Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministrs A.Slakteris
Uz jaut. Nr.46 – dok. Nr.3358
Par 2004.gada
21.oktobra
Ministru kabineta izbraukuma sēdi Ādažos
God. A.Brigmaņa kungs,
Atsaucoties uz Jūsu pieprasījumu
par šā gada 21.oktobrī Nacionālo bruņoto spēku (NBS) 3.Reģionālā
nodrošinājuma centrā Ādažos notikušās Ministru kabineta
izbraukuma sēdes izmaksām, sniedzu pieprasīto informāciju. Sēde
tika organizēta, lai iepazīstinātu Ministru kabineta locekļus ar
šeit izvietotajām NBS vienībām, to uzdevumiem, tehniskajām
iespējām un ekipējumu.
Pasākuma norisē iesaistītajām vienībām tika izsniegta degviela
118,34 latu vērtībā. Degviela tika izlietota tehnisko vienību
pārvietošanai uz mācību demonstrācijas vietu Franču kurgānā, NBS
Sauszemes spēku 1.kājnieku bataljona paraugdemonstrējumiem, kā
arī Ministru kabineta pārstāvju pārvietošanai no NBS 3.Reģionālā
nodrošinājuma centra līdz Franču kurgānam un atpakaļ.
Pasākuma laikā tika organizētas trīs kafijas pauzes ar kopējām
izmaksām 98 latu apmērā. Vienā no kafijas pauzēm piedalījās arī
plašsaziņas līdzekļu pārstāvji un pasākumā iesaistītie karavīri.
Ministru kabineta pārstāvju pusdienas aizsardzības ministrs
apmaksāja no saviem līdzekļiem.
Uzskatu, ka Ministru kabineta izbraukuma sēde Ādažos bija
pamatots un rūpīgi plānots pasākums, kurā ministri tika
iepazīstināti ar pašreizējo stāvokli NBS, valsts budžeta līdzekļu
izmantošanu valsts aizsardzības spēju stiprināšanai un kolektīvas
drošības uzdevumu izpildei Ziemeļatlantijas līguma organizācijas
(NATO) ietvaros.
Ar cieņu, –
aizsardzības ministrs A.Slakteris
Rīgā 2004.gada 24.novembrī
Ministrs R.Muciņš
Uz jaut. Nr.43 – dok. Nr.3359
Par līdzekļu
iedalīšanu 2005.gada budžetā medicīniskās palīdzības
minimuma
nodrošināšanai
Veselības ministrija ir iepazinusies ar Jūsu š.g. 28.oktobra vēstuli, kura ir pārsūtīta ar LR Ministru prezidenta š.g. 29.oktobra rezolūciju Nr.68/SAN-4422.
Informējam, ka veselības aprūpes
finansēšanas kārtību, valsts obligātās veselības apdrošināšanas
līdzekļu un citu veselības aprūpei paredzēto līdzekļu saņemšanas
un izlietošanas kārtību, kā arī to ārstniecības pakalpojumu
apjomu, kas tiek apmaksāts no valsts pamatbudžeta līdzekļiem un
pacientu iemaksām atbilstoši Ārstniecības likuma 4.pantam nosaka
Ministru kabineta 1999.gada 12.janvāra noteikumi Nr.13 “Veselības
aprūpes organizēšanas un finansēšanas noteikumi”.
