Bezpajumtnieka liktenim nolemtie dzīvnieki
Latvijā trūkst dzīvnieku patversmju. Piedevām vēl robi likumdošanā – nav definētas labturības prasības. “Kontrolējošā institūcija ir tik stipra, cik pilnīga likumdošana,” saka Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) Dzīvnieku aizsardzības uzraudzības daļas vadītājas vietniece Mārīte Līne, vērtējot dienesta ierobežotās iespējas kontrolēt labturības prasību ievērošanu dzīvnieku patversmēs.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Divi argumenti par labu patversmju nepieciešamībai – tās kalpo pašas sabiedrības drošībai un dzīvnieku labad. Skeptiķiem, kurus nepārliecina otrs arguments vai dzīvnieku liktenis pilnīgi vienaldzīgs, der iedziļināties pirmajā. Proti, Latvijā, kur tik izplatīta trakumsērga, klaiņojoši suņi un kaķi cilvēku veselībai var radīt draudus. No savā vaļā klīstoša suņa mēdz sabīties ne tikai bērni, bet pat pieaugušie. Vientuļie dzīvnieki kļūst par iemeslu ceļu satiksmes negadījumiem, arī smagiem. PVD Dzīvnieku aizsardzības uzraudzības daļas vadītāja Iveta Kociņa min piemēru, kad pagājušajā nedēļā uz Rīgas – Daugavpils šosejas bija avarējuši četri auto – pirmajai mašīnai priekšā izskrējis suns, vadītājs bremzējis... Suns pagalam, bet aizmugurē braucošie auto ķēdes reakcijā taranējuši cits citu.
Patversmju ierīkošana pašvaldību rokās
Vienīgais normatīvais akts
Latvijā, kurā minētas patversmes, ir Dzīvnieku aizsardzības
likums (publicēts “LV” 29.12.1999.). Tajā definēts, kas ir
patversme – speciāli aprīkota vieta, kurā mitinās notvertie
klaiņojošie, konfiscētie un bezsaimnieka dzīvnieki, kā arī tie
dzīvnieki, kuriem nepieciešama palīdzība. Respektīvi, savainotie
četrkājaiņi. Pretējā gadījumā, piemēram, automašīnas notriekts
suns varētu palikt guļam uz ielas, līdz tas agrāk vai
vēlāk – atkarībā no traumu smaguma – nobeigtos. Un tas
nebūtu pretrunā ar likumu. Tagad dzīvnieks jānogādā patversmē,
lai veterinārārsts, ar kuru patversmei noslēgts līgums, sniegtu
tam palīdzību vai arī humāni eitanizētu.
“Ļoti būtisks ir likuma 39.pants, kas noteic, ka pašvaldības
izveido un uztur dzīvnieku patversmes. Pieļauts variants –
pašvaldības, ja tām nav patversmes un nav iespēju, piemēram,
finansiālu, tādu ierīkot, var slēgt līgumu ar juridisku vai
fizisku personu, kuru pārraudzībā jau ir patversme, par
klaiņojošu dzīvnieku izmitināšanu un aprūpi. Ļoti labi, ja
sabiedriskās organizācijas vai privātpersonas pēc savas
iniciatīvas izveidojušas patversmes, taču būtībā tā ir valsts
funkcija,” skaidro M.Līne.
Likumā noteikts, ka patversmē nedrīkst pieļaut dzīvnieku
vairošanos. Nelaimīgu dzīvnieku jau tā ir pārpārēm. Patversme
jaunajiem saimniekiem, kuriem jābūt sasniegušiem 18 gadu vecumu,
drīkst izsniegt tikai sterilizētus dzīvniekus. Vienīgais izņēmums
– šķirnes dzīvnieki, kuru šķirni apliecina attiecīgi dokumenti.
Tā kā sterilizācija maksā diezgan dārgi, šī prasība ne vienmēr
tiek strikti ievērota. Galvenais – lai dzīvnieks būtu pienācīgi
pabarots un aprūpēts.
Savukārt Veterinārmedicīnas likuma (publicēts “LV” 16.05.2001.)
21.pants vietējām pašvaldībām kā funkciju uzliek nodrošināt
klejojošu suņu un kaķu izķeršanu un, ja nepieciešams, eitanāziju.
Tātad pašvaldībām jārūpējas, lai to teritorijā izķertu
klaiņojošos dzīvniekus, turklāt tām būtu jāizveido arī patversmes
vai jāslēdz ar tām līgumi. Bet dzīvē viss ir citādi.
Gaidot jaunus noteikumus
“Par patversmēm normatīvajos aktos
vairs nav ne vārda,” skaidro Dzīvnieku aizsardzības uzraudzības
daļas vadītājas vietniece un uzsver, ka arī Eiropas Savienības
direktīvas neregulē patversmju darbību, tas ir katras pašas
valsts ziņā. Taču normatīvo aktu nav.
