Adventes laika unikālās iespējas
Šķiet, vēl nevienu gadu kopš neatkarības atjaunošanas mūsu zemē nav degušas tik daudzas Adventes svecītes. Tās mirdz gan dārgu savrupmāju, gan pieticīgu mitekļu logos, aiz veikalu vitrīnām un banku bruņustikliem. Cik no šīm uguntiņām iedeguši ticīgie? Cik – cilvēki, kas vienkārši godā tradīciju?
Jaunpils baznīca Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Diez vai tas ir tik svarīgi.
Ikviens no viņiem rīkojies pēc kristietības principa, tumsas
kliedēšanai iededzot gaismu. Un tas nu gan ir nozīmīgi
trauksmainajā mūsdienu pasaulē, kur ziņas par aizvien jauniem
terora aktiem un šausmu ainas tālrādē veido ikdienas informatīvo
fonu.
Paldies Dievam, pie mums lielie ārpolitikas jautājumi tiek
risināti sarunās un diskusijās. Kaut nu tā būtu vienmēr.
Tiesa, arī politiskās diskusijas neiztiek bez asumiem un
dzēlībām, kā to varējām vērot pagājušās nedēļas raidījumā “Kas
notiek Latvijā?” Tā, protams, nav lielākā nelaime. Vien žēl, ja
sakāpinātās emocijas, piemēram, demonstratīva smiešanās par
pretējo viedokli, skatītājiem traucē uztvert būtisko.
Kristietības robežas sirdī un kontinentā
Arī Latvija, vēl pirms balsojuma
Eiropas Parlamentā, oficiāli pauda atbalstu sarunām ar Turciju
par iestāšanos ES. Taču mūsu sabiedrībā, tāpat kā daudzās citās
ES valstīs, izskan bažas par Eiropas kristīgo vērtību
saglabāšanu, kad Savienībai pievienosies vairāk nekā 70 miljoni
musulmaņu. Aktuāla šajā situācijā ir mūsu ārlietu ministra Arta
Pabrika motivācija, uzsverot, ka Latvija paudusi atbalstu vien
“sarunu sākšanai” ar Turciju. “Būtu muļķīgi pašreiz iesaistīties
diskusijās par to, ko mēs nezinām,” saka ārlietu ministrs. “Mēs
taču nezinām, kāds būs Turcijas progress un kā šīs sarunas
beigsies. Arī par skolēnu, kad viņš sāk mācīties 1.klasē, mēs
nevaram būt pilnīgi droši, ka, beidzot skolu, viņš sekmīgi
nokārtos visus eksāmenus. Mūsu uzdevums ir dot šo iespēju.”
Domājot par eventuālo kristiānisma un musulmanisma konfrontāciju,
Latvijas Evaņģēliskās luterāņu baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags
valsts svētku ekumēniskajā dievkalpojumā pauda sarūgtinājumu, ka
Eiropas konstitūcijā tā arī netika iekļauts formulējums par
kontinenta kristīgajām vērtībām. Arī šajā kontekstā aktuāls ir
ārlietu ministra viedoklis:
“Jā, protams, neviens nevar noliegt, ka ES politiskā kultūra
lielā mērā veidojusies no kristietības,” piekrīt ārlietu
ministrs. “Tāpat kā no romiešu likumiem, grieķu filozofijas. Pēc
tam to veidoja arī anglosakšu liberālisms un individuālisms. Bet
ES konstitūcijas preambulā minētās morālās vērtības jau arī ir
šīs kristīgās vērtības. Tas, ka ES konstitūcijā nav minēta
kristietība, nebūt nenozīmē, ka šī konstitūcija nav
kristīga.”
Pagātnes slogs ceļā uz nākotni
Skaļu politisko akcentu kluso
pārdomu laikā ienesa diskusija par Baltijas valstu prezidentu
eventuālo došanos uz Maskavu nākamā gada 9. maijā, kad tur tiks
svinēta PSRS uzvaras pār fašistisko Vāciju 60. gadadiena.
