Sadarbojas muzeji
Restaurēto tīstokli rāda Jeļena Viktorova Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Ķīniešu speciālisti restaurējuši
vienu no Latvijas Ārzemju mākslas muzeja ķīniešu mākslas
kolekcijas retumiem – tā sauktās tīstokļu glezniecības paraugu.
Austrumu grafikas krājums muzejā veidojies ilgā laikā,
galvenokārt no privātajām kolekcijām. Pašlaik te glabājas 400
Ķīnas un apmēram tikpat Japānas mākslas darbu, starp tiem arī
ļoti vērtīgi eksemplāri. Diemžēl gandrīz visiem tiem nepieciešama
restaurācija. Iesākumam tika izvēlēts 19.gadsimta tradicionālās
tīstokļu glezniecības darbs – U Suna “Krizantēmu vērošana” ar
meistara veltījumu kādai personai. Tradicionālais sižets izteikts
ziedu un augu simbolikā. Autors gleznojis uz papīra, izmantojot
ar pigmentu piemaisījumu bagātinātu, daudzkrāsainu tušu. Laika
gaitā tīstoklis bija ievērojami cietis.
Patlaban īpašas austrumu mākslas nodaļas muzejā nav, krājumu
pārzina grafikas nodaļas vadītāja Jeļena Viktorova. Viņa veido
japāņu mākslas darbu zinātnisko katalogu un, izmantojot muzeja
kolekciju, raksta doktora disertāciju par teātra tematikai
uzticīgo 19.gadsimta gravīras meistaru Utagavu Kunisadu un viņa
skolu. Latvijas Universitātes Orientālistikas katedrā Jeļena
Viktorova lasa lekcijas par Japānas mākslas vēsturi. Viņas
maģistrantes Ilze Puķe un Irina Bezručenko patlaban pēta muzeja
krājumā esošās ķīniešu Cinu dinastijas enciklopēdijas 100 lapas,
kas stāsta par ikdienas dzīvi un paražām 19.gadsimta beigās.
Izpētītās lapas paredzēts izstādīt 2006.gada sākumā.
Jeļenai Viktorovai un muzeja restauratorei Aijai Brīvniecei pērn
bija iespēja trīs nedēļas pavadīt Ķīnā. Viņas iepazinās ar Ķīnas
imperatoru pils muzeju Pekinā, kas ir lielākais un bagātākais
valstī, un ar jaunuzcelto Šanhajas muzeju, kas lepojas ar
jaunākajām tehnoloģijām.
Vispārsteidzošākā bijusi speciālā kamera, kurai pirms došanās
glabātavā jāiziet cauri, lai atbrīvotos no putekļiem un visa cita
nelāgā, kas varētu kaitēt mākslas darbiem. Ķīniešu kolēģi bijuši
ļoti draudzīgi, atklāti un labestīgi ziņkārīgi. Atklājuši arī
dažus restaurēšanas noslēpumus, zinādami, ka Latvijā glabājas
viņu kultūras mantojuma daļiņa.
Ieradušies Rīgā, restauratori Jans Dzehua no Pekinas un Džu
Pinfaņa no Šanhajas divas nedēļas no agra rīta līdz vēlam vakaram
čakli strādāja Ārzemju mākslas muzejā. Darbs bija ļoti sarežģīts,
bet rezultāts ir lielisks.
Ķīnas un Latvijas muzeju kontakti attīstās saskaņā ar abu valstu
kultūras ministriju noslēgto kultūras apmaiņas līgumu
2003.–2005.gadam.
Jānis Akmentiņš