• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2004. gada 8. decembra lēmums Nr. 299 "Par Elektronisko sakaru komersantu sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodiku". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 21.12.2004., Nr. 203 https://www.vestnesis.lv/ta/id/98226-par-elektronisko-sakaru-komersantu-sniegto-elektronisko-sakaru-pakalpojumu-kvalitates-merijumu-metodiku

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā

Vēl šajā numurā

21.12.2004., Nr. 203

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Veids: lēmums

Numurs: 299

Pieņemts: 08.12.2004.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

 

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.299

Rīgā 2004.gada 8.decembrī (prot. Nr.53(208), 5.p.)

Par Elektronisko sakaru komersantu sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodiku

Pamatojoties uz likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 9.panta otro daļu un Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un 59.panta pirmo daļu,

padome nolemj:

1. Apstiprināt Elektronisko sakaru komersantu sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodiku (pielikumā).

2. Noteikt, ka šī lēmuma 1.punktā minētā metodika stājas spēkā nākamajā dienā pēc tās publicēšanas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

3. Noteikt, ka ar šī lēmuma 1.punktā minētās metodikas spēkā stāšanos spēku zaudē:

3.1. Metodika balss telefonijas pakalpojumu kvalitātes pārbaudei publiskajā fiksētajā telekomunikāciju tīklā, kas apstiprināta ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2004.gada 14.janvāra lēmumu Nr.12;

3.2. Metodika publiskā fiksētā telekomunikāciju tīkla taksofonu pakalpojumu kvalitātes pārbaudei, kas apstiprināta ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2004.gada 14.janvāra lēmumu Nr.13;

3.3. Metodika publiskā fiksētā telekomunikāciju tīkla bojājumu pieteikumu un informatīvo pakalpojumu operatoru dienestu pakalpojumu kvalitātes pārbaudei, kas apstiprināta ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2004.gada 14.janvāra lēmumu Nr.14;

3.4. Metodika balss telefonijas pakalpojumu kvalitātes pārbaudei publiskajā mobilajā telekomunikāciju tīklā, kas apstiprināta ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2004.gada 14.janvāra lēmumu Nr.15;

3.5. Metodika publisko telekomunikāciju tīklu starpsavienojuma balss telefonijas pakalpojumu kvalitātes pārbaudei, kas apstiprināta ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2004.gada 14.janvāra lēmumu Nr.16.

Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšsēdētāja I.Šteinbuka

 

Elektronisko sakaru komersantu sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodika

Izdota saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 59.panta pirmo daļu

I. Lietotie termini

1. Atbildes laiks uz izsaukumu — parametrs, kas sekundēs nosaka laika posmu no brīža, kad publiskais telefonu tīkls saņem pilnu izsaucamā tālruņa numura informāciju savienojuma nodrošināšanai, līdz operatora atbildei.

2. Bojājumu pieteikumu pieņemšanas operatoru dienests — publiskā fiksētā telefonu tīkla operatora vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēja operatoru dienests, kurš nodrošina bojājumu pieteikumu pieņemšanu.

3. Informatīvais pakalpojums — pakalpojums, kas lietotājam nodrošina informāciju par publiskā fiksētā telefonu tīkla abonentu tālruņu numuriem.

4. Informatīvo pakalpojumu operatoru dienests — publiskā fiksētā telefonu tīkla operatora vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēja operatoru dienests, kurš sniedz informatīvus pakalpojumus.

5. Nesekmīgo savienojumu koeficients — parametrs, kas procentos nosaka nesekmīgo savienojumu skaita attiecību pret kopējo veikto savienojumu mēģinājumu skaitu.

6. Publiskais fiksētais telefonu tīkls — publiskā telefonu tīkla veids, kas nodrošina balss telefonijas pakalpojumu starp fiksētiem elektronisko sakaru tīkla pieslēguma punktiem.

7. Publiskais mobilais telefonu tīkls — publiskā telefonu tīkla veids, kas nodrošina balss telefonijas pakalpojumu starp mobiliem elektronisko sakaru tīkla pieslēguma punktiem.

8. Publiskais radiokomunikāciju tīkls — publiskais elektronisko sakaru tīkla veids, kas nodrošina signālu pārraidi, izplatīšanu vai uztveršanu, izmantojot radio viļņus elektronisko sakaru pakalpojumu nodrošināšanai, neietverot publisko mobilo telefonu tīklu pakalpojumus.

9. Runas pārraides kvalitāte — parametrs, kas nosaka runas pārraides kvalitāti kā kvantitatīvu vērtību, ko iegūst, veicot izsaukumus un subjektīvi novērtējot dzirdamību kā teicamu, labu, apmierinošu vai vāju.