Pakalpojumu groza veidošana ir ļoti būtiska ne tikai Latvijas
veselības aprūpes sistēmā, bet visā pasaulē. Centieni noteikt šo
grozu līdz galam vēl nav izdevušies nevienai valstij. Šī
jautājuma atrisināšanai vistuvāk ir Holande, kur “pakalpojumu
grozs” tika veidots apmēram 40 gadu, un Origanas štats ASV, taču
arī šajās valstīs joprojām notiek diskusijas un līdz ar to
“pakalpojumu groza” izveide ir nepabeigta. Latvijā ir izstrādāti
vairāki projekti “pakalpojumu groza” noteikšanai, taču dažādu
apstākļu dēļ tie nav ieviesti praksē. Pasaulē ir divas metodikas
pakalpojumu groza definēšanai – viens ir “pozitīvā”, otrs –
“negatīvā pakalpojumu groza” noteikšana. Lielākajā daļā valstu ir
izmantota “negatīvā groza” definēšanas metode. “Pakalpojumu
negatīvajā grozā” nosaka to pakalpojumu klāstu, kurus valsts
neapmaksā. “Pakalpojumu negatīvais grozs” ir noteikts šobrīd
spēkā esošajos Ministru kabineta 1999.gada 12.janvāra noteikumos
Nr.13 “Veselības aprūpes finansēšanas noteikumi”.
Minēto noteikumu piektajā daļā ir noteikti tie veselības aprūpes
pakalpojumi, kuri no valsts budžeta netiek segti:
1) izdevumi, kas nav paredzēti slimokases un pakalpojumu
sniedzēja noslēgtajā līgumā;
2) par plānotajām operācijām, ja pārsniegts līgumā paredzētais
līdzekļu apmērs;
3) par plānoto ārstniecisko palīdzību un izmeklēšanu (arī par
hronisku slimību ārstēšanu), ja nav ārsta norīkojuma (izņemot
neatliekamo medicīnisko palīdzību);
4) par ortodontisko ārstēšanu (izņemot pirmreizējo konsultāciju),
par silantu lietošanu, par zobārstniecības palīdzību personām,
kuras vecākas par 18 gadiem (izņemot iesaucamos), kā arī par zobu
protezēšanu. Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku
likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas atomelektrostacijas
avārijas rezultātā cietušo personu sociālās aizsardzības likuma
14.pantā noteiktajām personām izdevumi par zobārstniecības
palīdzību tiek segti 50% apmērā, bet izdevumi par zobu
protezēšanu ar izņemamām plastmasas protēzēm– pilnā apmērā;
5) par ambulatori veicamajām injekcijām ādā, zemādā,
intramuskulāri un intravenozi (izņemot gadījumus, ja tiek sniegta
neatliekamā medicīniskā palīdzība, medicīniskā palīdzība
onkoloģiskiem un cukura diabēta slimniekiem, slimniekiem ar
psihiskām slimībām, bērniem vecumā līdz 18 gadiem, tuberkulozes
slimniekiem, grūtniecēm un sievietēm pēcdzemdību periodā līdz 42
dienām, hemofilijas slimniekiem un perniciozās anēmijas
slimniekiem);
6) par pirmreizējiem medicīniski profilaktiskajiem pasākumiem,
kas nepieciešami, stājoties darbā;
7) par periodiskajām medicīniskajām apskatēm, kas nepieciešamas
darba apstākļu un darba specifikas dēļ;
8) par ārstēšanos sanatorijās un kūrortos;
9) par abortiem, ja nav medicīnisku vai sociālu indikāciju;
10) par anonīmiem ārstniecības pakalpojumiem un profilaktiskajiem
pasākumiem (izņemot izmeklēšanu HIV infekcijas un sifilisa
noteikšanai);
11) par seksoloģisko ārstēšanu;
12) par medicīniskās palīdzības nodrošināšanu publiskos
pasākumos;
13) par kosmetoloģiskajiem pakalpojumiem un plastiskajām
operācijām;
14) par homeopātisko ārstēšanu;
15) par redzes asumu koriģējošu optikas izstrādājumu
iegādi;
16) par psihoterapeitisko palīdzību (izņemot psihiatriskā profila
stacionāros);
17) par vakcināciju, ja to neveic saskaņā ar veselības ministra
rīkojumu vai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