Cik maz gan pasaulē zina un vēlas zināt, ka, gandrīz vienlaikus
ar padomju karavīru atgriešanos no Rietumiem, tālāk austrumu
virzienā devās ešeloni ar deportētajiem latviešiem. Jo mūsu tauta
jau netika nīcināta vien plašajās 1941. gada 14.jūnija un 1949.
gada 25. marta deportācijās. Arī man bija lemts pasaulē nākt
laikā, kad tēvs atradās izsūtījumā. Māte pat nezināja, kur viņš
atrodas un vai maz ir dzīvs… Bet Rīgas Meža kapos, netālu no tēva
kapa, apglabāts mans laikabiedrs, kurš uz Sibīriju bija izsūtīts
gada vecumā. Laikam jau arī tādēļ viņa mūžs pēc atgriešanās
izrādījās tik īss…
Kā to izskaidrot mūsu pašapmierinātajiem un bieži vien tik
paštaisnajiem Rietumu sabiedrotajiem, kam karš šķiet jau tāla
vēsture. Un kam jau tolaik, Otrā pasaules kara gados, nācās
vadīties no diplomātiskā pragmatisma…
Dažkārt arī liekas: vai vērts maz ko sacīt? Ja pat Briselē izdotā
ceļvedī par Baltijas valstīm Latvijas simbolam izvēlēts idiotisks
monstrs, tāds kā “bruņurupucis nindzja” ar vecākās paaudzes
latviešiem traģiski pazīstamo sarkanarmieša cepuri (a la
“augšā puļķītis, apakšā muļķītis”) galvā.
Bet politiskās aktualitātes atkal un atkal atgādina, ka ir
jāstāsta. Jo braukšanai uz Krieviju pēkšņi – vai dīvaina
sagadīšanās? – parādās aizvien jauna motivācija: jubilejas
svinības Maskavā laika ziņā sakritīs ar Eiropas Savienības un
Krievijas galotņu apspriedi, bet Latvijai acīmredzot būs
iespējams noslēgt ar Krieviju lielās kaimiņvalsts atkal un atkal
atlikto robežlīgumu. Un cik gan plašs starptautisku pārmetumu,
jaunu Latvijas apmelojumu arsenāls tiktu pavērts, neatsaucoties
šīm iespējām…
Trīs Baltijas valstu prezidenti nesenajā Viļņas apspriedē vēl
nepieņēma konkrētu lēmumu. Taču apspriešanas vērts šķiet
Latvijas, Lietuvas un Igaunijas parlamentu ārlietu komisiju
vadītāju kopīgais viedoklis, ka prezidenti Maskavā varētu
informēt pasaules sabiedrību par Otrā pasaules kara izraisītajām
sekām mūsu valstīs.
Patiesības deficīts vēstures svaru kausos
Precīzs vēstures skaidrojums ir
aktuāls arī pašai Krievijai. Par to liecina arī plašsaziņas
līdzekļos visai plaši komentētais Krievijas vēstnieka Viktora
Kaļužnija viedoklis 1940. gada notikumu sakarā – ka Krievijai
neesot par ko Latvijai atvainoties, jo “lielākā daļa Krievijas
iedzīvotāju nedzīvoja tajā laikā un arī Krievijas valsts tad
nebija”.
Bet kurš gan prasa, lai atvainotos krievu tauta?! Runa ir par
elementāru vēsturiskā taisnīguma atjaunošanu, kad PSRS vēsturiskā
mantiniece, par kādu Krievija sevi deklarējusi, dotu principiālu
izvērtējumu staļiniskā režīma darbībām Baltijas valstīs 1940.
gada vasarā.
Vēstnieks arī atgādinājis vēsturisko faktu, ka latvieši aktīvi
piedalījušies sociālisma celšanā un ticējuši komunismam. Taču
gandrīz visi šie Padomju Savienībā dzīvojušie ideālisti tika
iznīcināti pēc čekas skrupulozi sastādītā “Latviešu saraksta”.