10. Savienojuma laiks — parametrs, kas sekundēs nosaka laika posmu no brīža, kad publiskais telefonu tīkls saņem pilnu izsaucamā tālruņa numura informāciju savienojuma nodrošināšanai, līdz brīdim, kad fiksē izsaukuma kontroles signālu, aizņemtības signālu vai atbildi, vai, veicot savienojumu mēģinājumus no publiskā fiksētā analogā telefonu tīkla uz publisko fiksēto ciparu telefonu tīklu, pēc “1” sastādīšanas fiksē centrāles atbildes signālu.

11. Taksofons — publiskajam fiksētajam telefonu tīklam pieslēgta galiekārta, kura lietotājam nodrošina iespēju veikt izsaukumus vietējiem un iekšzemes savienojumiem publiskajā fiksētajā telefonu tīklā, pie kura tas ir pieslēgts, uz citiem publiskajiem fiksētajiem telefonu tīkliem un publiskajiem mobilajiem telefonu tīkliem, starptautiskajiem savienojumiem, norēķinoties par sarunu atkarībā no uzstādītās galiekārtas tipa ar priekšapmaksas karti, monētām vai kredītkarti, bezmaksas savienojumiem ar operatīvajiem dienestiem un savienojumiem ar bezmaksas numuriem.

12. Tālruņa līnija — abonentlīnija balss telefonijas pakalpojuma nodrošināšanai.

13. Vidējais atbildes laiks — parametrs, kas nosaka kopējo atbildes laiku uz izsaukumu summas attiecību pret kopējo veikto izsaukumu skaitu.

14. Vidējais savienojuma laiks — parametrs, kas procentos nosaka kopējo savienojumu laika summas attiecību pret kopējo veikto savienojumu mēģinājumu skaitu.

15. Vidējā runas pārraides kvalitāte — parametrs, kas nosaka vidējo svērto runas pārraides kvalitātes novērtējumu no kopējā novērtēto savienojumu skaita.

16. 20 sekunžu laikā atbildēto izsaukumu skaits — parametrs, kas procentos nosaka izsaukumu skaitu, uz kuriem atbildēts 20 sekunžu laikā, un kas ietver savienojuma laiku un laiku no brīža, kad fiksē izsaukuma kontroles signālu vai paziņojumu par gaidīšanu rindā, līdz operatora atbildei.

II. Vispārīgie jautājumi

17. Metodika nosaka pakalpojumu kvalitātes mērījumu (turpmāk — mērījumu) kārtību šādiem pakalpojumiem:

18.1. pakalpojumiem publiskajā fiksētajā telefonu tīklā:

18.1.1. vietējo un iekšzemes balss telefonijas pakalpojumiem;

18.1.2. taksofonu pakalpojumam;

18.1.3. bojājumu pieteikumu pieņemšanas un informatīvo pakalpojumu operatoru dienestu pakalpojumiem;

18.2. balss telefonijas pakalpojumam publiskajā mobilajā telefonu tīklā;

18.3. publisko elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma balss telefonijas pakalpojumam (turpmāk — starpsavienojuma pakalpojums).

19. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk — Komisija), veicot mērījumus, piemēro metodiku elektronisko sakaru komersantiem, kuri sniedz metodikas 18.punktā noteiktos pakalpojumus.

20. Mērījumus veic Komisijas pilnvaroti pārstāvji (turpmāk tekstā — eksperts) saskaņā ar apstiprinātu mērījumu veikšanas plānu. Uzsākot šīs metodikas IV un VIII daļā noteiktos mērījumus, Komisija informē elektronisko sakaru komersantu ne vēlāk kā 7 dienas pirms mērījumu uzsākšanas.

21. Elektronisko sakaru komersanta pārstāvim ir tiesības piedalīties mērījumu procesā.

III. Pakalpojumu kvalitātes parametri

22. Publisko fiksēto telefonu tīklu vietējo un iekšzemes, publisko mobilo telefonu tīklu un starpsavienojumu balss telefonijas pakalpojumu kvalitātes mērījumos nosakāmie parametri ir:

22.1. nesekmīgo savienojumu skaits;

22.2. savienojuma laiks;

22.3. runas pārraides kvalitāte.

23. Publisko fiksēto telefonu tīklu vietējo un iekšzemes balss telefonijas pakalpojuma kvalitātes mērījumos visi nosakāmie parametri attiecas uz tālruņa līnijām neatkarīgi no tā, ar kādiem tehnoloģiskiem līdzekļiem tās tiek organizētas.

24. Publiskā fiksētā telefonu tīkla taksofonu pakalpojuma kvalitātes mērījumos nosakāmais parametrs ir darbojošos taksofonu skaits.