Zemkopības ministrija jau pirms vairākiem gadiem izstrādājusi
noteikumu projektu par labturības prasībām dzīvnieku patversmēs
un dzīvnieku viesnīcās, kā arī kārtību, kādā dzīvnieki tajās
nododami. Bija iecerēts, ka jaunajiem noteikumiem dienasgaisma
jāierauga drīz pēc Dzīvnieku aizsardzības likuma stāšanās spēkā.
Taču projekts pārāk ilgi aizkavējies saskaņošanas procesa
labirintos.
Jautātas, vai noteikumu trūkums līdzšinējā praksē ļoti jūtams,
PVD darbinieces atbild apstiprinoši. Tam, ka nav kritēriju, ir
divējādas sekas. Pirmkārt, nereti pašvaldības aizbildinās –
neveidosim patversmi, jo nezinām, kādai tai jābūt, beigu beigās
vēl izrādīsies, ka jāpārtaisa. Otrkārt, šobrīd, redzot, ka
patversmē nav kārtības, PVD darbinieki var izteikt tikai
brīdinājumus un sacīt, ka tā nav labi darīt, bet reāli sodīt
grūti. M.Līne atzīst: “Mums nav kritēriju, pēc kuriem kontrolēt.
Jā, vadāmies pēc Dzīvnieku aizsardzības likuma, kur noteikti
vispārīgie aizsardzības principi, bet nav stingrāku un precīzāku
kritēriju, kādai jābūt patversmei.” Administratīvo pārkāpumu
kodekss gan paredz sodus, kas piemērojami par labturības prasību
pārkāpumiem, taču pašas prasības nav definētas.
“Ceram, ka drīzumā noteikumi tiks apstiprināti. Pagājušajā nedēļā
notika starpministriju sanāksme. Projekts izvērtēts. Bija
paredzēts valsts finansējums patversmju izveidošanai un
uzturēšanai. Taču virsroku ņēma nostāja, ka valstij tās nav
jāfinansē. Proti, patversmes jāuztur pašai pašvaldībai, kā tas,
piemēram, notiek Rīgā no suņu un kaķu nodevu naudas. Lai projekts
neaizķertos, finansiālo pieprasījumu no tā izņēmām. Taču problēma
paliek. Ja pašvaldībām noteikta kāda funkcija, jābūt norādei, par
kādām finansēm to izpildīt,” skaidro speciāliste. Tomēr viņa
piebilst, ka tās pašvaldības, kuras grib atrisināt patversmju
jautājumu, tam līdzekļus atradušas. Tur, kur nav gribēšanas, nav
arī varēšanas.
Dzīvnieku aprite kā panākumu atslēga
Patversmes jāvada apmācītiem
cilvēkiem. Pasaules dzīvnieku aizsardzības organizācija (WSPA) un
Anglijas Karaliskā dzīvnieku aizsardzības organizācija (RSPCA)
izstrādājusi ieteikumus patversmju vadībzinībā. Iecerēts, ka
nākamgad to pārstāvji ieradīsies Latvijā, lai dalītos
zināšanās.
Speciālistes teic, ka atsevišķos rajonos PVD izveidojusies laba
sadarbība ar pašvaldībām. Piemēram, nule Ogres pašvaldība
ierīkojusi patversmi, nesen tāda atvērta Valkā, bet pērn
Alūksnē.
Vislabākā situācija ir tajos rajonos, kur roku rokā strādā
pašvaldība, dzīvnieku aizsardzības organizāciju pārstāvji un
PVD.
Latvijā darbojas tikai 13 dzīvnieku patversmes. Jautāta, kā
kopumā dienests vērtē situāciju, M.Līne ir lakoniska: “Slikta.
Vairāk nekā pusē rajonu nav patversmes, klaiņojošie dzīvnieki
atstāti savā vaļā.”
Divas patversmes ir sabiedrisko organizāciju paspārnē, un tas nav
pašvaldību nopelns. Abas atrodas Rīgā – “Dzīvnieku drauga”
patversme Candera ielā un Latvijas Kinoloģiskās federācijas
Dzīvnieku aizsardzības grupas patversme Juglas ielā. Tajās strādā
profesionāli cilvēki, un PVD abas patversmes novērtē ļoti augstu.
Talsos kāda pensionāre, kas pārcēlusies uz Latviju no Vācijas,
ierīkojusi privāto patversmi. Tāda ir vienīgā Latvijā. Talsu dome
ar to noslēgusi līgumu.
