Imanta Ziedoņa un Kārļa Skalbes pasakas
Konkursā vidusskolēniem “Ko Tu zini par Kārli Skalbi?”, kurā piedalījās ap 200 jauniešu, bija arī šāds jautājums “Salīdzini K.Skalbes pasakas ar A.Sakses, S.Kaldupes vai I.Ziedoņa pasakām”. Tātad – bija brīva izvēle. Savus darbus konkursam iesniedza 170 jaunieši un daudzi rakstīja par I.Ziedoņa pasakām.
Kad 1945.gadā Stokholmā emigrācijā
nomira Kārlis Skalbe, Imants Ziedonis mācījās Lapmežciema
pamatskolā padomju okupācijas apstākļos. Starp “Ziemas pasakām”
(1913) un “Krāsainajām pasakām” (1973) ir ļoti garš laika
nogrieznis. Kāds tad ir redzējums no 2004.gada skatutorņa?
Limbažu 1.vidusskolas 10.klases skolniece Gundega Graudiņa uzsver
kopīgo: “Abu pasakām raksturīga dzejiska valoda, tēlainība, bet,
tāpat kā atšķiras abu dzejas stils, dažādas ir arī pasakas.
K.Skalbes pasakas māca, ka bagātība ir garīgās vērtības – tikums,
sirdsskaidrība, pazemība, mīlestība u.c. I.Ziedoņa pasakās valda
mākslinieciska savdabība, it kā nepareizums, jo tās atšķiras no
pieņemtā, stereotipa, kādām jābūt pasakām, taču arī tajās slēpjas
šķietami vecas patiesības. Gan K.Skalbes, gan I.Ziedoņa pasakas
ir bagātas ar zemtekstiem, lasītājam pašam ir daudz jādomā un
jāvēro. Nerimtīgu tieksmi pēc tālēm rāda K.Skalbes pasakas, tur
galvenie varoņi ir meklētāji un sapņotāji; šāda tieksme izteikta
arī I.Ziedoņa “Zilajā pasakā”. Abu rakstnieku pasakas vieno arī
humora izjūta un dzīvības pilna pasaules plašuma izjūta. Tāpat
arī abi izsaka protestu – pret ļaunumu, alkatību, liekulību un
mietpilsonību. Viņu pasakas māca pacelt acis uz debesīm un
neaizmirst par skaisto un dvēselisko.”
Līdzību un atšķirību uzrāda arī Tilžas internātpamatskolas
audzēkne Līga Buļmiste, kas startēja ārpus konkurences: “Kārļa
Skalbes pasakas ir skumjas un pilnas ar ciešanām, jo rakstnieks
uzskatīja, ka, ciešot un dzīvojot līdzi pasaku varoņiem, mēs
kļūstam dvēselīgāki un līdzcietīgāki. Viņa pasakas liek mums
domāt par cilvēcīgāko cilvēkā. Turpretī Ziedoņa pasakas ir
gaišas, tās it kā spēlējas ar mums, jo dzejnieks pats spēlējas ar
krāsām, ar vārdiem, ar domām. Tāpat kā K.Skalbes pasakās,
I.Ziedoņa pasakās ir ietverta liela dzīves gudrība.”
Par rotaļīgumu izteikušies vairāki. Baiba Orbidāne (Ogres
1.ģimnāzija, 10.kl.) raksta, ka Ziedoņa “draiskās, jautrās un
rotaļīgās pasakas uzrunā cilvēku ar jauko un gaišo skatījumu uz
dzīvi”. Kristīna Morževska (Daugavpils J.Pilsudska Poļu
vidusskola, 12.kl.): “Ziedonis it kā visu laiku “attīsta” savu
fantāziju, patiešām meistaro, “spēlējas”, piemēram, ar
paradoksiem.”
Gajane Grigorjana (Jaunogres vidusskola, 11.kl.) uzsver:
“I.Ziedoņa pasakas ir ļoti mīļas bērnu pasakas. (..) Šo pasaku
īsto domu var atrast tikai bērns, jo pieaugušam cilvēkam ir cita
domāšana. (..) Man liekas, ka I.Ziedoņa “Krāsainās pasakas”
veltītas tieši fantāzijas attīstīšanai, jo visu, ko autors
apraksta pasakās, bērni iedomājas savā prātā.” Irina Lastovska
(Zilupes vidusskola, 12.kl.) par adresātu domā citādi: “Bērnībā
man nebija skaidrs, par ko īsti ir runa I.Ziedoņa pasakās, bet
vecākajās klasēs, tās pārlasot, es tajās saskatīju to, ko autors
vēlējies pateikt. K.Skalbes pasakas bērna domāšanai ir
saprotamākas nekā I.Ziedoņa pasakas, jo bērni visu uztver tiešā
nozīmē.”
Konkursā par Skalbi Ziedoņa pasakas visplašāk un visdziļāk vērtē
Saldus pilsētas 2.vidusskolas 11.klases skolniece Svetlana
Tkačuka. Viņa atzīst, ka Ziedoņa pasakas domātas visiem
lasītājiem un visu spēļu atbalsta laukums ir realitāte.
Priecājos, ka tik daudz skolēnu iesaistījās literatūrkritiskajā
domāšanā – dažādu autoru pasaku salīdzināšanā un ka viņu vidū
bija daudzi cittautu jaunieši, kas aug kopā ar savu un latviešu
kultūru.
Ilgonis Bērsons,
konkursa žūrijas priekšsēdētājs