25. Taksofons darbojas, ja izpildās šādi nosacījumi:

25.1. paceļot klausuli, 5 sekunžu laikā fiksē centrāles atbildes signālu;

25.2. tiek autorizēta izsaukumam derīga un nebojāta priekšapmaksas karte;

25.3. sastādot bezmaksas savienojuma numuru, savienojums notiek un netiek iekasēta maksa par sarunu;

25.4. sastādot maksas savienojuma numuru, savienojums notiek un tiek iekasēta maksa par sarunu;

25.5. sastādot jebkuru reālu numuru, savienojums notiek un ir iespējama abpusēja saruna.

26. Publiskā fiksētā telefonu tīkla taksofonu pakalpojuma kvalitātes mērījumos nosakāmais parametrs attiecas uz visiem taksofoniem neatkarīgi no tā, ar kādiem tehniskajiem līdzekļiem tie ir pieslēgti fiksētajam telefonu tīklam.

27. Publiskā fiksētā telefonu tīkla bojājumu pieteikumu pieņemšanas un informatīvo pakalpojumu operatoru dienestu pakalpojumu kvalitātes mērījumos nosakāmais parametrs ir atbildes laiks uz izsaukumu.

28. Publisko fiksēto telefonu tīklu vietējo un iekšzemes, publisko mobilo telefonu tīklu un starpsavienojuma balss telefonijas pakalpojumu kvalitātes aprēķināmie parametri ir:

28.1. nesekmīgo savienojumu koeficients;

28.2. vidējais savienojuma laiks;

28.3. vidējā runas pārraides kvalitāte.

29. Publiskā fiksētā telefonu tīkla taksofonu pakalpojuma kvalitātes aprēķināmais parametrs ir darbojošos taksofonu skaits procentos, kuru nosaka kā darbojošos taksofonu skaita attiecību pret kopējo mērījumos pārbaudīto taksofonu skaitu.

30. Publiskā fiksētā telefonu tīkla bojājumu pieteikumu pieņemšanas un informatīvo pakalpojumu operatoru dienestu pakalpojumu kvalitātes aprēķināmie parametri ir:

30.1. vidējais atbildes laiks uz izsaukumu;

30.2. 20 sekunžu laikā atbildēto izsaukumu skaits.

IV. Publisko fiksēto telefonu tīklu balss telefonijas pakalpojuma kvalitātes mērījumu kārtība

31. Pirms mērījumu uzsākšanas Komisija rakstiski pieprasa elektronisko sakaru komersantam ierīkot mērījumiem nepieciešamās tālruņa līnijas. Komisija maksā par elektronisko sakaru komersanta mērījumos nepieciešamo tālruņa līniju ierīkošanu, abonēšanu un sarunām, kas veiktas mērījumu laikā, izmantojot ierīkotās tālruņa līnijas (turpmāk — speciālie numuri) saskaņā ar elektronisko sakaru komersanta iesniegtajiem rēķiniem. Komisija maksā par sarunām uz speciālajiem numuriem, kas veiktas, izmantojot elektronisko sakaru komersanta abonentu tālruņa līnijas saskaņā ar elektronisko sakaru komersanta iesniegtajiem rēķiniem.

32. Pirms mērījumu uzsākšanas Komisija publicē attiecīgās apdzīvotās vietas vietējā laikrakstā paziņojumu par gaidāmajiem mērījumiem.

33. Mērījumu laikā Komisija reizi mēnesī iesniedz elektronisko sakaru komersantam mērījumu kopsavilkuma (1.pielikums) kopiju, kurā norādīts katras mērījumos ietvertās tālruņa līnijas numurs, abonenta vārds, uzvārds vai nosaukums, abonenta adrese, izsniegtā informatīvā ziņojuma numurs, mērījumu datums, kā arī mērījumu sākuma un beigu laiks.

34. Mērījumiem izmanto Komisijai piederošus, iepriekš pārbaudītus un nebojātus tālruņa aparātus, kuru atbilstība būtiskām prasībām ir novērtēta vai deklarēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām.

35. Viena gada laikā elektronisko sakaru komersanta tīklā veic ne mazāk kā 40000 savienojumu mēģinājumus, nodrošinot nepieciešamo mērījumu rezultātu ticamības pakāpi atbilstoši Eiropas Telekomunikāciju Standartizācijas Institūta (ETSI) dokumenta ETSI EG 201 769 prasībām.

36. Eksperts veic savienojumu mēģinājumus publiskajā fiksētajā telefonu tīklā vietējiem un iekšzemes savienojumiem šādās kombinācijās:

36.1. analogais tīkls — ciparu tīkls;

36.2. ciparu tīkls — ciparu tīkls.