18) par profilaktiskajām un citām medicīniskajām apskatēm
(izņemot Labklājības ministrijas 2000.gada 23.augusta rīkojuma
Nr.240 “Par primārās veselības aprūpes organizācijas un apmaksas
kārtību” 1.pielikumā minētās apskates), ja tās nav saistītas ar
medicīniskajām indikācijām;
19) par alkohola un narkotiskā apreibuma ekspertīzi ārstniecības
iestādēs;
20) par tādu pacientu stacionāro ārstēšanu, kuru slimību vai
traumu saskaņā ar ārstējošā ārsta atzinumu var ārstēt
ambulatori;
21) par ārstniecisko palīdzību ārzemēs, ja starpvalstu līgumos
nav noteikts citādi;
22) par speciālistu plānveida ambulatoro (izņemot primārās
veselības aprūpes ārstu sniegto) un stacionāro veselības aprūpes
pakalpojumu, ja pacients rakstiski atsakās no gaidīšanas rindā uz
plānveida veselības aprūpes pakalpojumu un pats vai trešā persona
veic pacienta maksājumus par ārstniecisko pakalpojumu;
23) par tādu personu ārstēšanu, kuru ārstēšana ir prettiesiskas
darbības, bezdarbības vai noziedzīga nodarījuma sekas. Šādos
gadījumos slimokase vai aģentūra vispirms apmaksā ārstēšanu un
pēc tam regresa kārtībā piedzen šos izdevumus no attiecīgās
vainīgās personas;
24) par ārstēšanu, izmantojot netradicionālās medicīnas
metodes.
Informējam, ka Veselības ministrijas izstrādātajā un Ministru
kabinetā iesniegtajā noteikumu projektā “Veselības aprūpes
organizēšanas un finansēšanas kārtība” ir palielināts to
medicīnisko pakalpojumu skaits, kuri netiek apmaksāti no valsts
budžeta. Šajā projektā pirmo reizi iezīmējas pirmās tendences
veidot pozitīvo grozu, piemēram, nosakot tos laboratoriskos
izmeklējumus, kurus valsts apmaksā.
Valsts budžeta finansējuma apjoms atbilstoši valsts garantētajam
minimumam ir mainīgs lielums, kurš katru gadu mainās atbilstoši
veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju pieprasītajam veselības
aprūpes pakalpojumu apjomam un sortimentam, kā arī ikgadējiem
piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Veselības ministrija, apkopojot situāciju par faktisko finansiālo
nodrošinājumu, atbilstoši 1999.gada 12.janvāra Ministru kabineta
noteikumos Nr.13 “Veselības aprūpes finansēšanas noteikumi”
minētajiem veselības aprūpes pakalpojumu cenas elementiem, kā arī
ņemot vērā 2002.gada 26.jūlija Ministru kabineta rīkojuma Nr.401
“Par streiku prasību izpildi” 3.5.apakšpunktā uzdoto, 2003.gadā
bija sagatavojusi un iesniegusi informatīvo ziņojumu “Pilnas
veselības aprūpes pakalpojumu cenas ieviešanas vidēja termiņa
plāns 2004.–2008.gadam”.
2003.gada 10.decembrī Ministru kabineta sēdē informatīvais
ziņojums tika akceptēts un nosūtīts Ministru kabineta locekļiem
zināšanai.
Apkopoto datu analīze liecināja, ka uz 2004.gada 1.janvāri bija
nodrošināti tikai 28,2% no pilnās veselības aprūpes pakalpojuma
cenas (rēķināts, ņemot par pamatu pašreizējo faktisko finansiālo
nodrošinājumu, kā arī ekspertu viedokli par to, kas būtu
iekļaujams valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu grozā).
Tādējādi, lai vidējā termiņā, tas ir līdz 2008.gadam, sasniegtu
pilnas veselības aprūpes pakalpojuma cenas ieviešanu, ir
nepieciešami papildus 471,5 milj. latu.
Plašākam ieskatam pievienojam informatīvo ziņojumu “Par pilnas
veselības aprūpes pakalpojuma cenas ieviešanas vidēja termiņa
plānu 2004.–2008.gadam”.
Ar cieņu –
veselības ministrs R.Muciņš
2004.gada 23.novembrī