Mājokļu nepolitika namīpašnieka skatījumā
Denacionalizēto namu īpašnieku un
īrnieku attiecības ir samezglotas. Cik tajās politisko mītu, cik
patiesības? Viedokļus par īres griestiem, par palīdzības veidiem
denacionalizēto namu īrniekiem un turpmāko rīcību mājokļu
politikā “LV” ir izteikuši likumdevēja un valsts izpildvaras
pārstāvji. Atklājusies problēmas būtība – politiskiem solījumiem
un lēmumiem nav sekojusi izpilde. Dodam vārdu otrai pusei –
namīpašniekiem. Latvijas Namīpašnieku asociācijas viceprezidents
Dmitrijs Trofimovs un Rīgas namīpašnieku biedrības priekšsēdis
Pauls Klēbahs sarunai piekrīt
bez iebildēm.
Dmitrijs Trofimovs |
Pauls Klēbahs |
Piekrāpti jau 14 gadus
Viņi jūtas piekrāpti un neticīgi
smej par sarunas ievadam uzdoto jautājumu – vai notiekošais
mājokļu politikā šoreiz liekas cerīgs? Abi neslēpj, ka
nekonsekvenci mājokļu jautājumos nav iemesla saukt citādi kā par
veiksmīgu politisko ēsmu vēlētāju balsu uzpirkšanai.
Denacionalizēto namu īres jautājumi vienmēr aktualizēti,
vēlēšanām tuvojoties, un noklusuši drīz pēc tām. “Esam iesaistīti
šai jezgā un vēlamies būt partneri pašvaldībai un likumdevējiem.
Bet sadarbības nav. Mūs neuzskata par partneriem, īpaši Rīgas
dome,” atzīst Pauls Klēbahs, vienlaikus rādot mapīti ar politiķu
solījumiem par mājokļu politikas veidošanu, kompensāciju
mehānisma izstrādi un citiem risinājuma meklējumiem.
Dmitrijs Trofimovs piebilst par valsts iestāžu izkārtņu maiņu bez
turpmākām darbībām. Neatkarīgi no tā, vai mājokļi bija Vides
ministrijas vai Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas pārraudzībā, rīcības, virzības un rezultātu nav. To
nejūt ne namīpašnieki, ne īrnieki. Skumjākais ir tas, ka ne
valstij, ne pašvaldībām nav skaidrības, ar ko sākt.
Kam namīpašnieks ienaidnieks?
Ir novērtējama namīpašnieku
iecietība un pacietība, gadiem gaidot uz īres tirgus sakārtošanu.
“Gaidām, līdz valsts un pašvaldības pret namīpašniekiem, kuru
uzņēmējdarbības forma ir dzīvojamo telpu izīrēšana, izturēsies ne
kā pret ienaidniekiem. Vairums no mums dzīvojamos namus ir
mantojuši un vēlas nodarboties ar dzīvokļu izīrēšanu. Bet ne par
dempinga cenām! Attieksme pret mums, piedodiet, atgādina padomju
laikus. Gandrīz vai jājūtas vainīgam par to, ka esmu mantojis
namīpašumu,” skaidro P.Klēbahs.
Sarunas laikā nonākam pie vairākām atziņām. Ne visi, kam pieder
īres nami, ir ieinteresēti nodarboties ar dzīvokļu izīrēšanu. Tā
vai citādi, šie saimnieki no īrniekiem atbrīvosies. Taču kāpēc
par krāpniekiem un ienaidniekiem uzskatāmi visi? Kāpēc vienīgās
kontaktēšanās metodes ar māju īpašniekiem ir ar rungu pa muguru –
sodīt, lamāt, iekasēt? Kāpēc ir vienīgi sliktie namīpašnieki, bet
nav negodīgu un sliktu īrnieku? Kāpēc pašvaldība piedāvā mums
atpirkt mūsu īpašumus par inventarizācijas vērtību? Tā
namīpašnieku vārdā jautā D.Trofimovs.
Paldies par interesi!
P.Klēbahs stāsta, ka, redzot
gadiem ieilgušo bezdarbību, nav sēdēts klēpī saliktām rokām.
Piedāvājot veidot sadarbības padomi, namīpašnieku pārstāvji
sākotnēji griezušies Rīgas domē. “Sarunu, viedokļu nebija.
Vienīgi pamācības un rosinājumi doties uz pārrunām pie citām
amatpersonām.”
Namīpašnieku aicinājumi valsts pārstāvjiem paskaidrot, kas ņemts
vērā, nosakot īres maksas aprēķinus, kopš 1997.gada arvien ir bez
atbildes. Kāpēc noteiktā summa ir 14,8 santīmi par kvadrātmetru
nama apsaimniekošanai, bet ne 15? Kāpēc no šā laika maksa nav
pārskatīta?