37. Mērījumos eksperts brīvi izvēlas tālruņa līnijas.

38. Pirms mērījumu uzsākšanas eksperts publiskā fiksētā telefonu tīkla abonentam uzrāda Komisijas izdotu atļauju, kura apliecina tiesības ekspertam veikt mērījumus.

39. Visus savienojumu mēģinājumus eksperts veic tikai uz speciālajiem numuriem.

40. Mērījumus veic, pie publiskā fiksētā telefonu tīkla pieslēguma punkta pieslēdzot tālruņa aparātu, mērījumu laikā atslēdzot abonenta tālruņa aparātus.

41. No vienas tālruņa līnijas eksperts veic 20 savienojumu mēģinājumus.

42. Nesekmīga savienojuma gadījumā atkārtotu savienojuma mēģinājumu eksperts veic ne ātrāk kā pēc 15 sekundēm.

43. Mērījumu rezultātus eksperts ieraksta publiskā fiksētā telefonu tīkla balss telefonijas pakalpojuma kvalitātes mērījumu protokolā (2.pielikums).

44. Nesekmīga savienojuma noteikšana:

44.1. ja pēc savienojuma mēģinājuma vietējiem un iekšzemes savienojumiem 30 sekunžu laikā nefiksē izsaukuma kontroles signālu, atbildi vai aizņemtības signālu, savienojumu kvalificē kā nesekmīgu;

44.2. ja pēc savienojuma mēģinājuma no analogā tīkla uz ciparu tīklu pēc cipara “1” sastādīšanas 12 sekunžu laikā nefiksē centrāles atbildes signālu, savienojumu kvalificē kā nesekmīgu;

44.3. ja pēc savienojuma mēģinājuma fiksē izsaukuma kontroles signālu, bet izsauktais eksperts neatbild, jāsagaida ne mazāk kā 5 izsaukuma kontroles signāli. Savienojumu mēģinājumus atkārto, līdz notiek savienojums un saruna. Sarunas laikā eksperts noskaidro iemeslu, kura dēļ izsauktais eksperts neatbildēja. Ja iemesls bijis, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā sekmīgi. Ja izsauktais eksperts izsaukumus nesaņēma, visi iepriekšējie izsaukumi kvalificējami kā nesekmīgi, bet pēdējais kā sekmīgs;

44.4. ja pēc savienojuma mēģinājuma fiksē aizņemtības signālu, savienojumu mēģinājumus atkārto, līdz notiek savienojums un saruna, kuras laikā eksperts pārliecinās, vai iepriekšējos savienojumu mēģinājumos speciālo numuru izmantoja citai sarunai. Ja speciālo numuru izmantoja citai sarunai, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā sekmīgi. Ja speciālo numuru neizmantoja citai sarunai, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā nesekmīgi, bet pēdējais kā sekmīgs;

44.5. ja pēc savienojuma mēģinājuma notiek savienojums un saruna, eksperts pārliecinās, vai savienojums noticis ar izsaukto speciālo numuru. Ja savienojums ir pareizs, to kvalificē kā sekmīgu. Ja savienojums nav pareizs, to kvalificē kā nesekmīgu;

44.6. ja pēc savienojuma mēģinājuma fiksē nepārtrauktu signālu, savienojumu kvalificē kā nesekmīgu;

44.7. ja pēc savienojuma mēģinājuma no analogā uz ciparu tīklu pēc “1” sastādīšanas fiksē aizņemtības signālu, savienojumu kvalificē kā nesekmīgu.

45. Veicot savienojumu mēģinājumus, mēra laiku vietējiem savienojumiem un iekšzemes savienojumiem no numura pēdējā cipara sastādīšanas brīža līdz izsaukuma kontroles signāla, aizņemtības signāla, vai atbildes fiksēšanai, kā arī laiku līdz centrāles atbildes signāla saņemšanai pēc “1” sastādīšanas, veicot savienojumu mēģinājumus no analogā tīkla uz ciparu tīklu.

46. Runas pārraides kvalitāti savienojumam novērtē divi eksperti, vienojoties par vienu no 1.tabulā noteiktajiem novērtējumiem. Ja ekspertu vērtējumi atšķiras, mērījumu protokolā ieraksta zemāko vērtējumu.

1.tabula

Novērtējums

Novērtējuma paskaidrojums

Pe — teicama kvalitāte

Saruna dzirdama normālā dialoga līmenī, nav sadzirdamu trokšņu.

Pg — laba kvalitāte

Iespējams normāls dialogs, bet saruna notiek uz nelielu trokšņu fona.

