, un mēs runāsim arī ar izvirzītajiem kandidātiem, un tad
pieņemsim savu lēmumu.
J.Dobelis
(frakcija “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK):
Šodien mums, tēvzemiešiem, bija
patiess prieks par deputātu vairākuma atbalstu mūsu priekšlikuma
– atzīt 24.decembri kā svinamo dienu – tālāko izskatīšanu
komisijās. Ceru, ka arī komisijās šim priekšlikumam būs atbalsts.
Jo kādreiz arī Saeimā ir jāpadomā par cilvēka garīgo pasauli,
kuru var bagātināt nopietnas pārdomas gada nogalē, sagaidot gada
jaukākos svētkus – Ziemassvētkus – un saņemot gada jaukākās
dāvanas – Ziemassvētku vecīša dotās dāvanas, nevis 24.decembrī
vienkārši tēlot, ka strādā, atrasties darbā un neko nopietnu
neizdarīt, pēc tam steigā skriet uz veikalu meklēt kaut kādas
dāvanas un ar nomocītu sejas izteiksmi iet vēlu vakarā uz
baznīcu.
Runājot par likumprojektu “Grozījumi Repatriācijas likumā”,
Saeimas deputātu vairākums neatbalstīja daudzus priekšlikumus,
kas paredzēja atvieglot ierašanos Latvijā tiem cilvēkiem, kuriem
jau sen nav nekādu nopietnu saišu ar mūsu valsti. Jau tāpat
Latvijā šodien ir Latvijas Republikas pilsoņi, kuri neprot
latviešu valodu un kuri netaisās pat mācīties mūsu valodu. Kāpēc
mums būtu vajadzīgas vēl šādas papildu problēmas?
Runājot par attieksmi pret stāvokli Ukrainā, jāuzsver tas, ka
Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts nedrīkst būt
vienaldzīga pret centieniem notikumus Ukrainā ievirzīt
antidemokrātiskā gultnē. Tāpēc arī Latvijas Republikas Saeimai
jāparāda skaidri, kā tā vērtē to, kas Ukrainā noticis, un kā tā
redz notikumu turpmāko attīstību. Būtu jau labi, ja neviens
aktīvi nejauktos Ukrainas iekšējā dzīvē. Bet tā nav! Jo ir
skaidri saprotams, ko Krievijai nozīmē Ukrainas “izslīdēšana no
nagiem”. Tāpēc arī Latvija nedrīkst būt vienaldzīga, bet jāmeklē
sabiedrotie ar mums tuviem vērtējumiem par notikumiem Ukrainā un
to turpmāko gaitu.
Ē.Zunda
(Tautas partijas frakcija):
Mani kolēģi iepriekš jau
izstāstīja par tiem daudzajiem nozīmīgajiem jautājumiem, ko mēs
šodien Saeimas plenārsēdē izskatījām. Bet man liekas, ka vēl ir
viens ļoti svarīgs, sabiedrībai nozīmīgs jautājums, – likums “Par
pašvaldībām”. Šodien Saeima otrajā lasījumā izskatīja grozījumus
šajā likumā. Es gribu jūs detalizētāk informēt par dažiem
būtiskiem grozījumiem, kas pieņemti šodien šajā
likumprojektā.
Pirmkārt, likums ir papildināts ar pantu par galvaspilsētas Rīgas
papildu funkcijām. Un konkrēti ir teikts, ka galvaspilsēta Rīga
sniedz atbalstu centrālām valsts institūcijām, ārzemju
diplomātisko pārstāvniecību un konsulāro iestāžu, kā arī
starptautisko organizāciju darbībai, nodrošina apstākļus ārvalstu
delegāciju uzņemšanai un ar to saistīto un pašvaldībai piederošo
nacionālās reprezentācijas objektu uzturēšanu; piedalās valsts un
starptautiskās nozīmes vēstures objektu, nacionālās nozīmes
kultūrvēsturisko objektu, kā arī kultūras infrastruktūras
uzturēšanā un attīstībā, kā arī piedalās valsts nozīmes sakaru
sistēmas un transporta infrastruktūras uzturēšanā un
attīstīšanā.
Lai nodrošinātu šīs funkcijas, Rīgas pašvaldība slēdz ar Ministru
kabinetu gadskārtējo līgumu par šo funkciju izpildi un finansēm.
Šādas normas līdz šim likumā “Par pašvaldībām” nebija.
