Inflācijas un kreditēšanas kopsakarības
Dr.habil.oec. Arnis Kalniņš
Gada inflācija oktobrī Latvijā bija 7,2%. Tāds cenu pieaugums satrauc Latvijas iedzīvotājus. Tas ir augstāks nekā darba samaksas un pensiju nelielais palielinājums. Tādēļ pēdējā laikā nereti tiek runāts par pārāk straujo tautsaimniecības izaugsmi saistībā ar inflācijas pieaugumu.
Rādītāji |
Latvija |
Lietuva |
Igaunija |
Nacionālajā valūtā
izsniegto |
10,8% |
5,5% |
4,9% |
Nacionālajā valūtā |
4,7% |
2,8% |
2,0% |
Banku aktīvi 2004.gada |
10,97 |
7,57 |
7,68 |
Lai tempus piebremzētu, esot
jāierobežo kreditēšana, jāgādā, lai kredīti kļūtu dārgāki un tos
mazāk pieprasītu. Jaunā valdība arī mudina domāt par moratorija
noteikšanu darba algām. Taču māc šaubas, vai šādi priekšlikumi ir
ekonomiski pamatoti.
Vispirms – par augsto inflāciju. Te vajadzīga analītiska pieeja:
kādu preču grupās ir lielākie cenu pieaugumi, un kādi faktori tos
izraisījuši?
Iemesli inflācijas kāpumam ir vairāki.
Vidējam iedzīvotāju slānim ir jāļauj dzīvot labāk, izmantojot ilgtermiņa kredītus ar pievilcīgiem procentiem. Tas rada stabilitāti un nodrošina attīstību Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Dārgāka gāze, elektrība un degviela
Aizvadītajā gadā vienlaikus
sablīvējās risinājumi un lēmumi par administratīvi regulētajām
cenām. Jau dabasgāzes saimniecības privatizācijas nosacījumos
tika paredzēts pakāpeniski atbrīvot dabasgāzes tarifus
rūpnieciskajiem patērētājiem, taču to vairākkārt atlika,
nodarbojoties ar dažādām tiesvedības lietām (tajā pašā laikā
Latvijas valstij neko nesaņemot labvēlīgas cenu kompensācijas
veidā par dabisko pazemes dabasgāzes krātuvju izmantošanu).
Jauns gāzes tarifu pieaugums briest arī nākamgad, kad Krievija
dabasgāzi Latvijai sāks pārdot (paaugstinot par 16 procentiem)
par cenām, kas arvien vairāk tuvināsies tām, kādas ir Eiropas
Savienības (ES) valstu tirgū.
Arī ar elektrības pieticīgajiem un nemainīgajiem tarifiem
lepojamies vairākus gadus, taču neliels plūstošāks tarifu
pieaugums bija nepieciešams jau agrāk.
Straujš cenu lēciens notika līdz ar akcīzes nodokļa pieaugumu
degvielai šā gada maija sākumā, it sevišķi dīzeļdegvielai, reizē
nosakot palielinātas naftas rezerves. Lai gan ES ieteikumi par
akcīzes nodokļa pakāpenisku izlīdzināšanu starp ES valstīm bija
zināmi vairākus gadus iepriekš, izmaiņas nodokļu un apdrošināšanu
regulējošos normatīvajos aktos pirms Latvijas iestāšanās Eiropas
Savienībā bija neizbēgamas.
SIA “Latvija Statoil” kopš 1.janvāra līdz decembrim
dīzeļdegvielai cenu paaugstinājusi par 13,5 santīmiem litrā
(pieaugums par 35%), savukārt 95.markas benzīnu – par 8,5
santīmiem litrā (pieaugums par 21%). Jautājums: vai šajā cenu
pieaugumā daļēji nav apslēpta arī šīs kompānijas peļņas pieauguma
daļa?
Savukārt no nākamā gada 1.janvāra degvielas mazumtirdzniecības
cenas varētu palielināties dīzeļdegvielai līdz 56 santīmiem litrā
un benzīnam – līdz 53 santīmiem par litru.
Pirmkārt, šo pieaugumu par 2 santīmiem litrā izraisīs
palielinātais akcīzes nodoklis. Turklāt degvielas tirgotājiem
naftas produktu krīzes rezerves būs jānodrošina 33 dienām
līdzšinējo 30 vietā.
Otrkārt, ar šā gada 1.oktobri tika mainīts lata kurss, un līdz ar
to arī mainās akcīzes nodoklis benzīnam – cena pieaugs par 1,6
santīmiem litrā (plus PVN), bet dīzeļdegvielai attiecīgi par 1,8
santīmiem litrā (plus PVN), kas kopā izraisīs degvielas
sadārdzināšanos par 2 santīmiem litrā.