Pf — apmierinoša kvalitāte

Sazināšanās iespējama, bet sliktas dzirdamības dēļ, atsevišķi vārdi jāprasa atkārtot, vēlams runāt skaļāk.

Pp — vāja kvalitāte

Saruna dzirdama trokšņu līmenī, saprotami tikai daži vārdi.

47. Eksperts aizpilda un paraksta informatīvu ziņojumu (3.pielikums) un izsniedz to elektronisko sakaru komersanta abonentam, kurš par tā saņemšanu parakstās mērījumu kopsavilkumā. Informatīvā ziņojumā jābūt norādei par to, ka mērījumu laikā veiktās sarunas, izmantojot elektronisko sakaru komersanta tālruņa līniju, abonentam ir bez maksas.

V. Publiskā fiksētā telefonu tīkla taksofonu pakalpojuma kvalitātes mērījumu kārtība

48. Eksperts viena gada laikā mērījumos pārbauda ne mazāk kā 10% no kopējā elektronisko sakaru komersanta taksofonu skaita.

49. Mērījumiem eksperts izmanto izsaukumiem derīgu un nebojātu priekšapmaksas karti, kuras vērtība ir pietiekoša samaksai par sarunu.

50. No viena taksofona eksperts veic divus savienojumu mēģinājumus, no kuriem vienu savienojuma mēģinājumu uz bezmaksas savienojuma numuru, otru uz maksas savienojuma numuru.

51. Mērījumu rezultātus eksperts ieraksta publiskā fiksētā telefonu tīkla taksofonu pakalpojuma kvalitātes mērījumu protokolā (4.pielikums).

VI. Publiskā fiksētā telefonu tīkla bojājumu pieteikumu pieņemšanas un informatīvo pakalpojumu operatoru dienestu pakalpojumu kvalitātes mērījumu kārtība

52. Viena gada laikā elektronisko sakaru komersanta tīklā veic ne mazāk kā 400 savienojumu mēģinājumus uz publiskā fiksētā telefonu tīkla bojājumu pieteikumu pieņemšanas operatoru dienestiem un ne mazāk kā 400 savienojumu mēģinājumus uz informatīvo pakalpojumu operatoru dienestiem, nodrošinot nepieciešamo mērījumu rezultātu ticamības pakāpi atbilstoši Eiropas Telekomunikāciju Standartizācijas Institūta (ETSI) dokumenta ETSI EG 201 769 prasībām.

53. Mērījumiem izmanto Komisijai piederošu, iepriekš pārbaudītu un nebojātu tālruņa aparātu, kuru atbilstība būtiskām prasībām ir novērtēta vai deklarēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām un kas ir pieslēgts publiskajam fiksētajam telefonu tīklam.

54. Eksperts veic izsaukumus uz publiskā fiksētā telefonu tīkla bojājumu pieteikumu pieņemšanas un informatīvo pakalpojumu operatoru dienestiem saskaņā ar 2. un 3.tabulā noteikto laika sadalījumu.

2.tabula

Bojājumu pieteikumu pieņemšanas operatoru dienests

Laiks

Darba dienās

Brīvdienās

(85% no kopējā skaita)

(15% no kopējā skaita)

Izsaukumu skaits,%

Izsaukumu skaits, %

07:00-18:00

78

80

18:00-22:00

20

20

22:00-00:00

2

3.tabula

Informatīvo pakalpojumu operatoru dienests

Laiks

Darba dienās

Brīvdienās

(85% no kopējā skaita)

(15% no kopējā skaita)

Izsaukumu skaits, %

Izsaukumu skaits, %

07:00-18:00

86

80

18:00-22:00

11

20

22:00-01:00

3

55. Izsaukumus sadala pēc iespējas vienmērīgāk visā mērījumu veikšanas laikā.

56. Mērījumu rezultātus eksperts ieraksta publiskā fiksētā telefonu tīkla bojājumu pieteikumu pieņemšanas un informatīvo pakalpojumu operatoru dienestu pakalpojumu kvalitātes mērījumu protokolā (5.pielikums).

57. Nosakot atbildes laiku uz izsaukumu, eksperts veic savienojumu mēģinājumus un mēra laiku no numura pēdējā cipara sastādīšanas brīža līdz operatora atbildei.

58. Ja savienojuma mēģinājums ir nesekmīgs un savienojums ar publiskā fiksētā telefonu tīkla bojājumu pieteikumu pieņemšanas vai informatīvo pakalpojumu operatoru dienestu nenotiek, to mērījumu protokolā neieraksta.

