Finanšu ministrs Oskars Spurdziņš Saeimas sēdē 16.decembrī, pirms valsts budžeta 2005.gadam pirmā lasījuma:
Labdien, cienījamā Saeimas
priekšsēdētājas kundze! Augsti godātie Saeimas deputāti!
Mūsu valsts ir aizvadījusi dinamisku un jauniem izaicinājumiem
bagātu gadu. Latvija ir kļuvusi par pilntiesīgu NATO un Eiropas
Savienības dalībvalsti. Tas, protams, ir apsveicami. Taču vai mūs
apmierina nabadzīgākās Eiropas Savienības dalībvalsts statuss?
Vienīgā Latvijas sabiedrībai pieņemamā atbilde uz šo jautājumu
var būt tikai kategorisks “nē”.
Tāpēc pašreizējās valdības un Saeimas darbs pie nākamā gada
valsts budžeta projekta ir ārkārtīgi svarīgs, jo nākamā gada
valsts budžets būtiski ietekmēs Latvijas tautsaimniecību
2005.gadā un arī turpmākajos gados. Nav šaubu, ka galvenais
mērķis pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā un NATO ir mūsu
valsts pārticības līmeņa paaugstināšana. Tāpēc 2005.gada valsts
budžets ir maksimāli vērsts uz investīcijām un Eiropas Savienības
struktūrfondu līdzekļu apguvi, vienlaikus sabalansējot valsts
atbalstu sabiedrības sociālajām vajadzībām.
Liktenim un maniem kolēģiem – Latvijas politiķiem – ir
labpaticies, ka šogad jau otro reizi man ir tas gods piedāvāt
nākamā gada valsts budžeta projektu apstiprināt jums Saeimā. Jūs
droši vien interesē jautājums: “Kas ir mainījies 2005.gada valsts
budžeta projektā salīdzinājumā ar vēl Induļa Emša valdības laikā
izstrādāto?” Ar pilnu atbildību varu apgalvot, ka nākamā gada
valsts budžeta projekts pa šo laiku ir kļuvis vēl precīzāks,
sabiedrības aktuālākajām vajadzībām atbilstošāks un vēl vairāk ir
sasniegts šķietami neiespējamais, proti, pateicoties veiksmīgajai
nodokļu iekasēšanai šā gada laikā, Finanšu ministrijai un
valdībai ir izdevies samazināt budžeta deficītu nākamā gada
valsts budžeta projektā līdz 133,5 miljoniem latu jeb tikai 1,67
procentu apmērā no iekšzemes kopprodukta. Tas pilnībā iekļaujas
Eiropas Savienības valstīm saistošo Māstrihtas kritēriju līmenī
un ir būtisks fiskālā deficīta samazinājums salīdzinājumā ar šo,
2004.gadu. Šis skaitlis precīzāk par jebkuriem vārdiem uzrāda
valdības rūpes par inflācijas samazināšanu un apliecina vēlmi
ieturēt kursu uz bezdeficīta budžetu. Tajā pašā laikā valdība ir
spējusi papildinājumā rast vairāk nekā 40 miljonu latu veselības
nozarei, zinātnei un sportam.
Esmu gandarīts, ka tas ir izdarīts bez vilcināšanās. Tātad
2005.gada valsts budžetu mums ir iespējas apstiprināt vēl
šogad.
Man ir patiess prieks, ka valdošās koalīcijas partijas ir
spējušas “nesaplosīt” šo budžeta projektu ar populistiskiem
priekšlikumiem, no kuriem droši vien bija grūti atturēties pirms
gaidāmajām pašvaldību vēlēšanām. Paldies jums par to! Un ļoti
ceru, ka līdzīgus pateicības vārdus drīz varēšu teikt arī jums,
godātie Saeimas deputāti.
Tā kā 2004.gada deviņos mēnešos Latvijas tautsaimniecība
attīstījās ļoti strauji, iekšzemes kopproduktam pieaugot par
8,5%, tad 2005.gada budžets veidots, prognozējot 6,7% iekšzemes
kopprodukta pieaugumu salīdzināmās cenās un 4,3% inflāciju gads
pret gadu. Es kā finanšu ministrs būtu ļoti priecīgs, ja mūsu
iekšzemes kopprodukta pieauguma prognozes izrādītos visai
pieticīgas, jo būtiskākais priekšnosacījums sekmīgai
tautsaimniecības attīstībai ir līdzšinējo ekonomikas pieauguma
tempu saglabāšana, uz ko pirmām kārtām ir jābūt vērstam arī
valdības darbam.
Budžeta projekts paredz 2005.gadā valsts budžeta ieņēmumus 2,57
miljardu latu apmērā, savukārt plānotie valsts budžeta kopējie
izdevumi ir 2,71 miljards latu. Salīdzinot ar 2004.gadu, valsts
budžeta kopējie ieņēmumi pieaugs par 537 miljoniem jeb 26,3%,
izdevumi – par 509 miljoniem latu jeb par 23,2%.
Par visbūtiskāko no 2005.gada valsts budžeta prioritātēm
jāuzskata Eiropas Savienības struktūrfondu apguvei paredzētie 296
miljoni latu. Šie līdzekļi būs būtisks atbalsts uzņēmējdarbības
attīstībai, valsts infrastruktūras attīstībai, kā arī vides
sakārtošanai. 2005.gada budžets sāk risināt veselības aprūpes
sistēmas aktuālās finansiālās problēmas, paredzot krīzes
pārvarēšanai šajā nozarē piešķirt papildus 34,5 miljonus latu. Un
tas ir būtisks pieaugums, kas ļaus Veselības ministrijai uzsākt
šīs visai sabiedrībai nozīmīgās sistēmas pamatīgu sakārtošanu un
uzlabošanu.
Runājot par valdības lielāko “sāpju bērnu” – veselības nozari
kopumā –, ir skaidrs, ka veselības aprūpes nepietiekamais
finansējums pašlaik ir lielākā problēma valstī, taču tāpat ir
jāatzīst, ka valstī nav otras tādas sfēras, kur budžeta līdzekļi
tiktu izlietoti tik neefektīvi kā veselības aprūpē šobrīd.
Paskatīsimies uz šo problēmu pilnīgi atklāti! Valsts veselības
aprūpē ar katru gadu iegulda arvien vairāk līdzekļu, taču
pakalpojumu pieejamība un kvalitāte diemžēl krītas. Es patiesi
ceru, ka šajā sfērā patlaban ir sasniegts lūzuma punkts un,
sakārtojot veselības aprūpes finansēšanu un administrēšanu, mēs
spēsim veselības aprūpi padarīt efektīvāku un pakalpojumus daudz
kvalitatīvākus.
Vēl viena būtiska valdības prioritāte ir atspoguļota programmā
“Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO”, piešķirot tai
153,3 miljonus latu, kas ir par 29,4 miljoniem latu vairāk nekā
šajā 2004.gadā, un nodrošinot šai programmai finansējumu 2%
apmērā no iekšzemes kopprodukta, kā tas ir noteikts likumā.
Par būtisku priekšnosacījumu ilgtspējīgai tautsaimniecības
attīstībai un Latvijas konkurētspējas nodrošināšanai valdība
uzskata izglītības un zinātnes kvalitātes paaugstināšanu, tādēļ
2005.gada budžetā paredzēts būtisks pieaugums gan pedagogu algām
– 27,8 miljonu latu apmērā, gan zinātnes fundamentālo pētījumu
finansēšanai.
Valdība ar 2005.gada budžetu plāno kompleksi uzlabot atbalstu
valsts iedzīvotājiem arī sociālajā sfērā. Par 59 miljoniem latu
pieaugs sociālā budžeta izdevumi, nodrošinot būtisku pensiju
indeksāciju 2005.gadā. Tāpat, lai uzlabotu demogrāfisko situāciju
Latvijā, 10 miljoni latu atvēlēti bērna piedzimšanas un bērna
kopšanas pabalsta būtiskam palielinājumam.
Tāpat sociāli nozīmīgs ir valdības lēmums sākt pakāpenisku
neapliekamā minimuma paaugstināšanu, un jau 2005.gada līdzšinējā
21 lata mēnesī vietā būs 26 lati un no 10,5 latiem līdz 18 latiem
mēnesī pieaugs arī atvieglojumi par apgādājamām personām. Lai šis
lēmums neradītu ieņēmu pieauguma samazinājumu pašvaldībām, no
iedzīvotāju ienākuma nodokļa ir paredzēta šā nodokļa ieņēmumu
proporcijas pārdale par labu pašvaldībām, un turpmāk tās 71,6%
vietā no iedzīvotāju ienākuma nodokļa kopsummas saņems 73%, kas
kopumā dos pašvaldībām papildus 6,5 miljonu latu ieņēmumus.
2005.gada budžetā papildu līdzekļi paredzēti arī vairākām citām
nozīmīgām sfērām – kā tiesībsargājošo institūciju atalgojuma
palielināšanai, Kultūrkapitāla fondam, skolu Dziesmu un deju
svētkiem, Valsts probācijas dienestam.
2005.gadā valdība par nepieciešamu uzskata ieturēt stingru
fiskālo politiku, būtiski palielināt ekonomikas attīstību
veicinošo investīciju īpatsvaru un valsts budžeta iespējām
atbilstoši realizējot plašu sociālo programmu.
Paredzams, ka stingra fiskālā politika ļaus Latvijai gadu no gada
samazināt valsts budžeta fiskālo deficītu, un šo tendenci
atspoguļo jau 2005.gada valsts budžets.
Tā kā šogad šī ir jau trešā valdība, bet nākamā gada valsts
budžeta realizācija ir jāuzsāk ar nākamā gada 1.janvāri, šai
valdībai neatlika nekas cits, kā strādāt ļoti saspringtā tempā.
Lai budžetu varētu izsludināt vēl šogad, šāds darba temps būtu
jāuztur arī parlamentam.
Tāpēc aicinu cienījamos Saeimas deputātus līdz otrajam budžeta
lasījumam atlikušo laiku izmantot lietderīgi un rūpīgi izvērtēt
savus iespējamos priekšlikumus budžeta kvalitātes
uzlabošanai.
Es kā finanšu ministrs šādu politiķu iniciatīvu varu tikai
apsveikt, jo esmu ieinteresēts, lai katrs santīms no valsts
budžeta līdzekļiem tiktu tērēts valsts attīstības un sabiedrības
dzīves līmeņa paaugstināšanas labā.
Paldies jums par uzmanību! Un lai veicas budžeta projekta
vētīšanas darbs!