Baltijas asamblejas prezidents Jānis Reirs Baltijas asamblejas 23.sesijā Rīgā 2004.gada 18.decembrī:
Labdien, ekselences, dāmas un
kungi!
Man ir īpašs prieks jūs šodien uzrunāt Baltijas asamblejas
sesijā, jo kopīgi esam aizvadījuši vēl vienu gadu Baltijas
asamblejas darbībā un, jāatzīst, ka tas nebūt nav bijis viegls.
Baltijas valstis ir ieguvušas jaunu ārpolitisko statusu, un tas
radījis veselu problēmu virkni, kas ļoti tiešā veidā atsaucas uz
Baltijas asamblejas turpmāko darbību. Ceru, ka esat noskaņoti
paust savus viedokļus un secinājumus par aizvadītā gada
aktualitātēm, kā arī izteikt prognozes un priekšlikumus par mūsu
sadarbību tuvākā un tālākā nākotnē.
Šīs sesijas laikā mums būs jāpieņem nozīmīgi lēmumi, kas saistīti
ar Baltijas asamblejas turpmāko attīstības scenāriju. Es uzskatu,
ka Baltijas asambleja ir tiešām būtisks Baltijas valstu
sadarbības modeļa elements, tāpēc vēlos uzsvērt mūsu atbildību
par to, kāda būs turpmākā Baltijas valstu parlamentārā
sadarbība.
Mums visiem šis ir bijis īpaši spraigs un nozīmīgs gads – ne
tikai Baltijas, bet arī visām Eiropas valstīm kopumā. Ir notikusi
lielākā Eiropas Savienības paplašināšanās, un arī NATO saimei
pievienojies liels skaits dalībvalstu. Noslēdzies vēsturiski
sarežģīts un komplicēts process, kas aktualizējis jautājumus par
reģionālās un parlamentārās sadarbības lomu jaunajā
starptautiskajā vidē, par tās lietderību un iespējamo sadarbības
modeļu izvēli.
Kā atceramies, šā gada janvārī Rīgā notika apaļā gada diskusija,
kurā tika spriests par reģionālo sadarbību. Ieklausoties mūsu
sadarbības partneru no Ziemeļu un Beniluksa valstīm atziņās par
reģionālās sadarbības lomu un iespējām paplašinātajā Eiropas
Savienībā un ņemot vērā savu pieredzi un nākotnes nolūkus,
Baltijas asamblejas delegāti sāka rūpīgi izvērtēt Baltijas valstu
sadarbības mehānismus, un pakāpeniski Baltijas asambleju pārņēma
reformu vilnis. Būtībā tas nebija nekas pārsteidzošs, jo gan
Igaunijas, gan Lietuvas, gan Latvijas parlamentārieši tiecās
apzināt savas valsts vietu un stāvokli jaunajā ārpolitiskajā
vidē.
Domājot par Baltijas asamblejas lomu nākotnē, esam izskatījuši
viedokļus ārkārtīgi plašā diapazonā – no pilnīgas likvidācijas
līdz ļoti augstu pilnvaru piešķiršanai. Mūsu lietuviešu kolēģi ir
meklējuši ceļus, kā paaugstināt Baltijas asamblejas statusu, lai
tā no konsultatīva rakstura starpparlamentu institūcijas kļūtu
par lēmumu pieņemšanas institūciju. Lai nodrošinātu spēcīgāku
nacionālo parlamentu pārstāvību, Lietuvas delegāti ierosināja
Baltijas asamblejā iekļaut Baltijas valstu parlamentu vadītājus,
galveno komisiju priekšsēdētājus vai to vietniekus un lielāko
frakciju vadītājus.
Savukārt Igaunijas delegācija centās padarīt Baltijas asambleju
kompaktāku un izteica priekšlikumu samazināt tās delegātu skaitu,
kā arī vairāk orientēties uz sava darba organizāciju, izmantojot
elektroniskos saziņas līdzekļus.
Latvijas delegācijai kā šā gada prezidējošai valstij Baltijas
asamblejā vairāk nācās uzņemties tieši vidutāja lomu, tomēr es
gribu uzsvērt: Latvijas delegācija vienmēr ir uzskatījusi, ka
Baltijas asambleja sadarbībā ar Ziemeļu padomi un Beniluksa
parlamentu kalpo kā spēcīga platforma viedokļu apmaiņai un
saskaņošanai par dažādiem jautājumiem, problēmu identificēšanai
un risināšanai, pieredzes un informācijas apmaiņai starp
Baltijas, Beniluksa un Ziemeļvalstīm. Pateicoties šim
parlamentārajam sadarbības formātam, tiek mazinātas neskaidrības
par iespējamo valstu darbību un pozīciju, kā arī risinātas
problēmas un veicināta pieredzes apmaiņa.
Janvārī aizsāktā diskusija bija patiešām savlaicīga un īpaši
nozīmīga. Tā radīja augsni daudzu dažādu jautājumu izcelsmei, uz
kuriem tika un vēl joprojām tiek meklētas atbildes un labākie
risinājumi, tomēr jau šīs diskusijas laikā varējām secināt, ka no
demokrātisko valstu skatpunkta efektīvākais līdzeklis izvirzīto
mērķu sasniegšanai ir tieša sadarbība, kas dod daudz lielāku
labumu nekā norobežošanās vai konfrontācija.