VII. Publisko mobilo telefonu tīkla balss telefonijas pakalpojuma kvalitātes mērījumu kārtība

59. Mērījumiem eksperts izmanto Komisijai piederošus, ne retāk kā reizi gadā pārbaudītus, nebojātus mobilos tālruņa aparātus, kuru atbilstība būtiskām prasībām ir novērtēta vai deklarēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām un kas pieslēgti mērāmajam publiskajam mobilajam telefonu tīklam.

60. Viena gada laikā elektronisko sakaru komersanta tīklā veic ne mazāk kā 200 savienojumu mēģinājumus.

61. Mērījumus eksperts veic, atrodoties drošas uztveršanas zonā, ko nosaka pēc mobilā tālruņa aparāta uztveršanas zonas indikatora rādījuma un kuram jārāda ne mazāks kā puse no pilnas indikatora skalas.

62. Nesekmīga savienojuma gadījumā atkārtotu savienojuma mēģinājumu eksperts veic ne ātrāk kā pēc 15 sekundēm.

63. Mērījumu rezultātus eksperts ieraksta publiskā mobilo telefonu tīkla balss telefonijas pakalpojuma kvalitātes mērījumu protokolā (6.pielikums).

64. Nesekmīga savienojuma noteikšana:

64.1. ja pēc savienojuma mēģinājuma 30 sekunžu laikā nefiksē izsaukuma kontroles signālu, aizņemtības signālu vai atbildi, savienojumu kvalificē kā nesekmīgu;

64.2. ja pēc savienojuma mēģinājuma fiksē izsaukuma kontroles signālu, bet izsauktais eksperts neatbild, jāsagaida ne mazāk kā 5 izsaukuma kontroles signāli. Savienojumu mēģinājumus atkārto, līdz notiek savienojums un saruna. Sarunas laikā eksperts noskaidro iemeslu, kura dēļ izsauktais eksperts neatbildēja. Ja iemesls ir bijis, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā sekmīgi. Ja izsauktais eksperts izsaukumus nesaņēma, visi iepriekšējie izsaukumi kvalificējami kā nesekmīgi, bet pēdējais kā sekmīgs;

64.3. ja pēc savienojuma mēģinājuma fiksē aizņemtības signālu, savienojumu mēģinājumus atkārto līdz notiek savienojums un saruna. Sarunas laikā eksperts noskaidro, vai iepriekš izsaukto tālruņa līniju izmantoja citai sarunai. Ja izsaukto tālruņa līniju izmantoja citai sarunai, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā sekmīgi. Ja izsaukto tālruņa līniju neizmantoja citai sarunai, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā nesekmīgi, bet pēdējais kā sekmīgs;

64.4. ja pēc savienojuma mēģinājuma notiek savienojums un saruna, eksperts pārliecinās, vai savienojums noticis ar izsaukto numuru. Ja savienojums ir pareizs, to kvalificē kā sekmīgu. Ja savienojums nav pareizs, to kvalificē kā nesekmīgu;

64.5. ja pēc savienojuma mēģinājuma fiksē paziņojumu par to, ka izsauktais tālruņa aparāts ir izslēgts vai atrodas ārpus uztveršanas zonas, savienojumu mēģinājumus atkārto līdz notiek savienojums un saruna. Sarunas laikā eksperts noskaidro, vai iepriekš izsauktais tālruņa aparāts bija izslēgts vai atradās ārpus uztveršanas zonas. Ja izsauktais tālruņa aparāts bija izslēgts vai atradās ārpus uztveršanas zonas, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā sekmīgi. Ja izsauktais tālruņa aparāts bija ieslēgts un atradās drošas uztveršanas zonā, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā nesekmīgi;

64.6. ja pēc savienojuma mēģinājuma savienojums nenotiek, to kvalificē kā nesekmīgu.

65. Veicot savienojumu mēģinājumus, mēra laiku no numura nosūtīšanas brīža līdz izsaukuma kontroles signāla, aizņemtības signāla, vai atbildes fiksēšanai.

66. Runas pārraides kvalitāti savienojumam novērtē divi eksperti, vienojoties par vienu no šīs metodikas 46.punkta 1.tabulā noteiktajiem novērtējumiem. Ja ekspertu vērtējumi atšķiras, tad mērījumu protokolā ieraksta zemāko vērtējumu.

VIII. Starpsavienojuma pakalpojuma kvalitātes mērījumu kārtība

67. Ja mērījumiem nepieciešamas publiskā fiksētā telefonu tīkla tālruņa līnijas, pirms mērījumu uzsākšanas Komisija rakstiski pieprasa publiskā fiksētā telefonu tīkla operatoram ierīkot tālruņa līnijas. Komisija maksā par mērījumiem nepieciešamo tālruņa līniju ierīkošanu, abonēšanu un sarunām, kas veiktas mērījumu laikā, izmantojot ierīkotās tālruņa līnijas, saskaņā ar elektronisko sakaru komersanta iesniegtiem rēķiniem.

68. Ja mērījumiem nepieciešamas radiostacijas, pirms mērījumu uzsākšanas Komisija rakstiski pieprasa publiskā radiokomunikāciju tīkla operatoram iznomāt Komisijai publiskajam radiokomunikāciju tīklam pieslēgtas radiostacijas. Komisija maksā par mērījumiem nepieciešamo radiostaciju nomu, abonēšanu un sarunām, kas veiktas mērījumu laikā, izmantojot iznomātās radiostacijas, saskaņā ar elektronisko sakaru komersanta iesniegtiem rēķiniem.

69. Iespējamas šādas starpsavienojuma kombinācijas:

69.1. no publiskā fiksētā telefonu tīkla uz citu publisko fiksēto telefonu tīklu;

69.2. no publiskā fiksētā telefonu tīkla uz publisko mobilo telefonu tīklu;

69.3. no publiskā fiksētā telefonu tīkla uz publisko radiokomunikāciju tīklu;

69.4. no publiskā mobilā telefonu tīkla uz citu publisko mobilo telefonu tīklu;

69.5. no publiskā mobilā telefonu tīkla uz publisko fiksēto telefonu tīklu;

69.6. no publiskā mobilā telefonu tīkla uz publisko radiokomunikāciju tīklu;

69.7. no publiskā radiokomunikāciju tīkla uz citu publisko radiokomunikāciju tīklu;

69.8. no publiskā radiokomunikāciju tīkla uz publisko fiksēto telefonu tīklu;

69.9. no publiskā radiokomunikāciju tīkla uz publiskos mobilo telefonu tīklu.

70. Mērījumiem atkarībā no starpsavienojuma kombinācijas eksperts izmanto:

70.1. Komisijai piederošus, iepriekš pārbaudītus un nebojātus tālruņa aparātus, kuru atbilstība būtiskām prasībām ir novērtēta vai deklarēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām;

70.2. Komisijai piederošus, ne retāk kā reizi gadā pārbaudītus, nebojātus mobilos tālruņa aparātus, kuru atbilstība būtiskām prasībām ir novērtēta vai deklarēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām un kas ir pieslēgti mērāmajam elektronisko sakaru komersanta tīklam;

70.3. elektronisko sakaru komersantam piederošas, iepriekš pārbaudītas un nebojātas radiostacijas, kuru atbilstība būtiskām prasībām ir novērtēta vai deklarēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām un kas ir pieslēgtas mērāmajam elektronisko sakaru komersanta tīklam.

71. Mērījumos viena gada laikā veic ne mazāk kā 200 savienojumu mēģinājumus.

72. Mērījumus starpsavienojuma kombinācijā no vai uz publisko fiksēto telefonu tīklu eksperts veic, pie jebkura publiskā fiksētā telefonu tīkla pieslēguma punkta pieslēdzot tālruņa aparātu.

73. Mērījumus starpsavienojuma kombinācijā no vai uz publisko mobilo telefonu tīklu veic no mobilā tālruņa aparāta, kas pieslēgts pie jebkura publiskā mobilā telefonu tīkla pieslēguma punkta, atrodoties drošas uztveršanas zonā, ko nosaka pēc mobilā tālruņa aparāta uztveršanas zonas indikatora rādījuma, un kuram ir jārāda ne mazāk kā puse no pilnas indikatora skalas.

74. Mērījumus starpsavienojuma kombinācijā no vai uz publisko radiokomunikāciju tīklu veic no radiostacijas, kas pieslēgta pie jebkura publiskā radiokomunikāciju tīkla pieslēguma punkta, atrodoties drošas uztveršanas zonā, ko nosaka pēc radiostacijas uztveršanas zonas indikatora rādījuma, un kuram ir jārāda ne mazāk kā puse no pilnas indikatora skalas. Ja radiostacijai nav uztveršanas zonas indikatora, signāla līmeni drošai uztveršanas zonai nosaka elektronisko sakaru komersants.

75. Nesekmīga savienojuma gadījumā atkārtotu savienojuma mēģinājumu eksperts veic ne ātrāk kā pēc 15 sekundēm.

76. Mērījumu rezultātus eksperts ieraksta mērījumu protokolā (7.pielikums).

77. Nesekmīga savienojuma noteikšana:

77.1. ja pēc savienojuma mēģinājuma 30 sekunžu laikā nefiksē izsaukuma kontroles signālu, aizņemtības signālu vai atbildi, savienojumu kvalificē kā nesekmīgu;

77.2. ja pēc savienojuma mēģinājuma fiksē izsaukuma kontroles signālu, bet izsauktais eksperts neatbild, jāsagaida ne mazāk kā 5 izsaukuma kontroles signāli. Savienojumu mēģinājumus atkārto, līdz notiek savienojums un saruna. Sarunas laikā eksperts noskaidro iemeslu, kura dēļ izsauktais eksperts neatbildēja. Ja iemesls ir bijis, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā sekmīgi. Ja izsauktais eksperts izsaukumus nesaņēma, visi iepriekšējie izsaukumi kvalificējami kā nesekmīgi, bet pēdējais kā sekmīgs;

77.3. ja pēc savienojuma mēģinājuma fiksē aizņemtības signālu, savienojumu mēģinājumus atkārto līdz notiek savienojums un saruna. Sarunas laikā eksperts noskaidro vai iepriekš izsaukto tālruņa līniju izmantoja citai sarunai. Ja izsaukto tālruņa līniju izmantoja citai sarunai, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā sekmīgi. Ja izsaukto tālruņa līniju neizmantoja citai sarunai, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā nesekmīgi, bet pēdējais kā sekmīgs;

77.4. ja pēc savienojuma mēģinājuma notiek savienojums un saruna, eksperts pārliecinās vai savienojums noticis ar izsaukto numuru. Ja savienojums ir pareizs, to kvalificē kā sekmīgu. Ja savienojums nav pareizs, to kvalificē kā nesekmīgu;

77.5. ja pēc savienojuma mēģinājuma no publiskā fiksētā telefonu tīkla fiksē nepārtrauktu signālu, savienojumu kvalificē kā nesekmīgu;

77.6. ja pēc savienojuma mēģinājuma uz publisko mobilo telefonu tīklu fiksē paziņojumu par to, ka izsauktais mobilais tālruņa aparāts ir izslēgts vai atrodas ārpus uztveršanas zonas, savienojumu mēģinājumus atkārto līdz notiek savienojums un saruna. Sarunas laikā eksperts noskaidro, vai iepriekš izsauktais mobilais tālruņa aparāts bija izslēgts vai atradās ārpus uztveršanas zonas. Ja izsauktais mobilais tālruņa aparāts bija izslēgts vai atradās ārpus uztveršanas zonas, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā sekmīgi. Ja izsauktais mobilais tālruņa aparāts bija ieslēgts un atradās drošas uztveršanas zonā, visi iepriekšējie savienojumi kvalificējami kā nesekmīgi;

77.7. ja pēc savienojuma mēģinājuma no publiskā mobilā telefonu tīkla vai publiskā radiokomunikāciju tīkla savienojums nenotiek, to kvalificē kā nesekmīgu.

78. Savienojuma laika mērīšana:

78.1. veicot savienojumu mēģinājumus starpsavienojuma kombinācijā no publiskā fiksētā telefonu tīkla, mēra laiku no numura pēdējā cipara sastādīšanas brīža līdz izsaukuma kontroles signāla, aizņemtības signāla vai atbildes fiksēšanai;

78.2. veicot savienojumu mēģinājumus starpsavienojuma kombinācijā no publiskā mobilā telefonu tīkla vai publiskā radiokomunikāciju tīkla, mēra laiku no numura nosūtīšanas brīža līdz izsaukuma kontroles signāla, aizņemtības signāla vai atbildes fiksēšanai.

79. Runas pārraides kvalitāti savienojumam novērtē divi eksperti, vienojoties par vienu no šīs metodikas 46.punkta 1.tabulā noteiktajiem novērtējumiem. Ja ekspertu vērtējumi atšķiras, tad mērījumu protokolā ieraksta zemāko vērtējumu.

IX. Mērījumu rezultātu apkopošana

80. Komisija visus mērījumu rezultātus, kas ierakstīti mērījumu protokolos, ievada šim nolūkam izveidotās datu bāzēs.

Informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Šajā metodikā ir iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7. marta Direktīvas 2002/22/EK par universālo pakalpojumu un lietotāju tiesībām attiecībā uz elektronisko sakaru tīkliem un pakalpojumiem (universālā pakalpojuma direktīva) //OJL 108, 24.04.2002.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšsēdētāja I.Šteinbuka

 

1.pielikums

299-001.PNG (53189 bytes)

 

2.pielikums

299-002.PNG (62933 bytes)

 

3.pielikums

299-003.PNG (85322 bytes)

 

4.pielikums

299-004.PNG (52913 bytes)

 

5.pielikums

299-005.PNG (99783 bytes)

 

6.pielikums

299-006.PNG (106556 bytes)

 

7.pielikums

299-007.PNG (76799 bytes)

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!