“Esam vērsušies arī Saeimā. Valsts pārvaldes un pašvaldību
komisijai iesniegti priekšlikumi grozījumiem likumos. Esam
rosinājuši uz sadarbību, uz kompromisiem. Diemžēl mums sniegtās
rakstiskās atbildes ir vienīgi pateicība par izrādīto interesi,”
bilst P.Klēbahs un norāda, ka sarunās ar atsevišķiem Saeimas
deputātiem interese un atsaucība ir pavīdējusi, taču, tiklīdz
jābalso, uzvar partijas disciplīna.
Skaitļi – klaigu slāpētāji
Runas par simt tūkstošiem uz ielām
pēc īres griestu atcelšanas izliktiem iedzīvotājiem D.Trofimovs
ne bez pamatojuma sauc par Rīgas domes amatpersonu un deputāta
krēsla tīkotāju populistiskiem izdomājumiem. To, cik Rīgas un
lielo pilsētu iedzīvotāju, dzīvojot pie namīpašniekiem, jūtas
apdraudēti, viņaprāt, uzskatāmi parāda reģistrēto skaits dzīvokļu
rindā. “Labi, ka beidzot notiek jelkāda reģistrācija. Pirms tam
runāja par skaitļiem, kas no zila gaisa izdomāti.”
Rīgas domei, pēc runātāju domām, nav un nevar būt informācijas
par namīpašnieku un īrnieku līgumattiecībām. Cik ir tā saukto
veco līgumu? Ar cik īrniekiem līgumi ir pārslēgti? Cik ir to, ar
kuriem namīpašnieks nav ieinteresēts pārslēgt līgumu? Kāda ir
īrnieku maksātspēja utt.? Pēdējo reizi Rīgas dome ir lūgusi
informāciju 1997.gadā, atzīst D.Trofimovs. “Ja Rīgas pašvaldība
šo gadu laikā būtu atrisinājusi denacionalizēto namu īrnieku
problēmas, ko esošie politiķi būtu gatavi solīt turpmāk?”
Kāpēc īres griesti atceļami?
Latvija ir maza. Politiķu
izteiktie vārdi kuluāros iziet ārpus to sienām. Tā vietā, lai
valsts budžetā beidzot atrastos finansējums mājokļu lietu
virzībai, bijušais premjerministrs Indulis Emsis vien stingri
paziņojis – īres griestiem ir jāpaliek.
Īres griestu sociālā puse ir sauklis par taisnīgumu un vienādām
tiesībām visiem. D.Trofimovs uzskata, ka deklarētā sociālā
taisnīguma principu, īrējot dzīvokli no namīpašnieka, bez
pārmetumiem izmanto arī turīgi ļaudis. Ar apziņu, ka valsts
noteiktā īres maksa ir smieklīgi zema, salīdzinot ar nama
uzturēšanas izdevumiem vai cita dzīvokļa īrēšanu par komerccenu.
Namīpašnieki atzīst, ka nebūtu pieļaujama īres komerccenu
piemērošana maznodrošinātu pensionāru ģimenēm vai
invalīdiem.
Par iespējamo optimālo īres cenu sarunā vienoties nespējām.
Argumentējot – ikviena namīpašuma tehniskais stāvoklis ir
atšķirīgs, namīpašnieki noraida, ka iespējama vienota īres maksa.
Noraida arī pašvaldības pārmetumus, ka dzīvokļu izīrēšana ir
kļuvusi par namīpašnieku monopolu. “Kāds tur monopols, ja valsts
ir noteikusi īres maksas mūsu īpašumos? Dzīvojam tirgus
ekonomikas apstākļos, taču mūsu nozarē valda padomju laika
ekonomikas principi. Mūsu valstī nav izpratnes jēdzienam
“privātīpašums”,” teic D.Trofimovs.
Namīpašnieku pārstāvji apliecināja, ka vērsīsies Satversmes
tiesā, ja īres griesti tiks saglabāti. “Tā nebūs viena prasība
par īres griestu atcelšanu – ir pārkāptas visu namīpašnieku
tiesības arī uz īpašumu. Pamatojumu tam ir daudz. Tie nav draudi,
taču Satversmes tiesā vērsīsies daudzi.” Līdz tam cerības tiek
liktas uz Valsts prezidenti, ka viņa šādu likumu aizturēs.
Namīpašnieki nenoliedz, ka, atceļot īres griestus, līgumi tiks
lauzti. Taču ne ar visiem, un izlikšanu nebūs tik, cik par to
runā politiķi.