Un tagad es vēlētos īsumā pievērsties Baltijas asamblejas reformu
attīstības procesam, jo nākas atzīt, ka, ņemot vērā viedokļu
dažādību, Baltijas asamblejai šis gads pagājis, risinot
konfliktsituācijas un rodot kompromisus. Meklējot veiksmīgākos
risinājumus, Baltijas asamblejas Prezidijs ir izskatījis un
sagatavojis paredzamās reformas gan Baltijas asamblejas
struktūrā, gan tās politiskajā darbībā.
Prezidijam bija vienota nostāja, ka ir nepieciešams instruments,
kas ļautu Baltijas asamblejai pieņemt lēmumus sesiju starplaikā.
Tika izvirzīts viedoklis, ka šodienas politiskā dzīve pieprasa
ātru un dinamisku lēmumu pieņemšanas un reaģēšanas mehānismu,
savukārt Baltijas asambleja kā parlamentārās sadarbības forma
nespējot tik operatīvi reaģēt uz aktualitātēm, kā tas būtu
nepieciešams. Ņemot vērā šā laika intensitāti un uzklausot
izteiktos argumentus, ir sagatavots priekšlikums, kas paredz
pilnvarot Baltijas asamblejas Prezidiju pieņemt lēmumus un
dokumentus Baltijas asamblejas sesiju starplaikos. Tas ļautu
daudz ātrāk reaģēt un paust Baltijas asamblejas pozīciju
attiecībā uz aktualitātēm un konfliktsituācijām.
Esam debatējuši arī par Baltijas asamblejas sesijas darbības
principu izmaiņām, paredzot sesiju laikā lielāku akcentu pievērst
“viskarstākajiem” Baltijas valstu sadarbības akcentiem. Tā,
piemēram, jau šobrīd Baltijas asambleja reaģēja, izsakot atbalstu
demokrātijas nostiprināšanās centieniem Ukrainā.
Mēs ļoti augsti vērtējam Igaunijas delegācijas priekšlikumu un
panākto vienošanos, jau nākamās – 24. – Baltijas asamblejas
sesijas laikā organizēt Baltijas asamblejas Prezidija un Baltijas
valstu nacionālo parlamentu spīkeru tikšanos, lai pārrunātu
paveikto un plānoto Baltijas valstu sadarbībā. Tas nodrošinās
informācijas apmaiņu starp parlamentiem un Baltijas asambleju,
sekmēs stratēģisku skatījumu uz Baltijas parlamentāro
sadarbību.
Daudz diskusiju bijis saistībā ar dalībnieku skaitu Baltijas
asamblejā. Jāatzīst, ka šis ir bijis ļoti slidens jautājums. No
vienas puses – nopietni pamatots saistībā ar izdevumu
optimizāciju, no otras puses – ietverot neparedzamas sekas
Baltijas asamblejas pastāvēšanai. Samazinot Baltijas asamblejas
delegātu skaitu līdz minimumam (šeit es domāju piedāvāto
kombināciju, kas paredzēja izvirzīt tikai trīs līdz sešus
delegātus no katra nacionālā parlamenta), Baltijas asambleja
patiešām nevarētu pretendēt uz efektīvu un rezultatīvu darbību.
Es ceru, ka, rūpīgi izvērtējot un meklējot labāko šā jautājuma
risinājumu, esam nonākuši pie optimālākā kopsaucēja, tāpēc
Baltijas asamblejas Prezidijs ir iekļāvis izmaiņās punktu, kas
ļauj Baltijas valstīm pašām noteikt parlamentāriešu skaitu
Baltijas asamblejas nacionālajā delegācijā robežās no divpadsmit
līdz divdesmit.
Daudz mazāk diskusiju bijis sakarā ar Baltijas asamblejas
komiteju skaita samazināšanu. Tika izvirzīts priekšlikums
pārtraukt Baltijas asamblejas Drošības un Ārlietu komitejas un
Redakcijas komitejas darbību, deleģējot to funkcijas citām
Baltijas asamblejas struktūrvienībām.
Dāmas un kungi! 2002.gadā es kļuvu par Baltijas asamblejas
Latvijas delegācijas priekšsēdētāju, un mūsu darbība lielākoties
bija saistīta ar Baltijas asamblejas strukturālajām reformām.
Šodien mēs turpinām runāt par reformām, tiesa gan, tagad tās
sasniegušas jau citu attīstības pakāpi un vairāk definējamas kā
politiskās reformas.
Tomēr... man rodas jautājums. Vai vispār ir iespējams izveidot
ideālu organizāciju? Vai mēs pārlieku nenodarbojamies ar ideālā
sadarbības modeļa meklējumiem, nenovērtējot un pilnībā
neizmantojot to pozitīvo, kas mums jau ir? Vai strukturālo
reformu ēnā mēs neesam aizmirsuši pašu svarīgāko politisko vēlmi
sadarboties?
Es neesmu pret reformām. Būtībā es pats esmu ierosinājis un
atbalstījis šo reformu ceļu. Bet šobrīd mani uztrauc tas, ka
lielajā reformu virpulī Baltijas asamblejas Prezidijs nepaspēja
pievērst pietiekami lielu uzmanību, piemēram, tādai Baltijas
asamblejas prioritātei kā Eiropas Savienības un jauno
kaimiņattiecību iniciatīvai. Es ļoti vēlētos, lai reformu ceļš,
kuru mēs jau esam veikuši, nestu augļus un lai tas turpmāk ritētu
organiski, ļaujot līdztekus šim svarīgajam procesam pievērst
pietiekami lielu uzmanību arī citām neatliekamām
aktualitātēm.
Tā kā es runāju par vēlmi sadarboties, tad ar prieku varu
secināt, ka īpaši pēdējā laikā ir nostiprinājusies Baltijas
asamblejas un Ziemeļu padomes sadarbība. Par to liecina intensīvā
sadarbība Baltijas asamblejas un Ziemeļu padomes komiteju,
partiju grupu, prezidiju un darba grupu līmenī. Ir
apstiprinājusies abpusējā ieinteresētība kopīgo prioritāšu
noteikšanā un to izskatīšanā. Darbs kļuvis vēl rezultatīvāks un
efektīvāks.
Ziemeļu padome ne reizi vien ir izrādījusi iniciatīvu mūsu valstu
sadarbības veidošanā, tāpēc kā ļoti perspektīvu vērtēju Baltijas
asamblejas un Ziemeļu padomes vienošanos par kopīgas Baltijas un
Ziemeļu ad hoc grupas izveidi Eiropas Savienības
jautājumos, kas izskatīs abu organizāciju sadarbības sfēru
pārdefinēšanu. Šīs darba grupas pārstāvji ir secinājuši, ka
Baltijas asamblejas un Ziemeļu padomes svarīgākie sadarbības
aspekti ir stiprināt sociāli ekonomisko integrāciju, risināt
apkārtējās vides aizsardzības jautājumus, veidot tiltus ar
jaunajiem kaimiņiem un sekmēt labklājības līmeņa celšanu reģionā.
Ir rasta pārliecība, ka abu organizāciju galvenais uzdevums ir
ilgtermiņa problēmu identificēšana, to risinājumu meklēšana, kā
arī parlamentārās saziņas tīmekļa uzturēšana.
Ir pagājuši desmit gadi, kopš Baltijas asambleja un Beniluksa
starpparlamentu konsultatīvā padome parakstīja sadarbības
protokolu. Bet īpaši pēdējo gadu laikā Baltijas un Beniluksa
valstis ir pārņēmis īpašais pievilkšanās spēks, ko vēl jo vairāk
pastiprinājusi Baltijas valstu iestāšanās Eiropas Savienībā.
Ceru, ka uzsāktais Baltijas un Beniluksa dialogs par tādām tēmām
kā ostu politika, darba tirgus, Šengenas sistēma un citām tikpat
svarīgām aktualitātēm turpmākajos gados vēl vairāk nostiprinās
mūsu attiecības.
Straujā notikumu attīstība pasaules politiskajā dzīvē rada
nepieciešamību aizvien operatīvāk reaģēt uz aktualitātēm. Tā
pieprasa meklēt elastīgākus un mobilākus reģionālās sadarbības
mehānismus. Tomēr līdzās šim dinamiskajam virzienam es vēlētos
uzsvērt, ka Baltijas valstu sadarbības organizāciju loma būs
atkarīga ne tikai no īslaicīgām politiskām deklarācijām par
sadarbības nepieciešamību, bet gan no ilglaicīgas mūsu valstu
sadarbības stratēģijas. Baltijas asambleja ir organizācija, kas
jau pēc savas būtības vērsta uz tālāku perspektīvu, un tās
būtiskākā darbības sfēra ir vērsta tieši uz ilgtermiņa politikas
izstrādi, tāpēc es ceru uz veiksmīgu Baltijas valstu
parlamentāriešu sadarbību ilgtermiņā.
Un noslēgumā es vēlos pateikties Igaunijas un Lietuvas
delegācijai par aktīvo kopdarbu, risinot problēmas un skaidrojot
savu nostāju, tādā veidā mēģinot rast labāko kopsaucēju
turpmākajam Baltijas asamblejas attīstības ceļam. Vēlos
pateikties Ziemeļu padomes un Beniluksa parlamenta pārstāvjiem
par sniegto pieredzi un vērtīgajiem padomiem, kas palīdz modelēt
Baltijas valstu sadarbību.
Īpaši vēlos pateikties Baltijas asamblejas sekretariātam, kas
ieguldīja lielu darbu viedokļu apmaiņas procesā, kā arī Latvijas
delegācijai un Saeimas Kancelejai par neatsveramo palīdzību
Baltijas asamblejas un šīs sesijas darba organizēšanā.
Novēlu visiem veiksmi, un paldies par uzmanību!