Būtiski ir arī tas, ka šodien mēs akceptējām grozījumus, kas
precīzi definē, kas ir pašvaldības administrācija, kā arī regulē
pašvaldības izpilddirektora iecelšanas un atbrīvošanas kārtību,
jo, kā rādīja līdzšinējā prakse, tad bieži vien veidojas diezgan
sarežģītas situācijas. Pašvaldībās ir divi lieli priekšnieki, tas
ir, domes priekšsēdētājs un izpilddirektors, viņu attiecības un
viņu pieņemšana darbā un atlaišana, sevišķi tad, kad mainās
politiskās varas, ir diezgan sarežģīta. Tāpēc, vadoties no
prakses, Saeima pieņēma normu, kas nosaka, ka izpilddirektors
tiek pieņemts un atcelts pēc domes priekšsēdētāja priekšlikuma.
Izpilddirektors ir pašvaldības administrācijas vadītājs un viņš
ir pakļauts domei. Izpilddirektoru ar domes lēmumu var iecelt
amatā atkārtoti, kā arī atbrīvot no amata pirms pilnvaru laika
beigām. Tātad diezgan skaidri pateikts, ka izpilddirektors
pakļaujas domes priekšsēdētājam un pilda domes priekšsēdētāja
rīkojumus.
Bez tam, kas attiecas uz rajonu padomēm, ir precizēta rajonu
padomes darbība jeb balsošana. Arī šī norma ieviesta pēc
novērojumiem praksē, jo bija situācijas, kad rajona padomes
nevarēja pieņemt lēmumus tāpēc, ka, pieņemot lēmumus, bija
jāievēro divi nosacījumi – pašvaldību vadītāju skaits, kas
nobalsojuši par šo lēmumu, un arī procenti, ko pašvaldību
vadītāji pārstāv no rajonu iedzīvotāju kopskaita.
Agrāk šī norma noteica, ka nepieciešama vairāk nekā puse no
padomes locekļu balsojuma, kuri pārstāv ne mazāk par 50% no
rajona pašvaldību iedzīvotāju kopskaita, bet tagad norma paredz,
ka jābūt vairāk nekā 1/3 daļai padomes locekļu balsojuma,
tādējādi atvieglojot rajonu padomju darbu.
Mēs arī pieņēmām normu, kas nosaka, ka domes priekšsēdētājam var
būt vairāki vietnieki. Līdzšinējā likumā nebija skaidri definēts
vietnieku skaits un nevarēja saprast, vai domes priekšsēdētājam
var būt vairāki vietnieki. Tagad ir pateikts, ka var būt vairāki
vietnieki, jo lielās pašvaldībās tā ir diezgan objektīva
nepieciešamība.
Šajā likumprojektā ir ieviesta norma, kas nosaka, ka par
amatpersonu nevar rīkot publisko apspriešanu, tas ir, par
pašvaldības amatpersonas pieņemšanu un atlaišanu, lai, izmantojot
publisko apspriešanu, neveidotu politiskas kaislības un tādējādi
neapgrūtinātu pašvaldības darbu.
Visā likuma tekstā ir precizētas pašvaldību funkcijas. Bija
dažādas diskusijas par to, kur pareizāk lietot vārdus, kur
pašvaldība nodrošina, organizē, gādā, pārzina, piedalās vai
sekmē.
Pašvaldību likums darbojas tādā jomā, kas skar ļoti daudzus no
mums. Tas ir svarīgs mūsu sabiedrībai kopumā, bet šis likums arī,
ja tā varētu teikt, tiek intensīvi izmantots, un tāpēc šeit
prakse vienmēr dod bagātīgu atziņu klāstu un bieži vien šo likumu
ir nepieciešams grozīt. Šis likums jau ir ļoti daudzas reizes
grozīts. Mēs to tagad grozījām; iespējams, ka to vajadzēs darīt
arī turpmāk, bet es domāju, ka tas demokrātiskā sabiedrībā ir
ļoti labi, jo mēs vadāmies pēc prakses, pēc tās dzīves, kurā mēs
dzīvojam un cenšamies novērst nepilnības, pilnveidojot likumus,
tajā skaitā arī likumu “Par pašvaldībām”.
Un visbeidzot Tautas partijas frakcijas vārdā es vēlu jums visiem
patīkamu Adventes laiku.
Saeimas preses dienests