Pārējās desmit ir pašvaldību patversmes. Latgalē tikai
viena – Daugavpilī. Citos reģionos lielajās pilsētās
patversmes ir, izņemot Ventspili. Kā stāsta M.Līne, tur valdījusi
nostāja – kamēr cilvēku labā viss nav izdarīts, patversmei
naudu netērēs, tagad esot citas vēsmas un sperti pirmie soļi
patversmes izveidei. “Nav pieņemama nostāja, ka šādi nosaka
prioritātes: šīm divām sfērām cilvēku labklājībai un dzīvnieku
labturībai jāatīstas paralēli. Cilvēks tomēr ir saprātīga būtne,
kam jāuzņemas atbildība par saviem mazajiem brāļiem. Turklāt visi
šie dzīvnieki ir mūsu pašu kādreiz gribēti, pieradināti un tad
atstāti,” uzskata I.Kociņs.
“Kā vienas no labākajām pašvaldību patversmēm varu minēt Liepājas
un Ogres. Arī Rīgas pilsētas patversme Līčos, kas pilsētas
mērogiem gan ir maza, cenšas savu iespēju robežās. Ļoti patīk
Cēsu mazās patversmes modelis. Tajā ir tikai septiņas astoņas
vietas. Tā apkalpo pilsētu un tuvējos pagastus, ar kuriem
noslēgti līgumi. Nepieciešamības gadījumos darbinieki izbrauc pēc
klaiņojošiem dzīvniekiem arī uz pagastiem. Tā kā patversmes
iemītnieku aprite ir ļoti laba, ar to pilnīgi pietiek,” uzskata
M.Līne. Jāteic, dzīvnieku aprite ir viena no patversmes sūtības
atslēgām. Minētās sabiedriskās organizācijas izveidojušas savu
patversmju mājas lapas (www.dzd.lv un www.patversme.lv), ar kuru
palīdzību meklē dzīvniekiem jaunus saimniekus. Šīs un citas
uzņēmīgās patversmes liek lietā vēl citus paņēmienus –
nacionālajos vai vietējos laikrakstos ievieto sludinājumus, pie
veterinārajām klīnikām izvieto informāciju.
Kā negatīvu piemēru PVD darbinieces min Daugavpils patversmi.
Padomju armijai atstājot Latviju, daudzi pameta suņus un kaķus.
Tie savairojušies, dažos pilsētas rajonos klejo pat veselas suņu
kolonijas. Problēma gadiem netika risināta. Beidzot izveidota
patversme. Gadu to vadīja vīrietis, kura darbības rezultātā par
patversmi PVD darbinieces teic: labāk, ja tādas nebūtu. Dzīvnieku
mīlestības šim cilvēkam nav trūcis, taču, kā uzskata
speciālistes, tā bijusi pārprasta mīlestība pret četrkājainajiem.
Pats to neapzinādamies, viņš sagādājis dzīvniekiem ciešanas.
Patversmē pieļauta vairošanās un suņu skaits sasniedzis teju
simtu. “Potenciālajiem jaunajiem saimniekiem dzīvniekus nedeva,
aizbildinoties, ka viņi tiem nespēs nodrošināt labus apstākļus.
Dzīvnieku aprite nenotika. Galu galā viss nonāca līdz tam, ka
patversmē vairs nevarēja uzņemt jaunus iemītniekus, jo fiziski tā
bija pārpildīta,” stāsta M.Līne. Tagad ar patversmes vadītāju
līgums lauzts.
***
Akūti izjūtams to normatīvo aktu
trūkums, kas regulē mājas (istabas) dzīvnieku turēšanu. Kā “LV”
jau rakstīts, noteikumu projekti ir izstrādāti. Taču, kamēr
Ministru kabinets vēl nav noteicis jauno kārtību, kā jāreģistrē
un jāidentificē mājdzīvnieki, zeļ dzīvnieku saimnieku
bezatbildība. Negodprātīgi cilvēki ar vieglu roku izmet no
mājokļa savu suni vai kaķi, jo labi zina, ka seku nebūs – neviens
nepierādīs, ka konkrētais dzīvnieks ir viņa, nekur nav noteikts,
ka viņam jāatbild par šādu rīcību. Tādēļ pamesto dzīvnieku skaits
nemazinās.
PVD darbinieces cer, ka nākotnē sabiedrība kļūs atbildīgāka, taču
patversmes nekur nezudīs. “Tās pastāvēs vienmēr. Pēc desmit,
divdesmit gadiem Latvijā būs ne tikai sakārtota likumdošana, bet,
cerams, arī ētikas un morāles normas iedzīvinātas sabiedrības
apziņā. Taču pilnībā nevar izslēgt situācijas, kad dzīvnieks
noklīst vai tā saimnieks nonāk situācijā, kad vairs nevar paturēt
savu lolojumu,” rezumē M.Līne.
Ilze Apine, “LV”
ilze.apine@vestnesis.lv