Brīvu īres tirgu var veidot, vienīgi īres griestus atceļot. “Mēs
neesam pret īrniekiem, un bez īrniekiem mēs nepaliksim. Esam par
to, lai īres tirgus attīstītos. Lai īrniekam, kas vēlas īrēt
mazāku dzīvojamo platību, būtu kurp pārcelties.”
Izīrēšana – kam peļņa, kam zaudējumi
Četrpadsmit gados no jauna nav
uzcelts neviens īres nams. Tas neinteresē ne valsti, ne
pašvaldības, ne uzņēmējus, norāda P.Klēbahs. Kāpēc? Jo nav
izdevīgi. Būvniecības un citi ieguldījumi īres nama uzturēšanā,
piemērojot patlaban spēkā esošas īres maksas, pat ilgtermiņā nav
rentabli. Tādēļ jauni īres nami netiek celti. Šī uzņēmējdarbība
nav izdevīga, atzīst D.Trofimovs.
Rīgas domes solījumi par strauju īres namu būvniecību nākamajos
gados, pēc D.Trofimova domām, ir tukšvārdība. “Pašvaldība sola
ieguldīt milzīgus līdzekļus īres namu būvniecībā un izīrēt tos
visiem par lētu naudu. Vai ir veikti aprēķini, cik nami un vai
vispār tie ir būvējami?” Minēto iemeslu dēļ iedzīvotājiem
piedāvāto iespēju pieteikties rindā uz dzīvokļiem, kuru
pašvaldības rīcībā patiesībā nav, P.Klēbahs sauc par kārtējo
triku.
Īres tirgus kroplības apzinās nelegālie dzīvokļu izīrētāji. Rīgas
mikrorajonos ir iespējams īrēt privatizētu dzīvokli, maksājot
divus latus par kvadrātmetru. Savukārt tā īpašnieks, sedzot
niecīgo apsaimniekošanas maksu – 14,8 santīmus par kvadrātmetru,
gūst nelegālus ienākumus un nemaksā nodokļus.
Arī negodīgu īres attiecību finansiālās sekas izbauda vienīgi
namīpašnieki. Ja, piemēram, īrnieks nemaksā par apkuri,
īpašnieks, pat ja tiesas ceļā panāks līguma laušanu, parādu
piedzīt nevarēs.
Par absurdu namīpašnieki sauc valsts īstenoto politiku dzīvokļu
īres tirgū. Izīrēšana ir uzņēmējdarbība. Izpildot uzliktos
noteikumus, ne vien peļņa, bet arī pienācīga veco namu uzturēšana
nav iespējama. Pat ja pašvaldība slēgtu līgumus ar namīpašniekiem
par dzīvokļu izīrēšanu atsevišķām sociālajām iedzīvotāju grupām,
P.Klēbahs lēš, ka piedāvātā nomas maksa būtu klaji neizdevīga
īpašniekam.
Taču vienlaikus no namīpašniekiem tiek prasīta pienācīga sava
īpašuma apsaimniekošana, uzlabošana un remontēšana. “Par kādu
naudu lai to darām? Ja no viena mēneša īres maksām apmēram 1000
kvadrātmetru dzīvojamajam namam pietiek vien, lai divas reizes
apmaksātu jumta attīrīšanu no sniega! Ko lai saka tie, kam
namīpašums ir kultūras pieminekļa statusā, kad jāpilda likumā
noteiktās prasības un jāiegulda milzu līdzekļi detaļu
atjaunošanā?” savu sašutumu pauž sarunas partneri.
Kam piederēs īres nami Rīgā?
Abi runātāji neslēpj namīpašnieku
aprindās spriesto. Rīgā īres nami valsts politikas dēļ palēnām
nonāk atsevišķu grupējumu rokās. Turklāt atpērk ne par tirgus
cenu, bet krietni lētāk. Iemesls – nami ir “ar apgrūtinājumu” –
ar īrniekiem. Pie namīpašnieka ierodas it kā vietējās firmas
pārstāvis un piedāvā skaidru naudu nama atpirkšanai. Vai
likumdevējs ir ieinteresēts veicināt namu vēsturisko īpašnieku
izstumšanu – vaicā D.Trofimovs.
... Par šīm problēmām varētu runāt dienām. Skaidrs ir tas, ka bez
naudas vezums uz priekšu neizkustēsies. Kā saka P.Klēbahs, šobrīd
sēž un domā – Saeimas deputāti, pašvaldību domnieki un
namīpašnieki.
Kam ieguldīt naudu?
Kam maksāt kompensācijas?
Zaida Kalniņa, “LV”
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV”