Vēršas plašumā dzelzceļa apzagšana
Metāla zagļi uzņēmuma “Latvijas dzelzceļš” infrastruktūrai ik gadu nodara desmitiem tūkstošu latu zaudējumus, kā arī apdraud vilcienu kustības drošību. Taču – agrāk zaga pārsvarā krāsmetāla izstrādājumus, bet pašlaik šis noziedzīgais rūpals ieiet jaunā fāzē – garnadži arvien vairāk ņem tā sauktā melnā metāla darinājumus, tajā skaitā pat sliedes un vagonu detaļas. Vienlaikus vakar Ekonomikas ministrijas (EM) izveidotā darba grupa sagatavojusi noteikumu projektu, kas atvieglotu metālu uzpircēju biznesu.
Arvien vēršas plašumā metāla detaļu zagšana no sliežu ceļiem un vilcieniem, tas kavē kustības grafiku, kā arī apdraud pasažieru un kravu drošību Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Dzelzceļa infrastruktūras plaša apzagšana sākās 90.gadu pirmajā pusē līdz ar krāsaino metālu pirkšanas un pārdošanas bumu. Sākotnēji zagļu tīkojumu mērķis pārsvarā bija bronzas un vara izstrādājumi, pēc tam bija kārta alumīnijam. Noziedzīgajam rūpalam ejot plašumā un nodarot prāvus zaudējumus, nācās zināmā mērā upurēt infrastruktūras kvalitāti un pieņemt lēmumu aizstāt krāsmetāla detaļas ar tā sauktā melnā metāla analogiem. Taču pēdējā gadā arvien vairāk zog arī tos.
Zagļi darbojas mehanizēti
“Ir dramatiski augusi melno metālu iepirkuma cena – gada laikā tā divkāršojusies, sasniedzot ap 130 latu par tonnu,” zādzību kraso pieaugumu skaidro Valsts policijas Dzelzceļa policijas (DzP) priekšnieks Viesturs Briedis. Policijas informācija liecina, ka aizvadītajos gados no dzelzceļa zaga galvenokārt kabeļus, vagonu alumīnija gaisa sadalītājus, maģistrālās daļas, bukšu vākus, bet tagad garnadži pamanās aiznest smagas čuguna detaļas, pat sliedes. Tiesa, pagaidām tās noņem neekspluatētās dzelzceļa līnijās vai pievadceļos. V.Briedis skaidro: noziedznieki, kas lielākoties ir lauku rajonu iedzīvotāji, pie dzelzceļa piebrauc nomaļās, mežiem aizaugušās vietās ar auto, kur tas nav iespējams, – ar traktoru, sliedes sagriež gabalos un aiztransportē uz zināmām metālu uzpirkšanas vietām. Visbiežāk šādi likumpārkāpumi notiek neizmantotajā līnijā Ventspils–Liepāja, Rīgas, Ogres, Aizkraukles rajonā. Līdztekus, kur tas iespējams, joprojām zog krāsaino metālu izstrādājumus, kuru iepirkuma cena par tonnu ir 1300–1400 ASV dolāru.
Galvenā problēma – iespējas realizēt zagto
Vilcienu ritošā sastāva biežāk
zagto detaļu skaitā ir jau minētie vagonu gaisa sadalītāji, kuru
noņemšana dezorganizē bremzēšanas sistēmu, kā arī tā sauktās
bremžu kurpes. Tādējādi metālu zādzības ne tikai negatīvi ietekmē
vilcienu kustības grafikus, bet arī tiešā veidā apdraud pasažieru
un kravas drošību valstī, kur liela daļa dzelzceļa kravu ir videi
un cilvēka veselībai bīstamas. Kā atzīst V.Briedis, zādzības
sekmē plašās iespējas realizēt nelikumīgi iegūtos metāla
izstrādājumus. Uzpirkšanas punktu darbiniekiem, kas nodarbojas ar
metāllietu iegādi no privātpersonām, ir stingri jāraugās, lai
nepieņemtu zagtu preci. Taču bieži iepircēji pieņem acīmredzami
kriminālas izcelsmes lietas, arī dzelzceļa sliežu gabalus. Veicot
pārbaudes vairāk nekā 100 metālu uzpirkšanas punktos, DzP šogad
sastādījusi 17 administratīvo pārkāpumu protokolus gan par
tirdzniecību bez patenta un reģistrācijas atļaujas, gan par
uzņēmējdarbību bez licences vai pārkāpjot licencē minētos
nosacījumus. Savukārt par metāla zādzībām no VAS “Latvijas
dzelzceļš” (LDz) objektiem šā gada 11 mēnešos ierosinātas 132
krimināllietas. Pērn visa gada laikā – 120. Kopējo uzņēmumam
nodarīto zaudējumu apmērs šogad ir vairāk nekā 22 000 latu, pērn
– 40 000. Zādzības tiek atklātas līdz 60 procentos gadījumu,
informē V. Briedis.
Papildu drošības pasākumus pret zādzībām LDz nav plānojis,
informē uzņēmuma sabiedrisko attiecību daļā. Pagājušonedēļ LDz
ziņoja, ka uzņēmums līdz 2008. gadam īstenos signalizācijas
sistēmu modernizāciju 47,6 miljonu latu vērtībā. 32 stacijās
plānots nomainīt pārmiju un luksoforu vadības sistēmas, 83
pārbrauktuvēs – modernizēt vadību, bet Jelgavā, Rīgā un
Daugavpilī – nomainīt dispečeru centralizācijas sistēmas. Plānots
arī 356 km garumā uzstādīt automātiskās bloķēšanas sistēmu un
rekonstruēt augstsprieguma līnijas 182 km garumā. Pirmajam
modernizācijas posmam sekos otrs, kurā paredzēts uzlabot citus
dzelzceļa posmus.
Komersantus neierobežos
Minētais Ministru kabineta
noteikumu projekts “Kārtība, kādā iepērkami un realizējami melno
un krāsaino metālu atgriezumi un lūžņi”, kuru EM izveidotā darba
grupa 16. novembrī nodeva starpinstitūciju saskaņošanai,
salīdzinot ar pašreiz spēkā esošajiem tāda paša nosaukuma MK
noteikumiem Nr. 757, paredz, ka turpmāk licences tiks izsniegtas
bez termiņa ierobežojumiem, papildus neierobežojot komersantu
iespējas iepirkt krāsainos metāllūžņus no fiziskām personām,
informē EM sabiedrisko attiecību nodaļa. Noteikumu projekts
paredz arī ievērojami samazināt licences pieprasītājam
iesniedzamo dokumentu skaitu.
Darba grupa, kurā ir arī Iekšlietu, Vides un Tieslietu ministriju
pārstāvji, kā “Metāla ražotāju un tirgotāju apvienība”,
izstrādāto noteikumu projektu esot radījuši, lai “nodrošinātu
pienācīgu vides aizsardzības prasību izpildi, metālu atgriezumu
un lūžņu tirgus daļas pārskatāmību, kas ļautu samazināt
zaudējumus tautsaimniecībā, kuru iemesls ir iespējamās metālu
zādzības un neskaidrā metāllūžņu izcelsme, nodrošinātu metāllūžņu
aprites vienotu uzskaites kārtību un līdz ar to atvieglotu to
kontroli,” informē EM.
Ekonomikas ministrijas un Iekšlietu ministrijas amatpersonas, kas
varētu sniegt sīkākus paskaidrojumus par noteikumu projekta
sagatavošanu, vakar pēcpusdienā vairs nebija pieejamas.
Guntars Laganovskis, “LV”