Treškārt, kvalitātes prasību palielināšana radīs pieaugumu par 4
santīmiem litrā. Pašlaik ir atļauts 150 miligramu sēra uz
kilogramu benzīna un 350 miligramu dīzeļdegvielai. Nākamā gadā
Eiropā atļautais lielums abiem būs 50 miligramu sēra uz
kilogramu. Papildus būs jāpiedāvā arī mazsēra benzīns un
dīzeļdegviela, kuros sēra saturs nepārsniegs 10 miligramus uz
kilogramu (“Mažeiķu nafta” tam ir gatava).
Ceturtkārt, degvielas cenu vispārējo pieaugumu veicina arī
pavisam vienkārši faktori – naftas resursi pasaulē samazinās, bet
pieprasījums pēc naftas produktiem pieaug (it sevišķi Ķīnā,
Indijā).
Ir neizmantotas rezerves
Loģiski būtu sagaidīt, ka
konkurence veicinās arī cenu samazinājumu atsevišķiem
pakalpojumiem un precēm, it sevišķi gadījumos, kad cenas un
tarifi Latvijā ir augstāki nekā līdzīgiem pakalpojumiem un
analogām precēm ārvalstīs. Te spilgtākais piemērs ir
telekomunikāciju pakalpojumu tarifi Latvijā. To līmenis ir visai
augsts. Un te valsts kā liela akciju turētāja šajās kompānijās
nesaprotamu iemeslu dēļ neizmanto savu ietekmi.
Peļņas masa telekomunikāciju kompānijām ir neadekvāta
ieguldītajām investīcijām, izmaksām (kā rezultātā tiek izmaksātas
lielas dividendes, veikti dažādi dāsni sponsorējumi). Tas varētu
būtiski ietekmēt inflāciju tās pazemināšanas virzienā.
Inflācijas piebremzēšanu varētu veicināt arī pievienotās vērtības
nodokļa neliels samazinājums pārtikai pašreizējo 18% vietā, kā to
praktizē daudzās valstīs.
Gadu gaitā vilcināta algu sakārtošana pedagogiem, medicīnas un
kultūras darbiniekiem, tiesnešiem, prokuroriem un dažām citām
profesijām. Algu pieaugums rada paaugstinātu pieprasījumu,
inflācijas simptomus.
Būtu analizējami arī prāvie izdevumi aizsardzības vajadzībām,
kuru pamatotībai netiek veltīta pietiekama uzmanība, kā arī
aizsardzības sektora pasūtījumu maksimāla izvietošana izpildei
Latvijas uzņēmēju vidū. Patlaban darbojas Valsts aizsardzības
finansēšanas likums, ko pieņēma 2001.gadā. Saskaņā ar šo likumu
paredzēts valsts aizsardzībai, drošībai un integrācijai NATO ik
gadu atvēlēt 2% no iekšzemes kopprodukta, līdz 2008.gadam
ieskaitot. Taču šīs normas ietvaros būtu jāfinansē arī
robežapsardzes un citi analoģiski izdevumi. Ne velti tieši tagad
par to tiek spriests arī kaimiņos – Igaunijas valdībā, lai
formulējums “visi valsts aizsardzības izdevumi” ietvertu arī
tādas lietas kā patriotisko mācību skolās, robežsardzi, glābšanas
dienestus, drošības policiju un daļēji arī ceļu būvniecību un
komunikācijas.
Tādā nelielā valstī kā Latvija nepamatoti sarežģīta ir valsts
pārvaldes struktūra (Valsts ieņēmumu dienests u.c.), kur lielā
mērā dominē trīspakāpju sistēma: rajons – reģions – centrālās
institūcijas, kas prasa papildu līdzekļus un rada neērtības
iedzīvotājiem un uzņēmējiem. Lai gan esam iestājušies ES, arvien
vēl top jaunas ministrijas un institūcijas.
Uzmanību saista kredīta procentu uzturēšana Latvijā ilgstoši
augstākā līmenī, ne tikai salīdzinot ar vecajām ES dalībvalstīm,
bet arī ar Lietuvu un Igauniju. Latvijā esošās ārzemju bankas
(filiāles) no savām mātesbankām pēdējā laikā saņem lētākus
kredītresursus, un, protams, privātpersonas plašāk izmanto
aizņemšanās kredītiestādēs par zemākiem procentiem nekā līdz
šim.
Paveras iespējas arvien plašāk izmantot līzingu, lai iegādātos
ilgi lietojamos priekšmetus, kas arī ir apsveicami no iedzīvotāju
un uzņēmēju interešu viedokļa.
Protams, plašākas kreditēšanas iespējas un līzinga operāciju
izmantošana, kas tiek piedāvāta un izmantota, daļai preču
pārdevēju rada tieksmi uzturēt realizācijas cenas vai pat tās
paaugstināt, tādējādi arī veicinot inflāciju. Cerams, ka
tirgotāji nomierināsies, lai gan veikalu tīklu paplašināšanās
bums turpinās un bankas arī šim nolūkam sniedz dāsnus
kredītus.
Ne visi risinājumi bijuši tālredzīgi
Ir novēlota lata kursa piesaiste
eirai, Latvijas Banka beidzot to paredz ar nākamā gada 1.janvāri.
Ja lats būtu agrāk piesaistīts eirai, kā tas tika rosināts jau
pirms vairākiem gadiem, tad arī tas būtu inflāciju bremzējošs
faktors, kā arī būtu bijuši labvēlīgāki apstākļi investīciju
piesaistīšanai, SAPARD un ES struktūrfondu izmantošanai,
mērenākas kredītprocentu likmes, tirdzniecības un tūrisma
vienkāršošana, praktiskas ērtības citu ekonomisko jautājumu
kārtošanā.
Derētu skaitļu valodā aprēķināt, kādus saimnieciskus neieguvumus
mūsu tautsaimniecībai ir nodarījusi lata novēlota piesaiste
eirai.
Nākotnē sastapsimies ar vēl vienu neērtību – 2007.gadā Latvijā
vēl būs lats, bet blakus Lietuvā un Igaunijā jau būs tikai eira –
tas nozīmē, piemēram, ka vienkāršam braucējam uz robežām ar abām
kaimiņvalstīm tāpat būs jāmaina valūta un turpināsim zaudēt
naudas līdzekļus par šo pakalpojumu. Ja Eiropas Savienībā visas
trīs valstis esam iestājušās vienlaikus, tad arī šo valūtas lietu
nevajag sarežģīt un jārīkojas vienoti.
Igaunija un Lietuva (arī Slovēnija) jau ir sākušas dalību tā
sauktajā II valūtas kursa mehānismā, jo, lai ieviestu eiru,
jaunajām ES dalībvalstīm šajā mehānismā jādarbojas vismaz divus
gadus. Patiesību sakot, abās kaimiņvalstīs uzņēmējiem tas lielas
pārmaiņas neienesīs, jo Igaunijas krona ir piesaistīta eirai jau
kopš 1999.gada, bet Lietuvas lits – kopš 2002.gada.
Iemesls inflācijas krasam pieaugumam ir arī netālredzīga valsts
politika. Nepieciešams kompetents, neliels, neatkarīgs, bet
augsti kvalificēts konsultāciju (zinātniskais) centrs
tautsaimniecības attīstības pētniecībai ilgtermiņa darbošanās
režīmā, kas prognozētu šos procesus un, vēl jo vairāk, kas dotu
atzinumus likumdevēja un izpildvaras būtiskākajiem nodomiem
valsts ekonomiskās stratēģijas attīstībā. Arī izsvērtāk pieņemot
risinājumus nelabvēlīgo procesu ierobežošanai.
Kreditēšanas ierobežošanas ideju autoriem vispirms vajadzētu
paanalizēt pašreizējās kredītu procentu likmes. Uzņēmējiem tas ir
viens no izšķirošajiem nosacījumiem savai attīstībai. Taču
interesanti, ka gadu no gada Latvijā šīs likmes ir augstākas nekā
kaimiņos (skat. tabulu).
Radīti sliktāki konkurences apstākļi
Varam priecāties par banku
pieaugušo peļņas masu, par Rīgu kā finanšu pakalpojumu Meku. Taču
ieguldījumi un investīcijas ražošanā ir diezgan pieticīgi,
salīdzinot ar kaimiņiem. Latvijas Banka un Latvijas Komercbanku
asociācija reti komentē šo situāciju.
Starpība starp kredīta procentu un depozīta procentu Latvijas
komercbankās ir 6,1 procentpunkts, Lietuvā – 2,7 un Igaunijā –
2,9 procentu punkti. Starpība pie mums ir divas reizes lielāka.
Šā gada pirmajos desmit mēnešos Latvijas komercbanku peļņa
sasniedza 93,5 miljonus latu, palielinoties par 33,5 miljoniem
latu jeb par 55,8 procentiem, salīdzinot ar tādu pašu laika
periodu pērn. Bankas domā par peļņu. Vai šie procenti augstāki
tāpēc, ka Latvijas Banka nav latu laikus piesaistījusi eirai
atšķirībā no Igaunijas un Lietuvas, vai ir citi iemesli?
Tagad Latvijas Banka (LB) vēl paaugstināja refinansēšanas
procentu likmi par 0,5%, nu tā ir 4%. Lai bremzētu straujos
kreditēšanas tempus, LB paredz, ka ar šo soli kredītlikmes latos
paaugstināsies vēl par 0,25%.
Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā spriež, ka varētu
ieviest jaunu kredīta nodokli, kam jau sāk piekrist arī LB. Ar
šādu nodokli pelnīs gan valsts, gan bankas.
Tas nu pavisam nav saimnieciski un tālredzīgi. Latvijas uzņēmēji
un iedzīvotāji šajā ziņā ir sliktākos konkurences apstākļos nekā
abās kaimiņvalstīs. Bet Latvijas Banka un Komercbanku asociācija
izliekas to dīvaini neredzam. Piebildīsim, ka Igaunijā rudens
sākumā mājokļu kredītu varēja saņemt ar 3,1–3,6% likmi, bet
novembra sākumā “Uhispank” pazemināja likmi līdz 2,8%.
Iemesli šādai rīcībai Latvijā – ka viss ir “pārkarsis”,
raksturošanai minot šābrīža inflācijas līmeni. Taču inflāciju
lielā mērā ir radījuši no kredītņēmējiem neatkarīgi apstākļi.
Turklāt kreditēšanas apjoms, pēc vairāku speciālistu vērtējuma,
ietekmējis inflācijas pieaugumu ne vairāk kā par vienu procenta
punktu.
Vienlaikus aplūkojami arī kreditēšanas segmenti. Protams, pirmām
kārtām esam ieinteresēti ņemt kredītus ražošanas paplašināšanai
un modernizācijai. Apgūstot Eiropas Savienības strukturālos
fondus, arī vēl SAPARD līdzfinansējumu, uzņēmēji attīsta
ražošanas potenciālu. Tautsaimniecībai vajadzīgi stingrāki
pamati.
Tiek plašāk izmantoti hipotekārie kredīti – arī tas nav peļami,
jo iedzīvotāji grib remontēt, modernizēt un labiekārtot savus
mājokļus. Un daži vēl domā par hipotekāro kredītu aplikšanu ar
nodokļiem. Cita lieta ir tie hipotekārie kredīti, kas tiek ņemti
spekulatīvos nolūkos, iepērkot nekustamos īpašumus (zemi u.c.),
lai nākotnē pārdotu tos dārgāk, vai arī plašu un dārgu mājokļu
izbūvei, ekskluzīvām automašīnām. Tiem var rasties problēmas, ja
nekustamo īpašumu cenas strauji kritīsies. Pēc saņemamajiem
ienākumiem vidējam iedzīvotāju slānim ir jāļauj dzīvot labāk,
izmantojot ilgtermiņa kredītus ar pievilcīgiem procentiem. Viņiem
ar to rodas cerības uz stabilitāti un attīstību. Ja grib kādas
jaunas ekonomiskās sviras izmantot, tad tas jādara selektīvi, ar
to pasaules valstu prakse ir bagāta (diferencēti ar nodokļiem
apliekot iedzīvotāju nekustamos īpašumus, iedzīvotāju ienākumus
un tamlīdzīgi).
Nav principiālas nozīmes – ņemt kredītus latos vai eirās. Arī
naudas līdzekļu noguldījumu apjoms Latvijas komercbankās šā gada
30.septembrī, salīdzinot ar 2003.gada 30.septembri, eirās pieauga
par 93%, latos – par 24% un ASV dolāros – par 2 procentiem.
Šī ažiotāža tikai var rosināt cilvēkus steigties ātrāk, ņemt
vairāk (reizēm arī neapdomīgi), ja turpmāk sola sadārdzināt
kredītprocentus.
Latvijas bankām vēl patālu līdz ES vidējam līmenim. Eiraszonā
kredītu attiecība pret iekšzemes kopproduktu 2003.gada beigās
bija 98 procenti. Kredīti uzņēmumiem 2003.gada decembrī eiraszonā
bija mērāmi 49 procentos no IKP, Latvijā tie bija tikai 30%, bet
kredīti privātpersonām – attiecīgi 48 un 13 procenti.
Un tas ir apstākļos, kad pēc IKP lieluma 2003.gadā uz vienu
iedzīvotāju Latvija ir nokļuvusi pēdējā vietā, tas ir, 41% līmenī
no ES vidējā rādītāja.