Pietika vien ar tautību “latvietis”, lai nokļūtu Gulaga
arhipelāgā, nomērdēti, nošauti.
Uzvarētājus netiesājot… Šo cinisko patiesību apliecināja arī Otrā
pasaules kara beigas. Pēc tam Rietumu demokrātiskajai pasaulei
bija vairāk nekā pusgadsimtu jādzīvo PSRS kodolšantāžas
apstākļos. Bet šobrīd, šķiet, arī pašai Krievijai, arī sava
starptautiskā prestiža vārdā, būtu svarīgi parādīt principiālu
attieksmi pret staļiniskā režīma noziegumiem. Kā to jau sen
izdarījusi Vācijas Federatīvā Republika ar savas zemes tumšajām
vēstures lappusēm.
Adventes laika unikālā iespēja
Mācītāji baznīcās jau izsenis
aizlūdz arī par valdību. Tāda ir kristīgā tradīcija, okupācijas
laikā tas bija arī obligāts baznīcas lojalitātes apliecinājums.
Taču, piedaloties Rīgas Lutera draudzes lūgšanu grupas vakaros,
kur ikviens dalībnieks neformāli, vien savas sirdsbalss vadīts,
vēršas pie Dieva ar savu visdziļāko sāpi, šajās Adventes nedēļās
esmu dzirdējis daudz apelēšanas pie mūsu politiķu sirdsapziņas.
Cilvēki lūdz Dievam, lai politiķi “rīkotos pēc godaprāta” un
“kalpotu tautai, nevis savām un savu partiju interesēm”. Šajās
lūgšanās netiek kā plašsaziņas līdzekļos nosaukti konkrētu
partiju vai politiķu vārdi, pretstatot “mūsējos” “sliktajiem” un
otrādi. Skan sāpe par līdzšinējo pieredzi, un grēks būtu
izlikties to nedzirdam. Diemžēl sabiedriskās domas pētījumi
apstiprina uzticības krīzi ne vien kristiešu, bet visā Latvijas
sabiedrībā.
“Nevienā valstī nav tā, ka visi ir laimīgi. Bet runa ir par to,
lai nevienam cilvēkam netiktu atņemta pat iespēja būt
apmierinātam ar savu vienīgo, neatkārtojamo dzīvi,” jau minētajā
sprediķī teica arhibīskaps Jānis Vanags, uzsverot: “Pārāk daudz
mūsu vidū ir to, kuriem nav dota iespēja. Biedējoši daudz.
Apsūdzoši daudz. Droši vien tam ir arī objektīvi iemesli. Bet mēs
jau zinām: “Piedots tiks, ja nevarēji. Mūžam ne, ja
negribēji.””
Jaunā valdība tikai nupat sākusi darbu un, formāli ņemot, nav
vainojama šajā problēmā. Varētu arī cerēt, ka tieši šī valdība
tautas kritisko attieksmi mazinās. Adventes gaisotnē cerīga
varētu likties arī pieredzējušā politiķa Aigara Kalvīša
paškritiskā atziņa, pie Ministru prezidenta pienākumiem ķeroties:
“Spēks un enerģija, kas dzima kopības sajūtā un vienotībā, ir
izčabējusi strīdos, naidā, skaudībā un tukšā lepnumā.” Un
“…karojot vienam ar otru (..), mēs esam karojuši ne tik daudz
viens ar otru, cik ar savu valsti.”
Šai valdībai dota unikāla iespēja – sākt darbu Adventes laikā.
Kad cilvēki sliecas ticēt un cerēt, dodot īpašu uzticības
kredītu. Bet politiķiem, valsts amatpersonām tā ir arī īpaša
atbildība – nepievilt šo cerību. Būt šīs uzticības, šīs zemes un
šā laika cienīgiem.
Jānis Ūdris, “LV”